Selällään nukkumisesta raskaana

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Tuli tosta hammaskiviketjusta mieleen... Mulla nyt viikkoja 32 ja edelleen nukun selällään. Heti illalla en voi, tulee paha olo,mutta myöhemmin yöllä ja aamuyösta ei tee pahaa. Onko siis ok maata selällään jos ei tule paha olo? Onko joku pystynyt nukkumaan selällään loppuun asti? Vai pitäisikö "varoiksi" nukkua vaan kyljellään? Kun se sattuu...:(
 
en mä tiedä tai usko että siitä haittaa ois, itekkin vielä huomaan joskus yöllä kun herään et kappas vaan, mähän makoilen selällään tai joskus jopa vatsallani, ja kumminkin yli lasketun ajan oon. en mä unissani tajua miten päin mä kuorsaan :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-Sa:
Mä en ihan osaa vastata, mutta miten sä pystyt nukkuun selälläs? Mua ainakin paino niin, ettei olis voinut kuvitellakaan...
Kuten sanoin, heti illalla en voikaan. Mut kun "iltaturpeus" yön aikana laskee, niin sitte ihan hyvä olo ja hyvin nukun! En muista miten esikoisen kanssa meni.
 
kyllä mä oon nukkunu selällee, mä en pystyny nukkuun loppuajalla enään kylelleen, kun kylet puutu niin äärettömän äkkiä, ja kipu oli ihan törkeetä..
Toinen vaihtis ois tietty ollu ettei ois nukkunu..
 
Vierasnainen
Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:
Neuvolassa kiellettiin nukkumasta selällään. Sikiö ei saa tarpeeksi happea tms. :/ tiedä sitten...
Miten sitä sitten uskaltaa edes nukkua???!!! Kuulostaa kummalliselta neuvolta.
En mä ainakaan tiedä, missä asennossa olen, ku nukun.
 
Mä oon tota samaa miettiny..oon samoilla viikoilla. Tosi tuskasta on välillä yöllä kun ei asentoa löydy,lonkat tai käsi puutuu tai aina johku sattuu.
Viime yönäkin pyörin ja ähkin ja sitten menin selälleen..eka tuntu pahalta mutta sitten sain ees pari tuntia nukuttua heräämättä..
Vaikka tää on kolmas mulla niin en tiedä onko toi pahasta toi selällään nukkuminen..joskus oon miettiny että onko vauvalla hyvä olla??Kun jokapaikassa lukee että vasen kylki ois paras asento istukan ja kaiken muun kannalta. Toimiihan se istukka sitten kunnolla jos vauva "makaa" sen päällä?? :whistle: :whistle:
Tyhmiä ajatuksia kait mutta.. :ashamed:
 
mut kaipa se riippuu mahan ja vauvan koosta. mahallaan nukuin niin kauan kun pystyin, mut mulla oli niin valtava maha et selällään tai mahallaan nukkuminen ei mitenkään onnistunut puolen välin jälkeen (vatsallaan nukkumisesta jouduin luopumaan paljon aiemmin)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä oon saanut sellaisen käsityksen (oikeudesta ei ole tietoa) et vauva painaa sisuskaluja ja sikiön hapensaanti voi vaikeutua.
Joo siis siitähän tuo paha olo tuleekin kun veri ei kierrä kunnolla. Mutta jos ei tule pahaa oloa niin onko se sillon sen merkki että veri kiertaää ja vauvakin saa sitä happea riittämiin? Se tässä nyt pohdituttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasnainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiipi81:
Neuvolassa kiellettiin nukkumasta selällään. Sikiö ei saa tarpeeksi happea tms. :/ tiedä sitten...
Miten sitä sitten uskaltaa edes nukkua???!!! Kuulostaa kummalliselta neuvolta.
En mä ainakaan tiedä, missä asennossa olen, ku nukun.
Niin... No itse en pystynyt nukkumaan selällään... Mutta kyllä ne neuvolassa pariinkin otteeseen siitä muistutti. Sen vaan muistan että liitty sikiön hapen saantiin. Mutta niin kun huomaat, täällä aika moni nukkuu selällään ja eiköhän kaikkien masuvauvat voi ihan hyvin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä oon saanut sellaisen käsityksen (oikeudesta ei ole tietoa) et vauva painaa sisuskaluja ja sikiön hapensaanti voi vaikeutua.
Joo siis siitähän tuo paha olo tuleekin kun veri ei kierrä kunnolla. Mutta jos ei tule pahaa oloa niin onko se sillon sen merkki että veri kiertaää ja vauvakin saa sitä happea riittämiin? Se tässä nyt pohdituttaa.
en mä siihen osaa mitään sanoa.. en oo itse kysynytkään neuvolasta kun en kuitenkaan pystynyt selälläni nukkumaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Myrskynmerkki:
Mä oon tota samaa miettiny..oon samoilla viikoilla. Tosi tuskasta on välillä yöllä kun ei asentoa löydy,lonkat tai käsi puutuu tai aina johku sattuu.
Viime yönäkin pyörin ja ähkin ja sitten menin selälleen..eka tuntu pahalta mutta sitten sain ees pari tuntia nukuttua heräämättä..
Vaikka tää on kolmas mulla niin en tiedä onko toi pahasta toi selällään nukkuminen..joskus oon miettiny että onko vauvalla hyvä olla??Kun jokapaikassa lukee että vasen kylki ois paras asento istukan ja kaiken muun kannalta. Toimiihan se istukka sitten kunnolla jos vauva "makaa" sen päällä?? :whistle: :whistle:
Tyhmiä ajatuksia kait mutta.. :ashamed:
Jep.Mä jos olen oikealla kyljellä niin sattuu tohon alimpaan kylkiluuhun ja selkään. Ja jos olen vasemmalla niin issias-kipua. :x Miten sitä vielä jaksaa monta viikkoa :eek:

 
Useimmat neuvolalääkärit tai kätilöt suosittelevat, että nukut kyljelläsi raskauden aikana. Selällään nukkuminen voi lisätä painetta onttolaskimossa; verisuonissa, jotka palauttavat veren takaisin sydämeen. Lisäksi selällään nukkuminen voi pahentaa selkäkipuja etenkin vatsan kasvaessa. Kasvava vatsa hankaloittaa tietysti myös vatsallaan nukkumista, vaikka haluaisitkin nukkua niin.

Kannattaa siis totutella nukkumaan kyljellään. Vasemmalla kyljellä nukkuminen on parasta, sillä se lisää verenkiertoa, mikä puolestaan auttaa vähentämään turvotusta, suonikohjuja ja muita huonon verenkierron aiheuttamia vaivoja. Monet naiset ovat sitä mieltä, että vartalonpituinen tyyny tekee kyljellään nukkumisen mukavammaksi. Voit myös nostaa päällimmäisen jalan alemman jalan yli, jolloin pysyt paremmin kyljelläsi.

tällaisen löysin, mut ei se nyt siihen varsinaiseen pohdintaan vastausta anna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Myrskynmerkki:
Mä oon tota samaa miettiny..oon samoilla viikoilla. Tosi tuskasta on välillä yöllä kun ei asentoa löydy,lonkat tai käsi puutuu tai aina johku sattuu.
Viime yönäkin pyörin ja ähkin ja sitten menin selälleen..eka tuntu pahalta mutta sitten sain ees pari tuntia nukuttua heräämättä..
Vaikka tää on kolmas mulla niin en tiedä onko toi pahasta toi selällään nukkuminen..joskus oon miettiny että onko vauvalla hyvä olla??Kun jokapaikassa lukee että vasen kylki ois paras asento istukan ja kaiken muun kannalta. Toimiihan se istukka sitten kunnolla jos vauva "makaa" sen päällä?? :whistle: :whistle:
Tyhmiä ajatuksia kait mutta.. :ashamed:
Jep.Mä jos olen oikealla kyljellä niin sattuu tohon alimpaan kylkiluuhun ja selkään. Ja jos olen vasemmalla niin issias-kipua. :x Miten sitä vielä jaksaa monta viikkoa :eek:
sanos muuta..ottaa kyllä päähän että on näin vaikeeta nyt jo..tai siis on ollu monta viikkoa jo!
Kyllä se uni on niin tärkeetä..ei oo oma ittesä kun yöt menee perseelleen..jos mä vahingossa nukkusin niin esikoinen pitää huolen että ei saa nukkua :/
mutta joo..ei auta itku..täytyy vaan sinnitellä ja yrittää nukkua. Kyllä sitä sitten viimeistään vanhainkodissa saa nukkua ;)
Täytyy ottaa selvää tosta asiasta vielä..ens viikolla lääkäriltä kysyn viimeistään.
 

Yhteistyössä