sekundäärinen lapsettomuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pilvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pilvi"

Vieras
Ärsyttää miehen siskon suhtautuminen meidän sekundääriseen lapsettomuuteen. Meillä on yksi ihana 4v tyttö ja toista kaivattu ja yritetty kaksi vuotta. Miehen sisko on tietoinen tästä ja kerroinkin, että lapsettomuustutkimukset ja hoidot on nyt aloitettu. Miehen siskolla kaksi lasta ja on saanut meiltä paljon lastenvaatteita ym. lainaan, nyt hän sitten kyseli, että antaako tavarat "suoraan köyhille" tarkoittaen uffia tms. kun jäävät heiltä pois käytöstä. Pikku juttu, mutta masentaa tässä tilanteessa. Lisäksi hän oli perunut ajan sterilisaatioon ja julisti, ettei vielä sellaista voi tehdä, jos vaikka omille lapsille jotain tapahtuu, ja ikää tällä on 38 vuotta. Oon tosi herkillä tään lapsettomuuden kanssa ja tällaiset sammakot harmittaa vai oonko ihan kohtuuton. Pakko oli avautua...

Sekundäärinen lapsettomuus on tällä palstalla punainen vaate.. Kohta sulla on lauma kiukkuisia nautoja kantapäillä hokemassa kuinka et voi kärsiä lapsettomuudesta, koska sulla on jo lapsi.

Mutta ymmärrän sua! Se tuntuu kurjalta kun sitä toista (tai kolmatta tai neljättä) ei toiveista huolimatta meinaa tulla. Tunteet on pinnassa jatkuvasti eikä oikein osaa suhtautua muiden raskausuutisiin.

Hyvä, että olette nyt hoidoissa. Toivottavasti toisen kullan saatte :)

Meillä lapsilla ikäeroa 5,5 vuotta. Sekundäärinen lapsettomuus lukee mulla sairaalan papereissa..

Itse olin aikoinaan lapseton, ilman sitä ensimmäistäkään. Tiesin jo silloin, että luomuna meille ei lasta tule koskaan, mahdottomuus. Silti olin pahoillani sekundääristen puolesta ja vihasin mielessäni niitä kohtalotovereitani, jotka aukoivat päätä näille toista lasta kaipaaville ja nostivat itsensä jalustalle julistaen antavansa kaikkensa edes siitä yhdestä lapsesta ja tyytyvänsä siihen. Noh, en ole tämän seitsemän vuoden aikana nähnyt varmaan yhtään lapsen saanutta lapsetonta, joka ei alkaisi jossain vaiheessa kaipaamaan sitä toistakin. Silloin muuttuu ääni kellossa taasen ja alkaakin löytyä ymmärrystä sekundääreille.

Ps. meillä on nyt kaksi lasta, molemmat hoidoilla tehty. Kolmaskin olisi ihana saada <3

Sehän se onkin kun tuntee itekin huonoa omaatuntoa omista tunteistaan, esim. kavereiden vauvauutiset ovat kivoja, mutta aina ne kirvoittaa omat ikävät fiilikset pintaan, että miksi ei meille. Jos tää sekundäärinen lapsettomuus on tällaista niin todellakin sympatiat on myös niiden puolella kenellä ei ole sitä yhtäkään. Ärsytti vaan todella kun avauduin miehen siskolle ja sieltä ei tullu mitään sympatiaa, ois pitäny vaikka päänsä kiinni mieluummin.

Ette ole yksin, me aloitettiin toisen yritys heti esikoisen synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen. Tytöillä ikäeroa melko tarkalleen 5 vuotta.
Kyllä se koville otti ja nyt vauvan myötä teen luopumis-surutyötä jo siitä kolmannesta. Yritetään kyllä varmaan vuoden verran, muttei enempää.

Musta tuntuu, etten niinä synkempinä hetkinä edes nähnyt kuin vauvoja ja raskaana olevia jokapuolella. KAIKKI saivat vauvoja,paitsi tietysti me.

Täälläkin oltu tuossa tilanteessa. Esikoinen tuli ekasta kierrosta, tokaa yritettiin vuosi, jonka aikana kaksi keskenmenoa. Eipä vuosi mitään, mutta sitä ennen odotettiin jo toista vuotta, että pääsisi yrittämään, kun kierto ei ottanut palautuakseen. Ikäero lopulta 3,5 vuotta. Nykyisin olen siitä vain kiitollinen, en olisi ikinä selvinnyt täysjärkisenä (tuskin lapsetkaan) pienemmästä ikäerosta. Nuorempi on kuin elohopeaa ja kaikki energia menee siihen, että yritän pitää hänet ehjin nahoin. Mustasukkaisuutta ei ole ollut, kun vauvan syntymä osui isosisaruksella niin passeliin kehitys vaiheeseen. Ikäerosta huolimatta leikkivät hyvin yhdessä.

Kierron palautumisessa näyttää taas kestävän, mutta kovasti toivon, että kolmonenkin vielä saataisiin. Saa nähdä, millainen operaatio siitä tulee...

Olisi mielenkiintoista nähdä jotain tutkimusta sekundaarisesta lapsettomuudesta.