sektion yhteydessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sterilisaatio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minulla tulossa suunnniteltu sektio jonka yhteydessä tehdään sterilisaatio. Ihan normaalisti puudutuksessa tehdään leikkaus jonka yhteydessä vaan pannaan piuhat poikki. Leikkauksen loppupuolisko kestää vähän normaalia pidempään mut muuten ei ole mitään "erikoista".

Hei sinä
jolle suunnitellun sektion yhteydessä tehdään sterilisaatio... onko sinulla aikaisempaa kokemusta sektiosta ja puuduttamisesta sen yhteydessä. Minun aiemmat synnytykset ovat alatiesynnytyksiä. Jostain syystä minulla on kova pelko sektiota kohtaan ja sitä miten puudutus vaikuttaa...vaikka kyllähän tuo alatiesynnytyskin on aika karmeaa puuhaa, jos ei ennätä saada mitään kipulääkitystä... Joten niin typerältä kuin kuulostaakin taidan pelätä enemmän sektiota kuin alatiesynnytystä...Asiaan vaikuttaa varmaan kaikki kauhukertomukset, joita olen aiheesta kuullut...aina täydellisestä halvautumisesta keuhkoveritulppaan... Että semmoista...

minulle tehty aiemmin kaksi sektiota. Toinen epiduraalipuudutuksessa ja toinen nukutuksessa kun tuli alatiesynnytys "kokeilun" päätteeksi hätäsektio.
Miule se epiduraali siinä ekassa sektiossa puudutti aika nopeasti kainaloista alaspäin koko kropan ja ehkä inhoittavin mitä siitä voin sanoa oli se kauhea jälkutina...johtuu siitä puudutteesta mikä puuduttaa sen ihon ennen kuin kanyyli työnnetään epiduraalitilaan. Sama vaiva oli hätärin jälkeenkin kun siinä kerkesin saada myös epiduraalin avatumisvaiheessa.
Miusta molemmat kokeneena tai siis synnytys yritys 1,5h ponnistamista yms sekä suunniteltu sektio niin ehkä se kuitenkin olisi helpompi se alatiesynnytys kun jos se vauva olisi syntyny sen pitkän ponnistusajankin päätteeksi niin se olisi sitten ollut siinä mut kun leikataan niin toimitus itsessään on nopea mut se kaikki jälisouvinki on aina inhoittavaa.
Ei se sen "pelottavampi" kokemus se epiduraalipuudutus ole leikatessa ku jos saat alatiesynnytyksen yhteydessä puudutteen. ¨
toivottavasti tästä nyt oli jotain helpotusta...minä menen kuunteleman ensi viikolla milloin pääsen suuresta vatsastani eroon ja meidän lapsiluku tuodaan päätökseen =)

lisäystä vielä edelliseen...
niin en minä ole ikinä osannut pelätä mitään tulppia tai muita semmoisia komplikaatioita...onhan ne toki mahdollisia mutta kun pitää huolen että petissä jumissa ollessa liikuttelee jalkoja minkä pystyy ja sitten mahd nopeasti vaikkakin tekee kipeetä niin nousee jaloille ja alkaa liikkua niin olo korjaantuu ihan kummasti...
kurjinta on se aika kun tikit kiristää ja vatsa ei meinaa toimia kunnolla mut sekin helpottaa ainakin minulla on helpottanut heti kun tikit on otettu pois ja vatsakin rupee toimimaan kun liikkuu mahd paljon.
Kaikista kurjin on se vuorokausi minkä on kaikissa piuhoissa ja petissä kiinni eikä pysty itse omaa vauvaa hoitamaan muutenkuin tissittelemään mutta äkkiä sekin aika menee kun sitten nousee ylös ja saa itse hoitaa oman vauvan.
Minulla on toipuminen ollut muutenkin nopeaa ja jo parin viikon jälkeen olen pystynyt tekemään kaikkea mitä ennen leikkausta. En ole kauheasti "välittänyt" nostelu yms kielloista , olen oman kunnon mukaan tehnyt sen mitä vatsa on antanut myöten enkä ole jälkeenpäin huomannut että olisi tullut mitän seuraamuksia esim siitä että olen ratsastanut jo kahden viikon jälkeen leikkauksesta. Katsotaan mikä on tilanne sitten viisikymppisenä :laugh:

Kiitos perusteellisesta vastauksesta. Minulle sektiota suunnitellaan sen tähden, koska minulle on viimeisimmän synnytyksen jälkeen tehty korjausleikkaus emättimeen ja sen tulos romuttuu alatiesynnytyksessä. Sterilisaatio on taas ajankohtainen, koska lapsia jo riittävän monta, tiuhaan tahtiin syntyneitä ja nyt tämä vielä alkuvaiheissa oleva raskaus on saanut alkunsa kierukan kera. Joten tulen todella helposti raskaaksi. Itse mieltäisin omalla kohdallani. että nukutus sektion aikana voisi olla helpointa. Olen yhdessä synnytyksessä saanut spinaalin, joka vei kyllä kivut,m mutta aiheutti aivan holtittoman vapinan, jopa kasvot tärisivät sekä huimauksen ja pahoinvoinnin. Tämä huono kokemukseni on varmaan osasyy tuolle puudutuskammolle...
Vaikka hölmöltähän se välillä tuntuu...miksi aina pitää pelätä jotain...kyllä, kun näitä palstoja seurailee niin huomaa, että moni muukin kehittää ison kynnyksen itselleen jostain aivan älyttömästä asiasta esim. peräruiskeen saamisesta. Mutta sellaista se vaan näyttää olevan...
Hyviä vointeja sinulle

Yhteistyössä