Sektion jälkeen: miten hoituu wc-käynnit, alapesut ym?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

??

Vieras
Tarkoitan siis paria päivää sektion jälkeen, kun ei saa tai kykene oikein liikkumaan.

Hoidetaanko pissajutut katetrilla vai jollain naisten "sorsalla" vai miten? Entä isompi hätä? Tekeekö hoitajat alapesut ja jos tekee niin ihan pesulapulla ja pesuvoiteella vai suihkutteleeko vai miten? Pitääkö muun vartalon pesua odottaa siihen saakka kunnes itse kykenee käymään suihkussa?

Mulla oli katetri jonkun aikaa. Sitten autettiin siihen huoneeseen tuotavalle pöntölle. Tosi tuskaa mutta se on ihan kiinni siitä miten toipuu. Mä olin niin kipeä etten pariin päivään ainakaan pystynyt omin avuin liikkumaan. Isosta hädästä ei tuossa vaiheessa ole tietoakaan joten ei tarvi sitä pelätä. Pesuista en enää muista miten ne hoidettiin.
Mulle kyllä sattui sellainen torvi kätilö että antoi mun olla likaisessa vaipassa ties kuinka kauan, ja itse jo pyytelin että pitäs päästä pisulle ja vaippakin on märkä, mut se vaan vitkutteli. Lääkäri tuli yhessä vaiheessa katsomaan ja melkein huus sille kätilölle että "anna olla viimeinen kerta" kun siinä oli tulehdusvaara. Jos ei apua kuulu, pitää tajuta vaatia sitä!

Itse saa pesulapuilla ja -voiteella pestä ihan niin paljon kuin haluaa :) Katetri on sen ekan päivän/yön, otetaan heti pois kun vaan pääsee ylös. Mikä on siis käytännössä heti seuraavana päivänä viimeistään.

Onko teillä elektiivinen sektio tulossa, vai muuten vaan kiinnostaa? :)

Itselläni oli sektio 20.00 ja 20.28 sain nähdä ihanan pienne tyttöni.

Ennen sektiota laitettiin katetri ja sillä hoitui pissausjuttu.

Seuraavana aamuna hoitaja tuli tönimään ylös ja sattui todella hyvin kun nousin istumaan ja kävelemään, mutta siinä sitten köpöttelin.
Aamupäivällä otettiin katetri pois ja kävin suihkussa ja vessassa.
Ja isolla hädällä, joka ei tuntunut kivalta masussa kun piti pinnistää kakka ulos, mutta ihan vessakäynneillä sektion jälkeen lähtee asiat rullaamaan ja suihkussa käydään

Mulla oli suunniteltu sektio..
helpolla kai pääsin, kun samana iltana (aamulla leikattiin )n ousin ekan kerran vähän ylös.
Yöllä kykenin jo vaipan vaihtamaan pikkuiselta ja seuraavana pv sain katetrin pois ja käydä vessassa ja suihkussa, sekä pystyin ihan hoitamaan vauvan jne.
Jotta vatsa toimii, (ettei mee kovaks ni ei myöskään tee kipeetä ) ni minä ainakin sain tosi nestemäistä ruokaa ekat pari pv kunnes maha alko toimimaan jälleen normisti.

Katetri on siihen asti, että pääset käymään vessassa (pisuhätää ei sit muuten tunne samal tavalla ku aiemmin joten pitää muistaa käyä tarpeeks usein tai tekee kipeetä ),
ja hoitajat auttavat
:)

Mulla meni eka vuorokausi melkein kokonaan sängyssä maatessa. Tällä aikaa kerran suoritettiin pikainen pesu sängyssä. Vuorokauden jälkeen nousin itse vessaan pesulle (ilta) ja seuraavana aamuna kävelin sitten jo suihkuun yksin. Katetri poistettiin ekan vessareissun yhteydessä. Isommasta hädästä ei ollut pelkoa. Vatsa oli niin jumissa leikkauksen jälkeen, että jouduin sitä herättelemään lääkkeillä.

Alkuperäinen kirjoittaja rva Näppärä:
Itse saa pesulapuilla ja -voiteella pestä ihan niin paljon kuin haluaa :) Katetri on sen ekan päivän/yön, otetaan heti pois kun vaan pääsee ylös. Mikä on siis käytännössä heti seuraavana päivänä viimeistään.

Onko teillä elektiivinen sektio tulossa, vai muuten vaan kiinnostaa? :)

Ei ole vielä sektiosta päätetty, mutta se on todennäköinen vaihtoehto jos raskaus menee yli lasketun ajan. Synnytys vaan pyörii mielessä koko ajan ja kaikkea tulee pohdiskeltua.

kiireellisestä sektiostani on vuosia aikaa, mutta muistan kyllä että heti seuraavana päivänä (sektio tehtiin klo.23 aikoihin) "ajettiin" suihkuun ja köpöttelemään, kun vaan kärsi nousta ja liikkua. Ihan älyttömän nopeasti toipuminen alkoi ja eteni, mutta sehän on kovin yksilöllistä.
Että minua ei ainakaan kukaan muu pessyt. Aluksi oli toki katetri ja sitä ekaa isompaa hätää tais mennä ootellessa ihan seur. päivään... eihän ne ihan kivuttomia aluksi olleet ne veskikäynnit, mutta en muistais että kauheen kamaliakaan...
Näin ainakin minulla. Tsemppiä ja nopeaa toipumista, jos sektio tiedossa!

Niin kyllähän siinä hyvä olis mahdollisimman pian nousta jalkeille, mutta ei se välttämättä onnistu. Mulla ehkä sen takiakin olin heikkona kun verenhukka oli suuri ja sektio tehtiin nukutuksessa. Olisin pyörtynyt jos olisi pitänyt vessaan asti mennä.

Mulla oli suunniteltu sektio. Ekan päivän vaan makasin ja oli katetri. seuraavana se ottettiin pois ja liikkeelle. Hammasta purren ylös vaan niin toivut nopeasti!!!! Normaalisti pisut ja pesut sujui. Pehmentävää kyllä suosittelen kakkaamiseen. Eli levolakkia vetelin niin kakka tuli nätisti eikä tarvinnu hirveesti ponnistella. meinaan ponnistaminen ei onnistu sektiohaavan kanssa!
Hyvin se menee! Mä olin vauvan kanssa jo tavaratalossa imetyspaitaa ostamassa 5 päivää leikkauksesta!

Tuo alapesujuttu vielä kiinnostaa... Kun alatiesynnytyksen jälkeen ainakin vuoto on runsasta ja alapesu pitää tehdä joka wc-käynnin yhteydessä eli monta kertaa päivässä, niin mites sektion jälkeen? Silloin kai vuoto on vähäisempää, mutta kai se alakerta olisi silti hyvä pestä monta kertaa päivässä tulehdusten välttämiseksi? Vai kykeneekö muka itse jo sektiopäivänä pesulapuilla pesemään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuo alapesujuttu vielä kiinnostaa... Kun alatiesynnytyksen jälkeen ainakin vuoto on runsasta ja alapesu pitää tehdä joka wc-käynnin yhteydessä eli monta kertaa päivässä, niin mites sektion jälkeen? Silloin kai vuoto on vähäisempää, mutta kai se alakerta olisi silti hyvä pestä monta kertaa päivässä tulehdusten välttämiseksi? Vai kykeneekö muka itse jo sektiopäivänä pesulapuilla pesemään?

No tuski sektiopäivänä tarvitse huolehtia itse, ja minua ainakin käytiin painelemassa jatkuvaan, että ei mitään mieltä olisi ollut käydäkään pesulla. Kyllä sitten itse kun nousee jalkeille, voi ja pitää suihkutella joka vessakäynnillä, ei siellä jatkuvaan tarvii ravata. (ellei nyt tarvii vessassa käydä jatkuvaan....)

Kyllä vuotoa tulee vähän vähemmän, etenkin jos on elektiivinen sektio (käsittääkseni, en ole kätilö), ja myös hoitaja voi tarpeen vaatiessa tehdä alapesut :) Rohkeasti pyydät vain! Toivottavasti kaikki menee teillä hyvin.

Mulla hätäsektio (klo 9 maissa aamulla) se päivä meni kyllä ihan sumussa yleisanestesian ja kipulääkityksen takia, vauvakin oli tarkkailussa ja tuotiin sitten mulle vasta klo 15-16. Katetri oli ja vuotoa kävivät tarkkailemassa ja mahaa painelemassa (aivan kauhean kivuliasta :x ) ja siinä yhteydessä taisivat sutaista ja vaihtaa sidettä (tai siis vaippaa) uuteen. Seuraavana aamuna sitten nousin avustettuna ylös ja katetri otettiin pois ja sen jälkeen pääsin suihkuun. Ihan hyvin meni. Pahinta oli kyllä ehdottomasti se mahan painelu, auts...

Mä sain nousta vakavan raskausmyrkytyksen jälkeen vasta kolmantena päivänä sektion jälkeen ylös. Siihen asti katetrilla hoitui pissat ja siteet kävi vaihtamassa kätilöt ja tehon hoitajat.

Muistelen kanssa sitä mahan painelua kauhulla. Se sattui aivan järkyttävän paljon. Kohtu ei ollut kunnolla palautunut ja sain cytotec-pillereitä siihen ja lisää ja lisää painelua :(

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Niin kyllähän siinä hyvä olis mahdollisimman pian nousta jalkeille, mutta ei se välttämättä onnistu. Mulla ehkä sen takiakin olin heikkona kun verenhukka oli suuri ja sektio tehtiin nukutuksessa. Olisin pyörtynyt jos olisi pitänyt vessaan asti mennä.

Mulla sama juttu, en edes saanut nousta tahi edes yrittää kun hb oli 90. Veritankkausten jälkeen sitten kuitenkin toisena päivänä sektiosta sain nousta.

Lisää kysymyksiä pukkaa: Onko sektiohaavan päällä joku suojus ja onko se joku vedenpitävävä vai ei? Mietin vaan sitä suihkussa käymistä, että haavaan ei varmaan saisi mennä mitään hiustenpesuvesiä, mutta puhtaalla vedellä varmaan olisi kuitenkin hyvä haavaa suihkutella kun eikös se siten parannu nopeammin?

Toki nämä asiat selviää sitten synnärillä, mutta antakaan mun nyt jo kysellä, kun hiukan pelottaa koko touhu...

Yhteistyössä