Sektion jälkeinen nostelukielto ja sen kesto?

Mä olen vähän äimänä täällä. Niin moni on sanonut, että nostelukielto on kestänyt vain pari viikkoa, osa sitten taas puhuu neljästäkin viikosta. Sitten on vielä näitä väitteitä, ettei saa edes maitopurkkia nostaa jne jne..

Voisiko joku kunnolla valaista miten tämä oikein nyt sitten menee?

Mun esikoinen syntyi sektiolla 2003. Mut leikattiin illalla klo 21.00 ja heti seuraavana aamuna sain nostella vauvaa, mutta en mitään sitä painavampaa. Eli kyllä ainakin vauvaa voi heti alkaa hoitaa jos olo on muuten hyvä.

6 viikkoa minulle sanottiin molemmilla kerroilla, eli tuona aikana ei mitään vauvaa painavampaa saisi nostaa. Kuultuaan kuopuksen jälkeen että mies on kotona pidempään, kätilö neuvoi että 8 viikkoa voisi hyvin ottaa ilman suurempia nosteluja. :D Varmaan joshtuen siitä että meillä oli kävelytaidoton esikoinen ja tiesi että nostelua ja kanniskelua on tiedossa.

Tietty tilanteita tuli joissa joutui jotain painavmpaa nostamaan mutta viimeiseen asti yritin näitä vältellä ja nostaessani tein sen mahdollisimman varovasti. Toinen sektio lyhyen ajan sisällä ja toiveissa oli vielä enemmän lapsia joskus, joten en halunnut ottaa mitään turhia riskejä.

Mulle sanottiin, että neljään viikkoon ei saisi maitopurkkia painavampaa nostaa, vauva on ainoa poikkeus koska pakkohan sitä on hoitaa. Ja sen neljän viikon jälkeenkin vielä rauhallisesti juuri esim. mattojen ravisteluiden ja kauppakassien kantamisten kanssa...

Sama juttu täällä, kuukauteen ei saanut nostella mitään painavaa. Asuimme silloin hissittömässä kerrostalossa 3 kerroksessa, ja portaista sanoivat ettei kannata paljoa kulkea. Ja oli kotiintulo sen verran työlästä, ettei alkuun tullut mielenkään ravata rapuissa.

Mulla sektio 01/2007. Suositus oli vissiin 4-6viikkoa....ja sitetnkään mitään suuria huonekalujen nostoja suur siivouksia...vaan sitten sai alkaa varovasti kantelee esim kauppakassia. Vauvaa painavampaa ei saa nostella.
Meillä oli neuvola 3½ viikon päästä sektiosta ja miehen piti olla jo töissä, mutta jatkoi isyysloma, kun neuvolassa sanottiin etten saisi vielä kantaa turvakaukaloa.
Ja syy miksi pitää ottaa niin varovaisesti oli että se vatsa ei ole kunnolla parantunut sieltä sisältä...vaan kudoksiin saattaa muodostua sitetn jotain "kinnakkeita" jotka saattaa vaatia leikkausta jos on liian aikasin rehkinyt.

Juu minullakin oli 6-8 viikon nostelu kielto ja lisäksi fysioterapeutti "kielsi" koiran ulkoiluttamisen. Meillä nuori ja hiukkasen arvaamaton koira eli saattaa nykästä kovaakin. Kyllä siivoomiset ja nostelut jätti hyvin mielin miehelle, mutta koiran kanssa olisi ollut kiva päästä ulkoilemaan...

Kiitos kaikille jotka ovat vielä jaksaneet vastailla! :flower: =)

On kyllä sangen pitkä aika.... Toivottavasti saan synnytettyä alateitse...

Meillä on ennenaikaisuus riskinä ja jos täysaikaiseksi tuolla suostuu olemaan niin vastapainona isokokoisuus. Sektio siis mietityttää tältä pohjalta.

Esikoinen kun jäi jo jumiin eikä tosiaan ollut mikään iso...

Kuinka pitkään teillä on ollut mies kotosalla kotiutumisen jälkeen tai kuinka pitkään näkisitte sen todella hyvänä juuri tuon nostelukiellon takia? Meillä tiedossa suunniteltu sektioa heinä/elokuun vaihteessa ja neuvolan täti juuri sanoi, että normaalisti hän ei pidä kovin tärkeänä sitä, että mies on koko ajan paikan päällä sairaalassa mutta kun on kyse sektiosta on hän täysin päinvastaista mieltä eli silloin kuulemma isän paikalla olo on tosi hyvä varsinkin kahtena ensimmäisenä päivänä jotta hän on nostelemassa vauvaa syötölle ja pois kun hoitajilla on kuitenkin muitakin potilaita. Mietinnässä siis miten nuo isän lomapäivät kannattaisi jakaa sairaalassa ja kotona olon välillä...

...takana 2 sektiota ja toisesta toipuminen oli niin hidasta ja vaikeaa, että kiitos Luojan mies pystyi olla useamman viikon kotona, muuten en tiedä miten olisin selvinnyt!!

6vkoa oli nostelukielto.

Mitä pitempään pystyy isä siinä olemaan apuna, sitä parempi. Etenkin jos on lapsia ennestään, kuten meillä.

Yhteistyössä