Sektion jälkeen

Kertokaapas viisaammat :)

Synnytin sektiolla reilut kaksi viikkoa sitten. Sairaalasta lähtiessäni ohjeeksi annettiin ettei mitään vauvaa painavampaa saa nostella!!
Kuinka kauan tällä ohjeella pitäisi nyt mennä eteenpäin?!? Siis koska uskalla nostaa enemmän?!

Ja sitten toinen kysymys?! Kuinka pian sektion jälkeen saa mennä saunaan?!

näinpäs
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 19:37 vieras kirjoitti:
Kertokaapas viisaammat :)

Synnytin sektiolla reilut kaksi viikkoa sitten. Sairaalasta lähtiessäni ohjeeksi annettiin ettei mitään vauvaa painavampaa saa nostella!!
Kuinka kauan tällä ohjeella pitäisi nyt mennä eteenpäin?!? Siis koska uskalla nostaa enemmän?!

Ja sitten toinen kysymys?! Kuinka pian sektion jälkeen saa mennä saunaan?!
Jälkitarkastukseen asti pitäisi olla nostelematta vauvaa painavempaa, eikä muutenkaan saa rehkiä, kuten imuroida, tampata mattoja jne. Itse kyllä aloin tekemään ennen tarkastusta ihan siitä syystä, koska kun ei mitään kipuja ollut, en yksinkertaisesti muistanut olla nostamatta esim. kauppakasseja.

En tiedä onko tikkien laadulla merkitystä saunomiseen, mutta itsellä kun oli sulavat tikit, sain luvan mennä heti saunaan!!
Tosin ei mieleeni kyllä juolahtanut mennäkään ennen jälkivuodon loppumista, mutta menin sitten kun se loppui, n. 2,5vkn päästä. Toki varovasti kannattaa ottaa, huono olo voi tulla jos on menettänyt verta niin että hb on alhainen.

Mun mielestä ei jälkitarkastukseen asti tarvi olla nostelematta... En ainakaan itse muista että aika olisi ollut noin pitkä. Sektio mulle tehtiin -05. En ole kyllä varma tästä tiedosta. Mutta jälkitarkastukseen asti ottaisin ainakin vähän rauhallisemmin enkä ylimääräisiä rehkisi.

Mutta jos ajatellaan toista tai kolmatta kertaa sektioon päätyviä, joilla on pieniä lapsia kotona niin taitaa olla aika mahdotonta välttyä nostelulta jälkitarkastukseen asti...? Mulla on nimittäin pian uusi synnytys ajankohtainen ja jos se päätyisi sektioon niin enpä usko että tuo 1,5v yhtäkkiä osaisi olla niin omatoiminen ettei mihinkään tarvisi kuuteen viikkoon nostaa! Ja kuka muu häntä nostaa jollen minä?

itelläni ollut kaksi sektiota. Molemmissa olen kuunnellut itseäni ja tehnyt sen mukaan kuin on hyvältä tuntunut. "Sairaaksi" ei kannata heittäytyä kiinnikkeitäkin tulee vähemmän kun uskaltaudut liikkumaan ja nostelemaan. Kyllä niitä tikkejä on siellä varmasti tarpeeksi ja jos haava on kiinni ei siis tulehtunut niin se varmasti kiinni pysyy tikkien / hakasten poiston jälkeenkin.

Itse menin saunaan vasta jälkitarkastuksen jälkeen, mutta jos olisi ollut oma sauna,olisin mennyt aiemmin. Mulla vuoto kesti kuitenkin n. kuusi viikkoa. Muutenkin toipuminen kesti sen 6 viikkoa, vaikka kyyllä kanniskelin jo viikon päästä sektiosta kaikkea pientä ja välillä vähän suurempaakin. Jos on kipuja haavassa, en kantaisi muuta kuin vauvaa ja muuta välttämätöntä. Haava kesti parantua mulla. Olin antibioottikuurilla tulehduksen takiakin. <tiesin jo heti seuraavana päivänä leikkauksesta, että se tulehtuu, kun haava oli yhdestä kohtaa punainen. Mielestäni se oli ommeltu jotenkin huonosti, siinä roikku langanpätkä pitkän aikaa, vaikka oli sulavat tikit. Tuntui, että ei parane koskaan ja se kyllä masens mua myös.

Mulle tehtiin sektio 3kk:tta sitten. Haava parani hienosti, mutta alkuun siinä tuntu pientä kipua ja osasi olla varovainen. En nostellut viikkoon tai kahteen vauvaa painavampaa. Kun olo alkoi olla hyvä ja kipuja ei ollut niin aloin omien tuntemusteni mukaan siivota, tehdä kotitöitä, lenkkeillä rivakammin ja nostella kauppakasseja ja muita. Se haava kyllä muistuttaa, että ota rennommin, jos teet jotain liian raskasta.

Jälkivuotoa kesti n.4vkoa, joka oli mitättömän pientä. Pärjäsin ohuella pikkuhousun suojalla (alkuun sairaalassa isommat siteet muutaman päivän ajan). Hakaset haavalta poistettiin jo sairaalassa ja koska mitään tulehduksen merkkejä ei ollut eikä kipuja niin sain luvan saunoa samantien. Kysyin sitä melkein ensimmäisenä, koska raskausaikana se kiellettiin minulta.

Nyt 3kk:n jälkeen haava on siisti. Ei mitään kipuja. Ja kaikkea voin tehdä mitä aikaisemminkin ennen sektiota. Ihana olo.

Sain ohjeeksi 6 viikkoa. Olen myös yrittänyt välttää tuota nostelua sen ajan vaikka kotona onkin 2-vuotias, mutta kyllä sairaalassa selitettiin ihan selvästi miksi kannattaa nostelua välttää.

Itse haava ei ollut kauaa kipeä, mutta koska tikkejä oli myös kropan sisällä 4 :ssä eri kerroksessa, niin niiden tilaa ei pystykään niin helposti seuraamaan. Solumuutokset ovat myös mahdollisia jos haava ei saa rauhassa arpeutua vaan se "repeytyy" (sitä ei sisäkerroksissa tunne eikä näe...) ponnisteluissa ja solumuutoksissa on omat vaaransa...

Leikkauksen jälkeen on nimenomaan syytä noudattaa ohjeita nosteluista ym. eli 4 viikkoon ei saisi nostella vauvaa painavampaa. Niitä kiinnikkeitäkin ja ylimääräisiä arpeutumia tulee juuri siitä, että rehkii liikaa ja sisäkerroksissa tikit irtoilee. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että sängyn pohjalle pitäisi jumittua. Kävellen lenkkeily on sallittua heti ja niin paljon kuin olo sallii. Siinäkin kannattaa kuitenkin varovaisesti aloitella, sillä huono olo saattaa yllättää yhtäkkiä. Myös kevyt jumppaaminen, lantion nostelu, kierrot jne. on hyviä.
Mulla sektio 4 kuukautta sitten ja vajaa pari kuukautta oon ollu "entiselläni". Haavan paraneminen otti kyllä aikansa ja välillä tuli myös takapakkia.

Yhteistyössä