Sektion jälkeen käynnistys seuraavassa raskaudessa, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko viimeaikaisia kokemuksia vastaavasta mitä käytäntöjä tällaisessa? Kun googlettaa niin mainitaan sektion jälkeisen käynnistyksen riskinä usein kohdun repeäminen, kaiketi siitä voi henkikin lähteä jos huonosti käy. Mistään näistä riskeistä ei kukaan terveydenhuollon henkilö ole puhunut yhtään mitään, ainoastaan sektion riskeistä. Jostain lääkäriartikkelista olin ymmärtävänäni, että sektion jälkeiseen käynnistykseen ei käytettäisi yhtä aggressiivisia keinoja juuri tuon repeämisriskin takia.

En löytänyt ihan tuoreita keskusteluja aiheesta, joten onko hiljattaisia kokemuksia tällaisesta ja onko kuinka yleistä tuo kohdun repeäminen ja voiko sitä tai sen riskiä jotenkin jostain ennalta arvioida ja kuinka sektion jälkeinen käynnistys on mennyt, millä käynnistetty, millä menetelmillä ja miten on synnytys mennyt ja kuinka nopeasti, onko tullut jotain komplikaatioita, ja onko kohdunkaulan tilanne ollut millainen aloitettaessa? Aikaisemmin synnytys ei pelottanut, mutta nyt pelottaa ja kovasti.

Käärmeinen
Kirjoitin tuonne laskettu aika 2022-keskusteluun oman synnytystarinani. Eka raskaus käynnistettiin (vedenmeno eikä synnytys käynnistynyt itsekseen) ja synnytys päättyi hätäsektioon. Toisen lapsen synnytys käynnistettiin myös (lapsen koon vuoksi) ja alatiesynnytys onnistui ihan hyvin 🙂 rv 38+0 käynnistys, 2cm auki, ensin ballongilla, sitten tipalla, ei lähtenyt käyntiin heti. Uusi ballonki, kalvot puhki ja lähti käyntiin ilman oksitosiinia. Kohtu kesti hyvin. Tosin lapsi ei laskeutunut joten imukuppiapua lopulta tarvittiin.

vierailija
Mulla käynnistettiin toisen lapsen synnytys kalvojen puhkaisulla (vesi oli alkanut jo tihkumaan ennen) ja oksitosiinilla, esikoinen oli kiireellisellä sektiolla syntynyt. Eteneminen oli hidasta, vuorokauden piiskaus oksitosiinilla (yön ajan oli kyllä tauko) ja isoja annoksia. 7 cm asti päästiin mutta sitten vauvan käyrään alkoi tulla muutoksia ja mentiin leikkaussaliin. Siellä huomattiin että viime hetkellä mentiin, koska vanha kohtuhaava oli juuri repeämässä.

Jälkeenpäin luin, että asiasta on eri koulukuntia. Kaiketi kovin väkisin ei saisi yrittää lääkkeillä pakottaa eli varovainen pitää olla, mun kohdalla yritystä jatkettiin liian sitkeästi.

Yhteistyössä