Sektiomammoille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Edellinen hätäsektoitu jatkaa.

Mun mielestä eniten luonnollisuutta saisit, kun esim ottaisit edellisten vauvojen vaatteet mukaan sairaalaan ja pistät isin heti pukee omat vaatteet vauvalle. Käyttäisitte kotoa tuotua peittoa, pyyhkisitte kinat pois kotoa tuodulla pyyhkeellä jne....
Ootko sä edes tutustunut aiheesta tehtyyn tutkimukseen vai meetkö ihan mutu-tuntumalla tässä?

Ootko sä edes tutustunut aiheesta tehtyyn tutkimukseen vai meetkö ihan mutu-tuntumalla tässä?
No totta kai olen. :D Se on varmaa, että tuon hyödyllisen kikan teen, vielä punnitsen, missä kohtaa sektiota minkäkin jutun teen. Siitä oli vähän ristiriitaisia ohjeita, mutta mikään tuskin on huono. Ainoastaan mietin, mikä olisi se _kaikkein paras_. :) On tässä onneksi aikaa ihan rauhassa tehdä päätöksiä.

Lapsivedessä ei ole mitään ainesosia, jotka huuhtoisi vaginasta bakteerit pois tai muuttaisi niiden rakennetta. Vauva saa jokaista bakteeria, mitä synnytyskavasta löytyy. Tekisin siirron itse jos saisin vielä lapsia. Asiasta ei ollut vielä tietoa niinä vuosina kun lapseni sain keisarileikkauksella. Luin kahdesta eri tutkimuksesta vasta viime vuosina. :(

No totta kai olen. :D Se on varmaa, että tuon hyödyllisen kikan teen, vielä punnitsen, missä kohtaa sektiota minkäkin jutun teen. Siitä oli vähän ristiriitaisia ohjeita, mutta mikään tuskin on huono. Ainoastaan mietin, mikä olisi se _kaikkein paras_. :) On tässä onneksi aikaa ihan rauhassa tehdä päätöksiä.
Kysymys ei ollut sulle Pin, vaan tuolle hätäsektioidulle, jonka mukaan tuolla kikalla tartuttaa vauvaan herpekset sun muut :) Oli meinaan sellainen oksennus tuo teksti, ettei sen kirjoittanut ole ilmeisesti kuullutkaan bakteerisivelystä.

Kysymys ei ollut sulle Pin, vaan tuolle hätäsektioidulle, jonka mukaan tuolla kikalla tartuttaa vauvaan herpekset sun muut :) Oli meinaan sellainen oksennus tuo teksti, ettei sen kirjoittanut ole ilmeisesti kuullutkaan bakteerisivelystä.
Aaa joo okei, sori! :)

Tuskin on tietoa edes perus vauvan syntymisestä bakteereineen, ainakin mitä tuohon steriilin kalvon muodostumiseen tulee... eh...

Siis saako udella miksi sektio? En ole täällä vakikävijä joten et ole tuttu muuta kun olen ollut joskus samoissa ketjuissa kanssasi kirjoittelemassa. Sinulla on kai ennestään lapsia? Kuinka monta? Onko tämä eka sektio sulle? T. 4 sektiota

Siis saako udella miksi sektio? En ole täällä vakikävijä joten et ole tuttu muuta kun olen ollut joskus samoissa ketjuissa kanssasi kirjoittelemassa. Sinulla on kai ennestään lapsia? Kuinka monta? Onko tämä eka sektio sulle? T. 4 sektiota
Mulla on takana nyt kaksi sektiota, joten sen takia tämä leikataan suunnitellusti. Eka oli jalkatarjonnassa (tai niin ne luuli, unohtivat vaan tarkistaa ja lapsi olisi ollut raivotarjonnassa...), tokan synnytys alkoi lapsivesien menolla, siitä joku 130h niin lapsi oli leikattu ulos kun ei millään suostunut tulemaan ulos sitkeästä yrityksestä huolimatta ja olin jo aika..eh hienossa kunnossa :D

Siinäpä se lyhyesti.

Sektiossa se antobiootti on tarkoitettu Sulle, ei vauvalle. Se on todella tärkeä antibiootti sulle, ettet saa pahaa infektioo, verenmyrkytystä, kohtu- tai vatsakalvon tulehdusta.
Tän päivän lööpeistä voit lukea mitä tapahtuu jos pienestä leikkauksesta pääsee bakteeri kehoon väärään paikkaan.

Oletan, että kys antibiootti on esim cefuroxime, jonka puoliintumisajan voit tarkistaa jostain. Oletan että on aika lyhyt koska annetaan kolme kertaa päivässä muissa tapauksissa. Voit myös katsoa erittymisen äidinmaitoon, löytyy kohdasta imetys.

Mutta.
En en en millään pysty suosittelemaan tuota bakteerien siirtoa.
Ajattele asias vaikka näin;normaalissa synnytyksessä lapsivesi huuhtelee emättimen, mistä tiedät onko tutkittu mitä lapsivesi tekee noille emättimen bakteereille? Muuttaako esim niiden pinnan jotenkin niin ettei bakteerit ja virukset pysty hetkeen tarttumaan mihinkään, tai ovat toimintakyvyttömiä jonkin aikaa - Et voi tietää! Et voi tietää mikä luonnon tarkoitus on tässä asiassa. Ja luonnollisuuttahan sää tässä olet hakemassa?
Naisen alapäässä kun on kuitenkin paljon VIRUKSIA JA BAKTREEJA joilta kalvot ja lapsivesi suojaa lasta. Ihan näin äkkiseltään tulee mieleen paholaiset kuten streptokokki, kaikki herppesvirukset ja ei todellakaan vähäisimpänä HPV.
Sektiossa ei ole mitään luonnollista, mutta se on hyvä vaihtoehto silloin kun se on tarpeen, ei siitä tarvitse olla pahoillaan. Mutta ei tuossakaan ole mitään luonnollista että työnnät leikkaussalin bakteereille altistuneesta alapäästä rätin vastasyntyneeseen infektioherkkään vauvaasi.
Vauvasi ei myöskään saa sitä samaa "rajua herätystä" keholleen, mitä alakautta syntyneet saavat. Voisin kuvitella että alakautta syntyneillä on aivan eri prosessi kehossaan menossa (adrenaliinia, kortisoneja, valkosoluja, histamiineja) kuin sektoiduilla vauvoilla, joten ei voi verrata vauvan vastustuskykyä "luonnollisille" bakteereille.

Mulla oli hätäsektio. Ja vaikka se rajua olikin, niin ainakin voin lohduttautua sillä ettei lapseni saanut ainakaan minulta HPV tartuntaa.
Ja uskon, todella uskon, että kyllä se nakuna sylissä ihoa vasten olo, imetys, metsästä poimitut mustikat, raakaraasteista tehdyt pöperöt, tuoreet hedelmäpöperöt, ym ovat sitä hyvää luonnollisuutta ja luonnollista vastustuskyvyn kehittymistä KOKO ELÄMÄN.
No ei kai se lapsivesi nyt kuitenkaan minään painepesuripesuna toimi. Mutta siinä olet oikeassa, että ihmeen vähän tätä aihetta on tutkittu.

Ystäväni olisi aikoinaan vuosia sitten halunnut sektion ja hänelle toitotettiin usealta taholta tuota bakteerien tärkeyttä. Mietimme silloin vain keskenämme, että eikö se nyt olisi aika helppo niitä kaivella esiin ja siirtää vauvalle.

Minut on sektioitu kolmesti enkä yhdenkään lapseni kohdalla tehnyt mitään bakteerisiirtoa. Kaikki ovat olleet aina todella terveitä niin iholtaan kuin muutenkin, ei mitään allergioita eikä atooppisia ihottumia tms.

Meillä sairastetaan normaaleja nuhiakin keskivertoa vähemmän, viime syksyn ja tämän loppukesän välillä on ollut päivän kestänyt nuha (koko perheen kaikilla jäsenillä) eikä mitään muuta.

Tiedonhaluisena siis kysyn että kuinka se bakteerisiirto olisi voinut lasteni terveyteen vaikuttaa...ei näitä ainakaan tämän terveimmiksi ja vastustuskykyisemmiksi olisi voinut mikään tehdä.

Olen kyllä tavallaan kai siirtänyt omia ihosolujani heihin heti kun olen heräämöstä päässyt; vauva ilkosilleen omien vaatteideni ja ihoni väliin. Minä en ole käyttänyt sairaalan vaatteita kuin juuri sen pakollisen leikkurissa ja heräämössä olemisen ajan, omat vaatteet on mukavammat.

Minut on sektioitu kolmesti enkä yhdenkään lapseni kohdalla tehnyt mitään bakteerisiirtoa. Kaikki ovat olleet aina todella terveitä niin iholtaan kuin muutenkin, ei mitään allergioita eikä atooppisia ihottumia tms.

Meillä sairastetaan normaaleja nuhiakin keskivertoa vähemmän, viime syksyn ja tämän loppukesän välillä on ollut päivän kestänyt nuha (koko perheen kaikilla jäsenillä) eikä mitään muuta.

Tiedonhaluisena siis kysyn että kuinka se bakteerisiirto olisi voinut lasteni terveyteen vaikuttaa...ei näitä ainakaan tämän terveimmiksi ja vastustuskykyisemmiksi olisi voinut mikään tehdä.

Olen kyllä tavallaan kai siirtänyt omia ihosolujani heihin heti kun olen heräämöstä päässyt; vauva ilkosilleen omien vaatteideni ja ihoni väliin. Minä en ole käyttänyt sairaalan vaatteita kuin juuri sen pakollisen leikkurissa ja heräämössä olemisen ajan, omat vaatteet on mukavammat.
No voihan sitä olla terve lapsi vaikka narkomaanilla, ei kukaan ole sanonut, että sektiolapsi olisi aina tyhmä, lihava ja allerginen. Arvasin, että nuo tuhahtelevat kommentit kumpuavat sieltä syyllisyydestä kun joku "tekee paremmin".

Ei mun kahdelle sektiolapselle ole tuota tehty, ekassa en ollut kuullutkaan ja tieto sektiosta tuli nopeasti. Tokaa menin synnyttämään ihan normaalisti ja kun synnytystä oli kestänyt ihan järjettömän pitkään, en siinä kuumehoureissa alkanut googlailla pikaisesti asiaa, vaikka siitä olinkin jo kuullut. Helpottaako tämä tieto? Niin ja terveitä fiksuja pikkupoikia nuo on, ei se silti kumoa millään tavalla sitä ikävää asiaa, että he ovat menettäneet nuo bakteerit ja muut alatiesynnytyksen hyödyt. Eikä se mitenkään poista sitä asiaa, että imetin ja ituhippeilin ruuan parissa. :D

Mutta jollekin yksi antibiootti on niin paha mörkö että jopa harkitsee tärkeän tärkeän ensimaidon kieltämistä vastasyntyneeltään. Aika ristiriidassa sen kanssa mitä lopputulosta tavoitellaan.
Jos siinä maidossa olisi mittavia määriä mitä tahansa tosi haitallista lääkeainetta, totta kai viivyttelisin ensimmäistä imetystä ja ainakin miettisin vaihtoehtoja tietenkin faktapohjalla(se ei vielä kerro loppupäätöksestä yhtään mitään, punnitsen hirveästi asioita ku asioita päässäni). Näyttää kuitenkin siltä, ettei ole paria tuntia pidempään mitään syytä sille. :)

Tänään sattui silmiin tällainen:
http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2016090722274101_rb.shtml

Yhteistyössä