Sektiolla synnyttäneet hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektio(?)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektio(?)

Vieras
Voisitteko kertoa kokemuksianne sektiosta ja siitä toipumisesta? Ja miksi teille tehtiin sektio, ja tehtiinkö se suunniteltuna vai kiireellisenä? Ja mitä nyt haluatte kertoa siitä!

Mulla lääkäri vähän mainitsi siihen suuntaan, että saatettais tehdä suunniteltu sektio (vaikka olen yhden jo alakautta synnyttänyt...) niin haluaisin tietää siitä hieman enemmän, ja ihan teidän omia kokemuksia!

Kiireellinen sektio kun salissa oltiin oltu reilu vuorokausi ja vauvan sydänäänet alkoivat romahdella. Vauvan ronkkiminen ulos tuntui hieman epämiellyttävältä, mutta ei sattunut mitenkään. Sain nähdä lapsen heti synnyttyään ja kun minut oli kursittu kokoon sain imettää lapsen. Sen jälkeen taas erkanimme kun olin heräämössä ja vauva isänsä kanssa odotteli osastolla. Lähdin kävelemään ensimmäistä kertaa seuraavana päivänä. Kipeä olin sen päivän, sitten alkoi helpottaa. Tosin sain ilmeisesti jonkinlaisen tulehduksen ja jouduin hetkeksi vielä antibioottitippaan. Vointi oli kuitenkin hyvä ja ihan normaalisti pystyin kotona olemaan. Eli ei huonoja kokemuksia sektiosta. :)

Mulle on tehty 4 suuniteltua sectiota. Kaikki on menneet hyvin. Noin tunti salissa kaikkineen. Onhan sitä kipeä mutta hyvin pärjäsin ilman ylimääräisiä kipulääkkeitä. Heti kun sai luvan nousta liikkeelle niin liikuin.
Minun kohdalla päädyttiin sectioon kun esikoinen oli kookas (4320g 54cm) ja lantio kuvattiin ja todettiin ettei mahdu ulos :/ Ja minulla on sairaus jossa suuri ponnistaminen ei ole hyväksi. Toinen lapsista oli myös minuun kookas ja taas siksi sectio. Kahden section jälkeen ei suositella enää normi synnytystä.

Onko sektiolla syntyneeellä vauvalla enemmän itkuisuutta=koliikkia kuin alateitse syntyvällä vauvalla? Minulle kerrottiin näin,mutta mikä on totuus.
Tuleva sektio jännittää.......

mulle tehtiin hätäsektio,näin lukee epikriisissä.
eli avauduin 8 senttiin ja siihen se synnytys sit töppäs. eli sektioon mentiin. mä en siitä sektiosta sen enmpää osaa sanoa, koska olin siinä vaiheessa niin kipeä kun mikään kivunlievitys ei auttanu.
sektion jälkeen olin todella kipeä verrattuna alatiesynnytyksen jälkeiseen kipuun.
mulla vuoti serta yli 1600 ml ja hb tippu 79 eli sain punasoluja. lääkkeitä vedin jonkin verran ku käveleminenkin teki tuskaa..

vinkkinä sanon vaan et ota lääkkeitä jos tuntuu kipeeltä, liiku vaik se sattuu ja kotona kannattaa miettiä sitä et ainakaan mä en 2 viikkoon kumarrellu yms. ja sängystä nouseminen ja sinne meno oli tuskaa. et kannattaa miettiä miten ne asiat ottaa huomioon ennen synnytystä. mä nousin sängystä niin et otin pinnasängystä kiinni mikä oli meidän sängyn vieressä ja siit vaan väkisin ylös...

ulkoiltiin heti kun kotiin pääsin tosin hurjat 10-15 min. niin et mies oli vaunujen kanssa ja mä piipersin perässä :D sit pikku hiljaa aloin tehdä kotihommia kun kroppa antoi periksi . mitään sellaista en tehny mikä joko sattui tai aiheutti huonoa oloa eli varovasti otin silloin alussa.

Esikoista odottaessani minulle tehtiin kiireellinen sektio perätilan vuoksi. Tosin en vieläkään tiedä miksi sektio tehtiin kiireellisenä eikä odotettu aamuun, jolloin se olisi ollut suunniteltu. Tuskin mun kipunurinani perusteeksi riitti..

Sektio itse oli nopea toimenpide, mutta minä en kyllä ehtinyt nähdä lapsesta kuin punaisen pepun, kun hänet jo vietiin pestäväksi ja lämpökaappiin (lapsella ei ollut mitään hätää, oli 9 pisteen lapsi alusta asti). Minut ommeltiin ja vietiin sen jälkeen heräämöön. Seuraavan kerran näin lapsen viiden tunnin päästä. Toivuin hyvin, ei tullut tulehduksia ja haava parani todella nopeasti, mutta olin kyllä paaaaaljon kipeämpi kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Ensimmäiseen kuukauteen ei saanut nostaa mitään vauvaa painavampaa ja kävely oli välillä kipuilua. Imetys meillä sujui hyvin, mutta olihan se ihan toista, kun sai kuopuksen alatiesynnytyksen jälkeen suoraan rinnalle ja ihokontaktiin. Tässä voi kyllä olla hoitotapaeroja sillä sektio tehtiin OYS:ssa ja alatiesynnytys hoidettiin TYKS:ssa.

Lisäksi ainakin minulta jäi sektiossa puuttumaan sellainen "euforia" mikä alatiesynnytyksen jälkeen tuli ja olin alusta lähtien esikoisen kanssa jatkuvasti väsynyt. Kuopuksen synnyttyä olin ensimmäiset kolme kuukautta todella pirteä ja väsymys tuli vasta sitten myöhemmin, kun yöt olivat jatkuvasti risaisia. Tähänhän saattoi tietysti vaikuttaa myös se, että kuopuksen kohdalla tiesi jo mitä vauva-ajasta "pelätä". Mutta summa summarum: omasta puolestani valitsen mielummin alatiesynnytyksen kuin sektion. Kolmannen lapsen laskettu aika lähestyy, joten nähtäväksi jää, mitä mieltä olen parin kuukauden kuluttua..

Minun lapseni syntyi suunniteltuna sektiona ja kaikki meni hyvin. Toki eka päivänä sektiohaava oli tosi kipeä, mutta kipulääkkeet auttoivat. Vauva-aika oli helppo ja ihana, ei mitään koliikkijuttuja ollut.

Kiireellinen sektio 26 tunnin alatieyrityksen jälkeen, sain tulehduksen ja olin 5 päivää sairaalassa tipassa, toipuminen oli aika kivuliasta kesti pitkään. Toinen suunniteltuna sektiona oli täysin huoleton, olin jo samana yönä ylhäällä imettämässä ja toivuin tosi nopeesti.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Tilda";25520497]Onko sektiolla syntyneeellä vauvalla enemmän itkuisuutta=koliikkia kuin alateitse syntyvällä vauvalla? Minulle kerrottiin näin,mutta mikä on totuus.
Tuleva sektio jännittää.......[/QUOTE]

Ei koliikkia kummallakaan, molemmat terveitä lapsia ja omat persoonansa oat kaiketi itkuihin vaikuttaneet enemmän kuin synnytystapa sillä molemmat sektiolla mutta kuin yö ja päivä :)

Yhteistyössä