Sektiohaava ja vatsalihakset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Minulle tehtiin sektio 1,5-vuotta sitten. Olen huomannut että vatsanahkani on epäsymmetrinen, että toisella puolella on ns. isompi makkara kuin toisella puolella ja toisen puolen vatsalihakset rasittuvat erilailla. Nyt tänään rykäsin ja aloin tekemään kunnolla vatsalihaksia, niin nyt keskellä vatsaani on todella kipeä kohta. Kohta on n. navan ja sektiohaavan puolessavälissä ja kipupisteen löytää koskemalla, että kipu ei ole ns. syvällä. Onko tämä normaalia näin pitkän aikaa sektiosta? Kuinka teidän masunne voivat?

Ei ole vielä tunto normaaliksi palannut missään välissä, 3 sektiota tehty -04, -06 ja -08. Ratsastusta harrastavana tosissaan pännii, etten enää löydä tuntumaa syviin vatsalihaksiin. Ei ne kyllä kipeät ole, eli se ei ehkä ole enää normaalia.

Mulla reilut 2 vuotta kiireellisestä vaan ei hätäsektiosta ja kaikenlaista jatkuvaa vaivaa oli reilun vuoden. Nyt toinen lapsi syntymässä ja jännittää, kun mulle jäi kiinnikkeitä sivuihin. Raskausaikana on välillä olleet kipeitä ja venyneet ja synnytyksessä voi käydä samoin...

Mulle silloin sanottiin, että saattaa jäädä jopa elinikäisiä vaivoja. Naapurillani on parinkymmenen vuoden takaa jotain tuntemuksia. Mun mielestä kuulostaa vaivasi joko kiinnikkeeltä tai hermovauriolta, mulla epäilty molempia. Ultrattiin vatsan alue noin 8 kk synnytyksestä, ei näkynyt ainakaan mitään lihasvaurioita. Pyydä jos saisit ultratutkimuksen. Tällä hetkellä oma tilanne ihan jees, ei estä mitään urheilua tai muutenkaan juuri vaivaa, joskus rykäistessä kunnolla jotain tai jos esim. istun satoja kilometrejä putkeen autossa niin noustessa on ikäänkun puutunut olo. Mutta mulla merkittävin paraneminen tapahtui vasta siinä yhden ja kahden vuoden välillä eli toivoa on!

Niin ja siis kiinnikkeitä ei yleensä kannata avata, koska taipumus muodostaa kiinnikkeitä säilyy ja ellei esim. kierry jonkun sisäelimen ympärille niin annetaan olla vaan. Hermohäiriöillekään ei voi mitään.

Yhteistyössä