Sektioarven päällä roikkuva rasvakudos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maha pilalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maha pilalla

Vieras
Onko muilla sektion jälkeen jäänyt kamalaa rasvapussukkaa arven päälle?
Minulla sektiosta nyt 3vko ja toispuoleisesti roikkuu arven päällä rasvalöllykkä. Toinen puoli taas siisti ja normaali.
Näyttää siltä kuin arpi olisi liian tiukalla, ja jää kuopalle sen pussukan alle.
Onko toivoa että pussi katoaa, vai jääkö maha näin runnelluksi? :(
Onko muille käynyt vastaavaa?
Olen hoikka, ei ylipainoa. Toki raskausmaha jätti jälkensä, mutta toisella puolen arpea kun ei tuota roikkupussia ole.. Oksettaa katsoakin vatsaa peilistä.

Moikka, mulla jäi sellainen ihan vähän kuopalla oleva, ei siis mikään roikkuva, mutta koholla on ylhäältä.Toiselta puolelta enemmän kuin toiselta, koska on vinosti leikattu ja "kireä" siitä alta mistä on enemmän koholla. Ekasta ei tullut ollenkaan, mutta toka sektio joka tehtiin ylemmäs jätti tuollaisen.
Se on kyllä nyt jo paremman näköinen kuin 3kk sitten eli päivänä kun lapsi syntyi.

Onko se oikeasti paha vai tuntuuko se pahemmalta kuin onkaan, olet aika herkillä ehkä vielä kun synnytyksestä noin vähän aikaa?

Voisithan käydä lääkärillä näyttämässä jos vain toispuoleisesti. Ehkä jotain häikkää siinä ompelussa tapahtunut? Anna kuitenkin parantua vielä niin näet minkälaiseksi oikeasti jää, arpi on vielä tosi tuore ja menee useita kuukausia ennen kuin voi mitään sanoa.

:hug:

Mulla myös arpi on "vinossa", tai siis vedetty enemmän auki siltä löllöpussipuolelta. Ja on oikeasti aika paha, kun sivuprofiilissa näkyy iso kuoppa arven kohdalla ja jyrkkä ihopoimu siinä päällä. Toisella puolella arpi tosiaan normaali.
Kävin yksityisellä gynellä joka sanoi että normaali on ja joskus näin käy. :/ Tuntuu että jotain häikkää ompelussa on pakko olla tapahtunut. Tämä "löllöpuoli" myös on todella kipeä yhä ja siitä saa painaa kovasti ylösnoustessa ja kävellessä etten tunne repeäväni.

Kiitokset vastauksesta. Pakko täällä vain yrittää sinnitellä ja toivoa parasta. Nyt on vain kipuineen niin kurja olo, etenkin kun mahasta painaessa sormet tuntuu uppoavan sinne vatsan sisään kun on niin kuopalla arpi.

Telkkarissa (nolot vartalot) ohjelmassa yks -tosin ylipainoinen- leikattiin uudestasn kun sillä oli sektioarpi kiristänyt niin että teki rasvapussukan roikkumaan arven päälle ja myös toisaalle kiristi kudoksia painumaan häpykummun päälle.

Mutta siis. Suomessa julkisella puolella ei leikata kosmeettisia vaivoja jossei niistä ole ongelmaksi asti. Eli jos tuo röllykkä esim on tosi kipeä, tai vaikka hiertäisi housun kaulukseen pahasti.
Eeeli, jos vaikka varaat lääkäriaikaa, niin asiaahan voi hieman "korostaa". Valittele kovasti kipua, laita esittelyn vuoksi joku pumpuli kerros pehmentämään sitä kohtaa, laita itsesi muuten nätiksi mutta vedä jalkaasi miehen verkkarit kun et hiertämisen vuoksi muita pysty pitämään :o) kerro myös että se lärpäke meinaa välillä alkaa ärtymään ja joudut hoitaa sitä.

Itselläni on hätäsektioarpi, tehty 8kk sitten, ja vieläkin tuo arpi tuossa muuttaa muotoaan.

Sulla on sektiosta kulunut niin vähän aikaa vasta, että vois olla jotain leikkauksen jälkeistä turvotustakin vielä. Anna ajan kulua ja katso miten se asettuu. Mulla näytti yli 2kk sektion jälkeen vielä maha rumalta ja rasvaiselta, mutta nyt 5kk kuluttua alkaa olla jo vähän parempi. Toki on löysää nahkaa mutta rasvakerros on sulanut nätisti pois. Jos sulla ei maha näytä palautuneelta vaikka 6kk-1v sektiosta niin sitten kävisin vasta lääkärissä jos ei muuta vaivaa ole kuin kosmeettista. Anna kropalle palautumisaikaa. 9-10kk venytyksen ja hormoniryöpytyksen jälkeen 3 viikkoa on tosi tosi lyhyt aika ;)

Minäpä yritän malttaa rauhassa antaa asialle aikaa vielä masentumatta. Ainakin kauhistuttaisi uusi leikkaus kun nämä vatsan alueen leikkaukset on niin hiton kipeitä. Tosiaan 3 viikkoa sektiosta ja edelleen köpöttelen vaivaisesti kun vanha mummu, eikä toivoakaan että vielä ulos kykenisi. Neuvolasta tulevat taas alkuviikosta katsomaan mikä tilanne. Koitan taas kysellä sitten ennustetta tuosta mahasta.
Joskus vaan ne paljon puhutut komplikaatiot osuu omalle kohdalle.
Kaikkein ahdistavinta on se, ettei kykene vielä hoitamaan vauvaa.

Minäkin sanon, että odota vaan rauhassa. 3 viikkoa ei tosiaan ole sektiosta toipumisessa aika eikä mikään vielä. En nyt ole ihan varma ymmärränkö oikein kuvailemasi rasvakudoksen, mutta itselläni oli kanssa alkuun arpi todella koholla toiselta puolelta ja ihan hirveän näköinen. Varmaan pari kk meni, että rasva kyllä suli siitä päältä ja arpi oli enää punainen tasainen viiru.

Kiitos kaikille. Tänään särkylääkkeen voimin nostin ensi kertaa lapsen pinnasängystä :) Päivät menee niin että nousensyöttämään vauvan, ja hoidan pakolliset asiat pystyssä, sitten taas sänkyyn lepäämään tyyny polvien alla.
Minulla siis arpi on vetäytynyt toiselta puolelta syvälle vatsaan, eli hautautunut sen päällä olevan löllön alle ikäänkuin. Toinen haavan puoli on ok, eikä rasvalöllöä ole. Kivutkin on vaan tällä rasvareppupuolella. Tuntuu kuin repeäisin jostain sisuskaluista, eli varmaan toinen puoli on aika tiukkaan kursittu kiinni.
Kauan teillä meni että suurimmat kivut helpotti ja arki läksi sujumaan?

Sun kannattaa tehdä varovaisia venytyksiä (saithan ohjeet sairaalasta? ) ja koettaa vaan liikkua. Pahinta on vaan makoilla. Aluksi sitten särkylääkkeen voimalla.

Mulle on tehty 4 vatsan alueen leikkausta (3 niistä sektioita) ja aina on vaan pitänyt lähteä liikkeelle vaikka osassa kerroista kipu on ollut helvetillinen. Liikkuminen edistää haavan paranemista, ehkäisee kiinnikkiden muodostumista ja auttaa psyykkisestikin.

En saanut mitään ohjeita. Olisiko jotain venytysohjeita netissä joita voisi katsella? Mulle sanottiin vaan että sopivassa suhteessa lepoa ja liikkumista, tämäkin vain koska kysyin miten voisin edesauttaa paranemista. Kivut on niin kovat, että liikkuminen vaan ei suju. :( Pelottaa nuo kiinnikkeet kovasti, mutta jos ei kärsi kävellä niin en tiedä mitä tehdä.
Alkaa psyyke olla aika hajalla jatkuvasta kivusta. Tulehdusta ei ole, kävin näytillä yksityisellä gynellä jossa otettiin crp varmuuden vuoksi.

Tässä vielä kuva mahasta, ja kuopasta reilu 3 viikkoa jälkeen sektion. http://aijaa.com/JRPahF
Onko muille tullut vastaavaa alkuun, vai onkohan näille kivuille jokin hankalampi syy?

Mullakin oli sellainen kuoppa, se kannattaa pitää hyvin puhtaana ja kuivaa usein talouspaperilla ettei haudu. Mulla se kuoppa kyllä hävis muutamassa kuukaudessa ihan ittekseen.
Kaikki toipuu eri tavalla sektiosta. Jotkut menee jo viikon jälkeen lenkille toiset taas syö särkylääkettä 2kk. Sulla on tosi lyhyt aika vielä leikkauksesta ja turvotustakin jäljellä. Muistaakseni 3kk on se aika jonka jälkeen pitäisi olla täysin kunnossa.

Mulle on kans tehty pari sektiota ja itsellä tuo löllö arven päällä on ollut selkeästi leikkauksen jälkeistä turvotusta/verenpurkaumaa koska se on aluksi ollut todella kova ja vasta pikkuhiljaa pehmennyt ja alkanut häviämään (tuossa siis kestänyt useampi kuukausi)... ja se turvotushan voi olla toispuoleistakin jos esim. verta on tihkuttanut lekkauksen jälkeen eripuolelle eri tavalla! lisäksi se arpi kiristää alussa enemmän ja sekin "nousee" sieltä kuopastaan sitten parantuessaan jonkin verran... ja niinkuin aiemminkin on sanottu niin mitä nopeampaa saa ittensä ylös ja liikkeelle (jo sairaalassa, vaikka sattuuhan se kovasti!) niin sitä nopiampaa parantuu ja sitä nopeampaa on kivuton... itse tarvitsin särkylääkkeitä 2-3 viikon ajan eli sen ajan ku arpi jomotteli, tämänkin jälkeen toki tietyt liikkeet sattu muttei ollut sitä jatkuvaa kipua enää. Lisäksi sain jo sairaalassa semmosen ohjeen että heti pitää nousta ihan suoraksi (helpompi heti silloin kun kipupumppu vielä paikoillaan eli ensimmäisillä kerroilla), ei saa jäädä yhtään kumaraan koska se suoristautuminen on vaikeampaa mitä pidempään sitä viivyttelee...

[QUOTE="vieras";28759728]aika jäätävä näky kyllä, onneksi olen synnyttänyt alakautta :)[/QUOTE]

Hyvä että tulit sen tänne hymiöin kertomaan. Auttoi ap:ta varmasti paljon.

Yhteistyössä