Sektioarpi ja uusi raskaus

  • Viestiketjun aloittaja ei tietoa itsellä
  • Ensimmäinen viesti
ei tietoa itsellä
Miten teillä sektiolla synnyttäneet ja uudelleen odottavat on entistä s-arpea seurattu? Jo odotusaikana vai vasta synnyksen aikana?Tarkoitan arven kestämistä, jos synnytetään alakautta.
 
ei tietoa itsellä
Kiitokset.
Minä asiasta hätäilin ja kysyin ensimmäisen kerran neuvola käynnillä kätilöltäkin, mutta eipä hän siitä muuta sanonut, kuin että kyllä pitäisi kestää, eikä pitäisi vaivata mitenkään.Eikä sitten alkanut kertomaan mitään, että seuraillaanko mitenkään yms.
 
Mulle tehtiin 16.1.2007 sectio...Lääkäri sanoi mulle et jos haluaa joskus lisää lapsia pitäs odottaa ainakin 2 vuotta ennen uutta raskautta...Et kroppa ehtii palautua normaaliksi jne...Mulle sanotiin et suraavakin saattaa olla sectio mut ei varma?Siis jos toista joskus halutaan jne...
Mulla ahsas lantio ja vaavi oli perätilassa ni siksi tehtiin sectio...
 
tyttö syntyi sektiolla 2/2006 toisen laskettu 3/2007. Arven kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, eikä siihen ole kummemmin kiinnitetty huomiota neukussa eikä lääkärissä. Luulisin että kaik siispä ihan hyvin sen osalta =)
 
mamis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 22:23 Miikku06 kirjoitti:
tyttö syntyi sektiolla 2/2006 toisen laskettu 3/2007. Arven kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, eikä siihen ole kummemmin kiinnitetty huomiota neukussa eikä lääkärissä. Luulisin että kaik siispä ihan hyvin sen osalta =)
Wau, onnittelut!
arpi on hyvin kestänyt sinulla? =)
kun sanotaan että vuosi olisi hyvä odottaa kun alkaa yrittämään seuraavaa.
Minulla kolme sektiota takana ja meinataan neljättäkin yrittä, muttei ihan vielä kun nuorin on 4-kuinen nyt :)
 
kiitti =)

kyllä nuo mielipiteet vaihtelee paikkakunnittain ja tietty jokaisella lääkärillä taitaa olla omat mielipiteensä...

mulle sanottiin jälkitarkastuksessa et ei sitten muuta kun toista putkeen vaan :LOL: siis näin lääkäri tuumas...ei puhunu mistään vuodesta mitään :whistle: mutta uskon, että olis parempi odotella ainakin se vuosi ennen kun toista alkaa odottaa...mutta meillä luonto hoiti näin! :ashamed:

=)
 
Minulla ensimmäinen lapsi hätäsektio 04/2004 ja toinen alateitse 08/2005. Ei ongelmia toisessa raskaudessa arven kanssa. Lääkäri ei sanonut minulle mitään aikaa kauanko pitäisi odotella ennen kuin voi uudestaan tulla raskaaksi. Nyt odotellaan josko kolmonen antaisi kuulua itsestään.
 
epäilevä
Esikoiseni syntyi 01/2002 hätäsektiolla, koska olin mukana auto-onnettomuudessa. Istukka siis irtosi ja pojan sydänäänet pysähtyivät. Viikkoja oli vasta 31+1.
Nyt siis viiden vuoden jälkeen haluaisin toista lasta, mutta haluaisin näin ensin tietää, että onko tavallinen synnytys mahdollista jos on tehty hätäsektiö (pystyviillolla)? Sitten vielä vähän turhamaisempi kysymys, koska tuosta leikkauksesta jäi jo muutenkin niin ruma arpi, niin palautuuko arpi edes samanlaiseksi kuin nyt mahdollisen seuraavan raskauden jälkeen? Vai venyykö se niin, ettei mahaa saa enää ollenkaan kiinteän näköiseksi?
 
Nasu-Masu harmaana
Mulla esikoinen syntyi perätilan vuoksi sektiolla 8/00 ja toinen alateitse 2/03. Alatiesynnytyksen aikana sektiohaava "aukesi" kohdun puolelta parin sentin matkalta. Kipu oli järkyttävä. Nyt odotan kolmatta la huhtikuussa, eikä arpea ole seurattu mitenkään.

Toisen raskauden jälkeen arpi palasi ihan saman näköiseksi kuin se oli ennen toista raskautta (siis minulla myös pystyhaava).

Nyt tiedossa synnytystavanarviointi rv 35...
 
Nasu-Masu harmaana
Mulla esikoinen syntyi perätilan vuoksi sektiolla 8/00 ja toinen alateitse 2/03. Alatiesynnytyksen aikana sektiohaava "aukesi" kohdun puolelta parin sentin matkalta. Kipu oli järkyttävä. Nyt odotan kolmatta la huhtikuussa, eikä arpea ole seurattu mitenkään.

Toisen raskauden jälkeen arpi palasi ihan saman näköiseksi kuin se oli ennen toista raskautta (siis minulla myös pystyhaava).

Nyt tiedossa synnytystavanarviointi rv 35...
 
Minulla myös s-arpi pystyviillolla tehty. Sektio 5 vuotta sitten ja nyt vauvakuume on kova.Mites sinulla, jouduitko synnytyksesi jälkeen leikkuriin repeämän takia?Osasivatko mitään syytä sanoa, miksi repesi.
Käynnistyikö synnytyksesi vai käynnistettiinkö?
 
vieraana
Mulla ei ensimmäistä sektioarpea seurattu mitenkään (sektio-03), päällisinpuolin kaikki näytti OK. Toisen kohdalla kiireellinen sektio (-05) ja pystysuora viilto, edellinen sektioarpi repesi kohtuun asti (syynä ilmeisesti ed. arven arpeutuminen = kaikki kerrokset oli arpeutuneet yhteen). Kolmas on riskiraskaus. Arven seuranta vk:lta 28 lähtien, sektio viimeistään vk:lla 37 (suunniteltu sellainen). Luottavaisin mielin tässä kuitenkin ollaan :) .
 
Samaa ajattelin minäkin, että mistä saa tietoa oman arpensa paksuudesta ym.Tuskin saa soitetettua leikanneelle lääkärille suoraan yliopistolliseen sairaalaan, josko edes muistaa vuosien takaista juttua.
Paperini tilasin, mutta ei niissä mitään mainittu.
 

Yhteistyössä