Minulle on tehty hätäsektio ja suunniteltu sektio. Hätäsektion vuoksi arpi on mahassa pystyssä. En tiedä, onko sektio sen vuoksi kivuliaampi kuin vaaka-arvessa, mutta minulla sektiosta toipuminen molemmilla kerroilla on vienyt enemmän aikaa kuin tässä ketjussa keskimäärin.
Eli piikitettäviä lääkkeitä sairaalassa olen tarvinnut 2-3 vuorokautta ja sen lisäksi kipulääkettä suun kautta pari viikkoa. Tällä toisella kerralla söin ristiin kotona Burana-600:sta ja Panadolia. Sen parin viikon jälkeen sitten paraneminen on ollut nopeaa ja esikoista uskalsin nostaa kuukauden päästä sektiosta. (Suositushan on olla nostamatta mitään painavaa kuuteen viikkoon.)
Tämä toinen sektio minulla oli kaksosraskaus, joten se voi myös lisätä kipuja verrattuna normaaliraskauteen, koska kohtu ja vatsanpeitteet ovat niin venyneet. Joka tapauksessa uudelleensynnyttäjällä jälkisupistukset ovat ensisynnyttäjää voimakkaampia ja ne olivatkin todella tuskaisia parina ensimmäisenä päivänä. Mutta sittenhän ne jo vähenivätkin ja kipu hellitti siltä osin.
Itse leikkauksessa olin kyllä niin kaasussa, että en olisi nähnyt mitään, vaikka olisi ollut mahdollisuuskin. Mies sen sijaan katseli sermin ohi tapahtumaa, vaikka tarkoitus on, että mieskään ei näe mitään (jotta ei pyörry?). Erilaisia epämiellyttäviä tuntemuksia siinä oli ja aina niistä mainitessani sain lisää pökerryttäviä lääkkeitä

sen jälkeen, kun vauvat olivat ulkona. Viimeinen satsi olikin sitten sen verran vahva, että otin pienet torkut ompelun aikana.
Vauvat näytettiin minulle pikaisesti ennen osastolle vientiä ja mies lähti vauvojen mukaan. Sain vauvat heräämöön rinnalle, koska olin sitä erikseen pyytänyt. Se oli koko tapahtuman paras hetki, vaikka olinkin aika tokkurassa siinä vaiheessa. Eli kannattaa rohkeasti toivoa, jos on toivomuksia.
Kuten muutkin ovat sanoneet, liikkelle kannattaa lähteä sektion jälkeen heti kun katetri otetaan irti. Kipulääkettä kannattaa myös pyytää riittävästi ja riittävän ajoissa ennen kuin kipu ottaa vallan. Ja jos tuntuu pahalta, lohduttaa ehkä se, että parin viikon päästä helpottaa viimeistään.
Tsemppiä sektioon ja toipumiseen!