sektio vai alatie

Pelottaa hitosti!
edellinen synnytys oli katastrofi, sekä vauvan että minun kannalta. silloin jo sanottiin että ilman sen kummempia saan seuraavaksi heti sektion.
mutta tuo sektio oli NIIN järkyttävää.. voi tietenkin johtua siitä että ensin pari vuorokautta kärvistelin supistuksia, yhtäkkiä kaikki meni ihan persiilleen ja kauheeta hätäilyä vaan, mua kärrättiin eestaas, puudutteet oli laitettu valmiiks, niitä lisäiltiin, kaikki vaan hälisi ja huusi, leikkurissa aloin oksentaa ja muuta "mukavaa" , nukutettiin. heräsin ja puudutetta ei tullut tarpeeksi, olin tosi kipeä.. palelin ihan hulluna monta tuntia, en saanut nähdä vauvaa, kaikki meni niin sekavasti..
nyt toisen synnytyksen lähestyessä mietin kovasti, että pitäiskö silti "koittaa" alatiesynnytystä, mutta sit jos kaikki päätyy tuohon samaan..vai meenkö suoraa sinne sektioon, onkohan se "helpompi" suunniteltuna..
pelostani jos puhun niin sanotaan vaan että "no menet sinne sektioon tietenkin", mutta kun PELKÄÄN SITÄKIN=((

Hei,
olen kokenut ns kauhean ensi synnytyksen, joka oli kuitenkin normaalin rajoissa, ei imukuppia tms. Jouduin nyt käymään pelkopolit läpi että sain suunnitellun sektion varmistettua, tulossa n 5 vkon päästä. Uskoisin että jos sinulle on edellisellä kertaa sanottu että seuraava tulee sektiolla, niin sinun kannattaa ottaa se ja rauhoittua. Itseltäni kivi putosi sydämeltä kun ei tarvitse enää yökaudet pelätä alatiesynnytystä. Minua ei pelota suunniteltu sektio, mutta hätäsektio epäonnistuneen alatien jälkeen olisi varmaan se kauhuskenaario. Lääkäri ainakin kertoi aivan asiallisesti miten suunniteltu sektio menee ja se ei lisännyt minulla mitään pelkoja vaan aloin huojennuksesta itkemään, kun ajattelin että nyt tämä kauhea hermopaine, josta olen kärsinyt oikeastaan koko raskauden ajan on ohi.

Luulisin että sinua edellisessä synnytyksessä hoitaneet lääkärit ovat tarkoittaneet mitä sanoivat. Nyt tietysti kun menet äitiyspolille, niin siellä voi olla lääkäri joka ei perehdy edelliseen synnytykseesi ja antaa sinun lähteä kokeilemaan alakautta. Tsemppiä sinulla ihan sitten kumpaan päädytkin !

Minulla oli eka synnytys vaikea imukuppisynnytys jonka jäljiltä sekä lapsi että äiti olivat huonossa kunnossa. Toisen synnytyksen piti olla suuniteltu sektio, meni kuitenkin kiireelliseksi sektioksi etuajassa.
Viimeisin synnytys oli taas sektio, suunniteltu sellainen jossa kaikki meni oikein hyvin. Tämä viimeinen oli siis se missä ei ollut mitään ylimääräistä draamaa, haava oli toki kipeä mutta kyllä sen kestää.

mammamarraskuu
Minulle tehtiin sektio marraskuussa. Eli 9vkoa sitten.

Suunniteltuna. Lääkärit kertoivat hyvin mitä tulee tapahtumaan ja leikkurin hoitajat olivat oikein ihania, rauhallisia ja ystävällisiä. Nopea toimenpide joka meni hienosti (vaikka sain spinaalista allergisen reaktion). Loppupelissä olin oikein tyytyväinen tähän ratkaisuun.

Nyt 9vkon kuluttua vointi on hyvä, jaksan ja voin tehdä kaikkea mitä ennen raskautta. Haavan alua on vielä hiukka tunnoton. Mutta siisti ja pieni haava jäi vain muistoksi. Ja lapsi tietenkin... :)

mullakin oli aika järkyttävä esikoisen synnytys, 16 tuntia huhkin ja ponnistusvaiheessa vasta tajuttiin lantion epäsuhta sekä vauvan väärä tarjonta, lopputuloksena sektio...vielä ei ole toista kertaa tärpännyt, mutta valmiiksi jo mietin samaa kuin sinä! Sektio oli todella järkyttävä kokemus, toipilas-aika, kivut, paniikki kun ei tuntenut mitään kaulasta alaspäin jne. Toiste en tahtoisi suin surminkaan leikkaukseen, mutta toisaalta pelottaa just sitten se että kestääkö yhdesti leikattu kohtu (tai no kahdesti, on tehty leikkaus kystien takia aikasemmin) supparit ja onko lantio kertakaikkiaan liian ahdas alatie-synnytykseen... :eek:

Yhteistyössä