Sektio synnytyspelon takia Tyksissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätäsektio ja pää sekosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätäsektio ja pää sekosi

Vieras
Onko täällä kukaan saanut synnytyspelon takia suunniteltua sektiota? Itse toista kertaa raskaana ja yöunet jo menneet. Ekassa synnytyksessä kaikki meni niin päin puuta kuin vain voi ja hätäsektiosta selvittiin juuri ja juuri hengissä vauvan kanssa. Jouduin psykoosiin synnytyksen jälkeen ja onneksi toivuin hyvin.

En kaipaa nyt lukea miten sektio ei ole hyväksi vauvalle ja alatiesynnytys hieno juttu. Olen tutkinut asiaa monelta kantilta, enkä pysty synnyttämään alakautta, pelkään menettäväni itseni lopullisesti. nyt on aika pelkopolille varattu, mutta pelkään etten saa nsektiota, vaikka eihän ketään voi pakottaa synnyttämään. Mutta jännittää joudunko kaikille erikseen todistamaan ja vaatimaan, ja jos päätöstä ei tule ja synnytys lähestyy, niin miten voin keskittyä esikon hoitoon ja nukkua, kun jännittää niin ettei tästä tule mitään.

Eli kenelle kaikille asiaa joutuu puoltamaan ja millä viikolla voisin päätöksen saada?

Lisäys, psykoosista ei ole mitään kirjausta synnytyslaitoksen papereissa, koska eivät edes huomanneet tilaani ennen kotiutustani. Äitini ja mies veivät minut yksityiselle heti kotiuduttuani. Senkään takia luottamus synnytyssairaalaani ei ole kovin korkealla. En oikeasti ymmärtänyt puhetta pariin päivään synnytyksen jälkeen, eikä kukaan henkilökunnasta huomannut mitään.

Mutta se ekasta synnytyksestä. Kiinnostaisi tietää kokemuksia synnytyspelon takia saaduista sektioista?! Kiitos etukäteen!

Mulla ei ole henk.koht tehty pelkosektiota, mutta synnärillä mun huonetoverille tehtiin. Hän kertoi, että ensin asia piti mainita neuvolassa josta ohjasivat hänet pelkopolille. Siellä hän piti edelleen päänsä ja halusi sektion. Suomessa ketään ei voida pakottaa synnyttämään alakauttaa ja jos todella haluat sektion niin saat sen. Suosittelen kyllä käymään siellä pelkopolilla ja juttelmaan lääkrin kanssa. Kyllä sinä sen sektion saat..tsemppiä! :)

Se on ainakin 100% varma, että synnytyspelon takia saat sektion eli älä turhaan murehdi ainakaan tuota puolta. Luultavasti sinun täytyy käydä keskustelemassa kätilön ja lääkärin kanssa. Itselläni oli synnytyspelko ensimmäisessä raskaudessa ja olisin saanut sektion ja kätilö sanoi jo ensi tapaamisella että päätös on omani eikä ketään pakoteta synnyttämään alakautta. Itse kuitenkin päädyin alatiesynnytykseen. synnytyspelkoni syynä oli mm kivun ja siitä seuraavan paniikkikohtauksen pelko.

Mä suosittelisin ennemmin sitä pelkopolia ihan sellaisella reippaalla asenteella, mielummin kuin sektiota heti, koska tiedät varmaan tosiaan ne alatien hyödyt. Mua pelotti kans ekan synnytyksen jälkeen seuraava tosi paljon, mut sitten vaan asennoiduin sillain että on ne vauvat ennen sektion keksimistäkin tulleet ulos ja aina siitä on henkisesti selvitty. Henkilökunta pitää susta huolen ja se voi hyvin todennäköistä, että selvi't ihan normaalisti siitä. Voi tulla jopa hyvä kokemus.

Mitä minä olen kuullut, helpolla ei hätäsektio irtoa. Neuvolassa kerrot haluavasi pelkopolille ja se varmaan onnistuu. Siellä kuitenkin on ensisijainen tarkoitus saada sun pelkoa lievitettyä ja hoidettua synnytys alateitse. Vahvasti joutuu kantaansa puoltamaan.

Itse synnytin tyksissä alateitse hengittämättömän lapsen, joka hetkeksi virvotettiin, mutta pienestä tuli enkeli kuitenkin :( Jälkitarkastuksessa kysyin synnärin ylilääkäriltä jatkosta, että kai on mahdollisuus sektioon. Vastaus oli jyrkkä EI! Ei sympatian häivääkään, itku siinä tuli silmäkulmaan. Onneksi hoitaja oli vähän inhimillisempi.

Kiitos asenteesta ja vastauksista.

Neuvolantätini vähätteli asiaa ja sanoi että sitä mietitään sitten synnytystapa-arviossa. En todellakaan pysty odottamaan niin kauaa. Yöunet jo nyt menneet ja haluan olla läsnäoleva ja hyvä äiti esikolleni raskauden ajan.

Soitin sitten itse suoraan pelkopolille ja varasin ajan. Olivat todella ystävällisiä ja sanoivat että ensin voisin mennä juttelemaan sairaanhoitajan kanssa. Sanoin ystävällisesti, että mielelläni juttelisin suoraan kätilön tai lääkärin kanssa, koska en kaipaa keskusteluapua vaan tietoa sektiosta, vaikka tiedän että psykologin luona käynti voi olla pakollinen. Sanottiin, että siinä tapauksessa pääsen suoraan pelkopotilaisiin erikoistuneen käitlön kanssa juttelemaan. Tiedän vain, että kätilöt eivät sektiopäätöstä voi tehdä, joten mietin että kuinka pitkään he voivat pompottaa ja kuinka monelle joudun tilanteeni kertomaan ennen kuin pääsen juttelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka oikeasti saa sektiopäätöksen tehdä. Pelkopolin tarkoitushan on puhumalla saada asiakas yrittämään alatiesynnytystä, enkä minä voi ottaa sitä riskiä. Tiedän kaikki riskit ja haluan silti sektion.

miten niin kukaan ei voi pakottaa synnyttämään?Ensisijaisesti se vauva pakottaa ja lisäksi,jos lääkäri ei tee sektiota niin pakkohan sun on synnyttää.Ei se vauva sinne voi jäädä..

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja:
Mä suosittelisin ennemmin sitä pelkopolia ihan sellaisella reippaalla asenteella, mielummin kuin sektiota heti, koska tiedät varmaan tosiaan ne alatien hyödyt. Mua pelotti kans ekan synnytyksen jälkeen seuraava tosi paljon, mut sitten vaan asennoiduin sillain että on ne vauvat ennen sektion keksimistäkin tulleet ulos ja aina siitä on henkisesti selvitty. Henkilökunta pitää susta huolen ja se voi hyvin todennäköistä, että selvi't ihan normaalisti siitä. Voi tulla jopa hyvä kokemus.

Hienoa että sinä pääsit yli synnytyspelostasi! Niinhän useimmat pääsevät.

Mutta minä opin synnytyksessä tuntemaan pimeän puoleni ja tajusin olevani paljon herkempi kuin luulin. Ei tämä ole asnteesta kiinni. Minä oikeasti sekosin. Onneksi paranin nopeasti, mutta en ota enää riskiä että joudun psykoosiin. Se oli kamalaa. En ymmärtänyt puhetta enkä edes voi kenellekään kertoa mitä kaikkea sairasta kuvbittelin. Ikinä ennen en ole kärsinyt mielen sairauksista, joten tuo oli liian pelottavaa. Että kiitos tsemppauksesta, mutta minun on saatava suunniteltu sektio itseni ja lasteni takia.

Varmasti saat sektion tuolla taustalla. Sinuna pyytäisin vielä sieltä yksityiseltä tiedot siitä psykoosista, se nimittäin ainakin tukee sitä, että tarvitset sen sektion. Kukaan ei tosiaan voi sua pakottaa synnyttämään alakautta. Kuten itsekin sanoit, tiedät kyllä alatiesynnytyksen hyödyt ja blaa blaa blaa, mutta tiedät myös sektion hyödyt ainakin omalla kohdallasi. Mä en ainakaan näe mitään syytä, miksi sun pitäisi edes ajatella alatiesynnytystä vaihtoehtona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten niin kukaan ei voi pakottaa synnyttämään?Ensisijaisesti se vauva pakottaa ja lisäksi,jos lääkäri ei tee sektiota niin pakkohan sun on synnyttää.Ei se vauva sinne voi jäädä..

Suomen lain mukaan kukaan ei voi pakottaa alatiesynnytykseen jo odottaja haluaa sektion, niin sanoo potilaslaki. Lääkärit tietenkin koittavat puhua potilasta ympäri, mutta vastoin omaa tahtoa ei voida pakottaa alatiesynnytykseen, idiootti!

Alkuperäinen kirjoittaja tyksissä synnyttänyt:
Mitä minä olen kuullut, helpolla ei hätäsektio irtoa. Neuvolassa kerrot haluavasi pelkopolille ja se varmaan onnistuu. Siellä kuitenkin on ensisijainen tarkoitus saada sun pelkoa lievitettyä ja hoidettua synnytys alateitse. Vahvasti joutuu kantaansa puoltamaan.

Itse synnytin tyksissä alateitse hengittämättömän lapsen, joka hetkeksi virvotettiin, mutta pienestä tuli enkeli kuitenkin :( Jälkitarkastuksessa kysyin synnärin ylilääkäriltä jatkosta, että kai on mahdollisuus sektioon. Vastaus oli jyrkkä EI! Ei sympatian häivääkään, itku siinä tuli silmäkulmaan. Onneksi hoitaja oli vähän inhimillisempi.

Tais mennä termit vähän sekaisin... hätäsektio ei ole koskaan suunniteltu.

Ai "on ne vauvat ennen sektion keksimistäkin tulleet ulos" ???????????

Kuule kun ei ole. Otapa selvää kuinka paljon äitejä kuoli synnytyksiin ennen vanhaan. Kuinka usein lapsi kuoli synnytykseen, kun sitä ei saatu ajoissa ulos! Olet lievästi yksinkertainen.

Mä vaan pelkään että he eivät anna sektiopäätöstä kuin vasta lähellä LA:ta, että mun pitää eri tahoille vaatia ja pyytää ja inttää, ja tämä ajatus valtaa mun ajatukset kun pitäisi olla läsnä lapselle ja keskittyä tämän hoitoon. Mutta tulta päin! Mua niin hävettää se psykoosi, että en haluaisi siitä puhua kellekään, mutta pakko kai se on.

Alkuperäinen kirjoittaja hätäsektio ja pää sekosi:
Mä vaan pelkään että he eivät anna sektiopäätöstä kuin vasta lähellä LA:ta, että mun pitää eri tahoille vaatia ja pyytää ja inttää, ja tämä ajatus valtaa mun ajatukset kun pitäisi olla läsnä lapselle ja keskittyä tämän hoitoon. Mutta tulta päin! Mua niin hävettää se psykoosi, että en haluaisi siitä puhua kellekään, mutta pakko kai se on.

Jos mieli sairastuu, se ei ole häpeä. Ilman muuta puhut siitä. Asiasta puhuminen vaan helpottaa sitä, että saat sen sektion. Ja meet sinne pelkopolille sillä asenteella, että sekoat uudelleen jos joudut synnyttämään alakautta. Älä hermostu niihin äläkä mene millään muotoa aggressiivisella asenteella, vaan ennemminkin pelokkaana ja epätoivoisena. Vakuutat heidät siitä, että tämä on ainoa vaihtoehto. Kyse on kuitenkin jo toisesta synnytyksestä, joten tiedät, mitä synnyttäminen on. Mä ymmärrän, että pelkopoli yrittää käännyttää ensisynnyttäjiä, joilla ei edes ole mitään käsitystä synnyttämisestä. Mutta tuskin yrittävät käännyttää sua.

Alkuperäinen kirjoittaja pölö!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Suomen lain mukaan kukaan ei voi pakottaa alatiesynnytykseen jo odottaja haluaa sektion, niin sanoo potilaslaki. Lääkärit tietenkin koittavat puhua potilasta ympäri, mutta vastoin omaa tahtoa ei voida pakottaa alatiesynnytykseen, idiootti!

Niin näin siis asia on lain puitteissa yms,mutta jos ajattelee ilman näitä tekijöitä,niin teoriassa on pakko synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja hätäsektio ja pää sekosi:

Jos mieli sairastuu, se ei ole häpeä. Ilman muuta puhut siitä. Asiasta puhuminen vaan helpottaa sitä, että saat sen sektion. Ja meet sinne pelkopolille sillä asenteella, että sekoat uudelleen jos joudut synnyttämään alakautta. Älä hermostu niihin äläkä mene millään muotoa aggressiivisella asenteella, vaan ennemminkin pelokkaana ja epätoivoisena. Vakuutat heidät siitä, että tämä on ainoa vaihtoehto. Kyse on kuitenkin jo toisesta synnytyksestä, joten tiedät, mitä synnyttäminen on. Mä ymmärrän, että pelkopoli yrittää käännyttää ensisynnyttäjiä, joilla ei edes ole mitään käsitystä synnyttämisestä. Mutta tuskin yrittävät käännyttää sua.

Kiitos. Juu. Luulen todella sekoavani uudelleen jos joudun synnyttämään, vaikka synnytys menisi hyvin niin mun pelko estää mua synnyttämästä. Aggressiivinen en aioa olla mutta päättäväinen kyllä.

Minä olen saanut pelkosektion Tyksissä, kaikkein vaikeinta minun kohdallani oli saada neuvolasta lähete pelkopolille. Neuvolantäti ei ollut tietävinään koko pelkopolista eikä ollut halukas lähetettä laittamaan. Oma lääkärini (yksityinen) sanoi että on neuvolan asia hoitaa lähete ja vasta sitten sen sain. Nopeasti pääsin pelkopolille juttelemaan, sieltä tuli aika noin viikossa lähetteen laittamisesta. Ole tiukkana neuvolassa ja sano että laittaa lähetteen heti, turhaan pelkäät yksin. Pelkopolin ihmiset ovat todella ihania, kukaan ei vähätellyt pelkoani siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hätäsektio ja pää sekosi:

Mutta minä opin synnytyksessä tuntemaan pimeän puoleni ja tajusin olevani paljon herkempi kuin luulin. Ei tämä ole asnteesta kiinni. Minä oikeasti sekosin. Onneksi paranin nopeasti, mutta en ota enää riskiä että joudun psykoosiin. Se oli kamalaa. En ymmärtänyt puhetta enkä edes voi kenellekään kertoa mitä kaikkea sairasta kuvbittelin. Ikinä ennen en ole kärsinyt mielen sairauksista, joten tuo oli liian pelottavaa. Että kiitos tsemppauksesta, mutta minun on saatava suunniteltu sektio itseni ja lasteni takia.

Mulla on, ap, melko samanlaiset kokemukset. Menin psykoosiin ja koin niin pelottavaa hallitsemattomuutta, että en enää ikinä synnytä. Ainakaan alakautta, onnkesi meillä on sovittu jo alun perin, että lapsiluku jää tähän yhteen, niin ei tarvitse miettiä.

Voin kuvitella fiiliksesi, se on hirveää. En myöskään ollut ikinä ajatellut, että minä voisin mennä sellaiseen tilaan, tuntui niin vieraalta ajatukselta, koska olen ihan normaali nuori nainen, mut niin vain kävi. Kontrolli petti ja jätti jäljet. En uskonut, että minusta itsestäni voisi löytyä tuollainen puoli. Se siitä hehkutetusta alatiesynnytyksestä mun kohdalla.

Saat sektion aivan varmasti, kunhan otat asian puheeksi. tsemppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja pelkuri:
Minä olen saanut pelkosektion Tyksissä, kaikkein vaikeinta minun kohdallani oli saada neuvolasta lähete pelkopolille. Neuvolantäti ei ollut tietävinään koko pelkopolista eikä ollut halukas lähetettä laittamaan. Oma lääkärini (yksityinen) sanoi että on neuvolan asia hoitaa lähete ja vasta sitten sen sain. Nopeasti pääsin pelkopolille juttelemaan, sieltä tuli aika noin viikossa lähetteen laittamisesta. Ole tiukkana neuvolassa ja sano että laittaa lähetteen heti, turhaan pelkäät yksin. Pelkopolin ihmiset ovat todella ihania, kukaan ei vähätellyt pelkoani siellä.

Kiitos kun kerroit! Oma neuvolantätini vähätteli asiaa ja sanoi, että palataan asiaan synnytystapa-arviossa. En todellakaan pysty odottamaan niin kauaa, joten itse soitin suoraan pelkopolille ja sain ajan jo nyt. Puhelimessa halusivat tietää kuka neuvolantätini on, koska minulle olisi pitänyt antaa lähete pelkopolille jo nyt.

Olisitko ystävällinen, ja kerro hieman kenen kaikkien kanssa keskustelit, minkä diagnoosin sait ja kuka lopulta päätti että saat valita sektion? Millä rv:llä tämä päätös tuli? Kiitos jos vastaat! Minulla siis aika varattuna pelkopolille kätilölle.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
Alkuperäinen kirjoittaja Hätäsektio ja pää sekosi:

Mulla on, ap, melko samanlaiset kokemukset. Menin psykoosiin ja koin niin pelottavaa hallitsemattomuutta, että en enää ikinä synnytä. Ainakaan alakautta, onnkesi meillä on sovittu jo alun perin, että lapsiluku jää tähän yhteen, niin ei tarvitse miettiä.

Voin kuvitella fiiliksesi, se on hirveää. En myöskään ollut ikinä ajatellut, että minä voisin mennä sellaiseen tilaan, tuntui niin vieraalta ajatukselta, koska olen ihan normaali nuori nainen, mut niin vain kävi. Kontrolli petti ja jätti jäljet. En uskonut, että minusta itsestäni voisi löytyä tuollainen puoli. Se siitä hehkutetusta alatiesynnytyksestä mun kohdalla.

Saat sektion aivan varmasti, kunhan otat asian puheeksi. tsemppiä.

Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa.

En ole kenellekään ystävällenikään tuosta kertonut, koska he eivät voi ymmärttä sitä oloa. Kaikillahan synnytys on kipeä ja järisyttävä kokemus, enkä osaa jakaa tätä kenenkään kanssa. Kamala tietää mihin oma mieli voi mennä, niin mustaan ja syvälle.

Kiva kuulla että sait jo ajan, tuo kun on sellainen asia joka ei mene ohi kotona yksin miettimällä, melkeinpä päinvastoin. Minä puhuin ensimmäisellä kerralla kätilön kanssa ja tapasin nopeasti lääkärin joka ei ollut sektiomyönteinen. Toisella käynnillä sama juttu mutta eri lääkäri, sain sektiopäätöksen viikolla 33. Lisäksi kävin pelkopotilaille tarkoitetussa rentoutusryhmässä jossa keskusteltiin ja tehtiin rentoutusharjoituksia. Ja vielä sektiopäätöksen jälkeen kävin kertaalleen puhumassa psykologin kanssa kun lääkäri tarjosi siihen mahdollisuutta.

Ja diagnoosi oli siis synnytyspelko. Kätilölle ja lääkärille kerroin ihan vain yksinkertaisesti omista tuntemuksistani ja pelon ja kauhistuksen tunteista. Ja ketään ei pakoteta synnyttämään alakautta, joku toki voi saada avun keskustelusta mutta eivät kaikki.

maanantaina ja tutulleni tehtiin sellainen eilen. Kyllä sen saa jos vain pysyy tiukkana.
Tsemppiä. Ketään ei voida suomessa pakottaa synnyttämään alakautta!!!
Tämä on minulle toinen pelkosektio ja tämän sain todella helposti. Yksi ainut keskustelu
lääkärin kanssa. Ensimmäistä joutui enemmän "tappelemaan". Sektioaika tosin annetaan
vasta loppuviikoilla (35+). Kannattaa ottaa mies mukaan, jos epäilet, että et muuten pysy
tarpeeksi tiukkana. Minulle mies oli korvaamaton tuki, kun itseäni itketti jo pelkkä ajatus alatiesynnytyksestä. Ja kannattaa antaa lääkärien jopa asiattomien kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Sanot, että alakautta et synnytä. piste. Kukaan ei voi sinua pakottaa:) Ja sairaalan papereihin tulee merkintä luvatusta pelkosektiosta, jos vauva lähtee syntymään ennen sektiopäivää. Silloin sinut leikataan automaattisesti ilman tappelua. Tämä oli minun suurin
pelkoni.

Älä pelkää, kyllä sä sen sektion saat 100% varmasti kerta minäkin sain ja olin ensisynnyttäjä.