Sektio pelon takia..

Pelko on joskus ihan oikea este synnytyksen edistymiselle ja kaikesta huolimatta alatiesynnytys saattaa päättyä sectioon. Pelko voi alunperinkin olla niin suuri, että paras vaihtoehto onkin leikkaus.
Se mikä minua ihmetyttää, on halu päästä leikkauspöydälle vedoten pelkoon - tiedäntiedän, vaikea sitä on toisen ihmisen tuntemuksia alkaa luokittelemaan ns. oikeiksi tai tekosyiksi. Miksei asiasta siis kuitenkin voisi keskustella asiantuntijoiden kanssa vähän avoimemmalla mielin kuin tyyliin "en edes aio keskustella muusta kuin sectiosta"? (Tosin itse olisin varmasti yhtä vahvasti kieltäytynyt keskustelemasta sectiosta, jos sitä olisi joku minulle tyrkyttänyt ainoana vaihtoehtona.) Ei kai peloista puhuminen sittenkään voisi olla pahasta? Toki en myöskään ymmärrä ammatti-ihmisten tympeä suhtautumista tulevan äidin toiveisiin, sekään ei edistä asian etenemistä ollenkaan. Synnytys jos mikä pitäisi olla ihmisen elämän upein juttu kaikin osin, oli se sitten alateitse tai leikkauksella tapahtuva.

Toivottavasti en loukkaa ketään, ymmärrän kyllä synnytykseen liittyviä pelkoja oikein hyvin: itse pelkäsin kolmatta pusatessani joutuvani leikkaukseen jopa niin, että käväisin melkein tuonelan porteilla pelkoni kanssa siinä supistusten välillä. Onneksi takapäivystäjänä toiminut kokenut konkarilääkäri totesi vielä voitavan kokeilla imukupilla, kun vasta erikoistuva lääkäri oli jo määrännyt leikkausvalmistelut aloitettaviksi. Palasin sieltä mustista syövereistä vielä kerran pinnistämään ja niin vaan ihan kevyesti ohjaamalla imukupilla tuo kokenut lääkäri sai muutamassa minuutissa autettua kolmannen lapsemme tähän maalimaan pitkän ponnistusvaiheen päätteeksi. Jälkeen päin tuttu kätilö ihmetteli harrasta toivettani, melkein rukousta, että eikö mitään ole tehtävissä, ettei tarvitsisi leikata. Pelkoni oli vain niin suuri mörkö, en sitä osaa vieläkään se paremmin selittää. Suorastaan liitelin jossakin sfääreissä helpotuksesta, kun sain ryppyisen pikkuhepun syliin vihdoin.

Joten pelko on todella tuttua minulle, se vain kohdistuu päinvastaiseen asiaan kuin ap:lla. Mikään mahti - paitsi lapsella ilmennyt hätä - ei olisi minua saanut suostumaan sectioon. En siis varsinaisesti osaa auttaa tässä asiassa, vaan kertoa vain pelon voimasta toisinkin päin.
Ja onnea ihan jokaiselle synnytykseen valmistautuvalle - syntyy lapsi alateitse tai leikkauksella, tapa on varmasti oikea juuri sillä hetkellä sille vauvalle ja sille äidille!! Toivottavasti synnytyksistänne jää positiivinen kokemus myös hoitohenkilökunnan suhtautumisen puolesta.
 
En minäkään ekaa odottaessa edes harkinnut sektiota!!! Mun pelot tuli siis ton ekan synnytyksen jälkeen. En edes ajatellut koko synnytystä kun vasta sillon ku se oli jo käynnissä. Tuo sitten kyllä muutti kaiken ja nyt todellakin mielessä on vaan yksi asia, nimittäin sektio!
Jokaisella pelot ovat omia ja mä en ainakaan koe et lääkärin tai kätilön kans jutustelusta olis mitään hyötyä, ehkä jollekkin on mut mulle ei.. se on vaan sitä lupailua kuinka kaikki mahdollinen tehdään et äidin olo on hyvä ja mahd. kivuton yms, yms.. Tuohan ei sitten ollenkaan pidä paikkaansa, sen ainakin mä huomasin eikä tollasta mun mielestä pitäis edes kenellekkään luvata!!!!
En usko et kukaan haluaa et maha avataan ilman painavaa syytä, ainakin tässä ketjussa mun mielestä kaikilla on ollu painavat syyt sektioon, ei sitä kukaan kai sentään huvikseen halua leikkauspöydälle! Joillekkin se on vaan ainoa vaihtoehto, mulle alatiesynnytys oli ekalla kerralla ainoa vaihtoehto ja nyt taas toisinpäin!!
Eli mun mielestä on turhaa siis tässä ketjussa hokea tuota et eikö vois avoimin mielin mennä keskustelemaan synnytyksestä kun se ei ole edes vaihtoehto tässä ketjussa vastanneille, ainakin useimmille ei ole ollut! Ymmärrän et pelkopolista on joillekkin hyötyä, mut eiköhän jokainen itse tiedä parhaiten kuuluuko siihen ryhmään! Mä en todellakaan kuulu! :\|
 
Riisinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.02.2006 klo 13:07 veekoo kirjoitti:
En minäkään ekaa odottaessa edes harkinnut sektiota!!! Mun pelot tuli siis ton ekan synnytyksen jälkeen. En edes ajatellut koko synnytystä kun vasta sillon ku se oli jo käynnissä. Tuo sitten kyllä muutti kaiken ja nyt todellakin mielessä on vaan yksi asia, nimittäin sektio!
Jokaisella pelot ovat omia ja mä en ainakaan koe et lääkärin tai kätilön kans jutustelusta olis mitään hyötyä, ehkä jollekkin on mut mulle ei.. se on vaan sitä lupailua kuinka kaikki mahdollinen tehdään et äidin olo on hyvä ja mahd. kivuton yms, yms.. Tuohan ei sitten ollenkaan pidä paikkaansa, sen ainakin mä huomasin eikä tollasta mun mielestä pitäis edes kenellekkään luvata!!!!
En usko et kukaan haluaa et maha avataan ilman painavaa syytä, ainakin tässä ketjussa mun mielestä kaikilla on ollu painavat syyt sektioon, ei sitä kukaan kai sentään huvikseen halua leikkauspöydälle! Joillekkin se on vaan ainoa vaihtoehto, mulle alatiesynnytys oli ekalla kerralla ainoa vaihtoehto ja nyt taas toisinpäin!!
Eli mun mielestä on turhaa siis tässä ketjussa hokea tuota et eikö vois avoimin mielin mennä keskustelemaan synnytyksestä kun se ei ole edes vaihtoehto tässä ketjussa vastanneille, ainakin useimmille ei ole ollut! Ymmärrän et pelkopolista on joillekkin hyötyä, mut eiköhän jokainen itse tiedä parhaiten kuuluuko siihen ryhmään! Mä en todellakaan kuulu! :\|
Pelkopolista on se hyöty että sektion saa pelkosektiona. Eipä muuta.
Sitten siellä rauhoitetaan niitä äitejä jotka taipuu alatiesynnytykseen lupaamalla kaikkea sellaista (kaikki saa kipulääkityksen; eipä saa jos ei anest. lääkäriä saada paikalle tai synnytyksen kulku estää lääkkeen annon tai keskeyttää avautumisvaiheen) luvatan kakiiea, jota ei välttämättä todellaakaan voi toteuttaa. Eli jymäytetään pahan kerran.
 
titi-uu

Pelkopolista on se hyöty että sektion saa pelkosektiona. Eipä muuta.
Sitten siellä rauhoitetaan niitä äitejä jotka taipuu alatiesynnytykseen lupaamalla kaikkea sellaista (kaikki saa kipulääkityksen; eipä saa jos ei anest. lääkäriä saada paikalle tai synnytyksen kulku estää lääkkeen annon tai keskeyttää avautumisvaiheen) luvatan kakiiea, jota ei välttämättä todellaakaan voi toteuttaa. Eli jymäytetään pahan kerran.

[/quote]

Kommentoin tuota "jymäytetään pahan kerran". Synnytys on kuitenkin tapahtuma, jota ei voi suunnitella etukäteen!!! Ja ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että se olisi kivuton tapahtuma...? Vai olenko ihan tyhmä, kun ajattelen kivun (helvetillisen) kuuluvan synnytykseen? Ei mulle ainakaan jäänyt jäänyt kurjaa oloa, kun en tokaa synnyttäessä saanutkaan epiduraalia, enkä kyllä mitään muutakaan kivunlievitystä, vaikka olin niin ajatellut etukäteen...

Lääkäreiden suhtautumisen ymmärrän toisaalta, koska onhan sektio kuitenkin leikkaus, jossa omat riskinsä. Pakko kai asioista on keskustella, ei kaikille pelkääjille voi antaa lupaa tuosta noin vaan sektioon... Siksi kai ne pelkopolit on nykyisin olemassa, jos sektio päätös olisi läpihuuto juttu, eikö tuo sama olisi neuvolantädin sanoa, että sektioon vaan...
 
titi-uu.. Ei kukaan varmasti todellakaan kuvittele et synnytys olisi kivuton!!! Pointti olikin se et ei sais sairaalahenkilökunta, siis just pelkopolilla luvata kuuta taivaalta et äiti taipuis alatiesynnytykseen kun lupaukset ei kuitenkaan pidä paikkaansa!!! :/ Ja tää on vaan mun mielipide tuohon et kipu kuuluu synnytykseen, mut on hieman aatamin aikasta et helvetillisellä kivulla sinun on synnytettävä..
En mä ainakaan sektiolla usko kivuttomasti selviäväni. Ja kuten on käynyt ilmi se kipu on yleensä vaan yksi pelko! Suurin osa sektion haluavista pelkää jotain muita juttuja paljon enemmän kun itse kipua!
 
Osaisiko joku kertoa miten tällasessa asiassa menetellä,kun mua ei synnytys itsessään pelota mut olen ihan kauhuissani että jos vauva on hirveän iso ku esikoinen oli n.4,5kg (rv.42+6) sitten käynnistettiin ja kaikki meni ihan hyvin muuten, eikä muita traumoja jääny ku se ponnistusvaihe ku repesin aika pahasti ja alapää jomotti ainakin 2kk viä synnytyksestä. meidän suvussa on tapana saada isoja vauvoja jostain ihme syystä vaikka itsekin olen aika normaali eli 165cm ja nyt paino 52kg (la aika 2.8,)eli viikolla 16 mennään. pelkään ihan kuollakseni että jos raskaus menee paljon yliaikaiseksi ja vauva ehtii kasvaa joksikin 5kg.. :eek: en tiedä miten täällä tayssissa menetellään et suostuvatko käynnistään hyvissä ajoin vai pitääkö odotella tappiin saakka kun esikoisen synnytys oli porissa 2v.sitten ja vaikka mul tuli raskausmyrkytys ni ei ku lepoa vaan vaik olo oli ihan järkyttävä.en kyl ymmärrä miksei sitäkään voitu käynnistää heti ku noita oireita tuli, kuitenkin oli jo vko:ja 39 ..? ei tajua tätä touhua. eli siis mun pointti oli se että kun mulla on riskinä saada tod.iso vauva että otetaanko tämä huomioon jos raskaus menee yliaikaiseksi,eli että suostuuko ne sen takia käynnistämään ajoissa vai pitääkö mun pyytää sektiota?
tääkin on kai jonkinlainen pelko :ashamed:
mutta toisaalta ku haluisin päästä synnyttämään alateitse et jos kävisin pelkopolilla juttelemassa ni suostuuko ne helpommin täällä tampereella että synnytys käynnistetään ku sektioon??voiko ylipäätänsä saada sellasta päätöstä että se käynnistettäisiin pelkästään vauvan ison koon vuoksi, jollei ala itsellään syntymään?tuli varmaan tosi sekavaa tekstiä ja kirjotusvirheitä mut olisin tod.kiitollinen jos joku viitsisi vastata :hug:
piti muuten vielä sanoa se että pari pvä ennen synnytystä esikoisen kokoarvioksi sanottiin 3600g,et en kyl tohonkaan luota enään.
 
miuku..
Kyllähän sun kannattais tosta neuvolassa puhua et pääsisit sairaalaan juttelee! Kannattaahan se nyt ainakin kokeilla et jos pystyisit itse vaikuttaa tohon ettei tarviis koko raskautta murehtia!! Pakko niiden on ottaa huomioon vauvan iso koko ja edellises synnytykses tulleet repeämät! Tsemppiä sulle! :)
 
tyyppi
onko kellään kokemusta jorvista ja siitä että saako siellä pelon takia "helposti" sektiota?.
mulla esikoinen tullu sektiolla perätilan vuoksi,joten mitenhän mahtaa toisen käydä,koska en vaan uskalla synnyttää alateitse.. :(
 
Pikku hyy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 15:52 tyyppi kirjoitti:
onko kellään kokemusta jorvista ja siitä että saako siellä pelon takia "helposti" sektiota?.
mulla esikoinen tullu sektiolla perätilan vuoksi,joten mitenhän mahtaa toisen käydä,koska en vaan uskalla synnyttää alateitse.. :(
Jorvissa saa myös pelkosektion niin kuin muuallakin.
Siellä on tehty hätäsektio pelon vuoksi sellaisissakin tapauksissa jos on tullut etuajassa (ennen la tai sovittua sektiopäivää) ja henkilö on itse vaatinut sektiota. Samoin kuten muullakin pääkaupunkiseudun sairaaloissa.
Sitä saa mitä haluaa. Onneksi.
 
maukunen
Minulla viimeisen raskauden aikana tehtiin, kovien kommellusten ja kyselyiden ja pelon takia, päätös että, minut saa siis leikata, ja olin tosi huojentunut.................
Eka synnytys oli vaikea kaikilta osin, toinen syöksy-synnytys ja kun kolmatta odottelin niin alkoivat kovat pelot...................

Mutta, kohtalo puuttui peliin, sektio oli määrä tehdä Kättärillä
17.8.1998, päivä ennen laskettua aikaa, olin huojentunut.

Kolmas poika pyrki maailmaan vuorokausi ennen sektiota, oli helppo ja mukava synnytys, ja kestikin vain vajaan kolme tuntia............
Kaikki meni ihanasti, ja imppasin ilokaasua minkä kerkesin.

Ps, kävin myös Kättärin Pelko-polilla.........


 
Piaroosa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 20:10 maukunen kirjoitti:
Minulla viimeisen raskauden aikana tehtiin, kovien kommellusten ja kyselyiden ja pelon takia, päätös että, minut saa siis leikata, ja olin tosi huojentunut.................
Eka synnytys oli vaikea kaikilta osin, toinen syöksy-synnytys ja kun kolmatta odottelin niin alkoivat kovat pelot...................

Mutta, kohtalo puuttui peliin, sektio oli määrä tehdä Kättärillä
17.8.1998, päivä ennen laskettua aikaa, olin huojentunut.

Kolmas poika pyrki maailmaan vuorokausi ennen sektiota, oli helppo ja mukava synnytys, ja kestikin vain vajaan kolme tuntia............
Kaikki meni ihanasti, ja imppasin ilokaasua minkä kerkesin.

Ps, kävin myös Kättärin Pelko-polilla.........
Millaiset kokemuksen sulle jäi pelkopolista?
Mies vai naislääkäreitä`?

 
mulle tehtiin pelkosectio syksyllä.kaikin puolin hyvä kokemus.onneksi kuuntelin itseäni enkä käännyttäjiä.luulen että tulevaisuudessa on enemmän sectioita kuin alatiesynnytyksiä.harhakäsitys on että se olisi vauvalle jotenkin vaarallista.helppo juttu!en olisi pystynyt synnyttämään ja tuntemaan sitä kipua, vieläkin ihan puistattaa kun ajattelee että entä jos olisinkin suostunut kokeilemaan alatiesynnytystä.ärsyttää toi syyllistäminen ja käännyttäminen, että on jotenkin outo kun pelkää synnytystä, josta niin monet äidit ovat selvinneet....ja blaa blaa.minulle tulee aiheesta mieleen vain raakuus,brutaalisuus,kivut,veri..arghh!
 
Ëi ehkä pitäisi olla niin kovin jyrkkä kaiken suhteen, en usko että ap kuitenkaan menettäisi mitään vaikka puhuisikin pelkopolilla peloistaan, ja siitä miksi sen sektion haluaa. Eikös siellä pohjalla kuitenkin ole se pelko. Uskon, että lääkäri/kätilö kuitenkin haluaa tietää todellisen syyn sille miksi niin kovasti sektioon haluat. Niin kuin joku jo sanoikin, miksei muuten niitä neuvolantäti kirjoittaisi kaikille, jotka nyt keksivät pyytää. Kyllä mun mielestä siihen pitää olla syy ja jos se on pelko, niin peloistaan on todella hyvä puhua. En usko, että voit etukäteen sanoa, ettei puhuminen auta sinua, mutta uskon ettäl ääkäri/kätilö haluavat kuitenkin sun pelkosi kuulla :)

Miuku!
Uskon, että Tampereella on mahdollista saada käynnistys vauvan ison koon takia, varsinkin jos aiemmasta näkyy, että se on ollut suurikokoinen. Kannattaa puhua siitä neuvolantädille ja kysyä mahdollisuutta päästä pelkopolille juttelemaan. Ja viimeistään itse rv38vkolla taas neuvolantädille sanoa. Yleensä neuvolantäti kirjoittaa lähetteen äitipolille ja sieltä siirretään osastolle. Osastonlääkärihän vasta viime kädessä päättää, koska käynnistetään. Mutta ei nekään mielivaltaisesti sitä tee :)
Itsellä käynnistettiin esikoinen Taysissa kovien selkäsärkyjeni takia, kolme yötä pitivät sairaalassa ja koittivat saada säryt loppumaan, mutta kun huomasivat ettei ne lopu niin suostuivat käynnistykseen. Silloin kuitenkin käynnistyksiä oli paljon ja lääkäri laski kokoajan että kuinka salit riittää, joten viikonlopun yli vielä itse kotona kärvistelin ja kestin selkäni kanssa, kunnes menin käynnistelemään.
 
Rekke
Hei kaikki,
Kysyn teiltä neuvoa. Olen synnyttänyt pelkosektiolla.
Kun kävin vuosi sen jälkeen lääkärissä, lääkäri tokaisi että joko on toinen suunnitelmissa. Selittelin miehen matkustukset ja omat työkiireet ja lääkäri ei sanonut mitään.
Pitäisikö käydä puhumassa jossain... kysymyksiä jäi liian paljon.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 19:46 Rekke kirjoitti:
Hei kaikki,
Kysyn teiltä neuvoa. Olen synnyttänyt pelkosektiolla.
Kun kävin vuosi sen jälkeen lääkärissä, lääkäri tokaisi että joko on toinen suunnitelmissa. Selittelin miehen matkustukset ja omat työkiireet ja lääkäri ei sanonut mitään.
Pitäisikö käydä puhumassa jossain... kysymyksiä jäi liian paljon.
Ööö...Kysymyksiä mistä? Minä en ehkä sisäistänyt viestisi tarkoitusta... :ashamed:
 
maukunen

Sinulle, nimim. Piaroosa.

Pelkopoli oli hyvä juttu, kävin kait kolmisen kertaa, ja oli kyllä Naiskätilö ei siis lekuri.

Päätöksen teki kuitenkin Naislekuri ihana sellainen......... :heart:
 
nimmu
tiedän tunteesi itsellä puoli vuotias poika ja toisesta ollaan puhuttu.mutta ensimmäinen syntyi hätäsektiolla ja pelot on todella hirveät.Mulle vielä siinä kun mua köyttettiin käsistä ja jaloista penkii muisti lääkäri tiuskaista että ajattelisit lastas ku rimppuilin..
 
Jennikka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 18:47 nimmu kirjoitti:
tiedän tunteesi itsellä puoli vuotias poika ja toisesta ollaan puhuttu.mutta ensimmäinen syntyi hätäsektiolla ja pelot on todella hirveät.Mulle vielä siinä kun mua köyttettiin käsistä ja jaloista penkii muisti lääkäri tiuskaista että ajattelisit lastas ku rimppuilin..
Miksi sinua köytettiin käsistä ja jaloista penkkiin?
 
Nonii..Kuulumisia tulis tässä!
Eli nyt on kätilön sekä lääkärinjuttusilla käyty (eri lääkäri kun viimeks) ja paljon paremmalla mielellä voin olla! =) Eli lääkäri sanoi heti et saan varmasti sektion, et ei ihmettele yhtään et pelkoja jääny! Ja mulla myös ihan lääketieteellinenkin syy tuon edellisen synnytyksen takia.. Kätilökin sanoi et jotkut lääkärit ei vaan halua sitä myöntää et sektio on pakko antaa jos on hyvät perustelut! Tuon sanoi siis kun ihmettelin sen ekan lääkärin suhatutumista.
Nyt varmaan yksi lääkäri käynti edessä ennen sitä lopullista päätöstä ja nyt on huomattavasti helpompi pitää päänsä kun asiaa on jo vatvottu paljon ja kaikki asiat kirjotettu ylös. Seuraava lääkärikäynti sitten keskittyy varmaaankin paljolti siihen et kyselen sektiosta. Sanoin myös siel polilla et olisko mitenkään mahdollista ettei mun tarttis mennä enää sille ekalle lääkärille..kätilö sanoi et yrittää kattoo et saisin jonkun toisen, mut ei voi varmaksi luvata!

Eli näin, mutta luojan kiitos et saatiin aika siirrettyä monta viikkoa aiemmaksi, muuten olisin pohtinut näitä juttuja paniikissa vielä pitkään!!! Tässä nyt voi katsella hieman rauhallisimmin mielin eteenpäin.. :)
 

Yhteistyössä