sanot vain ,että et yksinkertaisesti uskalla synnyttää alakautta.Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:33 miiru kirjoitti:Aika moni tässä ketjussa kirjoittaneista on pelkää synnytystä edellisen kerran kokemusten perusteella. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen silloin pitäisi sektio saada helpommin, kun on tiukat faktat heittää pöytään. Mutta miten on tilanne, jos on ekaa kertaa raskaana, ja tietää jo ettei voi synnyttää alakautta. Olen ajatellut niin suunnilleen aina. Ihana (valitettavasti entinen) gynegologini sanoi, ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, mutta... olen muutaman viikon päästä menossa pelkopolille, mietin vain mihin siellä kannattaa vedota. Pelkooni ei ole yhtään yksiselitteistä, "kätevää" syytä. Selkeä kauhun tunne vain koko hommaa kohtaan. Miten te muut ensikertalaiset olette asiaa selittäneet?
Faktoja: -sektion riskit ovat 11-kertaiset alatiesynnytykseen verrattuna kun ottaa huomioon kaikki synnytyksen aikaiset ja jälkeiset komplikaatiotAlkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 10:03 pikkuviikinki kirjoitti:näinhän se on ,että äidillä on OIKEUS sektioon oli syy sitten ahdas lantio, pelko, perätila,kaksoset,vauvan tai äidin sairaus ym. joka estää alakauttasynnyttämisen.
sektio on aivan yhtä turvallinen kuin alakautta synnytys ,maksaa vaan enemmän ja siksi luulenkin ,että siihen suhtaudutaan sairaala henkilökunnan kannnalta hiukan nihkeästi myös osittain.
se ,että sektio on vaarallisempi kuin normaaliakautta tuleva, on ihan humpuukia, riskit ovat molemmisssa yhtä suuret vaikkakin erit.
suuri halaus ja rutistus kaikille pelkääville, toivon todella ,että asianne järjestyisivät, ja saisitte ihan rauhassa nauttia loppuraskaudestanne.
minun kaikki 3 lasta ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantion takia.
esikkoa synnytin 39h ja lopulta päädyttiin hätäsektioon.
:hug:
ammattilainen tai et ,mutta se ei muuta sitä seikkaa ,että riskit ovat olemassa myös alatiesynnytyksessä.Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 21:12 ammattilainen kirjoitti:\Faktoja: -sektion riskit ovat 11-kertaiset alatiesynnytykseen verrattuna kun ottaa huomioon kaikki synnytyksen aikaiset ja jälkeiset komplikaatiotAlkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 10:03 pikkuviikinki kirjoitti:näinhän se on ,että äidillä on OIKEUS sektioon oli syy sitten ahdas lantio, pelko, perätila,kaksoset,vauvan tai äidin sairaus ym. joka estää alakauttasynnyttämisen.
sektio on aivan yhtä turvallinen kuin alakautta synnytys ,maksaa vaan enemmän ja siksi luulenkin ,että siihen suhtaudutaan sairaala henkilökunnan kannnalta hiukan nihkeästi myös osittain.
se ,että sektio on vaarallisempi kuin normaaliakautta tuleva, on ihan humpuukia, riskit ovat molemmisssa yhtä suuret vaikkakin erit.
suuri halaus ja rutistus kaikille pelkääville, toivon todella ,että asianne järjestyisivät, ja saisitte ihan rauhassa nauttia loppuraskaudestanne.
minun kaikki 3 lasta ovat syntyneet sektiolla ahtaan lantion takia.
esikkoa synnytin 39h ja lopulta päädyttiin hätäsektioon.
:hug:
-sektio on kalliimpi kuin alatiesynnytys (luonnollisesti), mutta henkilökunnalle huomattavasti "kätevämpi". Henkilökunta EI siis kiusallaan omaksi ilokseen "panttaa" sektioita
- WHO suosittaa että sektioita olisi korkeintaan 15% kaikista synnytyksistä. Lukuja ei varmaan keksitä rahan vuoksi?
- sektio on välttämätön tietyissä tapauksissa esim. vauva ei kestä alatiesyntymää, ahdas lantio, perätila+iso vauva, poikkitila, jokin äidin perussairaus, tietyissä tapauksissa kaksoset JA synnyttäjän hallitsematon pelko alatiesynnytykseen joka voi siis fysiologisesti hankaloittaa alatiesynnytystä
-synnytyspelosta EI pääse sektiolla eroon vaan pelko jää jos sitä ei selvitetä ja voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia vaikka ei synnyttäisikään enää. tämän vuoksi pelkopoli- tai psykologikäynneistä ei kannata suoralta kädeltä kieltäytyä
- Ketään ei pakoteta alatiesynnytykseen, mutta perustelematon sektio on hoidon laiminlyöntiä
Tuo on aivan totta, että ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta. Toisilla poleilla tietty ja toisilla lääkäreillä sektion saaminen on helpompaa tai vaikeampaa, mutta mielestäni se johtuu paljolti potilaasta itsestään, eli kuinka vankat mielipiteet on ja miten päättäväinen. Jos täytyy neuvoa kysyä, mitä mä siellä sanoisin, ei ehkä olla vielä kovin varmalla pohjalla, sori vain...Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 09:33 miiru kirjoitti:Aika moni tässä ketjussa kirjoittaneista on pelkää synnytystä edellisen kerran kokemusten perusteella. Kaupunkilaisjärjellä ajatellen silloin pitäisi sektio saada helpommin, kun on tiukat faktat heittää pöytään. Mutta miten on tilanne, jos on ekaa kertaa raskaana, ja tietää jo ettei voi synnyttää alakautta. Olen ajatellut niin suunnilleen aina. Ihana (valitettavasti entinen) gynegologini sanoi, ettei ketään voi pakottaa alatiesynnytykseen, mutta... olen muutaman viikon päästä menossa pelkopolille, mietin vain mihin siellä kannattaa vedota. Pelkooni ei ole yhtään yksiselitteistä, "kätevää" syytä. Selkeä kauhun tunne vain koko hommaa kohtaan. Miten te muut ensikertalaiset olette asiaa selittäneet?