Sektio KYSissä pelon takia

Onko kellään kokemuksia sektiosta kysissä pelon takia? Itse sain sinne ajan ensimmäisen ajan pelkopolille vasta huomiselle, jolloin viikkoja on jo 36+4! Tuskin minulla on tässä enää aikaa varailla uutta käyntiä, kun tämän saamiseenkin meni monta viikkoa. Miten helposti sektiopäätöksen sitten voi saada kysissä??

Minulla syinä on todellinen synnytyspelko ja pelkään myös vauvan olevan iso, koska sitä epäilivät viime lääkärintarkastuksessa viikolla 30+6. (itsekin painoin syntyessäni 5100g)

 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 08:24 Hippu kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia sektiosta kysissä pelon takia? Itse sain sinne ajan ensimmäisen ajan pelkopolille vasta huomiselle, jolloin viikkoja on jo 36+4! Tuskin minulla on tässä enää aikaa varailla uutta käyntiä, kun tämän saamiseenkin meni monta viikkoa. Miten helposti sektiopäätöksen sitten voi saada kysissä??

Minulla syinä on todellinen synnytyspelko ja pelkään myös vauvan olevan iso, koska sitä epäilivät viime lääkärintarkastuksessa viikolla 30+6. (itsekin painoin syntyessäni 5100g)
Olen saanut mielestäni "helposti" sektion KYSissä, tosin sanoin sektiosta jo heti neuvolakäynnillä (rv10), jolloin luvattiin eka pelkopolikäynti KYSiin viikolle 20 rakenneultran yhteyteen. Silloin ei tietenkään vielä voitu sektioaikaa eikä -lupaa antaa, mutta sekä kätilö, että lääkäri sanoivat, ettei ketään pakoteta alakautta synnyttämään, joten tämä oli jo lupaus mulle. Sitten kävin kätilön juttusilla viikolla 24, mutta jätettiin sitten loput kätilöjuttelut suosiolla varaamatta, koska en halunnut "käännytystä" (mitä ei tietty yrittäneetkään) eikä asia mua vaivannut että olisin tarvinnut keskustelua. Joten seuraava käynti siitä oli sitten rv 36, jolloin oli synnytystapa-arvio, mitä ei kuitenkaan sitten tehty, koska halusin sektion ja näin ollen arvio olisi ollut turhaa. Lääkärin kanssa silloin juteltiin ehkä 15-30 min siitä miksi en halua alatiesynnytystä ja toki hän yritti vielä vakuuttaa sen turvallisuutta ja samalla varoittaa sektion riskeistä, mutta ihan "suosiolla" sitten hän soitti ja varasi leikkauspäivän meille viikolle 39 =)
Että ihan turvallisin mielin voit KYSiin mennä, siellä on aivan ihana ja ymmärtäväinen henkilökunta. Minulla oli molemmilla lääkärikäynneillä mies mukana, ihan siltäkin varalta, että JOS lääkäri olisi ollut ilkeä/asiaton (kuten joskus tuntuvat olevan), niin hän olisi sitten ollut tukenani. Ja halusin näyttää, että mies on myös päätökseni takana ja että hän ymmärtäisi myös sektion riskit.
Mutta kaiken aa ja oo on se, että pysyt lujana! Täällä jotkut ovat jopa neuvoneet näyttelemään käännytettävissä olevaa, mutta en todellakaan ymmärrä sen taka-ajatusta. Eiköhän lääkäritkin aika hyviä ihmistuntijoita ole. Teet siellä sen asian harvinaisen selväksi, eli topakasti sanot, että sektio on ainut vaihtoehto. Itse kirjasin pelkoni ihan paperille ensimmäistä käyntikertaa varten ja se olikin ihan hyvä idea (täältä saatu!), niistä peloista puhuminen ei aina ole helppoa, ja kun mullakin nousi pala kurkkuun, lykkäsin paperin lekurin kouraan, että siinä ovat pelkoni. Helpompi oli sitten niin, että lääkäri siitä paperista sitten kyseli tarkemmin asioista.
Ja myös toin esille sen, että ymmärrän sektion riskit täysin, olen niistä lukenut ja ottanut selvää, mutta että valitsen mieluummin sektion kuin alatiesynnytyksen riskit!!
Tulipas pitkä raapustus, toivottavasti jaksoit lukea, ja jospa siitä oli jotain apuakin =) Käyhän huomenna kertomassa miten meni! :wave:
 
Juu, minulla oli tänään se kysin käynti. Ja hyvinhän tuo meni, tuntuivat ymmärtävän ja sain sektioajan viikolle 39+4. :) Eivät ruenneet mitenkään käännyttämään, kun sanoin oman kantani selvästi. Onneksi ne leikkaa vaikka aikaisemmin rupeais syntymään.
 

Yhteistyössä