Sektio,kauan sairaalassa ja miten esikoisen kanssa?

Eli kuinka kauan olette olleet sairaalassa yleensä sektion jälkeen?? Ja jos on ollut pieniä lapsia tai pieni esikoinen kotona niin miten on vierailut sujuneet?? Onko parempi esikoisen käydä katsomassa joka päivä vai miettiäkkö ennemmin sitten ensin parin päivän taukoa?? jotta ikävä ei olisi niin kova? Meillä 2,4v poika ja viimeksi kun jouduin oleen 3 päivää sairaalassa se meni ihan hienosti, mutta kiukku oli tietty kova kun tulin kotiin..tämä oli juhannuksen aikaan.

Ymmärsin että sairaalassa olo aika on noin 4-6 päivää sektion jälkeen ja jos tuon melkein viikonkin joutuu oleen niin kyllä pikkuisen jännittää.

Toisena asiana kysyisin kuinka eka päivät on kipee ja pystyykö vauvaa kuiten hoitaan kunnolla ja imettään vaikka masuun sattuu??
 
Minulle tehtiin suunniteltu sektio toisen lapsen kohdalla maaliskuussa -07. Olin sairaalassa muistaakseni 6 päivää. Esikoinen (1,5 v) kävi kyllä katsomassa meitä kolmantena päivänä. En suosittele lapsen vierailua ihan ekana päivänä, minulla oli ainakin aika kovat kivut ja liikkuminen tuskaa. Ylös nousu sektiota seuraavana päivänä oli tosi vaikeaa, tuntuu että maha repeää. Hoitaja vaan pakotti, että ylös siitä, kyllä sinä pääset! Ja pääsinhän minä... Imetysasennot oli vaikeita ja vauvanhoito ei oikein sujunut yksin ja se harmitti kauheasti. Tuntui, ettei omaan vauvaan saanut sellaista läheistä suhdetta kuin olisi halunnut, kun piti koko ajan turvautua muiden apuun. No, parin päivän päästä helpottaa kyllä huomattavasti! Sitten toipuminen meni nopeasti ja olen ehtinyt vauvaa hoitaa ja imettää ihan riittämiin. Kannattaa tuskista huolimatta hiukan liikkua, toipuminen nopeampaa silloin.

Oikein paljon tsemppiä sektioon!
 
Minä olen ollut sektion jälkeen 5, 4 ja 3 päivää. Lapset ovat tulleet katsomaan uutta sisarusta seuraavana päivänä, ei ole vaikuttanut ikävöimiseen (ikäeroa ekan ja tokan välillä 1v9kk ja tokan ja kolmannen välillä 2v3kk). Kun toinen lapsi syntyi, esikoinen toki ikävöi jonkin verran, koska se oli ensimmäinen kerta kun olin hänestä öitä erossa. Mutta hänen ikäväänsä ei voimistanut se että kävi sairaalassa meitä katsomassa. Kolmosen synnyttyä minulla oli vielä tippakanyyli aamulla kädessä kun lapset tulivat katsomaan, ja sitä he taisivat hiukan pelätä, vaikka minä tietysti näytin ettei se satu ja selitin saaneeni siitä lääkettä.

Kolmannen sektion jälkeen osasin jo hyvät imetysasennot, joten imettäminen kävi lähes kivuitta. TAYSissa ainakin saa sektion jälkeen sähkösängyn, ja kun siitä nostaa selkänojan ylös, on helppo imettää istuma-asennossa molemmista rinnoista. Ei tarvitse kääntää kylkeä, se sattuu. Minulla ei muutenkaan ole ollut hirveitä kipuja, joten keskimmäisen ja kuopuksen pidin vierihoidossa alusta alkaen. Vauva vain kainalossa koko ajan, sähkösängyssä on laidatkin, joten pelkoa putoamisesta ei ole :) Ylös olen noussut sängystä seuraavana aamuna, joten siihen asti vaipanvaihdon hoiti isä tai kätilöt. Kun on päässyt jalkeille, on vauvan hoitaminen helppoa, vaikka toki sitä hitaasti liikkuu :)
 
Ensimmäinen sektiokokemus: tehtiin nukutuksessa jonka takia olin ekan päivän aika pöllyssä. Paranin tosi hyvin ja nopeasti,samana päivänä jo taisin seistä,imetys onnistui. Mullakin sähkösänky ja kipulääkettä tuli tasaseen tahtiin,en pyytänyt lisää. Parantuminen on tosi yksilöllistä, mutta luulen että kohdallani jopa alatiesynnyttäneet olivat kipeämpiä.
Tuleva synnytys pelottaa edellisen pieleen menneen puudutusepisodin takia,jo siis sektio tulee. Täytyy sitten kyllä miettiä koska voi esikoinen tulla meitä katsomaan,on sitten 3,5v.
 
Mulle tahtiin juuri toinen sektio ja yllätys oli suuri kun toivuinkin niin nopeasti ja ylös nousin reilusti alle vuorokauden jälkeen, kotiuduin 4 päivän aamuna, mutta olisin voinut jo aiemminkin vointini puolesta...huonekaveri kotiutui ekan sektion jälkeen jo toisena päivänä.
Esikoinen on pikkusen vajaa 3 vee ja tuli katsomaan leikkauksen jälkeen n. 5 h päästä ja vähän ihmetteli letkuja ja tippaa, mutta hyvin meni kaikin puolin.
Etukäteen on mielestäni vaikea ennustaa, mikä on oma vointi tai milloin on valmis vastaanottamaan vieraita yms. ehkä parempi jos ei suunnittele tarkkaan etukäteen...
Vauvan hoidot ja vaipat hoituivat henkilökunnan puolelta sen alle vuorokauden ajan ja sitten kun ekan kerran kävelin niin sen jälkeen ei hoitsuja enää näkynyt :D
Imetys on myös sujunut heti molemmilla sektio kerroilla eli heräämössä sain ekan kerran vauvan viereen eli olimme erossa ainoastaan n. 20 min. ja nyt vikalla kerralla mies oli jo ompelun ajan vauvan kanssa mun vierellä ( tosi ihana yllätys oli) ja imetys sujui ensin makuultaan ja seuraavana päivänä imetin aina istualtaan.
Minulla hyvät kokemukset molemmista sektioista, vaikka ensinmäinen kerta olikin hiukan kivuliaampi.
Onnea ja tsemppiä sinulle tulevaan!
 
Kiitos paljon vastauksista! Todella vaikeaahan sitä on tietää tosiaan etukäteen miten toipuu ja jos tuleekin jotain vastoinkäymisiä niin aina toipuminen hitaampaa.
Eniten tosiaan jännitän tuota esikoisen tulemista ja ajattelin just ettei sen ainakaan eka päivänä kannata tulla kun huolestuu enemmän tippaletkuista ja jos olen kipeän oloinen..muutenkin hokee edelleen juhannuksen aikaan kun jouduin oleen sairaalassa, että Äiti pipi, äiti meni piipaa autolla ja masu pipi.. tuota hokee joka kerta edelleen kun näkyy ambulanssa.. eli parempi varmaan sen tulla toisena päivänä.

Mutta mulla siis sektio edessä nyt perjantaina ja hieman jännitää, mutta kiitos tsempeistä ja toivotaan että kaikki menee nopeesti ja hyvin ja toipuminen olisi sitäkin nopeempaa ;)

Moonlight
 

Yhteistyössä