Sektio ja uusi raskaus INFOA KAIVATAAN

Eli sain esikoisen sektiolla 8kk sitten sydänäänien laskun ja raskausmyrkytyksen takia, nyt olen uudelleen raskaana 10+4 ja haluaisin kysyä liittyykö näin nopeaan uuteen raskauteen minkälaisia riskejä? ( kohtu supistui todella nopeasti eikä hoitajat sitä enää 3 päivän jälkeen kunnolla löytäneet + haava parantui hyvin) haluaisin myös tietää onko alatiesynnytys ehkä mahdollinen? Ultrassa sektio arpi näkyi ikäänkuin vasemmalla ja sikiö oikealla kertooko tämä, että kohtu ei ole kiinnittynyt arpeen vai?

Auttakaa hölmömpää joka ei tosta lääkäri kielestä paljon ymmärrä :)
 
Hvvcx
Alatie synnytys on mahdollinen. Tarkemmin arvioidaan noin viikolla 36 synnytystapa-arviossa. Sektion jälkeen olis hyvä odottaa vuosi ennen uutta raskautta, mutta ei se välttämätön ole. Sulla kuitenkin 8 kuukautta eli mitään ongelmaa tuskin tulee eivätkä varmaan seuraa tarkemmin. Käynnistykseen jos päädytään, niin sitten seurataan tarkemmin kohdun supistuksia tms synnytyksen aikana. Arvesta ei voi oikein sanoa mitään näin ulkopuolelta. Istukan paikka selviää kunnolla vasta rakenneultrassa.
 
"..."
mulla kaksoset sektiolla. Uusi raskaus huomattiin rv 10 jolloin kaksoset oli 6.5kk ikäisiä... Hyvin meni mut synnytykses istukka repes ja jouduin hätäsektioon muuten kaikki ok. Synnytys kesti 48h ja lääkäri sanoi et jos eka sektio ja toinen alatie niin oot ensisynnyttäjä anatomisesti:)
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio 9,5kk sitten ja silloin mulle kerrottiin että vähintään 6kk, mielellään vuosi tulisi olla välissä ennen uutta raskautta. Kerrottiin myös, että koska sektio johtui vauvan sydänäänten heikkenemisestä eli minusta riippumattomasta syystä niin todennäköisesti pystyn synnyttämään seuraavan normaalisti alakautta. Tsemppiä raskauteen!

Muoks* Tein oman ketjunkin aiheesta, http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2158088-alatiesynnytys-sektion-jalkeen-kokemuksia/ tänne on muutama kokemuksensa kirjoittanut. :)
 
Viimeksi muokattu:
"viivi"
Hei,

En halua palotella, mutta kannattaa toki valmistautua normaalsiti ja kuunnella lääkäreitä tarkalla korvalla.
Minulla kuitenkin molemmat synnytykset päätyivät sektioon vaikka kaikki oli kunnossa. Eli 8 cm auki jne sitten sydänäänet heikkenee, kohtu ei supistele kuin laiskasti enää, vauva väsyy, itse väsyy jne. Siinä vaiheessa ei ole mitään valintaa, vaan se sitten leikataan. Olin aika surullinen. leikkaus oli vaikea ja menetin paljon verta.

Muuten ekan sektion jälkeen alatiesynnytys on täysin mahdollinen, niinkuin synnytystapaarviossa aika tympee raskaana ollut naislääkäri intti.

Kahden sektion jälkeen aina sektio. Ja ekan ja tokan välillä noin 1 vuosi hyvä aika. Ehtii arpeutua. Jne.
Mutta tämä siis vaan siksi, että aina ei voi valita. Eli älöä välitä (liikaa) luomuäidistä jne jotka ovat ehdottomasti jonkun asian kannalla.

Ja siis kaksi tervettä lasta, mutta jäi vähän pelkoja ja palautuminen kesti kauan. Liikkuminen vaikeaa, kuumetta jne.
Tsemppiä. Muista nauttia, ihanaa aikaa :))
 
Khimaira
Millä tavalla kohtu kiinnittyy tai on kiinnittymättä arpeen? Siis mihin arpeen?

Sehän riippuu ihan ihmisestä miten sektiosta toipuu. Yksi sektio ei ymmärtääkseni ole alatiesynnytyksen este. Varmaan tekevät ultran, jossa tutkivat tilanteen tarkemmin?
 
klkl
lapsilla ikäero 1v10kk, eka sektiolla ja toinen normaali alatie. ei ongelmia :) tottakai raskausaikana seurataan arpea, kuten myös synnytyksessä asia huomiodaan. Tuttava synnytti sektiosta 13 kk:n kuluttua normaalisti alatietä, ei ollut ongelmia. Tosin näin lyhyttä väliä ei suositella tietystikään.
 
[QUOTE="viivi";27437520]Hei,

En halua palotella, mutta kannattaa toki valmistautua normaalsiti ja kuunnella lääkäreitä tarkalla korvalla.
Minulla kuitenkin molemmat synnytykset päätyivät sektioon vaikka kaikki oli kunnossa. Eli 8 cm auki jne sitten sydänäänet heikkenee, kohtu ei supistele kuin laiskasti enää, vauva väsyy, itse väsyy jne. Siinä vaiheessa ei ole mitään valintaa, vaan se sitten leikataan. Olin aika surullinen. leikkaus oli vaikea ja menetin paljon verta.

Muuten ekan sektion jälkeen alatiesynnytys on täysin mahdollinen, niinkuin synnytystapaarviossa aika tympee raskaana ollut naislääkäri intti.

Kahden sektion jälkeen aina sektio. Ja ekan ja tokan välillä noin 1 vuosi hyvä aika. Ehtii arpeutua. Jne.
Mutta tämä siis vaan siksi, että aina ei voi valita. Eli älöä välitä (liikaa) luomuäidistä jne jotka ovat ehdottomasti jonkun asian kannalla.

Ja siis kaksi tervettä lasta, mutta jäi vähän pelkoja ja palautuminen kesti kauan. Liikkuminen vaikeaa, kuumetta jne.
Tsemppiä. Muista nauttia, ihanaa aikaa :))[/QUOTE]

Tummennettu ei kai pidä paikkaansa, jollei ohjeistukset ole muuttuneet radikaalisti muutamassa vuodessa. Minulle suotaisiin kolmannnenkin sektion jälkeen alatiesynnytys, ainakin lääkäri niin lausui kolmannen sektion minulle tehtyään.
 
Mulla eka on tullut sektiolla, toinen alakautta.. Tämä kolmas nyt tulee sit taas sektiolla.

Lääkäri minulle sanoi, että aina on mahdollisuus kokeilla sektion jälkeen normaalia synnytystä, mitään esteitä ei ole.. mutta suurin osa sellaisista joilla on tehty kerran sektio joutuu sen kokemaan uudestaankin..
 
Tummennettu ei kai pidä paikkaansa, jollei ohjeistukset ole muuttuneet radikaalisti muutamassa vuodessa. Minulle suotaisiin kolmannnenkin sektion jälkeen alatiesynnytys, ainakin lääkäri niin lausui kolmannen sektion minulle tehtyään.
Sitten taidat olla juuri se poikkeus joka vahvistaa säännön. Yleinen käytäntö on että kahden sektion jälkeen tulee seuraavat automaattisesti sektioilla. Itse noita kovasti kyselin toisen sektion jälkeen ja silloin lääkäri tykkäsi että alatiesynnytys voi olla vielä kahden sektion jälkeen mahdollinen jos äiti sitä todella haluaa, aiempien sektioiden syyt ovat sellaisia etteivät vaikuta seuraaviin raskauksiin/synnytyksiin, raskaus on sujunut hyvin eikä mitään erityisempiä riskejä tiedossa. Tuolloinkin vain erityisvalvonnassa ja että sairaalan puolesta suosittelevat sektioa.

Käytännössä kun kolmosen aika tuli niin se oli niin automaattinen sektio ettei alatiesynnytyksen mahdollisuuttakaan mainittu, saati että tuota olisi tuotu esille nelosen kohdalla.

Tietty sairaaloiden käytännöt vaihtelee ja kenties jossain hyvin alatiesynnytyksiin panostavassa sairaalassa pidetään ihan ok:na synnyttää alateitse vielä kolmen sektion jälkeen. Aika harvinaista se silti lienee.
 
kiitos vastauksista! ultrassa siis jo käyty ja siellä siis näkyi jos oikein ymmärsin, että arpi ei olisi jotenkin "tiellä" :eek: tehdäänkö muuten uusi sektio aina vanhan arven kohdalta? Toki toivois, että pääsis alatiesynnytyksen kokemaan, mutta mulla meni sektio niin hyvin ettei siitä mitään kammoa jäänyt, ainut että unohtivat laittaa kipupumpun kiinni :D enemmän nyt toivoo että tulisi vaan täysiaikaisena eikä enää uutta raskausmyrkytystä. esikoinen syntyi keskosena rv 35+2(1630g)
 
vierailija
Nosto! Onko muita joilla on aikaisilla viikoilla tehty sektio ja sen jälkeen ollut raskaana?? Miten on mennyt? Pelko kova sillä nyt on viikkoja 13 ja esikoinen syntynyt sektiolla vajaa 3 vuotta sitten viikoilla 30+5
 

Yhteistyössä