Sektio ja äidin runsas ylipaino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auringonkukka-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auringonkukka-75

Vieras
No niin, tulipa mieleeni sitten tällainenkin kysymys...

Mulla oli jo ennen raskautta BMI tosi korkea. Olen koko raskauden ajan ollut sitä mieltä, että synnytän alakautta. Pelkään tosin repeämistä hirveästi, mutta silti alatiesynnytys pelottaa vähemmän, kuin sektio.

Mutta mitä sitten, jos jotain menee vikaan? Jos äidillä on reilusti ylipainoa, niin tehdäänkö sektiota? Siis puhun nyt hätäsektiosta. Ainahan sanotaan, että leikkaus on iso riski ja jos on tulossa joku leikkaus, siis mihin tietää varautua, niin ylipainoista kehoitetaan laihduttamaan ennen leikkausta. Mutta eipä hätäsektioon voi varautua...

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta asiasta? Olisi kiva kuulla.

Minulla BMI oli edellisen raskauden alkaessa 42, eikä se ainakaan raskausaikana laskenut. Olen lyhyt ja loppuraskaudessa painoin reippaasti toistasataa kiloa. Minulle suunniteltiin sektiota jo vauvankin koon takia (viides lapsei), mutta asia kuitenkin jäi vaiheeseen. Synnytys alkoi normaalisti ja eteni vauhdilla. Kaikki tuntui olevan niin kauan, kun jokin kummallinen vihlonta ilmestyi supistelujen välillä. Vauva ei ollut kiinnittynyt kunnolla ja käsi syntyi ensin.

Siitä paikasta lähdettiin hätäsektioon ja sen jälkeen ei mennytkään kuin vartti, kun tyttö oli maailmassa ja hyvässä kunnossa. Minua kursittiin kasaan suht lyhyen ajan. Olin salissa kaikkiaan tunnin. Kertaalleen verenpaine romahti, mutta korjaantui saman tien lääkkeellä.

Kolme tuntia leikkauksesta olin jo vauvan kanssa omassa huoneessa. Olo oli hyvä. Pari päivää leikkauksesta haava kuitenkin tulehtui, pysty haava, ja minulla todettiin tulehdus sairaalabakteerin aiheuttamaksi. Siinä sitä kärvisteltiin tipassa monta päivää ja sain pariin kertaan voimakkaan rytmihäiriöpuuskan. Tulehdus laski sellaiselle tasolle 10 päivän päästä, että päästiin kotiin ja sain vielä kakasi antibioottia päällekkäin kotiinkin. Muuten olo oli jo hyvä ja kärsi liikkuakkin.

Tuo tulehdus oli siis lisäbonus, eikä liittynyt mitenkään ylipainoon tai muuhun sektioon liittyvään. Minulle ei kertaakaan lääkärit maininneet, että liikapaino olisi jotenkin esteenä sektoioon tai hätäsektioon. Veritulppariski on korkeampi, mutta siihen sain pistoksina hoitoa muútamana päivänä, eikä ne navanympärysnahkaan pistetyt piikit edes tuntuneet missään, kun ovat niin langanohuita. Opin ne itse pistämään.

Tyttö täytää ens kuussa kaksi ja on mitä suloisin prinsessa:) Kuudetta kuumeillaan ja toivon voivani synnyttää alakautta jos vielä joskus vauvan tilaus nyt edes joskus vielä plussaisin. Tosin, en pelkää sektiotakaan.

Hätäsektio meni siis kunnialla ja paksusta vatsanpeitteestä huolimatta kokoon ompelu sujui hyvin. Haava on lähes huomaamaton nykyään, vaikkakin teki oman juonteensa tuohon vuosirenkaaseen, mutta ei sen olemassaoloa enää edes muista.

Tyttö painoi 4800g ja mittaa 55cm. Päänympärys oli 37cm, joten iso neiti oli. Lääkäri lopuksi totesi, että oli ehkä jopa onni, että hätäsektioon jouduttiin, kun ultran kokoarvio oli mennyt pahasti mettään ja alakanttiin.

Kiitos Lumi-Marja :flower:

Olipa kiva kuulla, että sinulla kaikki on mennyt hyvin. Siis tuo tulehdushan olisi voinut tulla kenelle vaan.

Tuntuu helpottavalta kuulla, että sektio tehdään, jos siihen on tarvetta. Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja ilman ongelmia.

Minulle taas synnytyslääkäri sanoi ylipainon vaikuttavan, eli tulehdusriski on sektion jälkeen aika korkea kun on BMI tuota 42 luokkaa kuten Lumi-Marjalla. Itselläni oli sitä luokkaa myös ja viikko vierähti sairaalassa kun haavaan iski pieni tulehdus. Minulla oli suunniteltu sektio ja ylipainon vuoksi lääkäri epäröi sektiota ylipäätään, en muista enää tuota prosenttia mutta 50 % lähellä taisi olla tuo tulehdusriski tuolla ylipainolla.
Nyt toinen haaveissa ja 12 kg olen saanut pois mitä oli viimeksi lähtöpainoa juuri tuon tulehdusriskin pelossa.

Kai minua sitten peloteltiin kunnolla että joudun makaamaan kuukauden sairaalassa maha auki.. yhden päivän olin tipassakin menossa jo uusintaleikkaukseen kunnes onneksi kirurgi oli eri mieltä.. oli aika kauhea kokemus. Mutta riskit on tietysti kaikilla ja kaikissa leikkauksissa, mutta minulle sanottiin tulehduksen johtuvan juuri ylipainosta. :/

Tällainen kokemus siis minulla, mutta jotkut lääkärit kun pistää flunssankin ylipainon syyksi niin miten sen sitten ottaa.. :whistle: ;)

Ei liene ylipainolla haavan suuntaan vaikutusta. Eiköhän se aina tehdä suunnitelluissa + jos on aikaa bikinirajaan ja hätäsektioissa joudutaan tekemään pystyyn. Itselläni siis vaakatasossa ja erittäin siististi ommeltu. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuittupää:
Ei liene ylipainolla haavan suuntaan vaikutusta. Eiköhän se aina tehdä suunnitelluissa + jos on aikaa bikinirajaan ja hätäsektioissa joudutaan tekemään pystyyn. Itselläni siis vaakatasossa ja erittäin siististi ommeltu. =)

Mulle leikkaava lääkäri sanoi, että voidaan tehdä viilto bikinirajaan, koska ylipainoa ei ole. Mitä sitten lie tarkoitti.

Lääkärin kanssa kun viimeksi sektiosta jutusteltiin mainitsi että äidit jotka on huomattavasti ylipainoisia ei suunniteltua sektiota tehdä mielellään ollenkaan. Ja piti etuna sitä että minulla ei ole ylipainoa.. ainakaan vielä :laugh:

Mulle asiasta sanottiin, että ylipaino saattaa vaikeuttaa haavan paranemista, koska 'vatsanahka' on kaksin kerroin tuossa bikinirajalla. Hätäsektio tehdään tietysti tarvittaessa. Mullahan sektio on jo aika pannassa tuon verenohennuslääkityksen takia, mutta eipä ole kahdessa ekassa vielä tarvittu, toivottavasti ei tässä kolmannessakaan...

Yhteistyössä