sektio, alatie, sektio entäs seuraava?

Onko kellään kokemusta kahden sektion jälkeen alatiesynnytyksestä? Itse synnytin perätilantakia sektiolla -04, sitten normi alatiesynnytys -07 ja viimeisin perätilantakia -09. Nyt raskaana rv 22 ja kovasti toivoisin alatiesynnytystä. Ei sillä että olisi huonoja kokemuksia sektiosta tai jotain muuta sellaista, vaan päinvastoin hyvät kokemukset kummastakin tavasta synnyttää. Kuitenkin koen että alatie "normimpi" ja siitä paranee hiukan nopeammin. Sektion jälkeen ei saa nostella ja on muutenkin oltava varovainen jne. Hankalaa kun on kolme muuta hoidettavaa sitten kun uusi vauva syntyy... Viimeisin lääkäri tokaisi että se on sitten sektio luvassa ja jotenkin häkellyin siinä senverran etten osannut kysyä alatiesynnytyksen mahdollisuuksista. Olen nyt varannut Hemoon ajan ja kysyn toisenkin lääkärin mielipidettä asiasta.
Tietysti lähempänä laskettua aikaa näkee paremmin mikä on tilanne. Onko kuinka iso vauva, onko taas perätilassa yms.

Suomessa suositellaan automattisesti kahden sektion jälkeen synnytystavaksi sektiota. Tämä johtuu siitä, että kohdussa oleva arpi on aina heikompi kuin muu kohtulihas. Sektio lisää aina kohdun repeämisen riskiä. Kahden sektion jälkeen riskin katsotaan olevan jo sen verran kohonnut, että alatiesynnytystä ei pidetä järkevänä vaihtoehtona. Arpikudos kestää heikommin kohdun supistelua.
Jotkut lääkärit saattavat olla valmiita harkitsemaan alatiesynnytystä tapauksessasi, sillä sinulla on taustalla yksi onnistunut alatiesynnytys. Tämä käytäntö ei kuitenkaan ole kovin yleinen Suomessa.

minulle annettiin lupa yrittää alakautta 2 sektion jälkeen... tosin minun kohtuni oli oikein hyvässä kunnossa. asiaan et saa selvyyttää ilman kysymättä, eli seuraavalla polikäynnillä kannattaa kysellä lääkäriltä ja esittää toive.

minulle annettiin lupa yrittää alakautta 2 sektion jälkeen... tosin minun kohtuni oli oikein hyvässä kunnossa. asiaan et saa selvyyttää ilman kysymättä, eli seuraavalla polikäynnillä kannattaa kysellä lääkäriltä ja esittää toive.
Hapisikatakamura (meniköhän oikein?! ;)) olisi kiva kuulla, että jos olet jo synnyttänyt, niin miten synnytys meni. Oliko sinulla 2 sektion lisäksi myöskin onnistunut alatiesynnytys ennen tätä ja missä sairaalassa synnytit/tulet synnyttämään?

TÄÄLLÄ ENTINEN HAPISIKATAKAMURA!!!
minulle on tehty yhteensä 3 sektiota, mutta eka synty hätäsektiolla ja toinen suunnitellulla sektiolla, kolmannesta sain luvan yrittää synnyttää alakautta, mutta lopulta vauva kasvoi liian isoksi minun lantiolleni joten sekin päättyi sektioon :). 2 sektion jälkeen on mahdollista synnyttää alakautta jos kohtu hyvässä kunnossa :). kolmen sektion jälkeen en tiedä onko synnytys alakautta enää mahdollista, olen meinaan taas raskaana ja 4 sektio edessä vaikka halu olisikin kokeilla alakautta, mutta en usko et se on mahdollista.

Yhteistyössä