Sektio-äidit

  • Viestiketjun aloittaja mami-03
  • Ensimmäinen viesti
mami-03
Mikä teillä oli syy sektioon ja miten sen koit?
Itselläni oli valtavat pelkotilat, ei auttanut edes käynnit pelkopolilla, psykologin luona ym.
Loppuraskauden aikana en pystynyt nukkumaan, pelkäsin niin paljon.
Sen verran puolustan itseäni että pelkoihini on hyvät syyt...
mutta tunsin kuitenkin syyllisyyttä pitkään poikani syntymän jälkeen, vaikka hän olikin täysin terve, etten pystynyt häntä alakautta tekemään.
Mutta en olisi sitä kestänyt. :ashamed:
 
marierie
Heips!

Haluan vain korjata sellaisen käsityksen että perätilassa oleva lapsi voidaan synnyttää myös alateitse. Eli vaihtoehto siis oli olemassa!

Mutta ei sektiota kannate hävetä! Synnytys ku synnytys!
 
eli leikattiin kun 40 tuntia lapsiveden menosta oli kohdunsuu avautunut noin 3 - 4 senttiä... :/ Siinä vaiheessa leikkaukseen meno oli todella helpotus (ja myös ainoa vaihtoehto, lapsi jaäitikin alkaa olla jo vaarassa). Jännitin kyllä synnytystä etukäteen ja salaa toivoinkin että jostain syystä joutuisin leikkaukseen :ashamed: . Olin kuitenkin vakaissa alatiesynnytysaikeissa, mutta jostain syystä kävi näin. No, mahdollisen toisen lapsen syntymä onkin sitten yhtä Suuri Tuntematon.
 
Helmille
Moi!
Minullekin tehty sektio tänä vuonna. Syynä minun kohdallani oli ahdas lantio eli en koskaan pysty synnyttämään alakautta. Kun paria viikkoa ennen leikkausta sain tietää että minut leikataan niin koin pelkoa ehkä enemmän kuin alatiesynnytystä kohtaan. Mutta minulla kaikki sujui erittäin hyvin ja toivuin lähes viikossa "normaaliin" kuntoon. Enkä koskaan ole kokenut itseäni huonommaksi kuin "normaalisti" synnyttäneet. Minulle kuitenkin on tärkeintä se että saan lapsen sieltä elämääni.
 
ronna
Pitkittynyt synnytys oli minulla syynä sektioon. Noin kuukauden päivät olin allapäin ja kertailin synnytystä, jossa kaikki oli mennä pieleen. Jotenkin tunsin itseni "huonoksi". Ehkä olisi pitänyt sairaalassa keskustella asiasta enemmän.
 
Vastaan vielä. Synnytin lapseni sektiolla, koska oli perätilassa. Minulle sanottiin, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio! Jo olisi tietty ennekuin menin synnyttämään, et lapsi on perätilassa niin silloin olisin voinut synnyttää normaalisti. tai jos minu
 
Vastaan vielä. Synnytin lapseni sektiolla, koska oli perätilassa. Minulle sanottiin, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio! Jo olisi tietty ennekuin menin synnyttämään, et lapsi on perätilassa niin silloin olisin voinut synnyttää normaalisti.

Ainakin Jorissa on käytäntö, et jos on eka synnytys ja lapsi yllätysperätilassa niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sektio!
 
Tyttö synty vuosi sitten sektiolla. Perätila ja napanuora kaulanympärillä, raskausmyrkytys siihen päälle.
Toki se sillon mietitytti paljon, ite olin myös sen kannalla että leikataan. Turvallisempi niin. Muutaman kuukauden mieltä kaiversi synnytyksen helppous, mutta siitä on päässyt yli, nyt voi jo iloisella mielellä ajatella koko homma! B)
Oon tuolle pikku tytölle ainut äiti ja paras sellainen, siitä viis miten hän on tähän maailmaan tullut, monen tunnin ähisemisen jälkeen vai helposti pöydällä makaamalla...
 
merelle
mut leikattiin hätäsektiolla kun vesienmenosta oli kulunut aikaa 39h, toinen oli suunniteltu ahtaan lantion ja häntäluun jäykkyyden takia. musta oli helpotus mutta jälkikivut olivat helvetilliset.
 
Liina72
Esikoinen syntyi hätäsektiolla kun sydänäänet häipyivät. Hoitajat kiidättivät mut juosten leikkaussaliin ja 10min kuluttua poika oli maailmassa. Itse olin nukutuksessa. Hirveä pelko oli miten lapselle kävi. Kaikki onneksi oli kunnossa.

Kuopuksen synnytys pitkittyi ja pitkittyi ja loppujen lopuksi päättyi kiireelliseen sektioon kun synnytys pysähtyi. Siinä vaiheessa oli helpotus että lapsi saadaan jotain kautta ulos.
 
Tiitu-82
Mulla tyttö syntyi tammikuussa suunnitellulla sektiolla häntäluun asennon takia. Ensimmäisen synnytin "normaalisti" mutta synnytys oli todella vaikea ja pitkä jotta lääkäri päätti sektion. Sen jälkeen olin todella kipeä monta viikkoa ja leikkaushaava tulehtui..
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, tyttö on jo 9kk ja terve =)
 
emppu2
Mulla synnytys käynnistettiin jollain suunkautta otettavalla pillerillä.. N. 10minuutin kuluttua alkoivat kammottavat supparit, ja samalla vauvan sydänäänet alkoivat toistuvasti laskea.. Silloin lääkäri teki päätöksen kiireellisestä sectiosta, sain epiduraali, ja spinaali puudutuksen ja n. 20 min kuluttua tyttö nostettiin vatsasta !
Tuo leikkaus oli siinä vaiheessa kyllä tosi helpotus, kun kokoajan kuuli, miten pienen sydänäänet laskee..
 
anskuli-80
Mulla tehtiin hätäsektio 2003 jouluna.Olin auennut 8cm..melkein pyörryin tuskissani synnytyssalissa..Lapsi alkoi puskea itseään kyljestäni läpi.Muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin kiireesti leikkaamaan.Lääkäri vaan seuraavana päivänä tuli kertaamaan tapahtunutta huoneeseeni ja sanoi että olen onnellinen kun elän nyt sillä ennenvanhaan olisi lapsi väkisin revitty alateitse käsin sisältäni ja siinä olisi mennyt ainakin lapselta henki ja hyvin todennäköisesti myös äidiltä.Onneksi on nykyaikana kehittynyt tekniikka ja saadaan nopeesti leikattua jos tulee tarvetta :wave:
 
restless
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 00:02 marierie kirjoitti:
Heips!

Haluan vain korjata sellaisen käsityksen että perätilassa oleva lapsi voidaan synnyttää myös alateitse. Eli vaihtoehto siis oli olemassa!

Mutta ei sektiota kannate hävetä! Synnytys ku synnytys!
Voi toki, mutta useimmissa tapauksissa liian riskialtista. Joten useimmissa sairaaloissa ei edes anneta vaihtoehtoa vaan perätila on aina yhtä kuin sektio.
 
auvi harmaana
Mulle tehty sectio kaks kertaa ( -00 ja -02) molempien vauvojen perätilan takia. Kolmas sectio tulossa maaliskuussa, kun kuulemma autom. loput vauvat sectiolla jos on useampi sectio jo takana. :/
 
Madjo
Meidän neiti oli koko raskauden ajan perätilassa, eikä lääkäri suostunut yrittämään käännöstä, sillä istukka olisi ottanut vastaan ja lisäksi painoarvoi oli silloin ultralla katsottuna vain 2,5kg. Mutta lääkäri sanoi kyllä itsekin ettei se varmasti pidä paikkaansa, sillä neiti oli sivuttain anturiin nähden ja silloin laite ei mittaa oikein. No kun hän syntyi parin viikon kuluttua oli se paino 3440g. Olin ensin hieman pettynyt kun kuulin että sektio tulee. Olisin halunnut yrittää "normaalia" synnytystä, mutta lekuri ei siihen suostunut kun olin ensikertalainen. Mutta kaikki hyvin, loppu hyvin. Maailman suloisin tyttönen sieltä jokatapauksessa tuli!! :heart:
 
alannah
Mulle on tehty kolme sektiota koko nukutuksessa. Ja syy siihen on se, et multa on selkä leikattu vuonna ´97. 1.11 tehtiin kolmas sektio. Oon ollu hereillä valmistelun ajan, eikä se mittää kivaa oo! :whistle:
Leikkaus pöydälle en kovin mielellään mene... :x
 
Mulle tehtiin sectio 10/04 kun lapsivesien menosta oli kulu26 tuntia ja lapsi ei ollut laskeutunut ja kohdunsuu oli vain 5cm auki.
HArmittaa hiukan vieläkin,mutta kyllä se silloin jo tuntui helpotukselta sen pitkän "rääkin" jälkeen.
Kumminko päin teille ontehty leikkaus viilto? minulle tehtiin pystyyn,vaikka kyse oli kiireellisestä sectiosta, hätää ei siis ollut.
Onkin mietityttänyt tuo suunta kun jälkeenpäin olen kuullut että vain hätäsectiossa viilto tehdään pystyyn.
 
äitä
Hei.
Minulle tehtiin hätäsektio kun kaksosraskaudessa meni lapsivedet viikoilla 36+2 ja ensimmäinen vaavi oli perätilassa.
Myös ensimmäinen vaavi oli kokonsa puolesta aikas pieni viikkoihin nähden ( olikin keskoskaapissa ensimmäisen viikon ) ja napanuora oli tosi heikosti kiinni olisi voinut irrota synnytyksessä.
Sain spinaalipuudutuksen ja leikkaus viilto tehtiin vaakasuoraan. Tämä minun sektio tehtii -97.
:flower:
 
Mulle tehtiin sektio tasan kax viikkoo sitten. Synnytys käynnistettiin ja lähti etenemään ihan hyvin. Kun sitten viiden tunnin päästä tutkittiin olin auki 5cm ja kätilö huomas, että vauvahan on fiksu ja tervehtii vastaan ottajiaan :wave: Eli oli käsitarjonta. Lääkäri tuli tutkimaan ja totes, että on paras ryhtyä valmistelemaan leikkaukseen, käsi oli niin pitkällä tulossa, ettei oltais enää saatu takas työnnettyä.

Eka synnytys meni ihan "normaalisti". Ei jäänyt sektiosta pahaa mieltä tai muutenkaan kurjaa oloa. Olin hyvin varautunut siihenkin vaihtoehtoon, sitä kun ei koskaan tiedä mitä sattuu :/
 
Shania
Haluan vain korjata tuota Marierien kommenttia, että alatiesynnytys olisi aina vaihtoehtona perätilan vauvan sektiolle. Näin ei ainakaan omalla kohdallani ole, sillä alueeni sairaalassa ei saa perätilavauvaa synnyttää. Eli vaihtoehdoksi jää epäonnistuneen kääntämisyrityksen jälkeen tasan sektio. Tai jos oikein saivarrellaan, voi toki vaihtaa paikkakuntaa... Mutta en halua lähteä kovin kauas synnyttämään. Sitä paitsi voi olla, että vauvani napanuora on kaulan ympärillä (eivät saaneet 100%:sta varmuutta) joten ehkäpä eivät muuallakaan antaisi yrittää synnyttää alakautta, turvallisuus ennen muuta.
 

Yhteistyössä