Sekavia lääkeohjeita (alku/loppuraskaus)


Mietin tässä viime yönä #&%?$!*ä hammassäryistä kärsien, että miksi lääkeohjeet tehdään niin epäselviksi.

Minulle on kaapissa sekä Ibusalia että Pronaxen suppoja. Juurihoidettu hammas alkoi särkeä yöllä, kun nukuin vahingossa vasemman posken puolella ja kipu oli aivan kamala. Panadol 2x500mg onneksi auttoi, mutta tunti piti kärvistellä. Tuo Pronaxen suppo olisi auttanut heti, mutta ne ohjeet.

Ibusalissa lukee, ettei pidä ottaa ennen kuin keskustelee lääkärin kanssa. Pronaxenissa lukee, ettei suositella loppuraskaudessa, koska lisää verenvuotoriskiä. Huh! mikä määritellään alku- ja loppuraskaudeksi? Olen huomannut, että se käytännössä on aika laaja käsite. Olen viikolla 31 ja ehkä loppuraskauden rajalla, mutta jotenkin en usko, että nyt otettu lääke vaikeuttaa ehkä 8-12 viikon päästä tulevaa synnytystä. Kävin lääkärissä juuri perjantaina ja siellä ei havaittu ennenaikaisen synnytyksen riskiä, joten mietinkin pitkään, että otan riskillä tuon Pronaxenin.

Lääkärit ja apteekit yleensä eivät ota kantaa lääkkeen vaikutuksesta raskauteen. Huomasin tämän kesällä, kun etsin sopivaa ripulilääkettä. Korostettiin vain ennalta ehkäisyä, joka pas**t housussa ei ollut se kaikkein ihanteellinen vastaus :/

Joskus ärsyttää tuo maininta "ei suositella" tai "tulee noudattaa varovaisuutta". Miten ihmeessä potilaan tulisi käsittää nämä termit, kun jokaisella kuitenkin on se oma maalaisjärki, joka ei toimi kuten ohjeiden laatija on asian ajatellut? Ja vielä jokainen lääkärikin tulkitsee nuo eri tavalla.

Teratologisen palvelun pitäisi olla auki 24h!! Pitäisikö tähän laatia adressi, että saataisiin edes joku ohjeistuspaikka näille ongelmille?

Ette varmaan huomaa, että olen kipeä, turhautunut ja äkäinen kuin ampiainen grrrh! \|O

 
ipubrofeiinin kanssa tulee olla varovainen sekä ensimmäisellä että kolmannella kolmanneksella.tämä siksi että saattaa lisätä verenvuotoriskiä.toisin sanoen en käyttäisi ilman että lääkäri määrää.

sinun tapauksessa kannattaa hakeutua lääkäriin että saisit kipulääkkeeksi vaikka panacodia joka on tehokas ja vaaraton lapselle.
 

Yhteistyössä