Sekavat tunteet punktion jälkeen

Minkälaiset fiilikset teillä on ollu punktion jälkeen? Oletteko olleet pettyneitä, ahdistuneita, helpottuneita, positiivisella vai negatiivisella mielellä?

Meillä 1. IVF hoito menossa ja tänään olin siis ensimmäistä kertaa punktiossa. Toimenpide oli odotettua hankalampi ja kivuliaampi, mutta onnistui kuitenkin. Toisesta munasarjasta löytyi 2cm:n endometriooma, jota ei vielä aiemmin ole näkynyt. Endometrioosia minulla on kuitenkin epäilty vuoden aikana ilmaantuneiden kovien kuukautiskipujen vuoksi. Endometriooman lisäksi rakkuloita oli runsaasti, mutta eivät sanoneet montako. Toisessa munasarjassa rakkuloita oli vielä enemmän. Viimeisessä ultrassa näkyi jo 22 eli nyt veikkaisen että yhteensä molemmissa munasarjoissa ainakin 30. Tuloksena oli kuiteknin vain 9 munasoluja.. Tai ainakin minusta tuo 9 tuntui vähäiselle määrälle.

Sain kahteen otteeseen Rapifenia (kipulääkettä) suoneen toimenpiteen aikaan ja varmaan senkin vuoksi olin todella huonovointinen koko päivän. Vasta nyt on alkanut vähän helpottaa. Pitäisi kai ajatella että 9 munasoluakin on hyvä määrä, mutta jostakin syystä mieli on apea ja matala. En oikein tiedä mitä ajattelen. Perjantaina on alkionsiirto, jos on siirrettävää.

Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on ollut?
 
Mulla oli hieman ristiriitaiset tunteet. Itse punktio meni hyvin ja oli kivuton, ja siltä osalta olin todella helpottunut, kun olin pelännyt etukäteen että se tekisi todella kipeää (niin kuin se monella kuulemma on tehnyt - kurjaa että näin kävi teilläkin! :( ). Toivuin punktiosta myös fyysisesti hyvin, eli jälkikäteen oli vain hyvin lievää kipua ja turvotusta.

Henkisesti sen sijaan oli kovempi paikka, että talteen saatiin vain neljä munasolua. Meillä diagnoosi on "male factor only", eli mulla ei ole hormonitoiminnasta löytynyt mitään vikaa, ja lääkärikin kehui kuinka mulla oli kasvanut hienosti folleja vain kuuden päivän Puregon-kuurilla... vaan suurin osa rakkuloista osoittautuikin sitten tyhjiksi. (Folleja oli kai yhteensä jotain 12-15.) Oli aikamoinen isku vasten kasvoja. :(

Noista neljästä solusta vain yksi sitten hedelmöittyi, eli pakkaseen ei saatu mitään... En tiedä olivatko muut epäkypsiä, vai oliko hedelmöitymättömyyteen jokin muu syy. Mutta jos tästä tuoresiirrosta ei tule tulosta, seuraava hoitokierto vedetään kuulemma pitkän kaavan mukaan, että saataisiin mun kroppa reagoimaan lääkkeisiin paremmin.

Ymmärrän hyvin että yhdeksän munista tuntuu vähältä, kun folleja oli kuitenkin noin paljon... Mutta toivotaan että noista mahdollisimman moni hedelmöittyy. Ja jos yhtään lohduttaa, niin oli teillä kuitenkin tuplasti parempi saalis kuin meillä. :)
 

Yhteistyössä