sekavaa työjuttuja..mitäköhän mun kuulus tehä etten tuu huijatuks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työssä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työssä

Vieras
kertokaahan..

eli oon ollu yhdellä firmalla 8kk töissä tuntimäärä 10-25/h/viikko
no yhtäkkiä 2 viikon varotusajalla mun työt loppu elokuussa ( olin sen koeajan 4kk siis ollut)

no sitten tää sekavampi juttu nyt mun pomo meinaa korjailla mun työsopimusta..ja sit sano et mein on pakko hommata sulle töitä 10h viikko
siis onx niillä joku irtisanomisaika tai mulla? koska nyt ne pakosta on keksinyt mulle töitä 3 viikoks 3h/pv
ja jotain se puhu tammikuunlopusta..
ja sano et muuten me jouduttas maksaan sulle

ja mulle tuli sit sellanen olo et koittaako ne nyt huijata mua ettei niitten tarvis maksaa mulle ku mulla tälläi yht äkkiä loppu työt

No lain mukaan irtisanomisaika on tuo 2 viikkoa mikä sulla varoitusaikana on ollutkin, ellette ole erikseen sopineet pidemmästä ajasta tai sinulla ei ole määräaikaista sopimusta tms?

Jos sopimuksessasi lukee että työaika on 10-25 h viikossa niin yli 10 tuntia ei ole pakko vuoroja antaa.

Vähän lisää infoa tarvitsisi että osaisi sanoa onko tuossa toimittu oikein. Siis elokuussa loppui työt? Onko sut kutsuttu takaisin töihin vai mitä?

Siis elokuussa sanoivat kahden viikon varoitusajalla ettei tarvi tulla enää töihin ja nyt kuitenki oot tekemässä tammikuun loppuun 3h/pvä,eli et kuitenkaan siis joutunut pois?Aika pitkä irtisanomisaika,jos elokuusta tammikuun loppuun.Eikös se yleensä ole kuukausi se irtisanomisaika?En näe ongelmaa,jos nyt kuitenkin saat töissä olla ja siitä palkkasi saat.Vai ymmärsinkö väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
No lain mukaan irtisanomisaika on tuo 2 viikkoa mikä sulla varoitusaikana on ollutkin, ellette ole erikseen sopineet pidemmästä ajasta tai sinulla ei ole määräaikaista sopimusta tms?

Jos sopimuksessasi lukee että työaika on 10-25 h viikossa niin yli 10 tuntia ei ole pakko vuoroja antaa.

Vähän lisää infoa tarvitsisi että osaisi sanoa onko tuossa toimittu oikein. Siis elokuussa loppui työt? Onko sut kutsuttu takaisin töihin vai mitä?

no se irtisanomis aika että mä sain tiedon että työt loppuu oli kai tarkalleen 12pv eikä pomo edes suvainnu mainita siitä vaan kuulin muilta ja ite sit soitin että mikä on homman nimi. työt loppu elokuussa sit olin kotosalla kun ei ollu töitä ja nyt ovat 3 viikoks luvanneet töitä 3h päivä..jonka aloitan huomenna

ku ymmärtäs näistä jotain..särähti vaan korvaan se lause "muuten me jouduttas maksaan sulle"

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö:
Siis elokuussa sanoivat kahden viikon varoitusajalla ettei tarvi tulla enää töihin ja nyt kuitenki oot tekemässä tammikuun loppuun 3h/pvä,eli et kuitenkaan siis joutunut pois?Aika pitkä irtisanomisaika,jos elokuusta tammikuun loppuun.Eikös se yleensä ole kuukausi se irtisanomisaika?En näe ongelmaa,jos nyt kuitenkin saat töissä olla ja siitä palkkasi saat.Vai ymmärsinkö väärin?

ei tammikuun loppuun vaan 3viikoks/3h päivä 5x viikossa

Kai sinulla on kirjallinen työsopimus? Siinä pitäisi olla irtisanomisajat niin puolin kuin toisinkin, tosin on ne määritelty laissakin http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-irtisanomisaika.html

Sinällään heidän pitää järjestää sinulle töitä vähintään tuo 10 h/vko tai enintään 25 h/vko. Tai ainakin maksaa tuon 10 h palkka, vaikka eivät tehtäviä antaisikaan irtisanomisajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no se irtisanomis aika että mä sain tiedon että työt loppuu oli kai tarkalleen 12pv eikä pomo edes suvainnu mainita siitä vaan kuulin muilta ja ite sit soitin että mikä on homman nimi. työt loppu elokuussa sit olin kotosalla kun ei ollu töitä ja nyt ovat 3 viikoks luvanneet töitä 3h päivä..jonka aloitan huomenna

ku ymmärtäs näistä jotain..särähti vaan korvaan se lause "muuten me jouduttas maksaan sulle"

Ok, eli sut on ilmeisesti irtisanottu tuotannollisiin ja taloudellisiin perusteisiin vedoten kun töitä ei ole ollut tarjota.
Nyt kun niitä töitä taas on, vaikka vain hetkeksi, työnantajasi kuuluu lain mukaan tarjota niitä ensisijaisesti ko. tehtävistä irtisanotuille sen sijaan että palkkaisi samoja hommia tekemään täysin uuden henkilön.
Eli jos ottaisivat jonkun muun niitä hommia tekemään niin olisi laitonta kun sinut vasta niistä taloudellisin syin poistettu, ja silloin olisivat sinulle korvausvelvollisilta.
Jos ymmärsin sanomasi oikein niin työnantajasi toimii ihan lain mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö:

niin ja lisään eli soiin pomolle ja kysyin että kun kaikki puhuu et työt loppus pitääkö paikkansa ja tarkalleen se oli kai 8pv tai 15pv ku en muista kumpana perjantaina soitin.
kun saatto olla et se oli toi elokuun perjantai että oli vaan se viikko ja pari muuta päivää alusta

noh sitten olin kotona työttömänä kun ei ollut töitä kunnes nyt lupasivat 3 viikoksi töitä mutta sen jälkeen ei olis enään mitään.
että mikä se irtisanomis aika on? ja miks se haluaa muuttaa mun työsopimusta? tai sano siihen että tuntimäärä pitää vaihtaa ja että oon eri siivouspaikassa työssä
ja sano et kirjottaa mulle myös työkkäriä varten lapun kun mulla ei sit oo töitä ton 3 viikon jälkeen.
koska ne mun lomarahat pitäs maksaa?

en kaikki on sekavaa..sanoivat että voivat mut varalla pitää jos joskus tulis töitä

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:

Ok, eli sut on ilmeisesti irtisanottu tuotannollisiin ja taloudellisiin perusteisiin vedoten kun töitä ei ole ollut tarjota.
Nyt kun niitä töitä taas on, vaikka vain hetkeksi, työnantajasi kuuluu lain mukaan tarjota niitä ensisijaisesti ko. tehtävistä irtisanotuille sen sijaan että palkkaisi samoja hommia tekemään täysin uuden henkilön.
Eli jos ottaisivat jonkun muun niitä hommia tekemään niin olisi laitonta kun sinut vasta niistä taloudellisin syin poistettu, ja silloin olisivat sinulle korvausvelvollisilta.
Jos ymmärsin sanomasi oikein niin työnantajasi toimii ihan lain mukaan.

ok kiitos.. näin se voi kyllä hyvinkin olla..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kai sinulla on kirjallinen työsopimus? Siinä pitäisi olla irtisanomisajat niin puolin kuin toisinkin, tosin on ne määritelty laissakin http://www.laki24.fi/tyvi-tyosuhde-irtisanomisaika.html

Sinällään heidän pitää järjestää sinulle töitä vähintään tuo 10 h/vko tai enintään 25 h/vko. Tai ainakin maksaa tuon 10 h palkka, vaikka eivät tehtäviä antaisikaan irtisanomisajalta.

no tää valasi kans.. mutta yrittävätkö sen takia muuttaa mun työsopimusta ettei tarvis maksaa..
käynkin heti kattomassa mitä siihen on kirjoitettu

no tää valasi kans.. mutta yrittävätkö sen takia muuttaa mun työsopimusta ettei tarvis maksaa..

niin ja mitäs kun työt loppu elokuussa ja tässä työttömänä oon ollut öö 2-3 viikkoon niin pitääkö niiden tuolta ajalta maksaa mulle?

noh sitten olin kotona työttömänä kun ei ollut töitä kunnes nyt lupasivat 3 viikoksi töitä mutta sen jälkeen ei olis enään mitään.
että mikä se irtisanomis aika on? ja miks se haluaa muuttaa mun työsopimusta? tai sano siihen että tuntimäärä pitää vaihtaa ja että oon eri siivouspaikassa työssä
ja sano et kirjottaa mulle myös työkkäriä varten lapun kun mulla ei sit oo töitä ton 3 viikon jälkeen.
koska ne mun lomarahat pitäs maksaa?

en kaikki on sekavaa..sanoivat että voivat mut varalla pitää jos joskus tulis töitä

Siis irtisanomisaika on koeajan jälkeen 2 viikkoa jos työsuhde on kestänyt alle vuoden niin kuin sinulla. Nyt kun menet 3 viikoksi ei ole mitään erillistä irtisanomisaikaa koska tiedät jo etukäteen että töitä on vain 3 viikoksi.

Muuttavat työsopimusta koska töitä ei enää ole tarjolla kuten ennen, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Sinähän olit välissä pois palveluksesta ja nyt tarjoavat paikkaa takaisin mutta uuden työtilanteen mukaan. Tottakai silloin tehdään uusi työsopimus, eihän vanha enää ole voimassa kun työsuhde on välillä päättynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap kysymys:

niin ja mitäs kun työt loppu elokuussa ja tässä työttömänä oon ollut öö 2-3 viikkoon niin pitääkö niiden tuolta ajalta maksaa mulle?

Ei tietenkään vaan siltä ajalta saat (haet itse siis) työttömyyskorvausta.

Se on yksi ja sama mitä siinä vanhassa sopimuksessa lukee kun sinut on irtisanottu siitä työsuhteesta. Jos nyt otat uuden paikan samasta firmasta vastaan niin sinulle kuuluukin tehdä uusi työsopimus uusin ehdoin jos kerran työnkuva ja työmääräkin muuttuu muuttuneen työtilanteen myötä.

tossa työsopimuksessa lukee
4kk koeaika (olin 8kk)
työsuhde voimassa toistaiseksi
työtunnit 10-37,5 (josta ei kyllä tullu kun max 22)

itrisanomisaika: työehtosopimuksen mukaan eli???

tossa työsopimuksessa lukee
4kk koeaika (olin 8kk)
työsuhde voimassa toistaiseksi
työtunnit 10-37,5 (josta ei kyllä tullu kun max 22)

itrisanomisaika: työehtosopimuksen mukaan eli???

OMAN ALASI TYÖEHTOSOPIMUKSEN MUKAAN!!!

Me ei voida tietää kun alaa et ole kai kertonut?

1) Irtisanomisaika on 14 vrk, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden.
2) Irtisanomisaika on kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli vuoden, mutta enintään neljä vuotta.
3) Irtisanomisaika on kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut neljä vuotta, mutta enintään kahdeksan vuotta.
4) Irtisanomisaika on neljä kuukautta,jos työsuhde on jatkunut yli kahdeksan vuotta, mutta enintään 12 vuotta.
5) Irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta.

Yhteistyössä