sekarotuisista koirista pyydetään ihan järjestään 400e eteenpäin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pentutehtailua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en maksaisi 600e seropista. Meidän paperillinen rotukoirakin maksoi vain 500e. Ja meidän seropi oli ilmainen. Mutta kohtuullista on koirasta pyytää kuitenkin jotain, oli se rotukoira tai seropi.
Nyt minua kiinnostais se tässä ketjussa joka sanoi että pyytää seropipennuistaan 600e, aiotko käyttää pennut tarkistuttamassa eläinlääkärillä? Rokotatko? Madotatko?

Alkuperäinen kirjoittaja ostan koiran:
Sekarotuisista piskeistä en maksaisi kuin nimellis maksun joku 20e korkeintaan, mut puhtaista rotukoirista voisin maksaa 1000e tai jopa ylikin

peesi! sekarotuisista koirista yli 600e on ihan silkkaa rahastusta. omasta sekarotuisesta koirasta ei maksettu euroakaan ja haettiin yli 400 km:n päästä. Ihana ja rakas kuitenkin on koiramme ( nöffin ja alaskanhuskyn sekoitus )

:)

sekarotuisilla yleensä pentuja tehdään helpon rahan ja harhaluulojen vuoksi. Yksikään narttu ei tilanteesta kärsi vaikkei koskaan pentuja saisi. Jos mentäis missä tahansa eläinjalostuksessa sillä mentaliteetilla, niin sittenhän vasta viat etenesivät. Rotukoirilla on edes jotain rajoja ja säädöksiä pentujen teettämisessä, kukaan ei valvo seropibisneksiä.
Jos väitetään, että seropit ovat terveempiä kyse on siitä, ettei niitä tutkita ja sairaat yksilöt vaan katoavat kenenkään tilastoimatta tietoa, kuten rotukoirilla paljon tehdään. Kovin suosituissa käääpiöroduissa on ihan sikana vikoja ja sairauksi. Kauppa kun käy niin joka murrella pitää pentuja teettää. Mielestäni on pelottavampaa terveyden kannalta laittaa tietämättä suvuista mitään kaksi 'kivaa koiraa yhteen kun pitää joka nartulla pennut saada'. Parhaassa tapauksessa kummankin takaa tulee oman rotunsa viat ja ne kertautuvat sekoituksessa. Rotujalostuksessa ainakin tietää asioita takaa ja siten pystyy paremmin toimia kuin sokkona tehdä onnenkantamoisia. Siemeniä pussiin happy goes lucky tyyliin.
Rotukoiran ostajalla on myös kauppalain suoja, mitä seropilla ei välttis ole, riippuu kauppakirjan teosta. Kuinka moni tuler ajatelleeksi asiaa niin, että ostaisitko autoa katsastamattomana trokarilta? Koira kyllä ostetaan ja tuetaan ihme ahnehtijoita ja huijareita. Säästetään muka hiukka rahaa. Koiran pito maksaa aina hankintahinnasta riippumatta.
Ihannemaailmassa koiraa hankkivat ostaisivat koiransa vastuullisilta kasvattajilta, ottaisivat selvää mihin ryhtyvät ja hoitaisivat vastuunsa ja velvollisuutensa koiraa kohtaan hyvin.

100% varma ei voi olla kasvattajalta ostetussa paperikoirasta, vaikka kaikki näyttäsikin hyvin hoidetulta ja asian mukaiselta. Mihin perustuu kennel liiton kauppasopimus koiran kaupassa jos kasvattaja päättääkin olla korvaamatta koiran virheen vaikka kasvattaja olisi korvaus velvollinen missä on ostajan takuu siitä että saa sitä mitä ostaa maksat 1000 euron luokkaa koirasta mihin se perustuu?

Koiran pennuttamisessa on omat asialliset kulunsa lääkäri, ruoka yms. tiedän että koirien asiallinen hoitaminen on työtä mutta silti tuntuu olevan hinnoissa paljon ilmaa. Miksi sakarotuisita koirista pyydetään monia satoja euroja eikö se olisi hyvä että koirat saisivat vastuuntuntoiset hyvät kodit missä niitä pidetään perheen jäseninään.

Itse maksoin aikoinaan puhdasrotuisesta (paperit) paimensukuisesta lapinkoirasta 650e, tästä nykyisestä kahden rodun sekoituksesta, jossa toinen puoli lapinkoiraa, maksoin 200e. Minusta tämä on ihan hyvä hintasuhde. Kahden rodun sekoituksen pitäisi olla hinnaltaan 1/3 osa rotukoiran hinnasta. Jos koirassa on useampia kuin kahta rotua, sen hinta voisi olla 1/5 osa rotukoiran hinnasta. Hullut hintapyynnöt seropeista johtavat siihen, että pentuja joutuu läjäpäin sinne 'saunan taa'...

Itse maksoin meidän pienestä sekarotuisesta 400 euroa. Pentueessa oli 7 pentua ja menivät todella nopeaa. Haettiin koira 9 viikkosena ja jäljelle jäi enää 1 vapaa pentu.
Tuommoisella kysynnällä olisi kyllä tyhmää pyytää vähemmän. Ja tosiaan pennut oli eläinlääkärin tarkastamia ja madotettuja. On kyllä sen verran fiksu ja komea koira että en kadu yhtään.

Sen sijaan on järjetöntä pyytää rekisteröimättömästä puhdasrotuisesta täyttä hintaa! Näitä nääkee. Tuttavallakin oli bostonin terrieri, jonka vanhemmat eivät kummatkaan rekisterissä ja myi 1700 euron hintaan. Tämä on mielestäni järjetöntä!

http://rantahiekkaa.wordpress.com/2011/06/14/ovatko-sekarotuiset-terveempia-kuin-rotukoirat/
En vastusta itse rotujalostusta, mutta joillain roduilla se on niin epätervellä pohjalla, että alan harkita itse sekarotuista.

Itse en puhdasrotuista koiraa ottaisi. Meillä tällä hetkellä 6 koiraa joista kaikki erilaisia sekoituksia. Vanhin koira 15v isokokoinen ja täysin terve, päivääkään ei ole joutunut sairastamaan. Myös muut seropit ovat aina olleet terveitä.

Sen sijaan tuttavien puhdasrotuiset koirat kärsivät mikä mistäkin, on lonkkavikaa, korvatulehduskierteitä, hammasongelmia ym. En ole ikinä törmännyt puhdasrotuiseen koiraan joka olisi koko ikänsä terveenä elänyt vaikka koirapiireissä olen kohta 20 vuotta pyörinyt.

Nämä kaikki sairastelevat koirat on niitä paperillisia, puhdasrotuisia ja tarkoin harkittuja pentuyhdistelmiä joista on kalliisti maksettu. Jokainen saa tietysti ottaa koiran jonka haluaa, mutta itse arvostan terveyttä ja siksi suosin sekarotuisia.

P.s. Eihän ihmisiäkään testailla ennen lapsentekoa kaikenlaisten tulevien ongelmien ehkäisemiseksi..

Alkuperäinen kirjoittaja Koirien ystävö;30736642:
Itse en puhdasrotuista koiraa ottaisi. Meillä tällä hetkellä 6 koiraa joista kaikki erilaisia sekoituksia. Vanhin koira 15v isokokoinen ja täysin terve, päivääkään ei ole joutunut sairastamaan. Myös muut seropit ovat aina olleet terveitä.

Sen sijaan tuttavien puhdasrotuiset koirat kärsivät mikä mistäkin, on lonkkavikaa, korvatulehduskierteitä, hammasongelmia ym. En ole ikinä törmännyt puhdasrotuiseen koiraan joka olisi koko ikänsä terveenä elänyt vaikka koirapiireissä olen kohta 20 vuotta pyörinyt.

Nämä kaikki sairastelevat koirat on niitä paperillisia, puhdasrotuisia ja tarkoin harkittuja pentuyhdistelmiä joista on kalliisti maksettu. Jokainen saa tietysti ottaa koiran jonka haluaa, mutta itse arvostan terveyttä ja siksi suosin sekarotuisia.

P.s. Eihän ihmisiäkään testailla ennen lapsentekoa kaikenlaisten tulevien ongelmien ehkäisemiseksi..

No jopa on suppea koiraotanta sulla jos et yhtään tervettäpaperillista rotukoiraa ole nähnyt.
Minulla on ollut seropeja ja rotukoiria, tämänhetkinen rotukoira 5v, eikä koskaan ole ollut mitään vaivaa.
ja sitten minulla oli seropi, fyysisesti terve, mutta selkeästi kehitysvammainen (tämä siis ell arvio myös).
ja yksi seropi oli kuin ihmisen ajatus, mutta iho-oireinen ruoka-aineallergia ja aina vatsa sekaisin + lonkkavika joka tuli iän myötä esiin.
Ja kyllä ihmisiä muuten testataan, jos suvussa ilmennyt perityviä vakavia sairauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Koirien ystävö;30736642:

Mun eka oma koira (puhdasrotuinen) eli 15,5-vuotiaaksi ilman mitään sairauksia. Lopetuspäätöksen tein lopulta sen perusteella, että koira alkoi olla niin seniili, ettei enää tiennyt missä on, joten oli aika tehdä viimeinen päätös. Mitään kipuja koiralla ei ollut ja ei myöskään lääkitystä.
Tällä hetkellä vanhin saman rodun edustaja mikä mulla on, on reilu 13-vuotias ja viimeiset pari vuotta on ollut pieni sydänlääkitys, mutta muuta vaivaa ei ole ollut.
Toisaalta itse olen elänyt koirien kanssa jo 40 vuotta ja kaikkea olen nähnyt, mutta en voi sanoa puhdasrotuisia sen sairaimmiksi kuin sekarotuisia, koska puhdasrotuisia tutkitaan ja kaikkea löytyy, mutta sekarotuisia ei tutkita, eikä niiden sairauksista puhuta samalla tavalla.

Ei mielestäni kovin suppeasta otannasta voi puhua jos on koirapiireissä yli 20v mukana ollut ja satojen (ellei tuhansien) koiranomistajien kanssa keskustellut ja monet tapauksista tiedän hyvinkin tarkasti.

Omien kokemuksien perusteella että silmätulehduksia, korvatulehduksia, ihosairauksia, hammasongelmia ja lonkkavikoja on enemmän puhdasrotuisilla koirilla. Jalostus mennyt pieleen kuvauksista ja testeistä huolimatta.

En kuitenkaan ketään kiellä rotukoiraa ottamasta, mutta omien kokemusten kautta pitäydyn itse mieluummin sekarotuisissa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koirien ystävä;30736784:
Ei mielestäni kovin suppeasta otannasta voi puhua jos on koirapiireissä yli 20v mukana ollut ja satojen (ellei tuhansien) koiranomistajien kanssa keskustellut ja monet tapauksista tiedän hyvinkin tarkasti.

Omien kokemuksien perusteella että silmätulehduksia, korvatulehduksia, ihosairauksia, hammasongelmia ja lonkkavikoja on enemmän puhdasrotuisilla koirilla. Jalostus mennyt pieleen kuvauksista ja testeistä huolimatta.

En kuitenkaan ketään kiellä rotukoiraa ottamasta, mutta omien kokemusten kautta pitäydyn itse mieluummin sekarotuisissa. :)

Onko rotujen kirjo miten kattava ja aika erikoista. Itse olen koko ikäni (40) pyörinyt koiramaailmassa ja nähnyt paljonkin täysin terveitä koiria, joita on käytetty suurinpiirtein vain rokotuksilla lääkärissä ja mahdollisissa terveystutkimuksissa. Ihmisillä on todella harhaluulo, että sekarotuiset olisi terveempiä, sen tekee se, että puhdasrotuisia tutkitaan ja niistä on tietoa, mutta harva niitä sekarotuisia tutkii ja ei niistä sairasta sekarotuisista kukaan huutele, ne laitetaan vaan monttuu ja unohdetaan, mutta kalliista rotukoirasta huudellaan kyllä kaikkialla.
Omista puhdasrotuisista koirista eka oma koira eli 15,5-vuotiaaksi terveenä ja lopetettiin, kun tulin siihen tulokseen, että ei ole enää koiran elämää elää lähes seniilinä vanhuksena. Mitään lääkitystä koiralla ei ollut, eikä siten siis mitään sairautta. Tällä hetkellä vanhin koirista on reilu 13-vuotias ja pari vuotta on ollut kevyt sydänlääkitys ja koira voi mainiosti, että hyvässä lykyssä elää vielä joitakin vuosia.

Monissa roduissa on tietysti ongelmia ja monella rodulla ne ovat menneet yli, kun rodusta on tullut liian suosittu ja ne ei niin vastuuntuntoiset kasvattajat teettävät pentuja ihan minkälaisella koiralla tahansa. Mätämunia nyt mahtuu harrastukseen kuin harrastukseen.

Nykyään (2017) seropeista pyydetään jopa 700 euroa... Jos pentujen isä ei ole tiedossa, niin en kyllä maksaisi kuin max. 300. Mikäli pentu olisi esim. coton de tulear/kääpiövillakoira niin 600 ihan ok hinta.

Yhteistyössä