Sekarotuiset koirat. Mitä mieltä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Nyt kun tuntuu kuumana puheen aiheena olevan koirat, niin kertokaas te omat mielipiteenne sekarotuisista koirista.

Pidätkö vai etkö pidä?
Löytyykö sinulta sekarotuinen, mitä rotuja koirassasi on?
Osuuko koirasi sopivasti mihinkään rotuunsa? Vai onko ihan oma yksilönsä?
Ja jos teillä joku ns. hankalien rotujen yhdistelmä josta povattu vain vaikeuksia onko asia ollut niin? Vai onko teillä ihan oma yksilönsä?

Tälläinen aihe heräsi mulle mieleen kun luin tuota inhokki koira rotusi ketjua. :)

mitenkäs sitä sanoo vain yhden mielipiteen sekakoirista, niitä ei ole aina kahta samanlaista edes samassa pentueessa :) moniin sekarotuisiin koiriin olen törmännyt, ei ole ainuttakaan huonoa kokemusta. saattaa olla että kun ei ole mitään rotumääritelmää niin ihmiset katsovat koiran yksilöllistä luonnetta tarkemmin eikä niitä kehnompia koiria sitten edes oteta lemmikeiksi.
lapsuudesta muistan erään tuttavaperheen koiran, sen emo oli suomenajokoira mutta isän sukujuurista ei hittokaan ottanut selvää. niin herttainen ja leikkisä perhekoira <3 kaverilla on kahden sekarotuisen koiran jälkeläinen, aika tutunmuotoinen pikkukoira ja kippurahäntä, joten saattaa olla suomenpystykorva jossain päin lähihistoriaa. eräästä toisesta tutusta koirasta taas näkee jo kuonosta että collie on ollut asialla. aika hauska on yrittää tunnistaa sekakoirien alkuperiä :)

Koiria ne ovat siinä missä rotukoiratkin.
Meidän ensimmäinen koira oli seropi ja sillä oli periytyneenä kaikki rotujensa huonoimmat piirteet. :D

Itse en kyllä enää välttämättä lähtis seropia ottamaan. Mieluummin hankin rotukoiran. Jotenkin tykkään mm. käydä virallisissa koiranäyttelyissä.

Meillä on kaksi sekarotuista koiraa. Ensimmäinen tuli perheeseemme "vahingossa", ihan extempore otettiin se huonoista oloista ihan pentuna, arka oli kuin mikä, nälkiintynyt ja vailla kunnon kontakteja ihmisiin. Meillä oli silloin ennestään yksi melko vanha puhdasrotuinen koira.
Tästä pennusta tuli upea koira ja sitä on edelleen. Äärettömän ystävällinen kaikille, kiltti, todella helppo koira. Sen emo oli suomenpystykorva tai ainakin sen näköinen, voi olla sekarotuinen sekin, ja isäksi epäiltiin naapurin harmaata norjan hirvikoiraa ja ulkoisesti näihin rotuihin käykin. Koira on nyt 7 vuotta, aina ollut täysin terve ja helppo koira. Toki haukkuu, mutta ei tyhjästä, vaan aina sillä jotain ilmoittaa, mutta täällä maalla asuessa se on se tärkein koiran virka eikä mikään ongelma :) Ei karkaile, vaan pysyi pihassa silloinkin, kun piha oli "avoin". Jos ongelmaa etsii, on tällä koiralla pohjaton ruokahalu, joka johtunee pentuajan nälkiintymisestä, ja taipumus lihomiseen, joten herkkupalojen suhteen joutuu olemaan tarkkana, ettei pääse liiaksi lihomaan. Syö mitä vain, kotiruuan tähteet ovat herkkua, koiranruuatkin käy sorttiin katsomatta, mutta pääasiassa syö raakaruokaa; lihaa ja luita jne.
Kun vanhasta koirastamme aika jätti, etsimme ihan tarkoituksellisesti uudeksikin koiraksi sekarotuista, vähän samankaltaista "alkukantaisempien" rotujen sekoitusta ja sellainen löytyikin - nuorempi sekarotuisemme on hirvikoiran ja sekarotuisen ajokoiran risteytys, ja vallan upea tapaus tämäkin, ikää on nyt 5 vuotta ja koira parhaimmillaan. Tämän koiran pentuaika oli edellista haastavampi, ensimmäiset 1,5 vuotta järsi kaikkea, mutta sitten murkkuikä meni ohi ja se tapa jäi. Lisäksi tällä koiralla on kovempi jahtaamisvimma, mikä ilmeni ohikulkevien (maalla asutaan, ohi menee pieni yksityistie n. 50 metrin päässä talosta, mutta aina siitä joku asukas välillä kulkee) jahtaamisena ja sen seurauksena aidattiin piha-alue + yksi niitty + pala metsää "koiranhäkiksi" n. 400 metrillä aitaa eli asumme nyt koko perhe hehtaarin kokoisessa koiranhäkissä. Tämäkin koira vahtii, haukkuu, jos joku tulee pihaan, mutta ei juurikaan ohikulkevia (toinen haukkuu nekin), on todella oppivainen ja hyvluontoinen koira, eikä ole tälläkään ollut koskaan mitään terveysongelmia. Ja samanlainen ruokavalio tälläkin, tosin tämä säännöstelee itse ruuantarvettaan, ts. syö mikä maistuu ja jättää loput.
Kumpikin koira nauttii maalla asumisesta, saalistavat hiiriä ja myyriä ja kaikkea, mitä vain kiinni saavat, päivät viettävät kesäisin ulkona touhuten omiaan. Molemmilla on erittäin helppohoitoiset turkit, pesu kahdesti vuodessa riittää ja harjaus karvanlähtöaikaan keväällä, muuta niille ei tarvitsekaan tehdä. Etukynsiäkään ei tarvitse kesäaikaan leikata, kun kaivavat niin paljon, että kynnet pysyvät lyhyinä.. Vaikea kuvitella, että enää ikinä ottaisin rotukoiraa, ainakaan tänne maalle, ehkä sitten vanhana johonkin senioriasuntoon joku pikkuisen sylikoiran :)
Nämä koirat ovat minulle järjestyksessä 4. ja 5. koira ja siis ensimmäiset sekarotuiset.

Koiria ne ovat siinä missä rotukoiratkin.
Meidän ensimmäinen koira oli seropi ja sillä oli periytyneenä kaikki rotujensa huonoimmat piirteet. :D

Itse en kyllä enää välttämättä lähtis seropia ottamaan. Mieluummin hankin rotukoiran. Jotenkin tykkään mm. käydä virallisissa koiranäyttelyissä.

Eihän niistä sekarotuisistakaan ole takeita minkälaisia ne on.

Mä hankin nykyään vain ja ainostaan sekarotuisia (tarkoin valittuja ja harkittuja) harrastuskoiriksi. Ihan siitä syystä että kaikissa edellisissä puhdasrotuisissa koirissani on ollut pahoja perinnöllisiä sairauksia ja mun sydän särkyi niiden takia.

Jos harrastaisin näyttelyitä niin tottakai olisi puhdasrotuisia(kin) (vielä on terveitäkin rotuja). toki mätsäreissä olen käynyt noiden piskienkin kanssa välillä.

Mulla siis tällä hetkellä yksi eläkkeellä oleva sekarotuinen, yksi tekevä sekarotuinen ja yksi puhdasrotuinen seurakoira paikkaamassa "vauvan" paikkaa.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
12535208.t.jpg
[/URL][/IMG]

Tässä meidän koira. Rotua emme itsekkään tiedä. Arvatkaa jotain :D
Säkä 49cm, paino n.20kg
Metsästyviettinen, ajaa jänistä ja haukkuu lintuja (ja oravia). Kaksiosainen turkki josta pohjakarva tiheä ja valkoinen. Kippura häntä. Ei ole haukkuherkkä. Ei hauku juuri koskaan (paitsi siellä metsässä). Vahtii kotia ja ei päästä ketä tahansa sisälle. Ei päästä juuri ketään sisälle jos emme ole kotona. Jonkun tosi tutun voi päästää jos on hyvällä tuulella :D

12535208.t.jpg
[/URL][/IMG]

Tässä meidän koira. Rotua emme itsekkään tiedä. Arvatkaa jotain :D
Säkä 49cm, paino n.20kg
Metsästyviettinen, ajaa jänistä ja haukkuu lintuja (ja oravia). Kaksiosainen turkki josta pohjakarva tiheä ja valkoinen. Kippura häntä. Ei ole haukkuherkkä. Ei hauku juuri koskaan (paitsi siellä metsässä). Vahtii kotia ja ei päästä ketä tahansa sisälle. Ei päästä juuri ketään sisälle jos emme ole kotona. Jonkun tosi tutun voi päästää jos on hyvällä tuulella :D

On melkein kun tuo meidän vanhempi, paitsi meidän koiralla on pystykorvan väritys päässä... :)

[QUOTE="vieras";28827709]Arvaamattomia, ainakin jos on rottweileria tms. rotua seassa.[/QUOTE]

Miten paljon minäkin olen kuullut näitä "arvaamaton tulee olemaan" ynnä muita kuluneita fraaseja toisesta sekarotuisestamme koirasta. Huoh, mitä yleistystä sanon minä. Ei se roduista ole kiinni millainen koirasta tulee vaan sen luonteesta ja ihmisestä/ihmisistä ketkä koiran kasvattaa.

Meidän koirassamme on pelkkiä ns. hankalia rotuja. Tiibetinmastiffia, kaukkaria, saksanpaimenkoiraa. Ja on mitä mahtavin koira. Niin hyväluontoinen, lapsia rakastava, oman perheen nallekarjhu. Laumaansa toki vahtii, mutta meitä isäntiä peilaillen. Eli hyväksyy kaikki ketkä mekin hyväksymme. Rautaiset hermot niin lasten kuin vilkkaan pentummekin suhteen. Todella miellyttämisen haluinen, miipeä vaikka puuhun jos haluan.
Jos jotain haitta puolia haluaa etsiä niin se on se että jos on koiramme kerran vihamiehekseensaanut on sitä aina. Onko se sitten haitta vai plussa.. Minusta plussa.
Upea koira kertakaikkiaan? Ja ei mitään sairasteluja ole ollut tähän kolmeen vuoteen mennessä.

Itse aloittajan kysymykseen: On sekarotuinen ja on puhdasrotuinen koira.

Sekarotuiset on minulle ok niin kauan, kun tiedän, mitä rotuja niissä on. Esim. metsästyssekoitukset, paimensekoitukset tai seurakoirasekoitukset on yleensä todella kivoja koiria! Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun sekoitetaan useita ihan eri käyttötarkoituksen ja ulkomuodon omaavia koiria. Silloin pennun ostajalla ei ole mitään hajua, mitä koirasta tulee (esim tuleeko siitä sakemannin kokoinen seurakoira, chihuahuan kokoinen erittäin riistaviettinen koira vai 50-kiloinen innokas vahti.

Minun sekarotuisen emä on lapinporokoira ja isä belgianpaimenkoira. Koira on ihan onnistunut sekoitus, siinä on paljon porokoiran piirteitä, mutta sillä on parempi "moottori" ja on vietikkäämpi, innokkaampi harrastaja.

Se väite, että sekarotuiset ovat terveempiä, on sekä totta että tarua. Tiettyjä, tiettyihin rotuihin painottuneita sairauksia niillä ei yleensä ole. Mutta sitten kaikkien rotujen yhteiset sairaudet, kuten lonkka- ja polvivaivat, kilpirauhas-sairaudet ja epilepsia esiintyvät sekarotuisilla aivan yhtälailla kuin rotukoirillakin.

[QUOTE="vieras";28827709]Arvaamattomia, ainakin jos on rottweileria tms. rotua seassa.[/QUOTE]

No en nyt tuota hirveästi huutelis... meillä on seropi, jonka isä puhdas rotikka ja äidissä paria eri rotua, mutta niin kiltti ja hyväluontoinen neiti. Lapset saa rutistella ja leikittää niinku tykkäävät, koira vaan nauttii. Voimaa on kyllä kuin rotikalla.
Meillä ennen ollu rotikka joka oli myös todella hyväluontoinen. Turhaa haukut rotua.

Puhdasrotuinen bichoni tai chihuahua se vasta arvaamaton on, jos koiratietämys on kahden luetun koirakirjan tasolla.

Meillä on sekarotuinen ja en enää ottaisi. Käytösongelmainen on ja hankalaa tuon kanssa on elää. Koirassa on mm. bouvieria ja suojeluvietti sieltä. Koira kuitenkin on myös pelkoaggressiivinen, joten nuo yhdistettynä on pelottavaa. Vieraiden kanssa ei päästetä tekemisiin.

Harkitsen seuraavaksi koiraksi seropia, mutta vain tietyn yhdistelmän ja jos voin todeta emän omistajan olevan täyspäinen ihminen, eikä mikään pentutehtailija.

Nykyinen rotukoiramme, erittäin laajalti palkittujen vanhempien jälkeläinen, on todella paljon sairastellut ja itse syytän näistä vioista jalostusta.
Tämän lisäksi on ulkonäöllisestikin "puutteellinen" tapaus, kiitos jalostuksen.

Meillä on puolirotukoira, en jaksa ryhtyä tarkemmin sitä selittämään (jossain maassa luokitellaan rotukoiraksi, mutta ei täällä). Verrattuna saman rodun täydelliseen rotukoiraan (hyvän kaverini koiraan) meidän koiramme on sekä luonteeltaan että fyysisiltä ominaisuuksiltaan ihan toisenlainen: ei pure eikä ole lainkaan aggressiivinen, eikä ole juossut lääkärissä rodulle tyypillisten vaivojen takia lainkaan. Näyttää jo ulospäin merkittävästi terveemmältä ja hyvinvoivemmalta kaikin puolin.

Rotukoiriakin on monenlaisia, mutta kyllä niillä erilaiset sairaudet ovat tyypillisempiä kuin seropeilla. Ajatellaan nyt vaikka ylijalostettuja koiria, joiden aivot pursuavat ulos kallosta tai jotka eivät edes kykene enää synnyttämään omin voimin.

Minun on kovin vaikea ymmärtää koirien jalostamista. On mielenkiintoista, että ihmisten kohdalla kaikenlainen rodunjalostus on ajatuksenakin jo lähes rikollista ja tuo natsit yms. mieleen, mutta koiria voi näköjään jalostaa loputtomasti, vaikka koiran elämästä tulisi pelkkää kärsimystä.

[QUOTE="ville";28828134]Rotukoirassa on se etu, että ainakin suunnilleen tietää, mitä saa.[/QUOTE]

Hmm, en sanoisi näinkään. Saat viitteitä mitä voit saada, mutta yhtä todennäköisesti voit saada sekundaa.

Sanoisin paremminkin niin, että koirista paljon tietävä tietää mitä saa, mutta tämä pätee myös pitkälti seropeihinkin.

Mun mielestä on vähän tylsää, että aina kun puhutaan rotukoirista niin vedotaan niihin muutamiin pilallejalostettuihin rotuihin.

Silti tuntemistani rotukoiranomistajista 99.9% vastustavat tiettyjä rotuja juurikin tuon sairaaksijalostamisen vuoksi ja kehottavat ihmisiä olemaan hankkimatta niitä rotuja.

Eli tuo sairaaksijalostus ei todellakaan ole hyväksyttyä tai suositeteltavaa koiraihmisten keskuudessa, sille ei vain suurin osa koiranomistajista voi muuta kuin paheksua ja olla omilla toimillaan edistämättä sitä.

[QUOTE="ville";28828134]Rotukoirassa on se etu, että ainakin suunnilleen tietää, mitä saa.[/QUOTE]
Niin, suunnilleen.
Itse otin viime vuonna koiran, jonka laitoin monttuun alle 1,5-vuotiaana lonkkaniveldysplasian vuoksi. Uskaltauduin kuitenkin ottaa vielä samanrotuisen tilalle, kun näiden luonne on yleisesti ottaen niin upea ja ulkonäkö vaan kerrassaan kaunis. Pyöritin muita rotuvaihtoehtoja mielessäni ja haeskelin tietoa, mutta palasin takaisin tähän samaan. Ei vaan voi mitään. :heart:

Yhteistyössä