(Sekamuotoinen) Ahdistuneisuushäiriö ja vauvakuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja darkinsanity
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

darkinsanity

Uusi jäsen
05.12.2009
10
0
1
Heippa!

Onko palstalla ketään jolla samanlaisia ajatuksia tai ehkä olet jo saanut lapsia kun sinulla on ollut ensin ko. häiriö ja olet toipilaana/paremmalla puolen. Eli kuinka ns. uskalsit lähteä yrittämään raskaaksi? Itselläni oli pahoja pakko-ajatuksia, muiden satuttamisajatuksia, kohdistuivat pahimmassa vaiheessa ihanaan kummipoikaanikin, kaikkiin läheisiini jotka on mulle tärkeitä ja muihin ihmisiin. Eli kun näin kadulla vaikka jonkun kävelevän niin halusin käydä kimppuun kuristaa/puukottaa tms syyttä suotta.

Tämä sairauteni johtuu narsistiäidistäni jota kestin n. 28 vuotta nyt olen siis 30v. Sekä eräästä sukulaispedofiilista joka teki lapsena pahaa minulle, kaikkea en muista edes. Olin näiden asioiden takia lataamossa alkuvuodesta kun jylläsivät onnellisen parisuhteen alettua päälle, tulivat viimein päivänvaloon.

Nyt Cipralex-lääkitys ollut 9kk ja auttanut sekä terapia viikottain. Näitä ajatuksia on edelleen mutta hyvin paljon lievempinä ja harvemmin, en tarvitse enää rauhoittavia ja unilääkkeitä. Ikää alkaa olla ja kumppani on mitä ihanin ja ollaan pitkään haaveiltu omasta jälkikasvusta. Olisi kiva kuulla teidän muiden samankaltaisten asioiden kanssa painivia ja miettiviä tai ihan kenen vaan, uusia näkökulmia on kiva saada.

Olen työelämässä, meillä on koira, minulla on ystäviä ja harrastuksia. Talous kutakuinkin ok ja mieheni on ihan selväpäinen ja muutenkin luotettava ja vakaa kun on jaksanut tukea minua kaiken tämän ajan :D Ja minäkin muuten paitsi tällainen häiriö pääsi tulemaan...lievimmästä päästä kuitenkin sanoi hoitava lääkärinikin kun kyse on mielisairauksista.

Itelläni juuri pelkoja raskausaikaan ja ehkä enemmän vielä siihen kun mahd. lapsi syntyy että miten jaksan ja pelkään että ajattelisin hänen vahingoittamistaan vaikken tietenkään sellaista haluaisi ja tekisi. Kiitoksia jos jaksoit lukea tänne asti :)

Tosiasia on se ettei raskausaikana lääkitystä suositella syötäväksi, ja lääkkeiden lopettaminen tekee olon aluksi alkua tukalammaksi. En voi suositella kyllä sinulle, jos oireesi keskittyvät toisten satuttamiseen. :|

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Tosiasia on se ettei raskausaikana lääkitystä suositella syötäväksi, ja lääkkeiden lopettaminen tekee olon aluksi alkua tukalammaksi. En voi suositella kyllä sinulle, jos oireesi keskittyvät toisten satuttamiseen. :|

Höpön löpön, mulle määrättiin Cipralexiä raskauden aikana ahdistuneisuuteen. Se vaan kehoitetaan lopettamaan ennen synnytystä mutta ei kuulemma ole mikään kuoleman asia vaikka sitä käyttäisi synnytyksenkin aikaan. Silloin vain pitävät lapsen muutaman päivän tarkkailussa sairaalassa.

MUTTA en kyllä lasten hankkimista suosittele jos on väkivaltaisia ajatuksia muita kohtaan.

Monia psyykenlääkkeitä voi nykyään käyttää raskauden aikana,jopa synnytykseen saakka.Ainahan voi vielä soittaa teratologiseen ja kysyä sieltä.

Mutta en itse lähtisi raskautta yrittämään,jos väkivaltaiset ajatukset pukkaavat päälle heti pienestäkin stressinaiheesta...

Raskaus

Essitalopraamin käytöstä raskauden aikana on saatavana vain vähän kliinisiä tietoja. Rotilla tehdyissä lisääntymistoksisuustutkimuksissa essitalopraamilla on esiintynyt embryo-fetotoksisia vaikutuksia, mutta epämuodostumien määrän ei ole havaittu lisääntyneen (ks. kohta 5.3). Cipralexia ei tulisi käyttää raskauden aikana, ellei se ole selvästi tarpeen, ja silloinkin vasta, kun hyödyt ja haitat on huolellisesti punnittu.

Vastasyntyneen tilaa on seurattava, jos äiti on käyttänyt Cipralexia vielä raskauden loppuvaiheessa, erityisesti raskauden viimeisellä kolmanneksella. Lääkityksen äkillistä lopettamista raskauden aikana tulee välttää. Jos äiti on käyttänyt SSRI- tai SNRI-lääkkeitä raskauden loppuvaiheessa, vastasyntyneellä voi ilmetä seuraavia oireita: hengitysvaikeudet, syanoosi, apnea, kouristuskohtaukset, ruumiinlämmön vaihtelu, syömisvaikeudet, oksentelu, hypoglykemia, hypertonia, hypotonia, hyperrefleksia, vapina, hätkähtely, ärtyisyys, letargia, itkuisuus, uneliaisuus ja nukkumisvaikeudet. Nämä oireet voivat johtua joko serotonergisista vaikutuksista tai olla lopettamisoireita. Useimmiten komplikaatiot alkavat heti tai pian synnytyksen jälkeen (vuorokauden kuluessa).

Imetys

Essitalopraamin oletetaan erittyvän äidinmaitoon. Näin ollen imetystä hoidon aikana ei suositella.

Mulla myös jonkinasteinen ahdistuneisuushäiriö, söin Sitalopram- nimistä lääkettä raskausaikana (sitä ennen Cipralex, vaihdettiin), yritettiin lopettaa ennen synnytystä mutta ei onnistunut. Mulla ei koskaan ole ollut väkivaltaisia ajatuksia toisia tai itseä kohtaan tosin, lääkkeistä voi keskustella psyk. lääkärin kanssa mutta itse en uskaltaisi alkaa hankkimaan lapsia jos noita ajatuksia on, ainakaan vielä. Lapsen tulo on kuitenkin VALTAVA mullistus psyykkisesti, se on rankkaa ihan "tavallisellekin" ihmiselle, ja jos väkivallan riski on olemassa, ei pidä ottaa riskiä, lapsen takia.

Satuttamisajatukset ovat ajatuksia ja tähän sairauteen kuuluu PELKO siitä että tekisi jollekin pahaa. En siis tekisi. Ajatukset ovat aikansa luulen ja ovat paljon paljon menneet pois. Eikä ajatukset ole lisääntyneet nyt jos on ollut stressiä, ne vaan pulpahtaa ihan missä vaan tilanteessa, enää ihan vaan muutaman kerran päivässä haaleana, kun taas pahimmillaan olivat melko jatkuvia. Välillä ne naurattavatkin hieman. Muistan kyllä joskus vuosia sitten oli PMS-oireet pahana välillä että teki mieli tehdä jotain älytöntä ja olen kuullut että näin muillakin naisilla. En minä ihmisenä ole sen kummempi, tunnen rakkautta ja annan sitä ja tunnen myötätuntoa ja osaan nauttia hyvinkin pienistä asioista. Puolustan esim. ystäviäni ja olen uskollinen. Paniikkikohtauksiakin oli ja niitä ei ole ollut pitkään aikaan ja jos oli silloin tulossakin viimesimmät osasin itse rauhoitella pois ja lääkekin on tehonnut. Olen lopettanut kokonaan alkoholin käytön ja tupakoinnin, ei tee enää mieli, juoksut on juostu eikä lääkkeenkään kanssa toki sovi. Urheilen paljon ja työni on ruumiillista. Mutta näin.

Mulla on ollut pelko-oireinen ahdistuneisuushäiriö. Mun mielestä kannattaa elää vielä hetki kerrallaan, esim. kuukausi kerrallaan ja katsoa sitten vauvan hankkimisasiaa uusiksi kun olet ollut ILMAN OIREITA ja ilman lääkkeitä omasta mielestäsi tarpeeksi kauan. Ja olet saanut asiaa käsiteltyä terapiassa niin, ettei ahdistus uusiudu hetken päästä. Kun olet tasapainoinen ja tiedät, ettei stressi laukaise ahdistusta, olet valmis yrittämään vauvaa. Koko ensimmäinen vuosi lapsen kanssa on rankkaa touhua, jolloin unta ja lepoa saa vähän. Meilläkin tyttö (alle 1v) on koko vuoden herännyt 3-5 kertaa yössä, jolloin hänet joutuu nukuttamaan uudestaan. Ja se on rankkaa. Enkä kaipaisi tähän mitään ahdistusta enää lisätaakaksi! Odota vähän aikaa.

Söin cipralex 10 mg seuraaviin; yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, pakko-oireinen toimintahäiriö, paniikkihäiriö.

Lopetin lääkityksen "parantuneena" reilu vuosi, melkein 2 sitten. Nyt raskaana rv 25, ahdistuneisuus nostaa päätään kuin paha peikko, ja osa pakoista on tullut takaisin (lasten hengitysten tarkkailu yöllä jne jne...)

ihan siksi noin yksiselitteinen viesti alussa. Ota ajan kanssa.

Kuullostaa tutulta. Myös lapsuus osuus :'(
Minulla vain narsisti, psykopaatti, pedofiili oli "isä" jolta äiti ei suojellut mitenkään.

Itselläni pakko-ajatukset olivat pahoina jossain terapian vaiheessa, varsinkin ihan alussa.

Ja haluaisin nyt huomauttaa tähän kommentoineille että ajatukset ovat todellakin eri asia kuin teot! :/

Toivon raskautta ja uskon kyllä että sekä sinä, että minä pärjätään ihan ok. (ja onhan ne miehetkin tukena ) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
höpönlöpön? Lue cipralexin pakkaus seloste. Ei suositella raskausaikana. Mutta mistäpä minä tiedän, enhän ole sitä vielä kauaakaan syönyt :whistle:

Olen keskustellut aiheesta viimeksi kesällä kahden lääkärin kanssa.

Sehän on aivan oma asia uskooko lääkäriä vai yritystä joka ne lääkkeet tekee.
Mie ainakin kallistuisin siihen lääkkeiden valmistajaan.

höpönlöpön? Lue cipralexin pakkaus seloste. Ei suositella raskausaikana. Mutta mistäpä minä tiedän, enhän ole sitä vielä kauaakaan syönyt :whistle:

Lääkkeen valmistajat kirjoittavat jokaiseen lääkkeeseen että ei suositella käytettäväksi raskauden aikana koska saavat sillä siirrettyä vastuun pois itseltään. Lääkityksen tarve katsotaan tilanteen mukaan eikä niitä mielialalääkkeitä turhaan määrätä.

Tuota, jos ensin ennen kuin kommentoit tutuistuisit pakkoajatuksiin.
Ne EIVÄT tarkoita missään nimessä halua satuttaa ketään, eikä aikomusta satuttaa!! Päin vastoin; niistä kärsivät ovat usein ns. ylikilttejä.

Ne ajatukset juontavat usein juurensa menneisyydestä.
Yleisimpiä ovat juuri lasten satuttamiseen, läheisten satuttamiseen liittyvät pakkoajatukset. Ne ahdistavat, pelottavat, aiheuttavat syyllisyyttä, häpeääkin.

MISSÄÄN NIMESSÄ EIVÄT TARKOITA HALUA OIKEASTI SATUTTAA, päin vastoin; ihminen usein pelkää yli kaiken toisten satuttamista, eikä ajatukset ole realistisia ja ihminen joka niistä kärsii ahd.häiriön muodossa TIEDOSTAA ajatusten olevan pakkoajatuksia. Ne eivät ole halu, ihmisen mittari, tekojen mittari.

Eivät missään nimessä estä lapsen saamista, jos hallinnassa.
Satunnaisia pakkoajatuksia voi saada KUKA TAHANSA, myön terveet.
(Esim. musiikin ns. soiminen päässä, tietyn kappaleen, on verrattavissa pakkoajatukseen- mutta pakoajatus aiheuttaa kärsimystä)

Lähes jokaisessa lääkkeessä, mitä voidaan kyllä käyttää, on ettei suositella raskaana. Aina arvioidaan hyöty ja haitta. harvat lääkkeet KAIKILTA kiellettyjä.
Yksilöllinen asia, puntaroidaan jokaisen kohdalla lääkärissä.

Toki, riskit kaikissa lääkkeissä, ihan kaikissa.

Sen verran vielä että kannattaa puhua lääkärille ajatuksistaan niin voi miettiä jo etukäteen sitä lääkityspuolta. Mahdollisesti vaihtaa lääkettä jo hyvissä ajoin ennen yritystä (jos siis lääkäri katsoo että joku muu lääke olisi turvallisempi, tosin tässäkin ketjussa joku on syönyt ihan samaa lääkeainetta raskauden aikana )

Tiedän montakin ihmistä jotka ovat käyttäneet raskauden aikana masennus lääkkeitä, eli kyllä niitä lääkkeitä käytetään. Eikä ole ollut mitään ongelmia yhdelläkään.
Tiedän myös yhden yllätysraskauden joka selvisi vasta todella myöhään ja koko raskauden ajan oli ollut käytössä lääke jota ei todellakaan saisi käyttää. :( Vauva selvisi kuitenkin ilmeisesti ilman yhtään mitään vaurioita. :)

Kyllä ne lääkärit tosiaankin tietävät paremmin nämä lääkitykset. Ihan aikuisten oikeasti he tietävät paremmin kuin joku joka on lukenut lääkkeen sisällys luettelon... :/

Sen parhaan tiedon saa kyllä teratologisesta tietopalvelusta.

Sen verran kommentoin, kuten tuolla yllä jo oli, että juuri ylikilteille ja herkille niitä tulee helpommin. Olen myös googlettanut asiasta joskus ja siellä (en nyt muista missä ) luki juurikin, että jolle noita ajatuksi tulee, tekee äärimmäisen harvoin kuitenkaan mitään, että eiköhän ihan perustervekin ihminen voi useammin hermostuessaan tehdä toiselle jotain. Tsemppiä sinulle ap jatka terapiaa ja juttele lääkärin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ihan lapsen parhaaksi. Toivottavasti hullut ja varttihullut eivät tule raskaaksi!

Kuule melko monilla ihmisillä Suomessakin on lieviä mielenterveysongelmia. Ei see tee kenestäkään hullua. Tämä kommentti sen sijaan paljastaa, ettei alkukantaisintakaan sivistystä ole. Vaiva sekin. Älä vastaile jos, et osaa kuin pilkata toisia ja aiheuttaa ap:lle pahaa mieltä.

Yhteistyössä