Seitsemän vuotiaalla ahdas esinahka. Kokemuksia

Meillä on tälläinen tapaus, että pippelin pää tulehtuu usein. Nyt on lääkäri edessä, jossa katsotaan tuota esihkaa. Terveydenhoitajan mielestä, kun on ahdas.

Haluaisinkin kuulla kokemuksia asiasta. Meille jopa väläyteltiin leikkauksen mahdollisuutta. Onko muilla ollut ollut ja miten on hoidettu?
 
.
Nykyyään kait on myös joku pidempiaikainen rasvahoito (rasvataan päivittäin), mutta ahtaus saattaa uusiutua tämän jälkeen. Leikkaus on kait kuitenkin aika yleinen hoito ihan täällä suomessakin, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
 
Boogy
Meillä leikkaus suoritettiin niin, että laitettiin sellainen ympyränmallinen veitsi kärjestä ja avattiin kiinnikkeet. Ei tarvinnut siis ympärileikata. Heti kotiin ja toipuminen kävi hetkessä. Leikkaus kesti noin 10min.
 
Boogy
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Nykyyään kait on myös joku pidempiaikainen rasvahoito (rasvataan päivittäin), mutta ahtaus saattaa uusiutua tämän jälkeen. Leikkaus on kait kuitenkin aika yleinen hoito ihan täällä suomessakin, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
suomessa harvoin ympärileikataan. Käytetään tuota kiinnikkeiden irroittamista pääasiassa. Mutta joskus on pakko jos on vielä enemmän terveydellisiä haittoja.
 
vieras
Tyhmä kysymys, mutta miltä semmonen ahdas esinahka näyttää...? Miten se eroaa normaalista? Mä oon välillä miettinyt, että onkohan se meidänkin pojalla ahdas (näyttäisi jotenkin), mutta kun on sen verran nuori vielä, ettei sitä nahkaa saa nostaa, joten en tiedä onko se siis ahdas vai ei. Olipas sekavasti selitetty.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Boogy:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Nykyyään kait on myös joku pidempiaikainen rasvahoito (rasvataan päivittäin), mutta ahtaus saattaa uusiutua tämän jälkeen. Leikkaus on kait kuitenkin aika yleinen hoito ihan täällä suomessakin, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
suomessa harvoin ympärileikataan. Käytetään tuota kiinnikkeiden irroittamista pääasiassa. Mutta joskus on pakko jos on vielä enemmän terveydellisiä haittoja.
No väärä sanavalinta. Ei tietenkään mitenkään yleinen asia, mutta ei tosiaan ollenkaan mitään ennenkuulumatontakaan. Kyllä näiden tekeminen ihan normaalia on.
 
Kiitos vastauksistanne! Rauhoitti äidin ielät heti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmä kysymys, mutta miltä semmonen ahdas esinahka näyttää...? Miten se eroaa normaalista? Mä oon välillä miettinyt, että onkohan se meidänkin pojalla ahdas (näyttäisi jotenkin), mutta kun on sen verran nuori vielä, ettei sitä nahkaa saa nostaa, joten en tiedä onko se siis ahdas vai ei. Olipas sekavasti selitetty.
Vaikea arvioida miltä näyttää, kun itsellä ei ole pienten poikien pippeleistä kuin tältä esikolta. Pikkuveli on vasta 8 kk, joten siihen vielä vaikea verrata, mutta ulkoisesti näyttää minusta normaalilta. Olisko ehkä hieman alhaalta kapoinen.
Oireena tosiaankin on tuo tulehtuvaisuus. Meillä siis pää punoittaa usein.
Terveydenhoitaja koitti tuota esinahkaa vetämällä taaksepäin ja ihmetteli miksei neuvolassa ole kiinnitetty huomiota aiemmin. Olisko ollut neljä- vai viisvuotis neuvolassa, kun olis pitänyt koittaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Elviira Eufrosyyne:
Kiitos vastauksistanne! Rauhoitti äidin ielät heti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyhmä kysymys, mutta miltä semmonen ahdas esinahka näyttää...? Miten se eroaa normaalista? Mä oon välillä miettinyt, että onkohan se meidänkin pojalla ahdas (näyttäisi jotenkin), mutta kun on sen verran nuori vielä, ettei sitä nahkaa saa nostaa, joten en tiedä onko se siis ahdas vai ei. Olipas sekavasti selitetty.
Vaikea arvioida miltä näyttää, kun itsellä ei ole pienten poikien pippeleistä kuin tältä esikolta. Pikkuveli on vasta 8 kk, joten siihen vielä vaikea verrata, mutta ulkoisesti näyttää minusta normaalilta. Olisko ehkä hieman alhaalta kapoinen.
Oireena tosiaankin on tuo tulehtuvaisuus. Meillä siis pää punoittaa usein.
Terveydenhoitaja koitti tuota esinahkaa vetämällä taaksepäin ja ihmetteli miksei neuvolassa ole kiinnitetty huomiota aiemmin. Olisko ollut neljä- vai viisvuotis neuvolassa, kun olis pitänyt koittaa.
Meillä poika on nyt reilut kaksivuotias, ja pippeli justiin kapenee päätä kohden. Sen vuoksi ajattelinkin, ettäö mahtaakohan olla ahdas. En tosin ole huomannut, että se olisi ollut tulehtunut. Missä vaiheessa sille sitten pitäisi tehdä jotakin, leikkaus tms?
 
vieras
Ei kovin mielellään leikata, jos ei jatkuvia tulehduksia. Meillä 8-vuotiaalla esinahkaa ei saa vedettyä taakse, mutta viime vuosina ei ole ollut tulehduksia. Tokalla luokalla oli koululääkärin tarkastus, joka sanoi että ei tässä vaiheessa ainakaan kannata leikata. Voi kuulemma vielä löystyä (en oikein jaksa uskoa).
 

Yhteistyössä