seitsemän vuoden kriisikö?

Onkos kellään ollut tällaista seitsemän vuoden kriisiä? Onko se vain sanonta vai liekö asiassa oikeasti perää.

Meillä on avomiehen kanssa seitsemäs vuosi tullut täyteen ja tämä vuosi on ollut todella hankala. Mies tuntuu löytävän minusta koko ajan kaikki mahdolliset viat eikä näe hyviä puolia lainkaan. Saapas nähdä selviääkö tilanne. Toivottavasti tämä on vain se vaikea seitsemäs vuosi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2007 klo 22:39 vieras vaan kirjoitti:
Onkos kellään ollut tällaista seitsemän vuoden kriisiä? Onko se vain sanonta vai liekö asiassa oikeasti perää.

Meillä on avomiehen kanssa seitsemäs vuosi tullut täyteen ja tämä vuosi on ollut todella hankala. Mies tuntuu löytävän minusta koko ajan kaikki mahdolliset viat eikä näe hyviä puolia lainkaan. Saapas nähdä selviääkö tilanne. Toivottavasti tämä on vain se vaikea seitsemäs vuosi.
:hug: koeta kestää,ehkä miehelläsi on kriisi jota se purkaa sinuun?...muistan aikoinaan, että ex miehelläni ja minulla oli myös seitsemän vuoden kriisi,se tulee toisille toisille ei...kolme vuotta siitä eteenpäin ja ero oli väistämätön...tosin eri syistä kuin kriisin aikana oli riidat.mutta ne riidat olivat hyvänä pohjana sille erolle.se ei ole sanonta vain vaan täyttä totta. :heart:
 
Juu kyllä tää 7 vuoden sykleissä menee. Eka 7 hyvää vuotta, sitten yks vuos ihan persiilleen sit sellanen rauhottumis jakso ja tossa parin vuoden päästä pitäis uus taisto olla edessä. Tällä hetkellä hyvä jakso menossa meidän suhteessa. Mää alan pikku-hiljaa tuntemaan itteeni ja on paljon helpompaa antautua toisen vietäväksi. Yhteisiä vuosia siis takana 12 ja viimeset 5 vuotta on ollut todella mullistavaa aikaa.
 
Meillä osui myös ensimmäinen "maatajärisyttävä" kriisi kuudennen ja seitsemännen avioliittovuoden tienoille. Osittain kriisin laukaisi - näin jälkeenpäin ajatellen - läheisen itsemurha, joka sai etenkin mieheni elämän tyystin sekaisin. Sokeana tuskasta hän unohti käytännössä kokonaan perheensä noin vuoden ajaksi. Vietti kaikki viikonloput baareissa sinkkukavereidensa kanssa vetämässä päänsä täyteen. Minä nötkötin sillä aikaa kotona pienen lapsen kanssa vastaten myös kaikista kotitöistä ja talousasioista. En tiennyt yhtään, mitä minun pitäisi tehdä. Sanomisesta tuli aina vain riitaa, eikä mitään asioita saatu puhuttua ja ratkaistua. Olin vähällä lähteä kävelemään, mutta jossain taka-alalla oli kuitenkin edelleen syvä välittämisen tunne. Jossain vaiheessa mieheni "palasi maan pinnalle" ja kykeni näkemään muut ympärillään. Hän ei ollut tajunnut, että minä olin samassa veneessä, mitä tulee suruun, eikä osannut ajatella asioita minun kannaltani. Toisaalta hän oli myös ollut itse epävarma siitä, mitä haluaa elämältään - haluaako jakaa sen minun kanssani. Ei asioita voi sopia toisen kanssa, jos ei ole sujut itsensäkään kanssa!

Tästä siis selvittiin hengissä ja jälkeenpäin olen moneen kertaan ajatellut, että mikäli en olisi antanut mieheni mennä vaan olisin kahlinnut hänet itseeni, olisi meille todennäköisesti tullut ero. Kuulin nimittäin pikkulinnuilta, että nuo baari-illat olivat olleen miehelleni elintärkeitä puhumisen ja purkautumisen paikkoja - minulle hän ei jostain syystä pystynyt puhumaan pahasta olostaan.

Jälkeenpäin tietysti olemme käyneet asian yhdessä läpi ja mieheni on pyytänyt minulta anteeksi itsekeskeisyyttään. Ja minä häneltä sitä, etten osannut auttaa.

Muita yhtä vakavia kriisejä meillä ei ole ollut (ollaan oltu naimisissa 17 v.) Muut "kriisit" ovat olleet muutaman päivän tai viikon kiistely-mökötys -juttuja, siis ihan tavallisia parisuhteeseen kuuluvia "alamäkiä". Aika harvoin niitä kuitenkaan enää on, eli "ilma on seestynyt". Mutta niinhän se menee, että pikku riidat sopivasti putsaavat ilmaa - paistaahan usein aurinkokin ukkosen jälkeen :) Eli kun on saanut tappelun tiimoilta vähän purettua mieltään, luo se sopivat pohjat rakentavalle keskustelulle. Me kun ollaan molemmat melko äkkipikaisia, ei ole toivoakaan että kaikki erimielisyydet ratkaistaisiin rauhallisin keskusteluin, vaan usein ensin räjähdetään, sitten sovitaan, keskustellaan ja...

Minä uskon vahvasti tähän: "se mikä ei tapa, vahvistaa". Mielestäni ihmisten ei tule luovuttaa liian helpolla.
 

Yhteistyössä