seinät vastassa allergioiden kanssa

tuntuu kuin ei olisi enää mitää jäljellä mitä voisi kokeilla...
meidän vauva 7kk nyt. allerginen kaikelle mitä tähän mennessä ollaan kokeiltu. lehmänmaito,peruna, riisi, porkkana, maissi, vehnä, kananmuna, kaura, päärynä, nyt menossa ruis, josta odotellaan ja odotellaan mitä tuleepi.
tyttö saa vain pelkkää apteekin neocate-maitoa. muut eivät ole käyneet. luulen myös että on soijalle allerginen.
ottaa ihan itseä syvältä sydämestä kun näkee kuinka lapsi haluaisi jo syödä vaikka ja mitä, ja näkee kuinka muut syö ja maissuttelee suutaan. kuinka hälle voi edes leipoa tulevaisuudessa mtään kun ei ole kohta enää mitä leipoa. voiko olla niin muka että kaikelle ollaan allergisia??? ja koittaako joskus se päivä kun nää lähtee pois?
tyttö kulkee koko ajan alakäyrillä painon kanssa, koko ajan on paino -10 tai -15.
muuten tyttö kyllä kehittynyt hyvin ei siinä mitään. mä oon vaan niin täynnä... ja kestää aina kauan ennen kuin uuden ruoka lajin taas alottaa kun iho pitää parantua hyväksi allergisesta rekatiosta.
siitä nyt saamme olla kiitollisia että tytöllä ei ole kuin vain iho oireita. ihottumaa tulee yleensä poskiin ja raajoihin. tyttö on jo siinä iässä, että hänen pitäis jo opetella itsekin syömään omasta kädestään.. vaan mitä syödä :((
kiitos jos joku jaksoi lukea ja kommentoina. kaikki neuvo ja vinkit tarpeen!
 
En tiedä osaanko sinulle mitään vinkkiä antaa,mutta sen sanon ,että uskoisin että tiedän suurinpiirtein mitä käyt läpi.
Meillä on ollut samankaltainen tilanne,tosin muutama kiinteä saatiin menemään.
Sitten menikin n.3v.ennenkuin ruokavalioon saatiin mitään lisää.Nämä vuodet eivät olleet järin helppoja.Lapsi pyysi,että saisi edes haistella ruokien tuoksuja ja jossain vaiheessa alkoi reagoimaan noille ruokien tuoksuillekin hengitysteillään.
Hän on nyt 6v. ja ruokavaliossa on reilu 10 ruoka-ainetta,maito,viljat jne. kokonaan poissa.
Astma,siitepöly-eläinallergia jne.ovat tulleet matkanvarrella mukaan.
Postitiivista on se ,että nykyään löytyy aika kivasti esim.luontaisesti gluteenittomia tuotteita ja jossain vaiheessa ,kun saatte jotain lapselle menemään,niin varmasti löytyy jotain.
Lohdullista teidän tilanteessa on se että neocate sopii ja siinähän on kaikki vitamiinit ym.
Kyllä sieltä vielä jotain kiinteää alkaa sopimaan.Oletteko mustikkasosetta kokeilleet?
Voimia sinulle :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja reginarento:
en ole vielä kokeillut mustikkaa. mitä mieltä olette olisiko paras tehdä kaikki soseet itse vai pilttinä antaa? pilteissäkin on joissain joitakin tärkkelyksiä mukana, voiko niille allergisoida?

Kyllä noille tärkkelyksillekin voi olla allerginen.Allermiinalla kannattaa käydä kanssa kurkkaamassa,sieltä löytyy jotain bonnen soseita,joissa ei pahemmin ole mitään ylimääräistä.Tosin aika hinnakkaita ovat.
Jos itse pystyisi tekemään,niin se olisi varmasti paras vaihtoehto.Jos itsetehty kävisi,siitä olisi sitten helppo lähteä vaikka noita valmiitakin kokeilemaan.
 
weiss
Reginaranto: Oottako testeissä käyneet ja hoidossa ylipäätään erikoislääkärillä? Kuinka pieni reagoi, iholla, suolella vai molemmilla? Tilanne tuntuu varmasti ihan kauhian pahalta, mutta onneksi vauvasi on vielä pieni, eikä hirveän kiirettä ole ruokien kanssa. Ollaan käyty sama läpi molempien lasten kanssa, joten tiiän miltä tuntuu. :hug:
Viljojen kokeilulla ei kannattaisi pitää kiirettä, varsinkaan jos tuo vehnäkään ei sovi ja kokeilla vaikka ennemmin tattaria. Oottako kokeillu bataattia, luumua, kesäkurpitsaa?
Onhan niitä vaihtoehtoja. Mutta tiiän että vaatii tilanne voimia!!
 
Kyllä se tilanne jossain vaiheessa helpottaa. :hug:
Teidän lapsi on vielä niin pieni ja jos neocatea menee hyvin, niin ei ole hätää. Kokeile maltillisesti. Oletko kokeillut mitään maitohappobakteereita?
Purkkiruoista sen verran, että ne ovat usein käsitellympiä ja voivat siksi sopia paremmin kuin itse tehty ruoka. Toisaalta sitten niiden tuoteselosteet kannattaa lukea huolella.
Monia hyviä ehdotuksia teille on jo tullutkin. Ehkä voisit kokeilla myös kukkakaalia.
Kysyisin vielä, ootko tehny noita soseita itse, vai kokeillu purkkiruokia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja reginarento:
en ole vielä kokeillut mustikkaa. mitä mieltä olette olisiko paras tehdä kaikki soseet itse vai pilttinä antaa? pilteissäkin on joissain joitakin tärkkelyksiä mukana, voiko niille allergisoida?
Tee soseet ehdottomasti itse, niin tiedät varmasti mitä se sisältää. Meille ei oo käyny valmissoseista kuin muutama. Tosi monessa on riisitärkkelystä joka on pahis meillä.
 
Voimia teille! Meillä poika 1v. 8 kk ja sopivia kiinteitä viisi, loput sopivista roaatiossa, joita on noin kymmenkunta. Valkoinen riisi näyttäisi sopivan ja se oliskin eka vilja meillä. Eli ymmärrän ahdistuksesi mutta siihen ei auta muu kuin yrittäää muuttaa omaa ajatteluaan ja odotuksiaan. Jos saatte sopivan juureksen ja lihan sekä marja/hedelmän vuoden ikään mennessä, olisin tyytyväinen. Sopiva öljykin olisi hyvä mutta ei pakollinen koska teillä on sopiva korvike JA SE ON KAIKKEIN TÄRKEINTÄ.

Meillä kokeiltuja ruokia (mukaanlukien lisäaineet ja mausteet) on noin nelisenkymmentä eli tie on pitkä mutta ei mahdoton. Uusia ruokia kannattaa kokeilla rauhassa ja varmistua sopivuudesta/sopimattomuudesta kunnolla. Kokeile vuoronperään marja-liha-kasvis-vilja-hedelmä jottei turhaan tule hakakttua päätä seinään - yleensä joku toinen ruoka-aineryhmä on helpompi kuin toinen. Teillä on kokeiltavia ruokia vaikka kuinka vielä!!

Kokeile vaikka lihaa seuraavana, suosittelen uudenseelannin lammasta (tai riistaa) ja sen jälkeen kokeilemaan kasvista, esimerkiksi kukkakaalia. Sitten marja, esim. ruusunmarja? Olethan kokeillut viljat puhtaina, ilman jäämiä esim. vehnästä? Viljojakin teillä on vielä kokeilematta esim. tattari, hirssi, teff, amarantti ja quinoa.
 

Yhteistyössä