Sectiosta minäkin....

• Viestiketjun aloittaja Eija
  • Ensimmäinen viesti
Eija
Kun täällä tänään(kin) on niiin paljon juttua sectioon liittyen niin ksyelenpä minäkin.. :)

Onko ketään saanut synnyttää alakautta kahden sectio jälkeen? Tai tiedätkö tapauksen jossa on saanut synnyttää alakautta vielä, ja tietty vähän taustoja.. ?

Itsellä kaksi sectiota joiden välillä liki 10 vuotta ja alatiesynnytyskin ja kohta edessä synnytys, äitipolilla kätilö oli sitä mieltä ettei välttämättä tule automaattisesti sectiota, synnytystapa-arvion lääkäri päättää..

Tuo siis kätiön kanta, onkohan lääkäreillä silti kantana automaattinen sectio?

En siis haluaisi sectioon, koska omat kokemukset leikkauksen jälkitunneista on niin kamalat (lääkehorkkaa jne... :x )ja kun tiedän että palauduin paremmin/nopeammin alatiestä.

Mulle tehty kolme sektiota. Viimeisin vuosi sitten. Monen lääkärin kanssa keskustelin siitä että olisiko kolmas mahdollista synnyttää alakautta jos kaikki menee hyvin sinne asti (kaksi edellistä kun on syntyneet etuajassa enemmän ja vähemmän). Toiset olivat sitä mieltä että kyllä voi synnyttää mutta toiset sanoivat että ei missään nimessä, liian vaarallista. Kävin sitten äitiyspolilla kolmisen viikkoa ennen sektiopäivää ja siellä oli lääkäri johon luotan aika paljon, ja hän oli sitä mieltä että ei alakautta. Vauvakin oli iso 3945g. Joten päädyimme sektioon sekä minun että vauvan turvallisuuden takia. Ja myöhemmin osastolla kuulin huonekaverilta että jos on tehty kaksi sektiota niin alatiesynnytykseen ei sitten enää saisi puudutusta ollenkaan..en sitten tiedä onko tuo ihan totta. Pitää kuulemma tuntea jos alkaa kohtu repeämään tai jotain..

Minulla myös 2 sektiota takana, nyt raskaana ja lääkäri sanoi minulle ettei automaattisesti sektiolla tällä kertaa, mutta arvioivat synnytystapa-arviossa rv 36 tilanteen. Riippuu kovasti kuulemma mitkä olleet leikkaukseen johtaneet syyt.

Lahti
Minulla oli 7vuotta väliä kun esikoinen tuli sektioilla.
Menin synnytystapa arviointiin ja lääkäri ihmetteli miksi sinne edes tulin,
kun oli jo leikkauksesta kulunut 7vuotta.
No katsoi sitten kuitenkin minut ja totesi että hyvin voin alakautta synnyttää janiin synnytin :) oli todella helppo ja kivuton synnytys :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Mulle tehty kolme sektiota. Viimeisin vuosi sitten. Monen lääkärin kanssa keskustelin siitä että olisiko kolmas mahdollista synnyttää alakautta jos kaikki menee hyvin sinne asti (kaksi edellistä kun on syntyneet etuajassa enemmän ja vähemmän). Toiset olivat sitä mieltä että kyllä voi synnyttää mutta toiset sanoivat että ei missään nimessä, liian vaarallista. Kävin sitten äitiyspolilla kolmisen viikkoa ennen sektiopäivää ja siellä oli lääkäri johon luotan aika paljon, ja hän oli sitä mieltä että ei alakautta. Vauvakin oli iso 3945g. Joten päädyimme sektioon sekä minun että vauvan turvallisuuden takia. Ja myöhemmin osastolla kuulin huonekaverilta että jos on tehty kaksi sektiota niin alatiesynnytykseen ei sitten enää saisi puudutusta ollenkaan..en sitten tiedä onko tuo ihan totta. Pitää kuulemma tuntea jos alkaa kohtu repeämään tai jotain..
No osin tuo puudutteettomuuskin on tiedossa, tai siis siinä "minähaluanlistassa".. Eli mulla ei ole puuduttestakaan ollut kovin hyviä kokemuksia.. Vaan veivät kaiken tunnon ja supistuksista voiman josta syystä sain tippaa joka teki olosta helvetillisen..
Eli mahdollisimman luomua tässä ehkä havittelenkin.. Ilman käynnistyksiä tai muuta lääketieteellistä puuttumista asiaan.

Kiitos sinulle silti vastauksestasi! :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lahti:
Minulla oli 7vuotta väliä kun esikoinen tuli sektioilla.
Menin synnytystapa arviointiin ja lääkäri ihmetteli miksi sinne edes tulin,
kun oli jo leikkauksesta kulunut 7vuotta.
No katsoi sitten kuitenkin minut ja totesi että hyvin voin alakautta synnyttää janiin synnytin :) oli todella helppo ja kivuton synnytys :)
Itsellä vähän samankaltainen tilanne esikoisen (sectio) ja kakkosen (alatie) kanssa, siis väliä näissäkin oli yli 5vuotta.
Ja sitten vielä seuraavassa raskaudessa kun kävin synnytystapa-arviossa taas todettiin että etenkin tuo alatiesynnytys on "palauttanut" tilanteen eli kohtulihas kun on kerran joutunut kestämään eikä sectioarvelle ole mitään tapahtunut on "kuin ei olisi leikattukaan"..

Nyt vaan tosiaan mietin että kun sitten tämä kolmas olikin sectio, niin tehdäänkö samaanpaikkaan leikkuuviilto vai eri kohtaan?!?

Yhteistyössä