Sectio

  • Viestiketjun aloittaja Kertokoon joku
  • Ensimmäinen viesti
Kertokoon joku
Olen erittäin todennäk.menossa suunniteltuun sectioon. Kertokaa kokemuksianne.Mieluiten niitä positiivisia... Sitä vaan mietin että kun annetaan jokin tietty aika millon leikataan niin entä jos synnytys käynnistyykin aiemmin? Miten silloin toimitaan?
 
Sari rv11+5
Mulla positiivinen kokemus.
Esikoinen syntyi sektiolla. Käynnistettiin rv 42, ensin yritin alateitse, mutta ei mahtunut.
Mä haluaisin nytkin sektion mielummin, kun edes yrittää alateitse. Mulla jäi siitä tosi huono kokemus, vauva painoi silloin 4.600g.

Sektio oli taas meni hyvin. Mulla oli epiduraalipuudutus, koko kroppa puutuneena. Vähän heikko olo tuli ja äänet litinät ja lotinat eivät olleet kovin mukavia, mutta meni hyvin ja oli nopeesti ohi. Mulla haavakin parani tosi hyvin ja olin jo seuraavana päivänä jalkeilla, mikä on harvinaista, että siihen pystyy ihan heti, mutta kipukynnyksiä on erilaisia.

Sektiooon menisin koska vaan uudestaan ;)

Mulla ei siis ole kokemusta suunnitellusta sektiosta, mutta voi olla että tällä kertaa tulee kokemusta siitäkin.

 
Minde
Mä jouduin lokakuussa kiireelliseen sektioon vauvan sydänäänien tiputtua useasti.
Sektio oli positiivinen kokemus kaikin puolin. Puudutus ei sattunut ollenkaan, tunnin päästä sektiosta olin jo virkeä. Tunto palasi jalkoihin pikkuhiljaa. Seuraavana aamuna nousin heti sängystä (leikkaus oli illalla n. klo19.00) ja lähdin kävelemään. Kipulääkkeen ansiosta ei ollut kamalasti kipuja. Päivä päivältä kävely onnistui paremmin. Noin 7viikon päästä sektiosta olin jo samassa kunnossa kuin ennenkin. Haavassa ei ollut mitään kipuja ja nyt se on erittäin siisti.
Tuosta en valitettavasti osaa sanoa että mitä sitten jos synnytys käynnistyy aikaisemmin, mutta tuossa minun kokemukseni sektiosta.
 
Satku
Mäkin haluaisin suunnitellun sektion.Olen sen jo paljon ennen raskautta päättänyt.Miten olet menetellyt neuvolassa? Miten perustelit asian? Miten suhtauduttiin? Ja pliis,en kaipaa sektiota vastustavien kommentteja!
 
Satku
Sorry , ymmärsin väärin.No,eihän siinä sitten ole mitään ongelmaa sektion saamisen suhteen.Ja joka sairaalassa on aina sektioon pystyvä lääkäri synnärillä paikalla eli ei hätää,jos synnytys alkaa ennen sovittua päivää.
 
k
mulla kans suunniteltu sektio perätilan vuoksi. Jos käynnistyy aiemmin lapsiveden menolla niin silloin pitää mennä sairaalaan ambulanssilla ja makuuasennossa, tällöin napanuoran luiskahtaminen ulos voi tapahtua ja siksi siis näin. Jos taas alkaa säännöllisesti supistelemaan niin pitäis käydä synnärillä tarkistuttamassa kohdunsuun tilanne.
 
Kassu
Mulle tehtiin hätäsektio marraskuussa ja kokemukset on ihan positiiviset, tosin en oo alatiesynnytystä kokenu, joten ei oo mitään mihin verrata. Poika syntyi 02:00 yöllä ja jo samanpäivän iltapäivänä lähdin kävelemään. Olihan se alussa aika kivuliasta hommaa, mutta äkkiä siitä kuntoutuu jossei mitään tulehduksia tai muita takapakkeja tule. Ja mitä nopeempaa lähtee liikkeelle, sitä nopeempaa siitä kuntoutuu. Lihakset on muutaman viikon kipeet mut nyt mullakaan ei oo enään muutamaan viikkoon tuntunu mitään nipistelyjä. Sitä en osaa sanoo mitä ne tekee jos se käynnistyy aikasemmin. Kuvittelisin ettei se muuta asiaa sen kummemmaks, leikkaa ne sillonkin.
Jaksamisia!
 
*
Mulle tehtiin suunniteltu sektio viisi päivää ennen laskettua aikaa perätilan vuoksi. Vaikka sitä älyttömästi pelkäsin oli se positiivinen kokemus. Päivällä leikattiin, illalla kävelin kaksinkerroin vessasta:) Otin kaiken tarjotun lääkityksen, ehkä en olis edes niin paljoa tarvinnut, mutta enpä tuntenut kipuja, toisen päivän jälkisuppareita lukuunottamatta. Mahdollisimman nopeasti kannattaa lähteä liikeelle. Itse oli viikon jälkeen jo parantunut, haava ei ollut kipeä, enkä kotona käyttänyt kipulääkkeitä.

Positiivinen asenne auttaa, olin valmis ottamaan vastaan kaikki kivut, kun vaan lapsen kanssa selviämme leikkauksesta. Itse leikkaus meni nopeasti ja itse olin vain tunnin heräämössä.

Tsemppiä:)
 
mama
Hei!
Mulla on takana kolme alatiesynnytystä ja tämä viimeisin oli ns. suunniteltu sektio. Sektio oli suunniteltu rv 38. No kaveri päätti ett' nopeemmin tänne maailmaan on päästävä ja synnytys käynnistyi rv 30. eteisistukan takia päädyttiin kiireelliseen sektioon ja tehtiin spinaalipuudutuksessa. Itse sektio oli tietenkin kivuton ,helppo ja ihan hyvä kokemus. mut pikkukaveri oli vähän huonossa kunnossa. Kaikki on kuitenkin mennyt hienosti, nyt jo 2,5v.
Sektion tehtiin aamuyöstä ja seuraavana päivänä illansuussa olin jo liikkeellä ja kolmantenapäivänä sektiosta siirryin jo tavallisella henkilöautolla paikallisesta sairaalasta yliopistolliseen lapsen perässä. Haava parani hyvin ja on siisti. En oikein ehtinyt haavaa sairastamaan. mutta muistan ettei sen kanssa ollut ongelmia. Onnea matkaan ap.lle!
 
Leena
Minulla on takaka kiireellinen sektio 11v. sitten keskellä yötä ja nyt viime kesänä suunniteltu sektio. Suunnitellusta sektiosta jäi kertakaikkisen positiiviset kokemukset. Kävelin vajaan 5 tunnin päästä sektiosta! Kotiin lähdin jo perjantaina, kun vauva syntyi keskiviikkona. Toki eka nouseminen oli kamalaa jännitystä, mutta sen jälkeen kvelin mielestäni paljon paremmin kuin alatiesynnyttäjistä suurin osa. Ei ollut kipuja; kipulääkettä en ottanut kuin leikkauspäivänä (enkä tiedä olisko tarttenut ottaa silloinkaan; otin varmuuden vuoksi : ))
Koko toimenpide oli todella hallittua ja henkilökuntaa aivan toisella tavalla, mitä silloin keskiyön leikkauksessa... Ero oli kyllä iso, mieluisempi kokemus suunnitellusta sektiosta.
Enää en ite moiseen mene, sillä minulle tehtiin sterilisointi.... Ihanaa, eipä ole enää ehkäisyhuolia ja voi keskittyä vain oleelliseen. Meidän lapsiluku kun on täynnä.
 

Yhteistyössä