Se vaan unettomuus vaivaa... jo kuukauden oon nukkunut tosi huonosti, pelottaa ihan mennä nukkumaan, viime yönä nukuin jopa 2 tuntia! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uneton

Vieras
Äsken pyörin sängyssä pari tuntia, mutta ei vaan uni tule vaikka en oo nukkunut kunnolla kuukauteen, en edes lääkkeillä (opamox ja tenox), jotka lääkäri määräsi ja sanoi pontevasti "nyt sä sitten nukut, kun näitä otat, ei oo pelkoa unettomuudesta". Ja p*skat! Joka yö saa pyöriä sängyssä aamuyölle ja sitten nukkuu ehkä sen 2-3h. Voiko näin elää kauankin...? Taustalla on vakava sairaus, stressiä, pelkoa ja kovat lääkitykset moneen vaivaan. En tiedä mikä yöunet vie. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Tuttua, niin tuttua... Enpä voi auttaa.

Olet kuukauden nukkunut tosi huonosti, miten sitä ennen?

Ainakin kuukauden... sitä ennen nukuin 5-6h yössä. Huonosti aamuyöstä mutta sain sentään enemmän unta. Oikeastaan tuossa parin viime kuukauden aikana on uni huonontunut niin, etten enää saa nukuttua just ollenkaan. Alkoi silloin kun sain tietää sairaudestani ja siihen aloitettiin vahvat lääkitykset. Sekö sitten vie uneni, en tiedä... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menet uudelleen lääkäriin ja olisi hyvä mennä myös juttelemaan ammattiauttajalle: psykologille tai psykiatrille!

Mitä se psykologi tai psykiatri osaa tehdä? Määrää jotain masennuslääkettä, sitten oon aina ihan tööt - unessa myös päivällä. Toki ei tää unettomuuskaan mukavaa ole. Lääkärille oon menossa, mutta vasta 3 viikon päästä sairaalaan, kun ei täällä tk:ssa kukaan osaa (ja halua) määrätä sen kummallisempia lääkkeitä. Musta tuntuu, ettei tähän ole sellaisia lääkkeitä, jotka auttais.

Oma unettomuuteni on vailla lääkärin apua, mutta itsehoitona pyrin toimimaan niin, että pidän tietoisesti yllä pientä univelkaa. Esim. nukkumalla sellaiset 6 - 6,5 h yössä riittää unta tasaisemmin.

Kun menen tekemään - esim. näin lomalla - sen virheen, että nukun vaikka yli kahdeksan tunnin unia, voin olla varma siitä, että sitten valvotaan taas yökaudet.

Tosiaan tuo stressi/ahdistus tms. liittyen sairauteesi, siitä on varmasti hyvä keskustella ammattilaisen kanssa.

Oletko töissä tai minkämuunlaista konkreettista haittaa nukkumattomuudestasi on? Tämä voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta lyhytaikaisissa unettomuuskausissa (esim. viikko/kaksi) yritän itse suhteutua niin, että tämä on nyt tätä ja olen väsynyt. Sitten kun uni tulee vaikka hetkellisesti yritän saada siitä kaiken irti ja luovia selville vesille väsymyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
menet saunaan, juot lauteilla oluen/siiderin , sitten menet nukkumaan.

Ei auta. Oon kokeillut sitäkin. Ennen kun join yhden oluen (saunassa tai missä vaan) niin välittömästi alkoi nukuttaa ja meni vaan puoli tuntia niin olin unessa mutta ei... ei enää. Enkä oikeastaan enää välitä koko oluen mausta, se vaan oksettaa. Ei oo nimittäin enää ruokahaluakaan yhtään, aina vaan pahoinvointia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Menet uudelleen lääkäriin ja olisi hyvä mennä myös juttelemaan ammattiauttajalle: psykologille tai psykiatrille!

Mitä se psykologi tai psykiatri osaa tehdä? Määrää jotain masennuslääkettä, sitten oon aina ihan tööt - unessa myös päivällä.

Ei varmaankaan olekaan hyvä ajatus aloittaa uutta lääkitystä nyt, kun sinulla on juuri uusi lääke. Mutta uskopa, että asiantuntevasta keskusteluavusta voi olla helpotusta.

Mullakin on ollut jo vaikka kuinka pitkään vaikeuksia nukkua. Oon monena yönä valvonut neljään saakka kun oon koettanut olla ottamatta lääkettä. Selkä on kipeä, se kai tämän on aiheuttanutkin kun en pysty maata mitenkään kivuttomasti. Kestänyt siis jo monta vuotta...

Oma unettomuuteni on vailla lääkärin apua, mutta itsehoitona pyrin toimimaan niin, että pidän tietoisesti yllä pientä univelkaa. Esim. nukkumalla sellaiset 6 - 6,5 h yössä riittää unta tasaisemmin.

Kun menen tekemään - esim. näin lomalla - sen virheen, että nukun vaikka yli kahdeksan tunnin unia, voin olla varma siitä, että sitten valvotaan taas yökaudet.

Tosiaan tuo stressi/ahdistus tms. liittyen sairauteesi, siitä on varmasti hyvä keskustella ammattilaisen kanssa.

Oletko töissä tai minkämuunlaista konkreettista haittaa nukkumattomuudestasi on? Tämä voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta lyhytaikaisissa unettomuuskausissa (esim. viikko/kaksi) yritän itse suhteutua niin, että tämä on nyt tätä ja olen väsynyt. Sitten kun uni tulee vaikka hetkellisesti yritän saada siitä kaiken irti ja luovia selville vesille väsymyksestä.

Voi kun saisinkin edes joskus nukuttua yli 8h, tai edes 5h, mutta ei... ei toivoakaan.

En ole töissä, vaan sairaslomalla ollut jo tammikuun puolivälistä asti. Ja saikku jatkuu 31.12. asti. Sittenkin tod.näk. jatkuu jonkin aikaa... :/ Sellaista konkreettista haittaa unettomuudesta on, että pää leviää, ei kai ihminen selviä ilman kunnon yöunia? Vai voiko huoletta valvoa kuukauden - pari putkeen ihan vain tunnin - parin yöunilla...?

Voi kun saisinkin edes joskus nukuttua yli 8h, tai edes 5h, mutta ei... ei toivoakaan.

:/ Sellaista konkreettista haittaa unettomuudesta on, että pää leviää, ei kai ihminen selviä ilman kunnon yöunia? Vai voiko huoletta valvoa kuukauden - pari putkeen ihan vain tunnin - parin yöunilla...?

Joo, piä leviää. :( Uskon täysin. Mutta mitäs sanot siihen psykiatriin? Tai vaikka sitten psykologiin?

olethan katsonut kaikkien lääkkeidesi käyttöohjeesta, että otat ne oikeaan aikaan päivää. Otin joskus kortisoniannoksesta osan illalla ja valvoin yöt läpeensä, kunnes luin ja aloin ottaa aamuisin koko satsin.

Jos jaksat ulkoilla päivällä, se voisi auttaa.

Ehkä unettomuutesi johtuu syömistäsi lääkkeistä, stressistä ja masennuksesta. Toivottavasti löydät lääkärin, joka hoitaisi sinua kokonaisuutena. Voimia!

:/ Sellaista konkreettista haittaa unettomuudesta on, että pää leviää, ei kai ihminen selviä ilman kunnon yöunia? Vai voiko huoletta valvoa kuukauden - pari putkeen ihan vain tunnin - parin yöunilla...?

Joo, piä leviää. :( Uskon täysin. Mutta mitäs sanot siihen psykiatriin? Tai vaikka sitten psykologiin?

Suhtaudun epäluuloisesti. Mutta mistäs sellaiselle pääsee?

Vaikka et saa unta, koeta lepäillä ja ajatella jotain ei-ahdistavaa. Lepoa on vain sängyssä makoilu äläkä vilkuile kelloa. Mulla kyllä masennuslääke auttoi muutamassa viikossa pysyvästi unettomuuteen eikä väsyttänyt päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja rankkaa:
olethan katsonut kaikkien lääkkeidesi käyttöohjeesta, että otat ne oikeaan aikaan päivää. Otin joskus kortisoniannoksesta osan illalla ja valvoin yöt läpeensä, kunnes luin ja aloin ottaa aamuisin koko satsin.

Ehkä unettomuutesi johtuu syömistäsi lääkkeistä, stressistä ja masennuksesta. Toivottavasti löydät lääkärin, joka hoitaisi sinua kokonaisuutena. Voimia!

Lääkäri määräsi minulle 5 tabl. kortisonia aamulla ja 5 ILLALLA. Eli otan sen mukaan. Toki tiedän, että kortisoni voi viedä yöunet, mutta minkäs teet. Olen tästä lääkärillekin maininnut mutta ei auta. Määräsi vain tehottomia Tenoxeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilapäisesti uneton:
Vaikka et saa unta, koeta lepäillä ja ajatella jotain ei-ahdistavaa. Lepoa on vain sängyssä makoilu äläkä vilkuile kelloa. Mulla kyllä masennuslääke auttoi muutamassa viikossa pysyvästi unettomuuteen eikä väsyttänyt päivällä.

Mulla on ehkä turha ennakkoasenne masennuslääkkeitä kohtaan, mutta eikös ne pistä pään ihan sekaisin? :ashamed: Ainakin pari tuttua on sellaisia, jotka meni lopullisesti sekaisin - kuin eläviä kuolleita - kun aloittivat masennuslääkkeet.

Suhtaudun epäluuloisesti. Mutta mistäs sellaiselle pääsee?
Miksi suhtaudut epäluuloisesti?

Itsestäni tuntui siltä, että en halua puhua murheistani ihmiselle, joka kuuntelee SIKSI, että se on hänen työtään. Kun siis tuntui, että olen niin huono, ettei ole edes ystäviä, joiden kanssa puhua. Mutta sitten huomasin, että psykologi osasi ottaa esille sellaisia oleellisia asioita, joita kukaan ystävistäni ei huomannut, ehdotti ihan konkreettisia juttuja ja toisaalta antoi asiantuntijana tukensa omille ratkaisuilleni, kun en uskaltanut niihinkään luottaa.

Sinulle voisi tehdä hyvää puhua juuri tuon sairautesi takia. Ja psykiatrille, hän on lääkäri ja voisi olettaa, että on perustiedot eri sairauksista.

En just nyt osaa neuvoa, mitä kautta sinä pääsisit, minä pääsin aikanaan neuvolan kautta, kun minulla oli pieni lapsi.

Lääkäri määräsi minulle 5 tabl. kortisonia aamulla ja 5 ILLALLA. Eli otan sen mukaan. Toki tiedän, että kortisoni voi viedä yöunet, mutta minkäs teet. Olen tästä lääkärillekin maininnut mutta ei auta. Määräsi vain tehottomia Tenoxeja.

Minkä mg määrän tenoxia otat/lääkärin määräys?

2 x 20mg kerralla.

Kuinka suuri annos tuo yksi tabletti on? Koko annos voi olla niin iso, ettei ottamisajankohdalla ole merkitystä. Entä kysyisitkö lääkäriltä, voitko ottaa viisi aamulla ja viisi päivällä?

2 x 20mg kerralla.

Entäpä miten otat Opamoxia? Illalla rauhoittamaan?

Tässä kohtaa vaikuttaa siltä, että lääkärisi ei halua nähdä sinua kokonaisuutena. Ei hyvä. Ota asia uudelleen puheeksi.

2 x 20mg kerralla.

Entäpä miten otat Opamoxia? Illalla rauhoittamaan?

15mg. Mihin aikaan vain tuntuu tarvitsevan. Yleensä aamulla yksi 15mg ja illalla sama annos. (max 3 kertaa päivässä)

Yhteistyössä