Se tunne kun ei tee mitään oikein

  • Viestiketjun aloittaja vieraileva äitikkä
  • Ensimmäinen viesti
ddvierailija
Stroke = ihmisten kanssakäymisessä antamia palautteita (sosiaalinen tapahtuma), joko verbaalisesti tai epäverbaalisesti.

"
Strokes
So, how do we measure the outcomes of these transactions in Berne's theory of transactional analysis? In order to do this, Berne defined the fundamental unit of social action. He called this unit a stroke.

So, if a transaction is any social interaction, a stroke is each social action considered individually. Berne believed that we seek after strokes as recognition for our transactions. A stroke occurs when one person recognizes another person either verbally or non-verbally. Strokes also occur in our self- dialog, though this is not as easily observed.

There are two types of strokes that we can receive:

  • Positive
  • Negative
As transactions occur, we tally up these strokes. It's almost like keeping score. Let's think back to the example at the beginning of the lesson to illustrate this idea."
Mielettömän hyödyllinen käsite, todella avaa ymmärrystä, en ymmärrä miten olen voinut pärjätä ilman. Nyt tajuan miksei olisi saanut kritisoida sitä rakettispagettia.
 
  • Tykkää
Reactions: endis
Mielettömän hyödyllinen käsite, todella avaa ymmärrystä, en ymmärrä miten olen voinut pärjätä ilman. Nyt tajuan miksei olisi saanut kritisoida sitä rakettispagettia.
:)

Ehkä kannattaa seuraavan kerran nukkua yön yli ja suhteuttaa tällaiset asiat kokonaisuuteen. Jokaisella on huonoja hetkiä elämässä ja ei nyt yhden mokan perusteella kannata mennä tekemään hirveitä johtopäätöksiä. Avain on keskustelussa ja toisen ihmisen huomioonottamisessa.
 
vierailijadd
:)

Ehkä kannattaa seuraavan kerran nukkua yön yli ja suhteuttaa tällaiset asiat kokonaisuuteen. Jokaisella on huonoja hetkiä elämässä ja ei nyt yhden mokan perusteella kannata mennä tekemään hirveitä johtopäätöksiä. Avain on keskustelussa ja toisen ihmisen huomioonottamisessa.
Juu ei se yks rakettispagetti NIIIN iso moka ole! Ens kerralla sit yrittää ottaa huomioon toisenkin stroket.
 
aloittanut äiti
Huom minä en suuttunut. Pahoitin mieleni ja nielin mielipahani yksin.

Asia ei ole tullut ennen esiin. Enää en tee tuota rakettispagettia.

Sen sijaan itse olen miljoona kertaa esittänyt kauniisti toiveen ettei mies ajaisi tuhottomasti mustapippuria ruokaan. Lapsetkin siitä sanoo. Mutta hän tahtoo ja tykkää niin se on sitten niin,että sitä on oltava puolidesiä aina ja kaikessa. Ja kuulemma kaikki syö aina niin pakko kaikkien tykätä. Minua tuo turvottaa ja vaikka tykkään tulisesta ruuasta niin pippurilla räjäytetty suu ei maista mitään muuta.

Mutta syön joo koska mut on opetettu niin,että tehty ruoka syödään.
 
p@ula
Sun mies oli tietenki katsonut telkkaria, eikä siksi osannut valita sanomisia paremin. Suututtaa tämä minuakin yhä! Kysy oliko?
Ihan vakavasti kysyin, oliko nähnyt tuon ohelman. Linssejä ei kannata myöskään syödä ollenkaan...

Mut katso itse ensin, voitte keskustella asiasta ilman riitaa:love:

Nämä on vakavia asioita, sillä ikinä ei voi tietää tarpeeksi asioista. Tietämttömyys lisää tuskaa, ei tieto.
 
aloittanut äiti
Ihan vakavasti kysyin, oliko nähnyt tuon ohelman. Linssejä ei kannata myöskään syödä ollenkaan...

Mut katso itse ensin, voitte keskustella asiasta ilman riitaa:love:

Nämä on vakavia asioita, sillä ikinä ei voi tietää tarpeeksi asioista. Tietämttömyys lisää tuskaa, ei tieto.
Siis jos viittaat tuohon tekstiin minkä alle kirjoitit niin se ei ole minun, aloittajan, teksti vaan jonkun muun. Minä en ole ollut suuttunut, vain mielenipahoittanut. Loukkaantunut. Ja kuten kerroin jo alussa niin mies tehnyt töitä koko päivän eli ei ollut katsonut televisiota.
 
p@ula
Siis jos viittaat tuohon tekstiin minkä alle kirjoitit niin se ei ole minun, aloittajan, teksti vaan jonkun muun. Minä en ole ollut suuttunut, vain mielenipahoittanut. Loukkaantunut. Ja kuten kerroin jo alussa niin mies tehnyt töitä koko päivän eli ei ollut katsonut televisiota.
Tarkoitin tuota ohjelmaa, mikä tuolla linkin takana on, tummaa tekstiä, siitä kun painat, avautuu tärkeä tv-ohjelma. Kannattaa katsoa, kun siinä kerrotaan just niistä syistä, miksi oillekin ruoka on huonoa... Eikä noille asioille kukaan ole tehnyt mitään?
 

Yhteistyössä