Se on sitten herne saamelaisten nenässä

vierailija
Ja ensinnäkin tässä on yhdeksän päivää aikaa kilpailuihin. On aika kohtuuton vaatimus, että joku saamelainen ompelisi heille puvun ja lähettäisi sen vielä Kiinaan. Gáktit tehdään aina mittatilaus- ja käsityönä, se ei ole mikään tuote, joka vaan shopataan kaupasta 50 eurolla. Aidot puvut maksavat sadoista euroista tuhansiin euroihin.


joka asiasta säkin vedät herneet nenään..
 
Ja ensinnäkin tässä on yhdeksän päivää aikaa kilpailuihin. On aika kohtuuton vaatimus, että joku saamelainen ompelisi heille puvun ja lähettäisi sen vielä Kiinaan. Gáktit tehdään aina mittatilaus- ja käsityönä, se ei ole mikään tuote, joka vaan shopataan kaupasta 50 eurolla. Aidot puvut maksavat sadoista euroista tuhansiin euroihin.


joka asiasta säkin vedät herneet nenään..
Ei mulla mitään hernettä ole.
 
vierailija
on muuten jännää kuinka suomalaisten kulttuuri suvivirsineen tuntuu olevan ainoa jota pitää kynsin ja hampain puolustaa, mut auta armias jos jotkut muut haluaa säilyttää oman kulttuurinsa asiat ennallaan,
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
on muuten jännää kuinka suomalaisten kulttuuri suvivirsineen tuntuu olevan ainoa jota pitää kynsin ja hampain puolustaa, mut auta armias jos jotkut muut haluaa säilyttää oman kulttuurinsa asiat ennallaan,
Käsittääkseni yhdenkään maan edustajalla ei nykypäivänä ole mitään autenttista kansallispukua päällä, vaan on enemmän semmoinen kansallishenkinen, näyttävä asu. Siis kanadalla on jotain vaahterasiirappiin viittaavaa, ranskalaisilla patonkipuku ja suomella luontevasti pohjoiseen viittaava kolttu.
 
vierailija
Mä en nyt näe, että "suomalaisen" ja "saamelaisen" välillä olisi mitenkään niin suuri kuilu. Eiköhän tässä nyt vuosituhansien aikana ole geenit sekoittuneet aikalailla puolin ja toisin. Toki he, jotka siellä pohjoisessa asuvat, ovat paljon paremmin perillä saamelaisuuteen liittyvistä perinteistä, harjoittavat jollakin tavalla niitä, oppivat kielen yms. Mikäli nyt kuitenkin tiedostaa, että omat esi-isät on olleet täällä joitakin polvia taaksepäin, niin suurella todennäköisyydellä yhdeltä jos toiseltä löytyy varmasti saamelaisverta suonistaan. Mietin myös itse tuota, että kyllä ne muidenkin maiden edustajat muokkaavat "kansallis"asujaan miten sattuu. Itse toki olisin sen verran tarkka, että vaatisin todenmukaisemman puvun itselleni, mutta ihan pelleilyähän nuo missikisat muutenkin ovat. Toivottavasti kukaan ei nyt pahastunut tästä. En kirjoittanut tätä ketään kohtaan ilkeyksissäni. Saamelaisuus on hieno asia, ja toivon, että saamelaisuutta saadaan pidettyä hyvissä voimissa. Eikös jokaisen kansallispuvun pitäisi olla jollain lailla "pyhä".
 
Aivan, mutta miksi hän ei laita oman alueensa kansallispukua? Hän ei ole saamelainen, joten miksi hän laittaisi saamelaispuvun? Ei kai tuolla jenkkien edustajakaan intiaaniksi pukeudu?
Onhan suomalaisissa sukujuhlissa (häät tms) naisilla, vanhoillakin naisilla muitakin kansallispukuja kuin oman heimonsa puku. Siinä ei nähdä mitään pahaa jos haluaa teettää itselleen vaikka mielestään kauneimman näköisen kansallispuvun.

Esim. karjalainen Tuuterin puku on tosi paljon käytetty, muistan nähneeni esim.Lola Odusogan päällä.
 
Eiks niiden pitäs olla enemänkin otettuja tästä kunniasta?
Millä lailla se on muka kunnia, että missikisoihin otetaan joku pilailukaupan puku ja tätä "saamelaisuutta" käytetään markkinointitarkoitukseen liittäen sen Suomeen eikä saamelaisuuteen?

Ymmärrän oikein hyvin, että saamelaiset loukkaantuivat. Ensin saamelaisuutta on ajettu aika ahtaalle ja saamelaisia on järjestelmällisesti syrjitty, sitten yht'äkkiä saamelaisuus on asia, josta voi poimia "kivoja, eksoottisia elementtejä" Suomen markkinointitarkoituksiin. Ymmärrän oikein hyvin, miksi saamelaiset eivät halua lahjoittaa missille aitoa saamenpukua tällaista pelleilyä varten.

Itse puolestani en ymmärrä sitä, miksi jotkut hermostuvat tästä saamelaisten reaktiosta. Missikisoilla ei ole mitään arvoa ja merkitystä, mutta niille, joilla on, luulisi olevan noloa että missi ostaa sinne puvun pilailukaupasta ja että joku edustaa Suomea pilailukaupan puku päällään.
 
Kansallispukua tulee käyttää arvokkaalla tavalla. Miksi saamenpukua ei kohdeltaisi samalla tavalla. Lisäksi puku on heille henkilökohtainen asia.
Niin no, jos ne missit siellä vetää jonkun spagaatin siellä tai burleskitanssin niin silloin ei saa munkaan mielestä kansallispukua käyttää, mutta luulisin että suht säyseä on se kansallispukukierros niissä kisoissa.
 
vierailija
Lukiko internetsissä, että saamelaiset on vapaamuurareita tai pakanoita, kun harras, ei-tuomitseva uskovainen nyt heidät hampaisiinsa otti?
Ja se on kansanpuku, ei kansallispuku.
 
on muuten jännää kuinka suomalaisten kulttuuri suvivirsineen tuntuu olevan ainoa jota pitää kynsin ja hampain puolustaa, mut auta armias jos jotkut muut haluaa säilyttää oman kulttuurinsa asiat ennallaan,
Saahan suomalaisuutta viedä maailmalle, meidän tavat ja kulttuuri on vapaasti kopioitavissa. Mitä sä horiset.

Luulisi saamelaisten tykkäävän vaan kun heidän pukunsa on valittu maan mainostamiseen.
 
Lukiko internetsissä, että saamelaiset on vapaamuurareita tai pakanoita, kun harras, ei-tuomitseva uskovainen nyt heidät hampaisiinsa otti?
Ja se on kansanpuku, ei kansallispuku.
Miten tää liittyy minuun tai uskovaisuuteen?

Ensin valitetaan kun tarkastelen vapaamuurariutta eli outoa aihetta. Sit jos poimin tavallisen aiheen Iltiksestä niin sekään ei kelpaa.
 
Saahan suomalaisuutta viedä maailmalle, meidän tavat ja kulttuuri on vapaasti kopioitavissa. Mitä sä horiset.

Luulisi saamelaisten tykkäävän vaan kun heidän pukunsa on valittu maan mainostamiseen.
Miksi ajattelet, että he tykkäisivät siitä? Että saamelaispuku otettaisiin mainostamaan jotain ihan muuta kuuin saamelaisuutta? Että se otettaisiin mainostamaan maata, joka on juuri viime aikoina ajanut saamelaisia ahtaammalle?

Esim tuolla on aiheesta enemmän:
http://www.lapinkansa.fi/viikonvaihde/saamenpuvun-vaarinkaytto-syrjintaa-tutkija-valayttaa-oikeustoimilla/

Saamenpuvun väärinkäyttö syrjintää? – Tutkija väläyttää oikeustoimilla
Hallitus ja poliitikot ovat potkineet saamelaisia päähän koko vuoden. Siksi pilailupuodin saamenpuvut missien ja julkkisten yllä tuntuvat nyt tavallistakin pahemmalta. Tutkija ehdottaa loukkausten viemistä markkinaoikeuteen.


Missi Carola Miller pukeutui pilailupuodin saamenpukuun Miss Maailma -kisassa. Saamelaiset suuttuivat. Tällä viikolla Martina Aitolehti pönötti talvikuvissa samanlainen kolttu yllään. Ja siellä se yksi vähemmistö taas nillittää.

Niinhän me lannan väki asian usein kuittaamme. Kevyesti, ohimennen. Mitä sitten jos Tanja Poutiainen juhlii upeaa uraansa leikkisaamenpuvussa? Haloo, sehän on vain kangasta, vaate!

Vaan kun ei ole.

Saamelaisyhteisön ulkopuoliset eivät ymmärrä, että saamenpuku, pohjoissaameksi gákti, on paljon enemmän.

– Se on toinen iho, kuvasi vuoden saamelainen Outi Länsman Ylen toimittaja Mikko Peltolalle Linnan juhlissa.

Tutkija ja saamelainen Saara Tervaniemi Lapin yliopiston yhteiskunnallisesta tiedekunnasta sanoo, että saamenpuku on hyvin henkilökohtainen asia saamelaiselle. Sanotaan, että siitä voi nähdä kantajan kotipaikan, suvun, siviilisäädyn, jopa varallisuuden, iän ja persoonallisuuden. Kun joku muu kuin saamelainen pukee sitten puvun ylleen, kulttuuriset koodit eivät pidäkään enää paikkaansa.

Saamenpuku on siis enemmän kuin vaate. Se on symboli ja symbolit taas rakentavat yhteisöllisyyttä. Ilman saamelaisia symboleita, saamelaista yhteisöllisyyttä, yhteisöä ei olisi edes olemassa. Lapin yliopiston politiikan tutkija Mika Luoma-aho kirjoitti suomalaisista vuonna 2008:

”Mikäli Suomi ja suomalaiset jotenkin luopuisivat kaikesta yhteisöllisyyttä tulkitsevasta symboliikasta, jäljelle ei jäisi enää mitään, mikä yhdistäisi yhden suomalaisen toiseen ja meidät kaikki tähän maahan. Suomea, meitä ei enää olisi.”

Tervaniemi sanoo, että sama teksti pätee saamelaisiin, toki sillä erotuksella saamelaiset ovat suomalaisia uhatumpia, sillä saamelaisilla ei ole valtiokansastatusta suojanaan.



Siltikin ihmetyttää, miten pahainen leikkipuku voi haitata tai loukata kulttuuria.

Tervaniemi kääntää asian toisinpäin.

– Minusta on mielenkiintoista, että miksi saamelaisten pitää koko ajan uskottavasti selittää, miksi se on loukkaavaa. Miksi tieto siitä, että se on loukkaavaa, ei riitä? Onko kyse juuri siitä, ettei ymmärretä, että saamelaisilla on tosiaankin oma kulttuuri ja pukeutumisessa omat kulttuuriset koodit, joita on vaikea ymmärtää suomalaisesta perspektiivistä.

Tutkija ja saamelainen Piia Nuorgam Lapin yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta kysyy olisiko reaktio valtaväestön osalta sama, jos romaneita halvennettaisiin samalla tavalla. Siis käytettäisiin pukua miten halutaan, tehtäisiin kulttuurin symbolilla bisnestä ja hyödynnettäisiin sitä markkinoinnissa. Nuorgam uskoo, että reaktio olisi toinen.

– Ovatko saamelaiset yhdenvertaisessa asemassa, jos meille voi tehdä näin ja muille ei? Nuorgam tivaa.

Nuorgam kirjoittaa parhaillaan oikeustieteellistä artikkelia, jossa hän pohtii, onko saamenpuvun hyödyntäminen kaupallisissa ja muissa tarkoituksissa syrjintää.

– Yhdenvertaisuuslaissa on häirinnän käsite, Nuorgam sanoo ja siteeraa Suomen lakia.

– Tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on syrjintää, jos se liittyy etniseen alkuperään ja käyttäymisellä luodaan henkilöä tai ryhmää kohtaan halventava tai nöyryyttävä ilmapiiri.



Nuorgam ei tiedä, mihin johtopäätöksen artikkelissaan päätyy, mutta on tosissaan asiansa kanssa.

Hän julkaisi joulukuun toinen päivä Facebook-sivullaan pitkän tekstin, jossa hän pohtii pitäisikö loukkaavia pukutapauksia viedä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan, mainonnan eettisen neuvoston sekä markkinaoikeuden arvioitavaksi kun kerran saamelaisten loukkaantumista ja huolta ei oteta tosissaan.

Nuorgam saa tukea yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiältä, joka lausui Saamelaisnuorten konferenssin Katson, että esimerkiksi stereotyyppisten ja loukkaavien mielikuvien levittäminen saamelaisista tai esimerkiksi saamenpuvun vääristelevä käyttö voi täyttää häirinnän kriteerit.



Missi pukee ylleen leikkipuvun, saamelaiset pillastuvat niin, että kohta ollaan oikeudessa? Kuulostaa hurjalta, suhteettomalta, mutta Piia Nuorgam ei ole asiansa kanssa yksin.

Pukusähellykset ottavat saamelaisia kaaliin aivan oikeasti. Netti pursuaa paheksuvia ja loukkaantuneita kannanottoja Carola Millerin puvusta. Kun missi puolustautui ja kertoi puvun muistuttavan häntä eksoottisesta Lapin luonnosta, Tamperelainen ruokablogisti Emmi Nuorgam sivalsi neitoa isolla ruoskalla:

– Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi.

Piia Nuorgam myöntää, että saamelaiset ovat juuri nyt herkällä mielellä kulttuurinsa kanssa, sillä he tuntevat sen olevan uhatumpana kuin aikoihin.


Se johtuu poliittisen ilmapiirin muutoksesta. Saamelaisten näkökulmasta valtiovalta hakkaa alkuperäiskansaansa kaksin käsin, sillä saamelaisten asema on mennyt viime vuosina monta askelta taaksepäin.


Saamelaiskäräjälakia ei uudistettu. Ilo-sopimusta ei vieläkään hyväksytty. Saamelaismääritelmä on saamelaisten parlamentaarisen päätöksen vastainen. Metsähallituslaki näyttää unohtavan saamelaiset.


– Mitä uhatummaksi koemme olemassaolomme ja kulttuurimme, sitä enemmän se loukkaa, että valitut kulttuurin osat kelpaavat taloudellisen hyödyn tavoitteluun, Nuorgam sanoo ja jatkaa, että juuri nyt saamelaiset eivät koe, että heillä olisi valtaa omaan elämäänsä saamelaisina.


Tämä on niin painavaa puhetta, että ehkä ei-saamelaisten olisi vain viisainta lopettaa feikki-gákteilla leikkiminen. Jospa jättäisimme ne sinne kauppaan? Mitä jos valitsisimme ne cowboy-kuteet tai spiderman-kostyymin hassuihin bileisiimme. Jospa markkinoisimme Lappia vaikka revontulilla.

Piia Nuorgam epäilee, että voi olla, että jotkut hakevat nykyään pukuloukkauksilla vain halpaa julkisuutta.

Jos näin on asian laita, kannattaisi rohkeasti kokeilla blogistin mainitsemaa poropukua. Voisi kuvitella, että keltainen lehdistö olisi salamavalona paikalla, jos Suomen kandidaatti miss Maailmaksi astelisi punaiselle matolle vaatimeksi pukeutuneena.

Mikäli hän todella olisi halunnut esitellä fantasiapukukierroksella Lapin luontoa, olisi kannattanut ennemmin pukeutua vaikkapa poroksi.
Emmi Nuorgam

Blogisti irvaili missille saamenpuvusta.

 
Mutta ovatko saamelaiset suomalaisia? Ovat.
Voiko missikisoissa tuoda vaan osaa oman maan kulttuurista esille? Voi.

Ei jonkun Saksan missin tarvitse kulkea koko Saksaa edustavassa puvussa, esim. kulkea olutkolpakot kädessä ja jalkapallon kanssa, Mersun merkki helmassa. Mutta voi ottaa osan saksalaisuutta.
 
Perustakoot saamelaiset oman valtionsa, jos he eivät miellä itseään suomalaisiksi.
Haluaisin käydä joskus Lapissa, mutta ei innosta viedä eurojani sinne (toki Lapissa on muutakin porukkaa kuin saamelaiset), kun eivät anna itseään mainostaa. Uskon että turistien raha kelpaisi saamelaisillekin.
 

Yhteistyössä