Se oli mun lapsi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Juuh, tuolla Anttilassa :D Tyttö siis 6 v ja häneltä puuttuu hieman tuota tilannetajua sekä jonkinlainen suodatin aivojen ja suun väliltä.. Eli saattaa tokasta ihan mitä vaan :D

Mentiin Anttilaan ja tyttö meni katteleen pehmoleluja. Vieressä seisoi joku täti ja katteli kans. Täti sit otti yhden lelun ja pyöritteli sitä käsissään. Tyttö tokas tätille samantin että: "Laita se takasin, ei saa koskee!" Täti katto hetken ja hymyili suht leveesti.. Mä olin parin askeleen päässä ja menin sit tytön siitä samantien hakemaan.. :snotty: :laugh:

Niih, oonhan mä opettanu tytölle ettei kaupassa saa tavaroihin koskee. Välillä tahtoo ottaa vaan nää opit vähän turhan kirjaimellisesti ja ojentaa siinä samalla sitten muitakin.. :snotty:

Hmm. Jos oma lapsi ojentaisi vierasta aikuista kaupassa tuohon tyyliin, saattaisin opettaa lapselleni hieman käytöstapoja. Lähtökohta on kyllä meillä se, että aikuisia kunnioitetaan eikä heitä komenneta. Mutta minä olenkin tiukkapipo tosikko.

Hmm. Jos oma lapsi ojentaisi vierasta aikuista kaupassa tuohon tyyliin, saattaisin opettaa lapselleni hieman käytöstapoja. Lähtökohta on kyllä meillä se, että aikuisia kunnioitetaan eikä heitä komenneta. Mutta minä olenkin tiukkapipo tosikko.

Ei kun vanhanaikainen: nykyaikana lasta kannustetaan olemaan erittäin itseään esilletuova. Se tietty tarkoittaa sitä, että mikä tahansa julkisuus on hyvää julkisuutta: olipa lapsi kuinka huonostikäyttäytyvä tahansa, hän on taas saanut itsensä esille ja tavoittanut suurten kansanjoukkojen suosion. Isompana ura BB:ssä on taattu.

Joo kyllä toki. Myös näin on opetettu. Mutta nyt teen SEN palstalla kielletyn asian ja heitän tähän väliin erityislapsi -kortin. Lapsella on siis kehitysviive ja paljon aspergerpiirteitä joten ottaa kaikki opit, neuvot ja säännöt hyvin kirjaimellisesti. Ja näihin erityispiirteisiin liittyen hän on myös hyvin suorapuheinen.

Kyllä mä tytölle sanoin että aikuiset saa kaupassa katsella tavaroita ;)

Joo kyllä toki. Myös näin on opetettu. Mutta nyt teen SEN palstalla kielletyn asian ja heitän tähän väliin erityislapsi -kortin. Lapsella on siis kehitysviive ja paljon aspergerpiirteitä joten ottaa kaikki opit, neuvot ja säännöt hyvin kirjaimellisesti. Ja näihin erityispiirteisiin liittyen hän on myös hyvin suorapuheinen.

Okei, saat anteeksi -tai siis tyttö saa ; )
Miksi erityislapsi-kortti on kielletty?

Okei, saat anteeksi -tai siis tyttö saa ; )
Miksi erityislapsi-kortti on kielletty?

Kiitos ;)

Palstallahan ei saa missään tilanteessa vedota lapsen "erityisyyteen", jos lapsi toimii tietyllä tavalla. Lapset on vain kasvatettava "oikein", oli sit millanen lapsi tahansa :xmas: Ton mäkin haluisin nähdä.. :D

Kovasti tehään töitä kokoajan tuon tytön suorapuheisuuden suhteen, ihan yleisestikin sitä että miten vieraille ihmisille on sopivaa puhua. Tyttö kun ei vain osaa, paukauttaa ulos just sen mitä on mieles. Ei ne kaikki tilanteet kivoja ole mut joskus sattuu jotain huvittavaa :) Ja paljonhan se riippuu siitä että miten se vastapuoli sen ottaa..

Kiitos ;)

Palstallahan ei saa missään tilanteessa vedota lapsen "erityisyyteen", jos lapsi toimii tietyllä tavalla. Lapset on vain kasvatettava "oikein", oli sit millanen lapsi tahansa :xmas: Ton mäkin haluisin nähdä.. :D

Kovasti tehään töitä kokoajan tuon tytön suorapuheisuuden suhteen, ihan yleisestikin sitä että miten vieraille ihmisille on sopivaa puhua. Tyttö kun ei vain osaa, paukauttaa ulos just sen mitä on mieles. Ei ne kaikki tilanteet kivoja ole mut joskus sattuu jotain huvittavaa :) Ja paljonhan se riippuu siitä että miten se vastapuoli sen ottaa..

Noh, syyllistyinhän minäkin tuomitsemiseen. Mutta et kertonut että lapsi on erityislapsi (ja minusta sillä on merkitystä). Tunnen erään ihanan pienen asperger-pojan eikä hänen äidillään totisesti ole helppoa.

Noh, syyllistyinhän minäkin tuomitsemiseen. Mutta et kertonut että lapsi on erityislapsi (ja minusta sillä on merkitystä). Tunnen erään ihanan pienen asperger-pojan eikä hänen äidillään totisesti ole helppoa.

No kyl mä yleensä kerron, ny tais unohtuu.. Ja kyllähän sillä on merkitystä :) Mä oon muutamia asperger -lapsia hoitanut ja heille just tuo asioiden kirjaimellisuus ja konkreettisuus on tosi iso asia. Jos sanotaan että tää asia menee näin niin sitten se menee juuri niin, aina ja joka tilanteessa. Ja tää on mun tytöllä ihan sama vaikka ei varsinaista aspergardiagnoosia olekaan.

No tuohan ei edes ollut paha.
Kerran aikanaan kun allekirjoittanut odotti isoäitinsä kanssa linja-autoon pääsyä kiltisti jonossa. Tuli siihen kolme vanhempaa tätiä, jotka ohittivat muut jonossa olijat, niin allekirjoittanut kiljaisi ääneen että:" ohitella ei saa." Siihen isoäiti hyssyttämään, ettei vanhempia ihmisiö saa "ojentaa".

Mutta minun mielestäni tällaiset asiat eivät ole väärin.

Mulle kyl toi meni ihan "normaalin" lapsen tekemänä juttuna.
Ihan hyvin ois voinu olla kysees meidän tytt,niinhän ne tuppaa sanomaan/tekemään kuten heille on opetettu.

[QUOTE="vieras";22675871]Mulle kyl toi meni ihan "normaalin" lapsen tekemänä juttuna.
Ihan hyvin ois voinu olla kysees meidän tytt,niinhän ne tuppaa sanomaan/tekemään kuten heille on opetettu.[/QUOTE]

Joo toki ihan normaalitki lapset toimii näin. Näistä tilanteista kai se sanonta "Lapsen suusta se totuus kuuluu" on saanut alkunsa :D

Se, joka keskustan S-marketissa osoitti edellä olevan asiakkaan terveyssidepakkausta ja kuiskasi että "Äiti, sullakin on näitä kotona!" ja lisäsi kovemmalla äänellä että "niitä ei saa laittaa vessanpönttöön" oli mun poikani melkein 5 vee :saint

Hienoin hetki on kuitenkin ollut se, kun tämä samainen poika n. 3 v iässä kaupasta kotiin kävellessämme yhtäkkiä singahti bussipysäkille nuuskimaan bussia odottanutta miestä, ja aikansa vainukoiran lailla nuuskuteltuaan iloisena hihkaisi että "Äitiiii! Sama haju ku iskällä!". Juuh, kyseinen herrasmies käytti myös Fahrenheitia :xmas:. Pojan "Tuu äiti säkin haistamaan!"- kommenttiin totesin, että en taida viitsiä. Siinä vaiheessa ko. mies ulvoi jo täysillä naurusta.

Kesähelteellä jonotin vajaan 4v. pojan kanssa lähikaupan kassalla. Edessä oli tosi voimakkaasti hikoileva mies ja poika kysyi tietysti kuuluvalla äänellä, että äiti, mikä täällä haisee? Nolona yritin suhista poikaa hiljaiseksi ja poika jatkoi, että onko se tuo mies. Onneksi mies sai vähät ostoksena maksettua ja poistui. Lapsissa pitäisi olla off nappi!

Mä olen saannut tatuoinneista aika paljon kommentteja lapsilta. En mä niistä loukkaannu, joskus loukkaannun vanhempien reaktioista. Kirjakaupassa tyttö (n.5v) kysyi äidiltään "Äiti miks tolla tädillä on noin paljon tatuointeja??!!" Johon metrin päässä seisova äiti pokkana vastasi että "En tiiä, kysy siltä miks joku haluu tietentahtoen näyttää noin rumalta?". Silloin jäin vähän monttu auki. Toisaalta musta oli ihana, kun uimahallissa pikkupoika (n. 2-3v) kysyi myös äidiltään että "Miks tolla tädillä on kädessä hirviö?" (Ei kyl oo hirviö, saattoi saunan hämärässä siltä näyttää... ;) ) Ja äiti vastas että "Se on varmaan suojelushirviö. Ettei uskalla möröt tulla yöllä."

[QUOTE="Vieras";22676238]Kesähelteellä jonotin vajaan 4v. pojan kanssa lähikaupan kassalla. Edessä oli tosi voimakkaasti hikoileva mies ja poika kysyi tietysti kuuluvalla äänellä, että äiti, mikä täällä haisee? Nolona yritin suhista poikaa hiljaiseksi ja poika jatkoi, että onko se tuo mies. Onneksi mies sai vähät ostoksena maksettua ja poistui. Lapsissa pitäisi olla off nappi![/QUOTE]

Tai vähintäänkin mute -nappi! :D

Hienoin hetki on kuitenkin ollut se, kun tämä samainen poika n. 3 v iässä kaupasta kotiin kävellessämme yhtäkkiä singahti bussipysäkille nuuskimaan bussia odottanutta miestä, ja aikansa vainukoiran lailla nuuskuteltuaan iloisena hihkaisi että "Äitiiii! Sama haju ku iskällä!". Juuh, kyseinen herrasmies käytti myös Fahrenheitia :xmas:. Pojan "Tuu äiti säkin haistamaan!"- kommenttiin totesin, että en taida viitsiä. Siinä vaiheessa ko. mies ulvoi jo täysillä naurusta.

Ihan paras tää jälkimmäinen juttu :laugh: :laugh: No oisit ny menny haistaan! :D

Yhteistyössä