se ikuinen spekulointi kaksosuuden periytymisestä...

  • Viestiketjun aloittaja öö aapisen laidassa
  • Ensimmäinen viesti
Muistaisin et äidin puolelta periytyis mut en ole varma ja siihen vaikuttaa myös äidin ikä, eli mitä vanhempi niin sitä helpommin voi tulla kaksoset, eli liittyy munasolun irtoamiseen, kun vanhemmilla naisilla voi irrota 2 munasolua kerralla... jostain joskus kuullu tällasenkin teorian. :wave:
 
absof
Hei!

Epäidenttiset kaksosraskaudet ovat periytyviä äidin puolelta. Eli taipumus siihen, että ovulaatiossa irtoaa kaksi munasolua (tai useampi) periytyy äidiltä tyttärelle jne. Mutta eiväthän molemmat munasolut välttämättä hedelmöity. Identtiset kaksoset ovat puhdas sattuma, sillä noissa raskauksissahan hedelmöittynyt munasolu jakautuu myöhemmin.
Meidän suvussa kaksosia on kolmet: mulla, äidilläni ja äidinäidilläni.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 13:43 absof kirjoitti:
Hei!

Epäidenttiset kaksosraskaudet ovat periytyviä äidin puolelta. Eli taipumus siihen, että ovulaatiossa irtoaa kaksi munasolua (tai useampi) periytyy äidiltä tyttärelle jne. Mutta eiväthän molemmat munasolut välttämättä hedelmöity. Identtiset kaksoset ovat puhdas sattuma, sillä noissa raskauksissahan hedelmöittynyt munasolu jakautuu myöhemmin.
Meidän suvussa kaksosia on kolmet: mulla, äidilläni ja äidinäidilläni.
Muistelen joskus lukeneeni, että tuohon vaikuttaa äidin pituus, siis pitkät saavat helpommin identtisiä (ei tosin minun kohdallani pidä paikkaansa, pätkä kun olen =) ) sekä äidin korkeampi ikä (pätee minun kohdallani).
 
ööö
Suurin todennäköisyys saada kaksosia oli suurinpiirtein jollain 45vuotiaalla nigerialaisella jolla oli jo ennestään viis lasta.. Tiedän myös tapauksia että samalla isällä on kahden eri naisen kanssa identtiset kaksoset ja tämä isä myös toinen identtisistä...
 
juuri niin
Tässä jo muutama maininnutkin että eri munaiset tulee kun naiselta irtoaa kaksi munasolua kerralla. Identtiset ihan vain sattumaa.

Naurattaakin välillä mun mies, kun sillä on identtiset kaksoset edellisestä elämästä ja nyt uutta vauvaa toivoessa ja yrittäessä se luulee että taas tulee kaksoset, että sukurasite, kun sen isäkin on kaksonen ja serkkupoikakin sai muutama vuosi sitten kaksoset. Sen päähän ei tahdo mennä että HÄN EI voi vaikuttaa siihen tuleeko meille monta vauvaa. Voihan niitä munasoluja irrota enempikin kuin 2, joillakin on nelosetkin...
 
aivan
Mulla kans miehen puolelta hermoille käypiä sukulaisia, jouduin kerran jankuttajalle jankkaamaan kuinka meidän identtiset kaksoset oikeasti ovat sattumaa, eivät miehen puolelta perittyä. Oikein närkästyi kun en antanut periksi \|O
 

Yhteistyössä