Se, että antaa lapsilleen kunnollista ravintoa on välittämistä, turha tunkee eineksiä

  • Viestiketjun aloittaja th
  • Ensimmäinen viesti
th
ja muuta epäterveellistä lasten lautasille. Ei se ruuan teko niin kauaa vie. Pakastinta voi hyödyntää ja suunnitella arkeaan paremmin.
Eniten olen huolissani kasvisten ja hedelmien saannista lapsilla. niitä pitäis syödä joka päivä useamman kerran päivässä.
Opettakaa lapset syömään monipuolisesti, ei pelkää makaroonia ja jauhelihaa.
Karkit, sipsit, limut minimiin.
Kiitos.
 
th
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Eiköhän suurin osa vanhemmista tee kunnon ruokaa lapsilleen joten tämä aloitus oli taas ihan turhaa yleistämistä.
Kiitos.
Mistä tiedät? Minulla vuosikymmenten kokemus, ja voin sanoa että alaspäin on menty.
 
no
varmaan totta, että ruoanlaitto on vähentynyt ja einekset ja vaalea leipä lisääntyneet ruokapöydässä. Itse koen, että tärkeintä on yhteinen ruokahetki ja säännölliset ruoka-ajat jatkuvan napostelun sijaan. Arjessa syödään arkista, monipuolista kotiruokaa, mutta jos joskus syödään jotain muuta, niin ei se mun välittämistä vähennä. 2v söi tänään grilliranskalaiset, mutta ihan ne kyllä hyvällä omalla tunnolla annoin syödä.
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja kunnon kotiruokaa?:
Kerro nyt ihmeellä mitä on se "kunnon kotiruoka"

Kun useimmilla se taitaa olla makaronia, lihapullia ja nakkeja. Tai nakkikeittoa, jauhelihakeittoa.
Peesi, Suomessa syödään paljon epäterveellistä hiilihydraattimättöä.
 
th
Kunnon kotiruoka on ravintoarvoltaan hyvää ja monipuolista ruokaa. Tärkeää saada ruokaympyrän joka sarakkeesta jotain ja oikeassa suhteessa. herkuttelupäivät ovat ihan ok kerran viikossa max.
Lähes kaikista tutuista tuotteista on saatavilla parempi vaihtoehto, täysvilja tms.
 
vieras.
Samaa mieltä. Allergiat ainakin ovat nousseet räjähdysmäisesti kaikkialla maailmassa sitä mukaa kun ihmiset ovat siirtyneet teollisesti tuotetun ruuan pariin. Jatkuva altistuminen lisäaineille, ympäristömyrkyille sun muulle schaisselle ei muutenkaan ole terveellistä, eikä se ole sitä varsinkaan suun kautta nautittuna.

Tosin einekset ovat paljon pienempi paha kuin esim. olla nälässä. Ja onhan nykyään paljon terveellisiä puolivalmis- tai valmisruokia, jotka ovat lisäaineettomia ja/tai luomua. Eikä "kotitekoinen bologneselasagne" ole kyllä sen parempi ruoka kuin samoilla aineksilla tehty makaroni jauhelihakastikkeella, kuten jotkut tuntuvat uskovan.
 
vieras
Minusta tää kaikki ruokahömpötys on mennyt ihan överiksi. Meillä syödään mitä milloinkin mieli tekee, tehdään itse tai sitten ostetaan eineksiä, ihan viitsimisen ja halun mukaan. Minusta on parempi että lapsetkin oppivat syömään kaikenlaista, suurin ongelma on se, että jostain karkista tehdään suurtakin suurempi asia, sitä ei saa ja se varmana jossain vaiheessa kostautuu.

Meillä syödään kasviksia, hedelmiä, kotiruokaa, herkkuja ja eineksiä ihan miten mieli tekee, tärkeintä on kohtuus, ei niinkään se mitä syödään.
Nyt poitsulla on lautasella kanaa, grillimakkaraa ja maissia, juomana vettä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Eiköhän suurin osa vanhemmista tee kunnon ruokaa lapsilleen joten tämä aloitus oli taas ihan turhaa yleistämistä.
Kiitos.
Mistä tiedät? Minulla vuosikymmenten kokemus, ja voin sanoa että alaspäin on menty.
No mun lähipiirissä ainakin kaikki syöttävät lapsilleen ns. kunnon ruokaa. Paljon kasviksia ja hedelmiä, täysjyvää eikä mitään pullamössöä. Herkkujakin toki lapset saa mutta ei todellakaan joka päivä.
 
kaisa
Eiköhän tärkeintä ole se että laps ylipäänsä saa syötävää ja että se syötävä on mahdollisimman monipuolista, vaik siel jokupäivä oiskin einestä seassa..

Meil syödään itellä aika lihapitoista ruokaa, mut täydennetään lautasta kasviksilla. Nyt ku esikoinen on 2v on se alkanu tykätä salatista. Jäiset marjat uppoaa, mut sopasta ei oikein tykkää, mehu menee (teen ite).
 

Yhteistyössä