Savonlinnassa synnyttäneitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva synnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva synnyttäjä

Vieras
Pelkään tulevaan ensimmäistä synnytystäni, ja haluaisin siksi vähän ennakkotietoja sellaisilta, jotka ovat itse kokeneet synnytyksen Savonlinnan ks:ssa.
Oletko synnyttänyt Savonlinnan keskussairaalassa?
Millaista oli?
Millaista henkilökuntaa?
Monenko hengen huoneita osastolla?
Onko perhehuoneita ja millä perusteella sellaiseen voi päästä?
Onko mahdollisuus päästä vesialtaaseen? Kuinka monta siellä niitä on?
Ja mitä muuta mieleesi tulee...?
Onko Savonlinna ks:ssa pelkopoliklinikkaa, jollaisista olen kuullut puhuttavan?
Olisin todella kiitollinen vastauksista, pelko on kova, mutta pakkohan se vauva on ulos saada, ajattelin jos tämä helpottaisi edes vähän oloani...

Hei

Olen synnyttänyt Sln:n ks:ssa reilu puolitoista vuotta sitten (syksyllä uudestaan ;) ) ja oma kokemukseni oli todella positiivinen, vaikkakin itse synnytys oli vaikea ja pitkäkestoinen. Henkilökunta oli asiantuntevaa ja ystävällistä ja he vastasivat kysymyksiini auliisti.

Huoneissa on pääasiassa kaksi äitiä kerrallaan ja jos hiljaiseen aikaan satut synnyttämään, saatat saada koko huoneen itsellesi. Sairaalassa ei ole varsinaisia perhehuoneita (miun mielestä), mutta vesisänkyhuone löytyy, jossa myös oma mieheni yöpyi yhden yön, kun synnytyksen h-hetkeä ooteltiin.

Vesiallas löytyy, miun mielestä niitä on yksi (vähän on hämärät mielikuvat ;) )
Kaiken kaikkiaan sairaala on mukavan pieni. Itse olimme perhevalmennuksessa Savonlinnassa, niin kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan, ootko ite jostain lähiseudulta? Jos, niin varmasti sinulla olisi mahdollisuus päästä tutustumaan synnytysosastoon, kun selität tilanteen. Ja puhu synnytyspelostasi neuvolassa, sen kanssa on turha jäädä yksin. Ensimmäisen lapsen kohdalla ei voi kuin aavistella, millianen synnytystapahtuma on, ja niistäkin jokainen kokee sen omalla tavallaan.

Itse menin synnytykseen sopivan "tietämättömänä", vaikka olimmekin perhevalmennuksen käyneet. Voit luottaa siihen, että kätilö opastaa siuta synnytyksessä ja pitää muutenkin huolt asiun hyvinvoinnista. Kyllä sie siitä selviät, aivan varmasti! Tsemppiä kovasti tulevaan koitokseen!

ps. pelkopoliklinikasta en osaa sanoa, mutta soittamalla tietoa saa varmasti!

Moi!

Synnytin Savonlinnassa vajaat puolitoista vuotta sitten ja seuraavan lapsen laskettu aika on toukokuun lopulla. Olin oikein tyytyväinen synnytyssairaalaan ja menen sinne mielelläni myös uudestaan.

Me saavuttiin sairaalaan illalla ja päästiin suoraan synnytyssaliin. Henkilökunta oli ammattitaitoista ja myötätuntoista. Minua kuunneltiin ja tunsin oloni turvalliseksi. Miehelle tarjottiin salissa kahvia, joka tosin jäi keittämättä, kun synnytys eteni niin vauhdikkaasti. Yön uuden vauvan kanssa saimme viettää koko perheenä omassa huoneessa. Muut yöt olin huoneessa, jonka jaoin toisen naisen kanssa.

Henkilökunta neuvoo imetyksessä, jos vaan itse haluaa ottaa neuvot vastaan. Muutenkin he olivat opastavia ja auttoivat, mutta eivät tunkeneet neuvojansa.

Pidin erityisesti siitä, että vieraat saavat tulla uutta vauvaa katsomaan äidin huoneeseen. Näin ei ole kaikissa sairaaloissa.

Kannattaa käydä tutustumassa sairaalaan ja esittää kysymyksiä rohkeasti.

Olen synnyttänyt Savonlinnassa kaksi kertaa ja NIIN mielelläni synnyttäisin kyllä tämän kolmannenkin, mutta emme asu enää paikkakunnalla.
Henkilökunta oli todella mukavaa ja asiantuntevaa. Kivunlievitystoiveet otettiin tosissaan ja kätilö todella perehtyi synnytystoiveisiini. Esim. kakkosen kohdalla olin toivonut ponnistusvaihetta jakkaralla ja kun ponnistusvaihe sitten tulikin eteen hieman yllättäen, epäilin, etten pääse itse jakkaralle, että voinhan mie ponnistaa tässä pöydälläkin. Kätilö siihen totesi, että jos siihen jakkaralle haluat, niin kyllä me sinut siihen vaikka nostetaan, jos et itse pääse!

Osastolla taitaa olla suurimmaksi osaksi kahden hengen huoneita. Vierailijat saavat tulla huoneisiin, mikä on tavallaan hyvä, mutta esim. esikoisen kanssa alkoi jo ottaa aivoon, kun huonekaverilla oli ihan koko ajan iso sakki porukkaa huoneessa. (toive onkin, että vierailijat olisivat mieluummin päiväsalissa)

Vesialtaita on vain yksi, mutta synnytyksiäkin on aika vähän. Itse pääsin altaaseen, oli muuten äärettömän hyvä kokemus! Synnytyssaleja on kaksi.

Varsinaista pelkopolia ei ainakaan vielä pari vuotta sitten ollut, mutta muistaakseni muutama kätilö on saanut aiheeseen koulutuksen, eli sairaalassa voi käydä juttelemassa peloistaan.

Kannattaa käydä sairaalan tutustumiskäynnillä, siellä pääsee kurkkaamaan sekä synnytyspuolelle (jos ei ole salit varattuina) että osastolle.

Onnea matkaan, suosittelen Sks:aa kyllä täydestä sydämestäni!

Minä synnyttänyt myös Savonlinnassa kolme kertaa ja jokainen oli positiivinen kokemus. Henkilökunta oli mukavaa ja antoi apua jos tarvitsi (lähinnä ekalla kerralla) tai toisaalta antoi tän viimeisen kohdalla olla rauhassa kun "osasin" hommat. Tosiaan lähinnä 2 hlön huoneissa saa olla ja vauvan antaa olla vauvalassa yön jos tahtoo itse levätä ja sitten toivat vauvan yöllä syömään.
Avoimin ja hyvin mielin vain synnyttämään! Asiantunteva henkilökunta kyllä osaa hommansa, joten kaikki sujuu kyllä parhain päin!

Onnea koitokseen! :flower:

Sydämelliset kiitokset kaikille vastauksista! :flower:
Onko vielä muita?
En ole Savonlinnasta, mutta kuntamme kuuluu SKS:n piiriin. Oli helpottavaa lukea mukavia kokemuksia, kuulostaa kivalta paikalta. Silti pelottaa vielä :/

Mie olen 2vuotta sitten synnyttänyt sks:ssa ,miule tehtiin sektio.Kävin
monta kertaa ns. pelkopolilla eli lääkärin ja kätilön kanssa juttelemassa...
en tiennyt kumpaa halusin ,koska pelko oli niin suuri,eikä miun sit lopulta
tarvinnu ite päättääkkään,tyttö oli perätilassa joten automaattisesti miut
leikattiin. Synnytyksestä ei jääny mitään ikävää muistoa,kaikki meni
hienosti ja henkilökunta oli mukavaa,toiveet otetaan huomioon todellakin.
Mie olen myös vähän etempää kuin sln:sta joten piipaa autolla kaahasin
sairaalaan. Oli sovittu päivä leikkaukseen mutta vauveli päätti tulla jo
viikko etukäteen sovitusta ajasta... elikkäs kiireellinen sektio. Että hyvillä
mielin vaan synnyttämään ja meillä ainakin käytiin kattomassa paikkoja
etukäteen ,sairaalalla pidettiin tutustumis käynti,esiteltiin paikat ja
kerrottiin mitä tuleman pitää.

Kyllä toden totta vieläkin jännittää ja pelottaa, mutta olen alkanut totutella ajatukseen, että jos vain mahdollista, synnyttäisin alakautta. Pakko jotenkin oppia tän pelon kanssa elämään, ettei varjostaisi koko loppu raskauttakin! Missähän vaiheessa kannattaisi ottaa asia puheeksi neuvolassa, että pelkään synnytystä?

Yhteistyössä