Savipuoli-ihottuma lapsella, kokemuksia, hoitokeinoja ?

Tytöllämme 9 vee puhkesi nyt outo ihottuma, oli aluksi kuin kuivuneita alueita ylävartalossa. Laitoimme Bacibactia apteekin suosituksesta, mutta paheni vaan. Lääkäri määräsi jotain reseptivoidetta ja sanoi, että selvä savipuoli-ihottuma. Netistä olen nähnyt hoitokeinoina mm. kuusenpihkavoidetta, otsonivettä ja hilseshampoota suihkun jälkeen hoidoksi vartalolle. Onko kenenkään lapsella ollut, parantuuko se koskaan ja miten helposti uusiutuu ? Ei paljon kutissut, sienitauti on. Mulla itselläni on ms-tauti, hiivaa usein eri puolilla ja laktoosi-intoleranssi. Käyn huomenna vasta netissä. Kiitos vastauksista !

"vieras"
No mikset vaan käytä sitä reseptillä olevaa?? ei ne mitään myrkkyjä ole paikallisesti annosteltuna varsinkaan.
Savipuoli ei yleensä vaivaa mitenkään paitsi kosmeettisesti. Voii uusia ja sitten vaan taas uusii hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitylim;28609715:
Tytöllämme 9 vee puhkesi nyt outo ihottuma, oli aluksi kuin kuivuneita alueita ylävartalossa. Laitoimme Bacibactia apteekin suosituksesta, mutta paheni vaan. Lääkäri määräsi jotain reseptivoidetta ja sanoi, että selvä savipuoli-ihottuma. Netistä olen nähnyt hoitokeinoina mm. kuusenpihkavoidetta, otsonivettä ja hilseshampoota suihkun jälkeen hoidoksi vartalolle. Onko kenenkään lapsella ollut, parantuuko se koskaan ja miten helposti uusiutuu ? Ei paljon kutissut, sienitauti on. Mulla itselläni on ms-tauti, hiivaa usein eri puolilla ja laktoosi-intoleranssi. Käyn huomenna vasta netissä. Kiitos vastauksista !
Mulle määrättiin savipuoleen nizoral-salvaa, sillähän hoidetaan myös hilsettä? Tai siis nizoral-shampoolla. Miksette voi vain käyttää sitä reseptilääkettä, mulla ainakin toimi hyvin.

Siis tietysti käytämme sitä reseptivoidetta, mutta kysynkin, että onko mitään muuta hoitokeinoa ? Miten usein uusiutuu ja olette huomanneet jotain altistavaa tekijää, esim. ruokavaliossa ? Jossakin luki, että voi liittyä hiivasieneen. Lääkäri ei kyllä sanonut mitään tuosta hilseshampoosta. Kysyn vielä apteekistakin kun käyn siellä joskus. Miksihän se puhkesi juuri nyt, koska aiemmin ei ollut mitään ihottumia eikä ole ollut muita tulehduksiakaan kuin flunssaa joskus.. Ehkä tuo kova helle vaikutti jotenkin asiaan, en tiedä.

"vieras"
Ei siihen ole mitään syytä sen aiheuttaa sieni joka kasvaa kaikkien ihmisten iholla, joillaki se vaan alkaa "kukkia" ilman sen kummempaa syytä. Nitzoral shampoota ostat apteekista ei tarvi lisäksi mitään voiteita, lähtee pelkällä shampoolla. Sitä pitää käyttää muistaakseni kuukausi joka toinen päivä, kostea iho hierotaan shampoolla jonka annetaan vaikuttaa 10min.
Uusiutumista voi ehkäistä kuurilla sitä shampoota parin-kolmen kk välein tai heti jos oireita tulee uudestaa.

Kiitos selkeästä vastauksesta shampoon käytöstä ! Tyttömme on käynyt suihkussa jotain 3 kertaa viikossa ja puhtaat vaatteet on vaihdettu. Mitenhän sen saa pysymään aloillaan 10 min suihkun jälkeen nakuna, että shampoo ehtisi vaikuttaa.. Pitää keksiä jotain leikkiä kylppäriin, jossa ei heti kastele itseään ! :wave:

"Vieras"
Ei kai 9-vuotiaalle enää tarvitse mitään kikkoja aloillaan pysymiseksi kun lääke vaikuttaa?
Minä laitoin 5-vuotiaalle munakellon raksuttamaan ja kirjan selattavaksi. Se riitti. 9-vuotias tuntee jo kellonkin...

"vieras"
Sporanoxia määräs lääkäri mulle, ei lähtenyt muilla konsteilla, läiskiä oli selkä täynnä ja kun läiskät alkoivat kiipeämään kaulaa pitkin naamaan, päätin mennä yksityiselle lääkärille joka heti tunnistikin ihottuman, tk-lääkäri ei tunnistanut ihottumaa ja sanoi siittä olevan vain koesmeettista haittaa?:O

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äitylim;28612761:
Siis tietysti käytämme sitä reseptivoidetta, mutta kysynkin, että onko mitään muuta hoitokeinoa ? Miten usein uusiutuu ja olette huomanneet jotain altistavaa tekijää, esim. ruokavaliossa ? Jossakin luki, että voi liittyä hiivasieneen. Lääkäri ei kyllä sanonut mitään tuosta hilseshampoosta. Kysyn vielä apteekistakin kun käyn siellä joskus. Miksihän se puhkesi juuri nyt, koska aiemmin ei ollut mitään ihottumia eikä ole ollut muita tulehduksiakaan kuin flunssaa joskus.. Ehkä tuo kova helle vaikutti jotenkin asiaan, en tiedä.
savipuoli on sieni infektio, yhden sporanox kuurin jälkeen ei ole uusinut!

"vieras"
Ei se kyllä uusi Nizoral shampoon käytön jälkeenkään. Nuo mun antamat ohjeet edellä on ihotautilääkärin ohjeita joilla mun savipuoli hävisi. Tk-lääkäri ei osannu hoitaa anto jotaki ihan tehotonta salvaa siihen. Ihotautilääkäriltä sai kerralla toimivan ohjeen ja hoidon.
Ts. ei voi sanoo, ettei IKINÄ tulis uudestaan, mulla on vuosia välissä kun tuli seuraavan kerran, mut hävis heti nopeesti kun Nizoralia käytti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28612905]Ei se kyllä uusi Nizoral shampoon käytön jälkeenkään. Nuo mun antamat ohjeet edellä on ihotautilääkärin ohjeita joilla mun savipuoli hävisi. Tk-lääkäri ei osannu hoitaa anto jotaki ihan tehotonta salvaa siihen. Ihotautilääkäriltä sai kerralla toimivan ohjeen ja hoidon.
Ts. ei voi sanoo, ettei IKINÄ tulis uudestaan, mulla on vuosia välissä kun tuli seuraavan kerran, mut hävis heti nopeesti kun Nizoralia käytti.[/QUOTE]

Savipuoli - Ihotautilääkäri - Tohtori.fi
Minunkin yksityinen oli ihotautilääkäri.;)
Kyllä mä vannon suun kautta otettavien lääkkeitten tehoon, jos haluaa pysyvästi eroon savipuolesta? Mulla savipuolta esiintyi teini-iästä aikuis ikään asti kunnes tajusin varata kunnon lääkärille ajan ihottuman tunnistusta varten.
Sporanox kuurista on nyt viisi vuotta eikä ole uusinut!

Waspy
Jännä, ettei jotkut lääkärit savipuolta tunnista. Itse aikoinaan tk-lääkärinä tuntui, että,savipuoli on yksi harvoista ihotaudeista, jonka takuuvarmasti tunnistaa. Sporanox-kuureja siihen silloin käytettiin. Toisaalta se ihottumahan kyllä tulee ja menee eli voi joskus hävitä ajan kuluessa itsestäänkin.

"mellu"
[QUOTE="vieras";28612977]Miksi ihmeessä kukaan lutraa nizoralin kanssa suihkussa, jos siittä kerran pääsee kerta heitolla eroon pillereillä?[/QUOTE]

koska tk lääkärit on niin typeriä että ne panttaa noita suun kautta otettavia lääkkeitä kun ovat niin vahvoja.

ps.minun käsittääkseni sieni-infektiot tarttuu. ainakin kun meillä oli microsporum canis!

Tytön voidetta TERBISTADA 30 mg on nyt käytetty noin viikon ajan kahdesti päivässä, mutta ei ole paljoa vielä auttanut. Ostin Nitzoral-shampoota, sitä sitten ensi viikolla laitamme. Kymmenen minuuttia on pitkä aika vilkkaalle 9-vuotiaalle.. Ihottuma haittaa, koska se kutiaa, etenkin kun hikoaa ja öisinkin. Onneksi on saanut silti nukuttua, vaikka välillä raapiikin. Nyt on myös vähän niskassa ja kaulassa, mahapuoli, kyljet ja yläselkä täynnä näppylöitä.

Viimeksi muokattu:
Minulla oli tuo savipuoli joskus yli 10 vuotta sitten. Nizoralilla lähti heti eikä ole sen koommin vaivannut :)

Ja kyllä 9-vuotias jo tajuaa, että istumalla sen 10 minuuttia pääsee hirveästä riesasta eroon...jos ei, niin lakatkaa vaikka kynsiä tms sillä aikaa.

S9
Olen nyt 16 vuotias, savipuoli todettiin minulla ihan pikkutyttönä (ehkä n.6vuotiaana). Isälläni ja isänäidillä on ollut nuorempana savipuoli kummallakin. Molemmilla on kadonnut iän myötä kokonaan. Mitään altistavaa tekijää ei ole, se kehittyy jokaisen iholla olevasta sienestä. Periytyy mahdollisesti ihonlaadun periytyessä.
Mulla ei ole koskaan auttanu lääkekuuri kokeilut tai Nizoral suihkussa laitettava saippua. Nizoral emulsiovoide taas muutaman käyttökerran jälkeen haalistaa ja sitten kadottaa läiskät, ainakin vähäksi ajaksi. Niiden uusiudittua vaan voide käyttöön taas. Suosittelen tota voidetta siis omasta kokemuksesta :)

stresssaaja
Olen syönyt lääkekuurin ja käyttänyt hilseshampoota. Se uusiutuu joka vuosi.

Ei se sieni katoa minnekään. Se saa vallan jos iho on liian puhdas ts ei saa käydä joka päivä suihkussa. Lisäksi stressi laukaisee reaktion.

mmummu
Nitzralilla on lähtenyt. En ole tosin kuullutkaan että sitä pitäisi 10 minuuttia pitää. Pari kolme kertaa pesin nitzoralilla, käyttäen sitä kuin tavallista shampoota ja savipuoli katosi. Palasi vasta 5 vuoden jälkeen minulla.

Nyt on käytetty Nitzoral-shampoota ehkä jotain 6 kertaa peräkkäin, tyttö istuu tv:n edessä mielellään sen 10 min ja sitten suihkuun ! Ikävän näköisiä ovat ne kuivuneet ihottumaläiskät.. Apteekista neuvoivat laittamaan perusvoidetta, jos alkaa kutittamaan taas ja sitten lääkäriin hakemaan pillerikuuria. Muuten on onneksi ollut terve ja virkeä tyttö, syö ja nukkuu hyvin. Ikävä riesa silti tuo ihottuma.

Yhteistyössä