Sattuuko olemaan muita hoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CousCous
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CousCous

Aktiivinen jäsen
29.04.2006
1 004
0
36
Siis vanhusten/sairaiden kanssa työskenteleviä hoitajia?
Mietin vain että miten te muut suhtaudutte asiakkaiden kuolemaan?
Siis kun tahtomattaankin joistain vanhuksista tulee läheisiä ja heistä välittää ns. liikaa eli enemmän kun hoitajana pitäisi.. ja sitten kun tälläinen ihminen onkin poistunut keskuudestamme vapaapäivien aikana tms. niin sivuutatko asian olan kohautuksella vai suretko jollain tapaa tämän ihmisen poismenoa?

Tulin just yövuorosta ja jäi mietityttämään että vieläköhän ensi yönä eräs ihana ihminen on läsnä kun menen töihin.. tuntuu niin kurjalta vaikka toinen on jo halukas lähtemään..

Meillä työpaikalla laitetaan kuva + kukat esille aina. Tietysti tulee ainakin muiden talon asukkaiden kanssa puhuttua asiasta. Ja vallankin jos on ollut valovoimaonen persoona työkavereiden kanssa myös tulee juteltua asiasta. Jotkut tosiaan tulee läheisemmiksi ja huomasin työharjoittelujaksoilla, että vaikka kohtaamiset joskus jää lyhyiksi, onnistuu toiset koskettamaan paljonkin.

No tämäkin ihminen joka on nyt hiipumassa pois, hän ei ole ollut meillä kuin pari kuukautta asiakkaana mutta hänessä vaan on jotain mikä tekee hänestä "spesiaalin".. joissain ihmisissä vain on sitä jotain.. tottuukohan tähän puoleen tässä työssä koskaan.. :/

Ei siihen totu. Vanhusten kuolema tietysti on luonnollisempaa. Itse olen kohdannut työssäni pienten lasten äidin tai isän kuoleman ja se on todella rankkaa aina. Itkenyt olen omaisten kanssa ja yksinkin, kyllä hoitajakin saa surra. Sehän on juuri sitä empatiaa, mitä hoitajan on hyvä omata.

jos kuoleman kohtaaminen tuntuu vaikealta tai muutenkin, niin ainakin joillakin paikkakunnilla järjestetään koulutuksia aiheeseen liittyen.. saattohoito tai ihan vain kuoleman kohtaamiseen liittyviä, kannattaa kysellä pomolta ja seurata kurssitarjontaa, niistä voi saada paljon apua jos kuolema on usein läsnä työssä jota teet..
empatia on hyvä asia kunhan muistaa kuitenkin että on surutilanteessa se työntekijä, tunteet ne on silti myös hoitajalla...

Yhteistyössä