Sarjassamme tyhmät kysymykset. Miksi joillekin miehille tulee punaanen parta vaikka muuten olisi karvootus vaikka ruskia?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tuli taas tämä mieleen kun kattoon eilistä Mentalistin jaksoa. Siinä oli vaalia mies jolla oli punaanen parta.

Olen joskus kattonut kuvia isästä, kun hän oli nuori ja hänellä oli parta. Isällä on tummanruskiat hiukset, mutta niissä kuvissa parta oli punaanen.

Mistä tämä johtuu?

Taitaa olla niin, että suvussa kulkeva punapigmentti esiintyy vähän eri tavoin eri suvun jäsenissä. Miehelläni on tavalliset vaaleat/keskiruskeat hiukset, mutta iho herkästi palava ja parta selvästi punertava. Sisaruksillaan esiintyy punaa niin hiuksissa kuin partakarvoissa.

Itselläni on tavallisen ruskeat hiukset, mutta kaikki muut karvat on mustat. Mun miehellä on lähes musta tukka ja ruskeat silmät, ja nahka palaa auringossa joka kevät.

Sama juttu täällä myös. Mutta hiukset on olleet punaisemmat nuorena, tummuneet vanhempina niin, että nyt ei edes entiseksi punapääksi arvais. Kuvat vain todistaa muuta. Mutta siis parta kasvaa ihan oranssina.

Ei valitettavasti lapsille ole periytynyt punaista yhtään.

Englanniksihan on olemassa termi "strawberry blond", olen ajatellut että vaaleat miehet, joille kasvaa punertava parta, ovat juuri sellaisia. Ja muutenkin vaaleat ihmiset, joilla on punapigmenttiä.

Mun miehellä on kans punertava parta, muuten sitä punapigmenttiä ei näy. Äitinsä on punapää. Hassun näköistä, eikä kauheen viehättävää... Aikanaan sillä oli aina playoff-parta keväällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Englanniksihan on olemassa termi "strawberry blond", olen ajatellut että vaaleat miehet, joille kasvaa punertava parta, ovat juuri sellaisia. Ja muutenkin vaaleat ihmiset, joilla on punapigmenttiä.

Mun miehellä melkein valkoiset hiukset ja ihan punainen parransänki. Ihmettelin, miten sellaista voi ollakaan. Sitten tapasin miehen äidin, joka on oikein klassinen strawberry blonde, ollut nuoruudessaan vielä punatukkaisempi. Pojalla ilmeisesti vain sama määrä pigmenttiä jakautunut epätasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun miehellä on kans punertava parta, muuten sitä punapigmenttiä ei näy. Äitinsä on punapää. Hassun näköistä, eikä kauheen viehättävää... Aikanaan sillä oli aina playoff-parta keväällä.

Ahaa, tämä on siis yleisemminkin punapää-äitien "vika"!

Miun miehellä on tummat kulmakarvat, tumman maantienharmaat hiukset, parta taasen on hieman punertava ja sen huomaa varsinkin auringonvalossa, jossa näyttää tosi punaiselta:D Miehen ukin siskot oli kaikki punapäitä...tiiä sit, et tuleeko tuo jotenkin suvussa vai mistä johtuu...

Miehen yks kaveri on kans punapartainen vaikkei muuten oo ees vaaleakaan.

kerran kuulin semmoisen selityksen, et ne nuoret miehet, ketkä nuorina on poltellu enemmänkin pilveä, ni niille tulee punainen parta :laugh:

Kai se meinaa, että on kuitenkin punapigmenttiä. Yhdellä kaverilla on punainen parta ja ruskea tukka, mutta hänen isä on punapää. Minusta punainen parta on aika viehättävä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä murretta sä ap yrität kirjottaa?

Nimenomaan YRITTÄÄ. Ihan vitun rasittavaa :x :x :x

Oikeen viäntämällä viännettyä :headwall:

Minua tuo murre ei varsinaisesti ärsytä, mutta kun yrittää lukea murteella kirjoitettua, niin varsinainen asia menee ohi ajatusten kun täytyy keskittyä lukemiseen :D

onhan se keino yrittää erottua, mutta on tosi ärsyttävä lukea kun on sekoitettu tavalista puhekieltä, kirjakieltä ja murretta. Scarletilla on vähän hakusessa miten haluaisi kirjoittaa, sitä paitsi eikö se aiemmin kirjoittanut aivan tavallisesti ennenkuin keksi yrittää huomion maksimoimista tuolla murrejutulla?