Sarjakihlautujat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sirpukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sirpukka"

Vieras
Tunnetteko yhtään sarjakihlautujaa? meinaan mä tunnen naisen n. 24v. ,joka on jo neljättä kertaa kihloissa.
Hän oli viime kesänä jopa menossa naimisiin silloisen kihlattunsa kanssa, mutta erosivat ennen häitä. Nyt taas mennyt kihloihin alle 2kk seurustelun jälkeen ja vihkikirkko varattu ensi kesäksi :D Mahtaako tulla näistä(kään) häistä mitään.
Miksi sitä pitää heti rynnätä sormuskauppaan? Onko niin epävarma suhteestaan, että se pitää heti virallistaa sormuksin? Vähän säälittää ja huvittaa tuo... Sukulaisetkaan jaksa enää hirveesti innostua kihlajaisista kun niitä saa viettää harva se vuosi.

Minä :D
Neljästi kihloissa ja viimeisimmän kihlatun kanssa menin jopa naimisiin. Kihloihin 18v,21v,24v ja 26v,naimisiin 27 vuotiaana. Tosin nyt olisi ero tulossa,ellei mies kunnostaudu.

Joo, minä! Neljättä kertaa kihloissa. 16 v, 21 v, 25 v ja 29 v

Viimeisen kanssa lapsi, yhä yhdessä ja kihloissa. Khlauksesta aikaa neljä vuotta. Naimisiin sitten joskus:)

Tiedättekö, tunnen myös monta sarjamarisijaa! Naisia, joille avioliitto on ollut ainut ja suurin saavutus elämässä, ja joilla tämän pyhän saavutuksensa vuoksi on mielestään oikeus moralisoida kaikkia äärin avioituvia ja väärin avioitumista harsitesevia.

[QUOTE="kukin tyylillään";23761800]--
Tiedättekö, tunnen myös monta sarjamarisijaa! Naisia, joille avioliitto on ollut ainut ja suurin saavutus elämässä, ja joilla tämän pyhän saavutuksensa vuoksi on mielestään oikeus moralisoida kaikkia äärin avioituvia ja väärin avioitumista harsitesevia.[/QUOTE]

Johtuisikohan se siitä, että joillekin avioliitto on vielä ns. pyhä. Jotkut ihan oikeasti haluavat sitoutua loppuelämäksen ja heille avioliitto on (edelleen) sen merkki. Silloin ymmärrettävästi ottaa päähän, että jotkut halveltavat täysin kyseisen instituution ja tekevät siitä kertakäyttötavaraa...

[QUOTE="aito";23761809]Johtuisikohan se siitä, että joillekin avioliitto on vielä ns. pyhä. Jotkut ihan oikeasti haluavat sitoutua loppuelämäksen ja heille avioliitto on (edelleen) sen merkki. Silloin ymmärrettävästi ottaa päähän, että jotkut halveltavat täysin kyseisen instituution ja tekevät siitä kertakäyttötavaraa...[/QUOTE]

Peesi.

[QUOTE="aito";23761809]Johtuisikohan se siitä, että joillekin avioliitto on vielä ns. pyhä. Jotkut ihan oikeasti haluavat sitoutua loppuelämäksen ja heille avioliitto on (edelleen) sen merkki. Silloin ymmärrettävästi ottaa päähän, että jotkut halveltavat täysin kyseisen instituution ja tekevät siitä kertakäyttötavaraa...[/QUOTE]

Anteeksi nyt vain, mutta miten toisten tekemiset vaikuttaa toisten kihlaukseen ja avioliittoon? Eikös jokaanen saa tehdä kuten haluaa? Miten vähentää pyhään avioliittoon uskovan ihmisen avioliiton merkitystä mitä muut tekevät?

Anteeksi nyt vain, mutta miten toisten tekemiset vaikuttaa toisten kihlaukseen ja avioliittoon? Eikös jokaanen saa tehdä kuten haluaa? Miten vähentää pyhään avioliittoon uskovan ihmisen avioliiton merkitystä mitä muut tekevät?

Tuollainen toiminta vähentää -tai muuttaa (miten kukkin kysisen asian haluaa nähdä) kyseisen instituution symbolista arvoa ihan yhteiskunnallisesti. Jotkut menevät naimisiin sen vuoksi, merkkinä siitä, että he ovat sitoutuneet toisiinsa loppuelämäkseen niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Ja avioliiton pitäisi ikään kuin olla sellainen konkreettinen merkki tästä lupauksesta/sitoutumisesta. Mutta mikäli muut ihmiset suhtautuvat avioliittoon kuin kertakäyttötavaraan ei sillä enää ole samanlaista yhteiskunnallista merkitystä. Se ei enää olekaan laajammasta näkökulmasta merkki siitä, että kaksi ihmistä ovat pyhästi ja täysin sitoutuneita toisiinsa.

[QUOTE="aito";23761828]Tuollainen toiminta vähentää -tai muuttaa (miten kukkin kysisen asian haluaa nähdä) kyseisen instituution symbolista arvoa ihan yhteiskunnallisesti. Jotkut menevät naimisiin sen vuoksi, merkkinä siitä, että he ovat sitoutuneet toisiinsa loppuelämäkseen niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Ja avioliiton pitäisi ikään kuin olla sellainen konkreettinen merkki tästä lupauksesta/sitoutumisesta. Mutta mikäli muut ihmiset suhtautuvat avioliittoon kuin kertakäyttötavaraan ei sillä enää ole samanlaista yhteiskunnallista merkitystä. Se ei enää olekaan laajammasta näkökulmasta merkki siitä, että kaksi ihmistä ovat pyhästi ja täysin sitoutuneita toisiinsa.[/QUOTE]

Montako suhdetta olet aloittanut sillä ajatuksella, että olen tässä nyt muutaman kuukauden ja jatkan sitten matkaani?

[QUOTE="aito";23761828]Tuollainen toiminta vähentää -tai muuttaa (miten kukkin kysisen asian haluaa nähdä) kyseisen instituution symbolista arvoa ihan yhteiskunnallisesti. Jotkut menevät naimisiin sen vuoksi, merkkinä siitä, että he ovat sitoutuneet toisiinsa loppuelämäkseen niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Ja avioliiton pitäisi ikään kuin olla sellainen konkreettinen merkki tästä lupauksesta/sitoutumisesta. Mutta mikäli muut ihmiset suhtautuvat avioliittoon kuin kertakäyttötavaraan ei sillä enää ole samanlaista yhteiskunnallista merkitystä. Se ei enää olekaan laajammasta näkökulmasta merkki siitä, että kaksi ihmistä ovat pyhästi ja täysin sitoutuneita toisiinsa.[/QUOTE]

Ihanaa huomata että näin fiksuja ihmisiä palstailee vielä tähän aikaan yöstä. :) En voi muuta kuin yhtyä mielipiteeseesi.

No mun mielestä on aika heikolla pohjalla suhde jos pitää seurata mitä muut tekee. Luulisi, että se oma liitto on se tärkein ja aivan sama muitten tekemisistä.

Vaikka mä tiedän näistä "kertakäyttöliitoosta", niin en mä silti pidä mitenkään huonona jos joku uskoo avioliittoon ja pysyy siinä liitossa.

MUN mielestä ei vähennä mitenkään toisten tekemiset liiton tärkeyttä. On vissiin huono ittetunto jos elää liittonsa ja suhteensa toisten kautta.

No mun mielestä on aika heikolla pohjalla suhde jos pitää seurata mitä muut tekee. Luulisi, että se oma liitto on se tärkein ja aivan sama muitten tekemisistä.

Vaikka mä tiedän näistä "kertakäyttöliitoosta", niin en mä silti pidä mitenkään huonona jos joku uskoo avioliittoon ja pysyy siinä liitossa.

MUN mielestä ei vähennä mitenkään toisten tekemiset liiton tärkeyttä. On vissiin huono ittetunto jos elää liittonsa ja suhteensa toisten kautta.

Taisin tulla hieman väärinymmärretyksi...
Ei tuo joidenkin suhtautuminen avioliittoon kertakäyttötavarana vähennä mitenkään minun oman avioliittoni merkitystä tai tärkeyttä. Minulle se solmimani liitto on nimenomaan symboli siitä elinikäisestä sitotumisesta. MUTTA (kuten jo tuossa aiemminkin kirjoitin) se muuttaa avioliiton yhteiskunnallista merkitystä, yleinen käsitys avioliitosta romuttuu/muuttuu. Sitä, että kaksi ihmistä ovat naimisissa ei tämän "sarjanaimisen" myötä enää voi pitää merkkinä siitä, että he ovat oikeasti sitoutuneet toisiinsa ja haluavat jakaa lopun elämänsä toistensa kanssa, vaikka MINULLE avioliitto sitä symboloisikin. Ymmärrätkö mitä tarkoitan??

Kyse on isommasta muutoksesta yhteiskunnassa kuin pelkästä avioliitosta. Avioliiton merkitys muuttuu ja on muuttunut väkisinkin yhteiskunnan muuttuessa toisenlaiseksi. Pitkäänhän avioliitto ja perhe oli sellainen turva, joka takasi ihmisen toimeentulon (etenkin naisille), työyksikkö jne. Hyvinvointiyhteiskunnan myötä avioliiton purkaminen muuttui helpommaksi, kun liittoon ei ollut enää pakko jäädä taloudellisista syistä, ja kaupungistumisen myötä lasten merkitys työvoimana perheessä väheni. Asenneilmasto alkoi muuttua sallivammaksi. Lisäksi muistuttaisin, että suurimman osan aikaa ihmisen historiaa avioliitto ei ole perustunut romanttiselle rakkaudelle, vaan hyötynäkökulmiin.

Hyvinvointiyhteiskuntaprojekti ei kuitenkaan ole osoittautunut täydelliseksi, ja yhteiskunta muuttuu edelleen. Se on muuttunut yksilökeskeisemmäksi, eikä perheellä, suvulla, sosiaaliluokalla jne ole enää niin paljon merkitystä. Ajatellaan, että yksilö on vastuussa itse itsestään, oman onnensa seppä, joka tekee omat (rationaaliset) valintansa. Myös arvojen suhteen. Ihmisten elinpiirit eriytyvät. Tässä kontekstissa on tavallaan hyvinkin ymmärrettävää, että erot ovat lisääntyneet. Se, että ihmiset eroavat herkemmin kuin ennen, ei kuitenkaan ole avioliittoinstituution rapautumisen syy, vaan seuraus. Syy on laajemmassa yhteiskunnan muutoksessa.

Suhde shoppailua :)
Kertakäyttösuhteita eli heti kun tulee erimielisyyksiä tai kun ei saa tahtoaan läpi vaihdetaan uuteen .
Mulla on kaveri joka on ollut kihloissa 12kertaa ja viides avioliitto solmitaan kesällä :(
Jotenkin en ole kauhean innostunut menemään kyseisiin juhliin . Jo viimeksi morsian ihmetteli kun moni jätti tulematta häihin ja surkutteli lahjojen vähyyttä, voihan sitä noinkin kartuttaa omaisuuttaan .
Miksi mennä naimisiin jos ei ole kuitenkaan valmis sitoutumaan ? Voihan yhdessä olla ilman avioliittoa ja juridiset hommat voi hoitaa muutenkin kuin menemällä naimisiin.

Muiden tekemisillä ei ole mitään merkitystä, tai ainakaan pitäisi olla, omaan elämään ja siihen mikä itselle on tärkeää.

Taitaa olla aika raskas elää jos pitää huolehtia myös siitä että otetaanko oma liitto vakavasti vai ei, kun yksi ihminen tuttavapiirissä toimii eri tavalla kuin sä :D Pikkasen perspektiiviä asioihin, kiitos. Ei kaikilla ole sama arvomaailma kuin teillä mut ei sen pitäis normaalilla itsetunnolla varustettua hetkauttaa mihinkään suuntaan tai aiheuttaa epävarmuutta omista valinnoista.

Muiden tekemisillä ei ole mitään merkitystä, tai ainakaan pitäisi olla, omaan elämään ja siihen mikä itselle on tärkeää.

Taitaa olla aika raskas elää jos pitää huolehtia myös siitä että otetaanko oma liitto vakavasti vai ei, kun yksi ihminen tuttavapiirissä toimii eri tavalla kuin sä :D Pikkasen perspektiiviä asioihin, kiitos. Ei kaikilla ole sama arvomaailma kuin teillä mut ei sen pitäis normaalilla itsetunnolla varustettua hetkauttaa mihinkään suuntaan tai aiheuttaa epävarmuutta omista valinnoista.

Ei tällä mun kaverin(itseasiassa sukulainen) tekemisillä(12kihlausta ja 5häät) ole mitään vaikutusta mun arvoihin tai elämään muuten kuin että en jaksa kauheasti innostua hänen kihlajaisistaan, häistään , polttareista jne. ja se tuntuu taas häiritsevän häntä suuresti .

minua ottaa päähän teinikihlautujat - ollaan kihloissa mutta ei oo aikomusta mennä naimisiin. Eihän se mikään kihlaus ole, kun kihlaus määritellään het avioiittolaissakin :D
Kihlaus on mielestäni menettänyt merkityksensä ihan täysin, argh.

Yhteistyössä