Sarastusvalo ?? Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli onko jollakin käytössä tollanen herätyskello, joka herättää miellyttävästi pikku hiljaa valoa lisäämällä ?? Kannattaako ostaa? Oon tosi aamu-uninen ja ajttelin oiskohan tollanen herätyskello mulle sopiva?

Itselläni on sellainen Philipsin ja takaisin en tavalliseen vaihda. Huomattavasti miellyttävämpää herätä himmeään valoon ja herätykseen kuin pelkkään herätykseen pimeässä huoneessa. Tässä mun mallissa saa itse säädettyä valon voimakkuuden ja toimii myös yöpöydän lamppuna.

Alkuperäinen kirjoittaja löytyy:
Itselläni on sellainen Philipsin ja takaisin en tavalliseen vaihda. Huomattavasti miellyttävämpää herätä himmeään valoon ja herätykseen kuin pelkkään herätykseen pimeässä huoneessa. Tässä mun mallissa saa itse säädettyä valon voimakkuuden ja toimii myös yöpöydän lamppuna.

Mikä malli sulla on tosta philipsistä?

Itse olen kokeillut lamppua yhden talven, toimi oikein hyvin mulle ainakin. En enää kaivannut kirkasvalohoitoa, jota kokeilin edellisenä talvena. Paljon helpompi, koska ei tarvitse olla lampun vieressä vasiten. Hoito tapahtuu nukkuessa ja herätessa! Ihana herätä valoisaan huoneeseen eikä pilkkopimeään. Mutta kannattaa ostaa kunnon laite, mulla on sellainen halpislamppu, jonka valo lisääntyy nykäyksittäin ja säätö on ärsyttävän monimutkaista.

Jos ei halua maksaa sarastusvalo-nimestä, ostaa ajastimella toimivan himmentimen ja kytkee sen mihin tahansa pöytälamppuun. Tällöin himmennin säätää valoa pikkuhiljaa päälle haluamaasi aikaan.

Huomattavasti halvempaa kun sarastusvalo ja täysin sama asia.

Suosittelen. Meillä on Philipsin malli, sellainen jossa voi valita linnun laulua, tuulikelloja jne. Tosi ihana herätä. Ensinnäkin valo tekee heräämisen mukavaksi ja toiseksi ääni ei ota korviin. Ääntä voi vaikka kuunnella jonkin aikaa toiin kuin vanhassa herätyskellossani, josta ääni piti saada pois samalla sekunnilla, kun se oli niin kauhea. Käytän torkkuherätystä, joka toimii hyvin. Ainut ongelma on, että säädin kellonajan näytön niin himmeälle, etten likinäköisenä näe sitä kuin läheltä. Voisihan sen tietysti säätää vähän kirkkaammalle, jotta näkisi paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen. Meillä on Philipsin malli, sellainen jossa voi valita linnun laulua, tuulikelloja jne. Tosi ihana herätä. Ensinnäkin valo tekee heräämisen mukavaksi ja toiseksi ääni ei ota korviin. Ääntä voi vaikka kuunnella jonkin aikaa toiin kuin vanhassa herätyskellossani, josta ääni piti saada pois samalla sekunnilla, kun se oli niin kauhea. Käytän torkkuherätystä, joka toimii hyvin. Ainut ongelma on, että säädin kellonajan näytön niin himmeälle, etten likinäköisenä näe sitä kuin läheltä. Voisihan sen tietysti säätää vähän kirkkaammalle, jotta näkisi paremmin.

Mitä maksoi?

Mitä maksoi?
Mies tilasi sen jostain postimyynnistä. Maksoi kuulemma satasen. Anttilassa näkyi olevan eilen 99.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;17978379:
Jos ei halua maksaa sarastusvalo-nimestä, ostaa ajastimella toimivan himmentimen ja kytkee sen mihin tahansa pöytälamppuun. Tällöin himmennin säätää valoa pikkuhiljaa päälle haluamaasi aikaan.

Huomattavasti halvempaa kun sarastusvalo ja täysin sama asia.

Ja mistähän tämmöisiä muka saa? Ei taida olla ihan noin yksinkertaista. Googletellessani miten saisi halvalla ja helposti rakennettua omatekoisen sarastusvalon, vaikuttaa siltä että ei mitenkään. Jos tahtoo himmentimen, joka sytyttää valoa pikkuhiljaa ja portaattomasti kirkkaammaksi puoli tuntia tai enemmän, sen rakentelu on aika monimutkaista eikä osiakaan halvoiksi voi sanoa.

Olen kyllä käyttänyt tavallista muutaman euron ajastinta, joka sytyttää lampun haluttuun aikaan, mutta ei se ole sama asia, vaikka energiansäästölamppu vähän viiveellä ja hitaasti syttyykin.

Sinällään kyllä olisin todella kiitollinen jos oikeasti löytyisi joku mötikkä, jolla tuon hitaan syttymisen voisi ajastaa tavalliseen pöytälamppuun, koska nuo oikeat sarastusvalot eivät ole järin kauniitakaan. Tosin toimiiko semmoisen kanssa mitkään tavalliset ruokakauppojen lamput?

[QUOTE="vieras";22660248]Osta mieluummin tavallinen herätyskello ja kirkasvalolamppu, noi ovat kalliita ja huomattavan heikkotehoisempia kuin kirkasvalolamppu.[/QUOTE]
Joissakin tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että sarastusvalo voi vaikuttaa vähäisestä tehostaan huolimatta jaksamiseen paremmin kuin kirkasvalo.

[QUOTE="vieras";22660248]Osta mieluummin tavallinen herätyskello ja kirkasvalolamppu, noi ovat kalliita ja huomattavan heikkotehoisempia kuin kirkasvalolamppu.[/QUOTE]
Ja kunnollinen sarastusvalo on noin kolme kertaa halvempi kuin voimakastehoinen kirkasvalolamppu.

Sarastusvaloa pitää kokeilla. Kirkasvalo ei toimi kaikissa tilanteissa. Aamuisin ei ole aikaa istua lampun edessä, jos kerran on muutenkin vaikeaa nousta aamuisin niin ei todellakaan voi nousta edes sitä puolta tuntia aikaisemmin. Töissä jos et istu yhdessä paikassa, ei voi käyttää.

Sarastusvalo auttaa paremmin aamuheräämisiin, kun taas kirkasvalo aamupäivällä käytettynä tasaa unirytmiä (auttaa nukkumaan illalla) melatoniinivaikutuksensa vuoksi. Elimistön hormonitoiminta menee sekaisin, jos koko päivän on pimeää.

Yhteistyössä