Sappikivileikkauksesta

• Viestiketjun aloittaja Nitty
  • Ensimmäinen viesti
"Ninsku"
Multa leikattiin 4,5 vuotta sitten. Meni tosi hyvin eikä tullut edes tota hartiapistosta mitä monilla on tullut. Kaikki neljä haavaa pieniä ja huomaamattomia.

2v sitten leikattiin umppari ja se 5cm pituinen arpi on about puoli senttiä paksu ja edelleen tosi punanen! Miksiköhän toi umpparihaava noin levis eikä meinaa haalistua?

Mutta siis älä suotta huoli varmasti kaikki menee hyvin ja pääset kotiin jo samana päivänä!

"Ninsku"
[QUOTE="Pia";22419145]Olin 21 v. kun leikattiin ja sillon "kaikki ok" mutta avoksi meni ja siksi pitkä sairaslomakin -[/QUOTE]

Miksi sulla meni avoleikkaukseksi? Jos saa udella...

Mä olen muuten tammikuussa menossa nyt sit nielurisojen poistoon ja se leikkaus pelottaa huomattavasti enemmän kuin sappirakon poisto :(

"vieras"
[QUOTE="Ninsku";22419224]Miksi sulla meni avoleikkaukseksi? Jos saa udella...

Mä olen muuten tammikuussa menossa nyt sit nielurisojen poistoon ja se leikkaus pelottaa huomattavasti enemmän kuin sappirakon poisto :([/QUOTE]

Eihän sit periaatteessa tiedä ennen leikkauksen aloitusta, että onnistuuko tähystämällä vai ei. Voi olla, että kesken leikkauksen pitääkin siirtyä avoleikkaukseen.

leikkaukseen menossa
luin ihan mielenkiinnolla noita kokemuksia,kun itselläni tuo leikkaus ensiviikolla edessä...nämä kivet tosin jo todettu pari vuotta sitten,nyt sitten vaivanneet lähes jatkuvasti viimeajat.jäin vain ihmettelemään tuota kommenttia,ettei sappileikkauksia tehdä päiväkirralla obeeseille.oma leikkaus tulee siitä huolimatta tapahtumaan päiväkirralla...

"napa"
Mä olin keväällä sappikivileikkauksessa. Tehtiin tähystyksellä ja uudella menetelmällä, jossa viilto tuli ainoastaan napaan. Eli mitään arpia ei jäänyt. Leikkaus meni hyvin ja samana iltana pääsin kotiin. Jälkikivut oli kyllä kovat! Kolmena ensimmäisenä päivänä jouduin ottamaan Buranaa ja Tramadolia. En tiedä vaikuttiko se, että samalla korjattiin napatyrä. Itse haava ei ollut kipeä, vaan vatsa "sisältä". Tuntui, että sisäelimet etsivät uutta paikkaa. Ehkä se oli sitä kaasukipuilua. Kaksi viikkoa oli sairasloma. Ja se kyllä riitti, vaikka alkuun tuntui ettei riitä mihinkään...

"vieras"
[QUOTE="äiti";22419130]Työvälineet saattaa olla liian lyhyet ylipainoisilla.[/QUOTE]

Kyllä täytyy aika ylipainoinen sitten olla, jos ei välineet riitä tähystysleikkaukseen. Olen itse nimittäin 50 kg ylipainoinen ja mulle tehtiin 2 päivää sitten sappikivileikkaus tähystyksellä. Ei olleet tulehtuneet kivet, tiesin sen, koska oli ultrattu viikko sitten. Aika kipeä olin kyllä osastolla, jossa olin yön. Sängystä pääsi veskiin aika hyvin pienessä nukutusainepöhnässä, mutta oli tosi vaikeeta päästä sängystä, kun ne haihtu. Ei meinannu kipulääkkeet ensin auttaa ja tuntu hirveeltä ajatus lähteä yksin kotiin. Nappia sitten vaan tarpeeksi Buranaa, Ibunaxia ja Arxociaa. Ei tulis mitään ilman noita nappeja ainakaan vielä. Vähiten sattuu kun vaan makaa.
Onneksi äiti apuna. Tässä vasta siis toinen yö kotona alkamassa, joten toivon jatkonkin menevän ok.

Mie oon ollu sappikivileikkauksessa 2005. Tähystyksellä alotettiin mutta kiinnikkeitä oli sen verran että jatkoivat avoleikkauksena, arpi on melkonen, mutta se ei haittaa kun kivut läks :) Olin muistaakseni viikon sairaalassa sen jälkeen. Mie en muista et ois ollu nuita hartiakipuja...

"hmm"
Mulle on tehty kyseinen leikkaus tähystyksellä noin viisi vuotta sitten. Kaikki meni hyvin, vaivat eivät ole uusiutuneet. ainoa mikä jäi mieleen, on se, kun tuli aivan tajuttoman paha olo heräämisen jälkeen. Olisin päässyt kotiin, jos sitä ei olis ollu. Ihmettelen vaan, että sain siihen lääkettä vasta kun oksensin (vahingossa tietty) hoitajan päälle. Siitä kun selvisin kaikki oli ihan ok.

"hmmm"
Mulla poistettiin viime kesänä päiväkirurgisesti tähystyksellä sappirakko. Onnettomuudekseni kuuluin niiden harvojen joukkoon, joilla kivi jää sappitiehyeisiin ja jonku ajan päästä tuli uus kipukohtaus. Se kivi kun poistettiin, ei kipuja ole ollut. Kuulema kymmenen, viidentoista vuoden päästä voi tulla kipuja, jos kiviä tulee tiehyeisiin taas.

joonääs
Miten se määräytyy, tehdäänkö tämä leikkaus päiväkirurgisesti vai ei? Sairaalastako se riippuu? Entä ne, joilla ei ole tehty päiväkirurgisesti, kauanko olette joutuneet olemaan sairaalassa? Entä jos on ollut aikomus tehdä tähystyksellä ja on jouduttu avoleikkauksen, niin mikä on ollut syynä? Kauanko silloin sairaalassa? Itsellä tämä myös tulevaisuudessa edessä ja jännittää kyllä kovasti!

joku raja
[QUOTE="vieras";24737119]http://www.lootuskirja.fi/products?catid=38[/QUOTE]

:O

Mä olen terveydenhuoltoalalla ja kiinnostunut myös luontaislääketieteestä, mutta joku raja sentään tässäkin hommassa. Siis ootko sä lukenut tuota tekstiä?!!

"Kehittää paineen maksaan" --?? Ei ne sappikivet mistään maksasta tule, eikä ainakaan paineen avulla. Ja tuo, että pitää laskea 2000 sappikiveä ja toistaa siis tuota ihmetouhua niin kauan että tuo on saavutettu. Tiedätkö että ihmisellä ei todellakaan ole 2000 sappikiveä elimistössään, vaikka ois millainen kivitauti?

Tuo teksti oli pahinta soopaa, mitä olen ikinä lukenut. Ja olen lukenut paljon.

Tähystyksellä leikattiin ja jouduin olla KAKSI yötä sairaalassa, koska kipulääkkeet aiheutti todella huonon ja oksettavan olon ja olin ihan voimaton ja surkeassa kunnossa... o_O

Sain kotiin sekä vahvaa että miedompaa kipulääkettä... Mahaan sattui aivastelu, yskiminen ja nauraminen (silloin huomasin kuinka paljon oikein nauran)...

2vkoa oli sairauslomaa ja aluksi ajattelin, että kuinka se voi riittää. Palasin töihin pikkuhiljaa (oma yritys, pystyin tekemään vajaita päiviä ja lomaillakin)...

Ennen sappileikkaustahan minulta poistettiin yksi sappikivi tiehyestä NIELUN KAUTTA TÄHYSTÄMÄLLÄ, mutta onneksi olin silloin oksennellut monta päivää ja olin niin kipulääkkeitä täynnä ja olin heikkona, etten tiedä siitä toimenpiteestä mitään... :)

tähystelty
Minut leikattiin tähystyksellä tiistaina (4.3.14) elikkä tuore tapaus :) Tähystyksenä meni, vaikka kirurgi jälkeenpäin sanoi että oli alkanut sappirakko jo tulehtua ja ei ollut niin helppo leikkaus.

10.45 menin saliin, 11 olin jo unten mailla, 13.30 heräsin. Herättyäni vointiani kyseltiin ja kipujen ilmaannuttua lisättiin kipulääkettä. N. tunnin kuluttua halusin vessaan ja kerta se reissu meni suht hoippumatta, patisti hoitaja vain naapurihuoneen puolelle ja yrittämään syömistä. Syömistä ei tehnyt mieli, mutta ruisleipää ja mehukeittoa pikkuhiljaa pupelsin. Jonkin ajan kuluttua läksin hakemaan puhelimen pukuhuoneelta ja siitä tovin myöhemmin kävin pukemassa; sitten alkoi huonompi olotila. Taksikin oli jo tilattu kotipaikkakunnalta tulemaan hakemaan... juuri ennen taksin tuloa pulautin nesteet ulos, mutta pääsin kuitenkin kotia lähtemään n. 17.15. Apteekin kautta kotia. Autoon meno ja poisnousu olivat vaikeita ennenkö oppi tukemaan toisella kädellä navan haavan seutua (painaa kädellä vastaan noustessa) sekä nousi sivuttain sieltä ylös; eikä suoraan.

Kotona oksensin vielä kertaalleen, mutta sitten olo muuttui hyväksi; lääketokkurakin hellitti. Söin. Yö meni hyvin, vain pientä tasaista kipua tuntien (ei haitannut). Tässäkään vaiheessa en ollut syönyt kaikkein vahvimpia lääkkeitä; vain panadolia ja keskivahvaan kipuun tarkotettua Arcoxia (90 mg). Keskiviikkona kävin pienellä hyvin rauhallisella kävelyllä ja muuten lepäilin. Kipuja ei ollut juurikaan kuin noustessa tai istumaan/lepäämään mennessä. Otin illalla leikkauksessa laitetut haavalaput pois ja vaihdoin haavateipin tilalle ohjeen mukaan, kävin suihkussa. Ompeleet erittäin siistit eivätkä olleet vuotaneet. Torstaina kävin myöskin pienellä kävelyllä ja muuten rauhaisaa kotona oloa. Kipuja ei sen kummemmin ollut. Lääkkeinä edelleen Panadol ja Arcoxia.

Perjantaina ajoin autolla kouluun ja takaisin (n.90 km) ja olin 3 oppituntia siellä. Ei aiheuttanut kipuja, vaikka ajattelin että kytkimen käyttö saattaisi mahaa ärsyttää. Perjantaina ei enää tarvinnut tukea mahaa noustessa, kivut olivat hävinneet lähes täysin.

Kovia hartiasärkyjä ei mulle tullut ja muutenkin selvisin vähillä kivuilla. Oikeastaan kipuja oli vain tuo ensimmäiset 7 tuntia herättyäni leikkauksesta. Sen jälkeen pärjäsi todella hyvin särkylääkkeiden avulla. Sairaslomaa minulle kirjoitettiin kaksi viikkoa, mutta koska olen opiskelija; oli lupa mennä kouluun jo aiemmin oman voinnin mukaan ja varovaisuutta noudattaen.

Tsemppiä vain kaikille leikkaukseen menijöille!

duuriss
[QUOTE="Solina";22215118]Miulta vuosi sitten leikattu. Päiväkirurgisesti ja tähystämällä.

Leikkauksesta sinänsä jäi ihan hyvät muistot. Leikkuriin pääsin kahden aikoihin ja samana iltana kotio. Heti kun nukutus oli haihtunut pystyi liikkumaan ja kaikki meni sen puolesta hyvin.

Ihan panadolilla ja puranalla pärjäsin, pääosin sen takia että kotona odotti täysimetetty vauva niin en tahtonutkaan tujumpia lääkkeitä.

MUTTA, minulla myös tuli edellä kuvattu hartiapistos, ja se vasta oli helvettiä. Se pakotti kolmepäivää makaamaan lähesliikkumatta sängystä koska jokainen liike viilsi niin pahasti.

Hitto, mie otan mielummin avoleikkauksen, niistäkin kokemusta, sillä niistä toipuu nopeammin.

Ja samoin ne pienet ja huomaamattomat leikkausarvet. Eivät todellakaan ole pieniä ja huomaamattomia, tai niitä tuli 4 ja kaksi niistä on oikeasit pieniä. 2 kaikkea muuta.

Mutta stemppiä, kaikki menee varmasti hyvin. Ja on se sen arvoista kun pääsee sappikivuista eroon ( ainakin melkein)[/QUOTE]

Sama täällä, kaikki meni hyvin, mutta arvet vaivasivat kuukausikaupalla kipeinä ja eivät tosiaan ole mitään pieniä ja huomaamattomia. Synnärillä lääkäri 2vuotta leikkauksen jälkeen kysyi "onko sua ammuttu vai mistä tuollainen arpi on" :D

duurissa
[QUOTE="napa";22439632]Mä olin keväällä sappikivileikkauksessa. Tehtiin tähystyksellä ja uudella menetelmällä, jossa viilto tuli ainoastaan napaan. Eli mitään arpia ei jäänyt. Leikkaus meni hyvin ja samana iltana pääsin kotiin. Jälkikivut oli kyllä kovat! Kolmena ensimmäisenä päivänä jouduin ottamaan Buranaa ja Tramadolia. En tiedä vaikuttiko se, että samalla korjattiin napatyrä. Itse haava ei ollut kipeä, vaan vatsa "sisältä". Tuntui, että sisäelimet etsivät uutta paikkaa. Ehkä se oli sitä kaasukipuilua. Kaksi viikkoa oli sairasloma. Ja se kyllä riitti, vaikka alkuun tuntui ettei riitä mihinkään...[/QUOTE]

Mullakin tehtiin viilto napaan (ja pieniä muualle) ja se napa kakkein kamalin arpi oli ja on!

Yhteistyössä