Minut leikattiin tähystyksellä tiistaina (4.3.14) elikkä tuore tapaus

Tähystyksenä meni, vaikka kirurgi jälkeenpäin sanoi että oli alkanut sappirakko jo tulehtua ja ei ollut niin helppo leikkaus.
10.45 menin saliin, 11 olin jo unten mailla, 13.30 heräsin. Herättyäni vointiani kyseltiin ja kipujen ilmaannuttua lisättiin kipulääkettä. N. tunnin kuluttua halusin vessaan ja kerta se reissu meni suht hoippumatta, patisti hoitaja vain naapurihuoneen puolelle ja yrittämään syömistä. Syömistä ei tehnyt mieli, mutta ruisleipää ja mehukeittoa pikkuhiljaa pupelsin. Jonkin ajan kuluttua läksin hakemaan puhelimen pukuhuoneelta ja siitä tovin myöhemmin kävin pukemassa; sitten alkoi huonompi olotila. Taksikin oli jo tilattu kotipaikkakunnalta tulemaan hakemaan... juuri ennen taksin tuloa pulautin nesteet ulos, mutta pääsin kuitenkin kotia lähtemään n. 17.15. Apteekin kautta kotia. Autoon meno ja poisnousu olivat vaikeita ennenkö oppi tukemaan toisella kädellä navan haavan seutua (painaa kädellä vastaan noustessa) sekä nousi sivuttain sieltä ylös; eikä suoraan.
Kotona oksensin vielä kertaalleen, mutta sitten olo muuttui hyväksi; lääketokkurakin hellitti. Söin. Yö meni hyvin, vain pientä tasaista kipua tuntien (ei haitannut). Tässäkään vaiheessa en ollut syönyt kaikkein vahvimpia lääkkeitä; vain panadolia ja keskivahvaan kipuun tarkotettua Arcoxia (90 mg). Keskiviikkona kävin pienellä hyvin rauhallisella kävelyllä ja muuten lepäilin. Kipuja ei ollut juurikaan kuin noustessa tai istumaan/lepäämään mennessä. Otin illalla leikkauksessa laitetut haavalaput pois ja vaihdoin haavateipin tilalle ohjeen mukaan, kävin suihkussa. Ompeleet erittäin siistit eivätkä olleet vuotaneet. Torstaina kävin myöskin pienellä kävelyllä ja muuten rauhaisaa kotona oloa. Kipuja ei sen kummemmin ollut. Lääkkeinä edelleen Panadol ja Arcoxia.
Perjantaina ajoin autolla kouluun ja takaisin (n.90 km) ja olin 3 oppituntia siellä. Ei aiheuttanut kipuja, vaikka ajattelin että kytkimen käyttö saattaisi mahaa ärsyttää. Perjantaina ei enää tarvinnut tukea mahaa noustessa, kivut olivat hävinneet lähes täysin.
Kovia hartiasärkyjä ei mulle tullut ja muutenkin selvisin vähillä kivuilla. Oikeastaan kipuja oli vain tuo ensimmäiset 7 tuntia herättyäni leikkauksesta. Sen jälkeen pärjäsi todella hyvin särkylääkkeiden avulla. Sairaslomaa minulle kirjoitettiin kaksi viikkoa, mutta koska olen opiskelija; oli lupa mennä kouluun jo aiemmin oman voinnin mukaan ja varovaisuutta noudattaen.
Tsemppiä vain kaikille leikkaukseen menijöille!