Sappikivileikkauksesta

• Viestiketjun aloittaja Nitty
  • Ensimmäinen viesti
Nitty
Hei kaikki.
Mä oon menossa sappikivileikkaukseen tämän kuun loppupuolella. Tarkoituksena olisi, että leikkaus tehdään päiväkirurgisesti.
Te jotka ootte läpikäyneet leikkauksen, kuinka teillä meni se? Oliko paljon kipuja leikkauksen jälkeen (mitä lääkkeitä saitte kotiin mukaan?)? Pääsittekö kotiin miten nopeasti? Miten arki sujui? Tuliko pitkä sairasloma?
Mua vähän pelottaa se leikkaus (eniten ehkä nukutus), vaikka tiedän että siinä ei oo mitään pelättävää ja sen jälkeen pääsee eroon kamalista kipukohtauksista :D

Oon itse töissä tekemisissä kyseisten leikkausten kanssa joten osaan ehkä vastata. Itseäni ei kuitenkaan oo leikattu joten omakohtaista kokemusta ei ole.
Jos leikkaus pystytään tekemään tähystyksellisesti niin iholle tulee vaan 3-4 pientä (2cm) viiltoa. Tällöin haavakipu ei ole kovin kovaa ja leikkauksesta pääsee kotiin suoraan tai yhden yön jälkeen. Yleensä kipulääkkeiksi riittää ilman reseptiä saatavat käsikauppalääkkeet eli Panadol ja Burana, eikä reseptiä aina kirjoiteta, riippuen lääkäristä. Sairauslomaa saa ammatista riippuen 2-3 viikkoa, joskus viikkokin voi riittää. Yleisesti ottaen potilaat on olleet tyytyväisiä leikkauksen jälkeen, syömistä saa heti kun siihen pystyy ja liikkeelle pääsee kunhan nukutuksesta on kunnolla toipunut. Toivottavasti auttoi edes vähän, hoitajan näkökulmasta.

Varsinaiset leikkauskivut eivät olleet pahoja ja itse pääsin kotiin seuraavana päivänä. Mutta yllätyksenä tuli se, että mahaan pumpattu ilma nousi hartioihin ja se sattui :| Leikkauksestani on aikaa jo 16-17 vuotta, joten enempää en valitettavasti muista. Tsemppiä sinulle, varmasti menee hyvin :hug:

"Solina"
Miulta vuosi sitten leikattu. Päiväkirurgisesti ja tähystämällä.

Leikkauksesta sinänsä jäi ihan hyvät muistot. Leikkuriin pääsin kahden aikoihin ja samana iltana kotio. Heti kun nukutus oli haihtunut pystyi liikkumaan ja kaikki meni sen puolesta hyvin.

Ihan panadolilla ja puranalla pärjäsin, pääosin sen takia että kotona odotti täysimetetty vauva niin en tahtonutkaan tujumpia lääkkeitä.

MUTTA, minulla myös tuli edellä kuvattu hartiapistos, ja se vasta oli helvettiä. Se pakotti kolmepäivää makaamaan lähesliikkumatta sängystä koska jokainen liike viilsi niin pahasti.

Hitto, mie otan mielummin avoleikkauksen, niistäkin kokemusta, sillä niistä toipuu nopeammin.

Ja samoin ne pienet ja huomaamattomat leikkausarvet. Eivät todellakaan ole pieniä ja huomaamattomia, tai niitä tuli 4 ja kaksi niistä on oikeasit pieniä. 2 kaikkea muuta.

Mutta stemppiä, kaikki menee varmasti hyvin. Ja on se sen arvoista kun pääsee sappikivuista eroon ( ainakin melkein)

.
Mulle tehtiin ko. leikkaus päiväkirurgisena kaksi vuotta sitten.Leikkaus itsessään oli täsyin kivuton, esilääkitystäkin sai niin paljon että itseasiassa nukuin jo ennen leikkaussalia ja hoitaja joutui herättelemään että anestesia alkaa kohta.
Leikkauksen jälkeen särki tosiaan hartioihin ja väsytti mutta seuraavana päivänä pääsin kotiin ja olo oli täysin normaali.
Olin tuolloin hoitovapaalla joten varsinaista sairaslomaa en saanut, kaksi viikkoa on kai normaali määrä. Ohjeistettiin ettei saa nostella/urheilla liikaa, itse kyllä jatkoin elämistä täysin normaalista eikä kipujakaan jälkeenpäin ollut.

Nitty
Kiitos kaikille vastauksista ja tsemppauksista :) Minttuska83, musta oli kiva kuulla myös hoitajan näkökulma asiaan :) Olen tällä hetkellä opiskelija eli luultavasti en edes sitten tarvitse ihan sitä kaikista pisimpää sairasloma-aikaa, mikä on hyvä.
Kiva kuulla että kivut ei ole kauhean pahoja, paitsi se hartiapistos jos se sattuu tulemaan. Siihen ei sitten taida särkylääkkeet auttaa..?

"äiti"
Kiva, kun löysin googlella tämän ketjun, joka ei ole edes niin kovin vanha. Mulla sappikivileikkaus on tiistaina. Jännittää aivan kauheasti. Nään nyt jo painajaisia joka yö. Johtuu kyllä siitä, että mulla on synnytyksiin liittyen tosi kurjia kokemuksia sairaalasta. Vakavia vuoto-ongelmia on ollut.
Kerran mut on nukutettu aiemmin, just synnytyksen jälkeen. Silloin nukutus kesti tunnin ja herääminen kesti tosi kauan. Nukuin melkein seuraavaan aamuun asti. Välillä heräsin sen verran, että raotin silmiä, kun vauva tuotiin syömään. Ja taas heräsin uudestaan kun vauva nostettiin rinnalta. Saa nähä,kuinka kauan nyt kestää herääminen.
Hui kauhistus, kun pelottaa.

Mamama87
Mäkin nostelen tätä.

Mulle tulossa nyt pian aika leikkaukseen. Mua kiinnostaa miten se sairasloman pituus oikein määritellään? Mä en haluaisi olla töistä paljoa pois, mutta olen sairaalassa itse töissä, ja siirtelen päivittäin raskaita potilaita... Miten onnistuu kotona pienen lapsen kanssa? Olenkohan niin kipeä että lapsen on oltava joka päivä päiväkodissa?

"vieras"
Mulla leikattiin vuosi sitten tähystyksellä. Yön tai kaksi olin sairaalassa sen jälkeen. Kipulääkkeeksi taisin saada parasetamolia, mut enemmän sitä sai ottaa niihin hartiapistoihin, mä siis itkin niitä, kun kipu oli niin kovaa eikä helpottanut millään. Melkein viikon hartiat oli kipeenä leikkauksen jälkeen. 3 haavareikää arpeutui hyvin ja ovat melko huomaamattomia. Ylin reikä kiristeli ja siinä on nyt ylikasvanutta (?) arpea, eli on kohollaan, punainen, hieman arka ja kutiseva edelleen. Nyt ehkä vähemmän jo, kun rasvailen sitä päivittäin, mutta tuskin tuosta mihinkään enää muuttuu.

"vierailija"
Leikkaus tehtiiin kun esikoinen oli 1v3kk.
Leikkaus onnistui tähystämällä. Herätä en olisi halunnut. Heti annettiin sosekeittoa syötäväksi. Maistui hyvälle mutta kurkku oli TODELLA KIPEÄ. Ääni käheä. Maha ilmaa täynnä. Omat vaatteet puettuani oksensi mahan tyhjäksi, olo vetelä voimaton heikko. Kotiuduin illalla. Aamulla hartiat ja maha kipee, vuoteessa lepäsin päivän. Haavat parantui hyvin heti kun otin tikit ite pois. slomalla 3 vk.

"Pia"
mulla ei tähystys ollut mahdollinen (selvisi leikkaushetkellä) ja kovin kipeä toki olin ison koko mahan avaamisen jälkeen... meni viikkoja ennen "normaalielämää" mutta muuten ei komplikaatioita!

"vieras"
[QUOTE="äiti";22419013]Huomattava ylipaino usein lähes ainoa este tehdä leikkaus päiväkirurgisesti.[/QUOTE]

Riippuu myös sairaalasta, että tehdäänkö siellä sappileikkaukset tavallisina vai päiväkirurgisina. Sairaalassa, jossa mut leikattiin, kaikki sappileikkaukset tehtiin tavallisina.

"vieras"
[QUOTE="äiti";22419013]Huomattava ylipaino usein lähes ainoa este tehdä leikkaus päiväkirurgisesti.[/QUOTE]

Riippuu myös sappirakon kunnosta. Itselläni oli pahasti tulehtunut ja useamman kerran joten leikkaus oli työläs. Onneksi ei sentään avoleikkaukseksi mennyt.

"vieras"
[QUOTE="äiti";22419130]Työvälineet saattaa olla liian lyhyet ylipainoisilla.[/QUOTE]

Meneeköhän sulla nyt kaksi asiaa sekaisin. Kun siis nyt puhun siitä tehdäänkö leikkaus päiväkirurgisesti vai niin, että potilas on yön yli sairaalassa enkä suinkaan siitä, että tehdäänkö leikkaus tähystyksellä vai avoleikkauksena. Mulla siis tehtiin leikkaus tähystyksellä, mutta täällä on silti tapana senkin jälkeen olla yötä sairaalassa.

Yhteistyössä