sanottua

  • Viestiketjun aloittaja taide
  • Ensimmäinen viesti
taide
Hei!

Laitetaan tähän pinoon ne ikävät & typerät lauseet joita olemme kuulleet lapsettomuudestamme. Tarvitsen niitä taiteeseeni. Itseäni satutti eniten: "ehkä sua ei ole sitten tarkoitettu äidiksi".
Kiitos jos jaksat osallistua.
 
Reilun kahden vuoden ja muutaman keskenmenon jälkeen juttelin aiheesta kummilapseni äidin kanssa ja kerroin, kuinka olen saanut elämän syrjästä kiinni ja löytänyt jälleen ilon niistä asioista, mitä minulla on: ihana mies, upea työpaikka, terveys, ei taloudellisia ongelmia, uusi oma koti... Samalla ikään kuin vakuuttelin itseänikin sillä, että meidän elämä on täydellistä näinkin, ilman lasta. Kaveri siihen sitten, että: "Niin, mutta onhan se niinkin, että omaa biologista lasta ei kyllä korvaa mikään..." Hjep. Noi oli just ne sanat, joita kaipailin tähän tilanteeseen...
 
"sun elämäs on säälittävää kun ei mitään muuta ole mielessä kun lapsi"
" jos sä et olisi hyvä äiti vielä"
" pitää hei muutakin ajatella, mee lenkille"

ja muita lukuisia, naurettavia kommentteja.

Tämä tuli naislääkärin suusta, siis gynen lääkärin: Joo, nykyajan nuoret haluaa aina kaiken heti....Kuula ottaan...
 
no nää on sellasia ku ei tiedetä meidän kärsivän lapsettomuudesta...

"jaa onko jotai vaikeuksia sen suhteen vai?"
tuli työkaverilta joka tuli mukaan kesken keskustelun..
"kyllä olis jo aika alkaa hommaan lapsia ku pia ootte jo liian vanhoja ettekä saa enää ku joillain älyttömillä hoidoilla"
eri työkaveri, joka myöskään ei tiedä, mutta kylläpä satutti..

sitten on just nää kliseet
"ootte vielä niin nuoria"
"toihan on nykyään tosi yleistä"
!älä stressaa ni kyl se itestää onnistuu"

 
Odottelija
Sexpo säätiön jäsenen pitämällä luennolla töissä:
'Naiset ei tajua, että ei sitä lasta saa jos aina heti yhdynnnän jälkeen juostaan vessaan ja huudetaan 'iik'.'

'Hyvällä seksillä saa lapsia, huonolla ei.'

Eipä ottanut ollenkaan puheeksi sitä mahdollista tosiasiaa, vaikka harjottaisi millaista tantra seksiä ja makaisi tunnin seksin jälkeen jalat ylhäällä niin ei paljoa auta jos miehessä vika. Tuntui tosi asiattomalta tekstiltä ihmiseltä joka edustaa säätiötä jonka pitäisi ymmärtää kaikenlaisia ongelmia parisuhteissa.
:kieh:
 
Näitä lauseita olen kuullut henkilöiltä jotka tietävät lapsettomuudestamme ja ei kyl järin lohduttavia ole...

"kyllä se vielä joku päivä teilläkin onnistuu"
"No, voi että, onpa surkeaa"
"kaikki narkit kyllä saa, mutta ne jotka olis hyviä vanhempia nin koetellaan"
"eikö vieläkään kuulu mitään?"
 
"Sulla on nyt liikaa/liian vähän muuta meneillään."
"Kyllä teillä tulee liian pitkä ikäero, äkkiä tekemään sisaruksia"
"Nyt kun aloitat tuon projektin niin tulet raskaaksi, niin kuin minäkin."
"Anna kun ennustan: puolen vuoden sisällä olet raskaana."
"Kyllä se puolessa vuodessa tärppää."
"Yritä olla ajattelematta asiaa" (Kun kierrossa on yht. 3 päivää, ettei ole menkat, ei tarvi testata ovista eikä ottaa lääkettä.)
 
ulkopuolinen
Anteeksi, että kysyn hiukan sivujuonta tähän pinoon. Mikä teidän mielestänne olisi hyvä/lohduttava kommentti vai onko teidän mielestänne parempi, ettei kommentoi mitään? Mietin vain sitä, että vaikka suurin osa noista teidän esimerkeistänne kuulostaa tosiaankin tökeröiltä, niin kaikki ei kuitenkaan - tai siis en tiedä. Sanat/lauseet on kuitenkin aika vähissä, kun yrittää lohduttaa lapsettomuudesta kärsivää ystävää. Tarkoitus ei ole loukata, mutta nyt olen entistä enemmän huuli pyöreänä, että mitä sitten oikeastaan voikaan sanoa.

Sanoin nimittäin ystävälleni, että "hei, kyllä se teilläkin ihan varmasti vielä jossain vaiheessa onnistuu, luotetaan siihen". Ystäväni vaikutti ilahtuneelta, itkupuuskan jälkeen, mutta nyt mietin, että onko tuo tosiaankin loukkaavaa niille, jotka kärsivät lapsettomuudesta.
 
Nimettömät
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 20:34 ulkopuolinen kirjoitti:
Anteeksi, että kysyn hiukan sivujuonta tähän pinoon. Mikä teidän mielestänne olisi hyvä/lohduttava kommentti vai onko teidän mielestänne parempi, ettei kommentoi mitään? Mietin vain sitä, että vaikka suurin osa noista teidän esimerkeistänne kuulostaa tosiaankin tökeröiltä, niin kaikki ei kuitenkaan - tai siis en tiedä. Sanat/lauseet on kuitenkin aika vähissä, kun yrittää lohduttaa lapsettomuudesta kärsivää ystävää. Tarkoitus ei ole loukata, mutta nyt olen entistä enemmän huuli pyöreänä, että mitä sitten oikeastaan voikaan sanoa.

Sanoin nimittäin ystävälleni, että "hei, kyllä se teilläkin ihan varmasti vielä jossain vaiheessa onnistuu, luotetaan siihen". Ystäväni vaikutti ilahtuneelta, itkupuuskan jälkeen, mutta nyt mietin, että onko tuo tosiaankin loukkaavaa niille, jotka kärsivät lapsettomuudesta.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että on ERITTÄIN riskialtista sanoa toiselle, että kyllä heilläkin onnistaa KUN IKINÄ EI VOI TIETÄÄ. Ja itselleni juuri se on kurjaa, ettei voi tietää auttaako hoidotkaan. Mun mielestä oli kamalan kivasti sanottu ystävältäni kun hän sanoi, että oikeasti todella toivoo että hoidot tepsii ja me saadan joskus lapsi. Ja tiedän, että hän TODELLA olisi siitä iloinen.

Mun mielestä kamalinta on ollut kommentti " voi kauheeta, voi hirveetä". Ihan kun en itse tietäisi, että tää on kamalaa ja hirveää.
 
ulkopuolinen: Kyllähän sitä vaistoaa jos ihmiset ei tarkoita pahaa. :heart: "Tiedän, että joskus vielä saatte..." tuntuu minusta varmaan pahimmalta vaikkakaan ei loukkaavimmalta. Syystä että:

A) Mistä tiedät? Tiedätkö ehkä jotain mitä asiantuntijat eivät? Luuletko, että me ei olla perehdytty hoitoihin ja tilastoihin? Aika suuri joukko onnistuu, mutta suuri joukko jää myös ilman lasta.

B) Meidän täytyy sopeutua ja nauttia elämästä ajatellen, että lasta ei välttämättä tule. Toivoahan voi, mutta turha usko pilaa arjen.

C) Minusta tuntuu, että sanojasta tuntuu että hän ajattelee tai, että me ajatellaan, että elämä ilman lasta ei ole elämänarvoinen vaihtoehto.(vainoharhaista, tiedän). Tämä on yksi iso suru elämässä, ei maailmanloppu.

Minusta taas "Olen pahoillani, että teistä tuntuu pahalta" on ollut hyvä. Samoin "Toivon, että onnistutte"
 
höh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 15:59 pure love kirjoitti:
Näitä lauseita olen kuullut henkilöiltä jotka tietävät lapsettomuudestamme ja ei kyl järin lohduttavia ole...

"kyllä se vielä joku päivä teilläkin onnistuu"
"No, voi että, onpa surkeaa"
"kaikki narkit kyllä saa, mutta ne jotka olis hyviä vanhempia nin koetellaan"
"eikö vieläkään kuulu mitään?"
No,nuo eivät kyllä (anteeksi vain)kuulosta kovin loukkaavilta tai ajattelemattomilta..Mitähän sitä sitten lapsettomalle pitäisi sanoa..?Olla vain hiljaa..?Tuskin sekään hyvä.Kyllä kanssaihmiset kuitenkin tarkoittavat ja toivovat varmasti teillekin hyvää ja eivät oikein tiedä,miten asiaan tulisi suhtautua.
Oli kyllä tässä ketjussa niitäkin lausahduksia,jotka kuulostivat silkalta ajattelemattomuudelta tai sivistymättömyydeltä.Mutta vaikea kuitenkaan kuvitella,että kukaan haluaisi tahallaan loukata.

En kyllä ihmettele,että ihmiset kaikkoavat joidenkin lapsettomien ympäriltä,kun ei oikeasti tiedä,mitä sanoisi tai tekisi kun mikään ei ole oikein.. :/
 
Minulle yksi pahimmista on ollut se, kun eräs sukulainen (tiesi lapsettomuushoidoistamme) sanoi, että "No kaikenlaista sitä onkin (viittaus hoitoihin). Meillä on taas ollut niin, että eipä ole juuri muuta tarvinnut kuin isännän alushousuja käsitellä niin johan on meikäläinen paksuksi pamahtanut".

Tuntui tosi pahalta, vielä kun meillä on vikaa miehessä...
 
höh: Sepä siinä onkin, että jotkut asiat tuntuvat pahoilta vaikka tietääkin, että ihmiset tarkoittavat hyvää. Kommentoimattomuus voi olla hyvä vaihtoehto vieraamman kanssa. Joistain ihmisille vaikeista asioitahan tajutaan olla muutenkin kommentoimatta, vaikka he itse niistä puhuisivatkin: lihavuudesta, aknesta, suuresta nenästä yms.

Me ollaan oltu avoimia lapsettomuuden kanssa, ja myös sanottu "Kyllä se sieltä tulee" -kommentteihin nätisti, että ei haluta kuulla moista. Kyllä ihmiset ymmärtävät ja sosiaaliset suhteet ovat ennallaan. Lapsiperheet puhuvat lapsiperheiden asioista ja me meidän arjesta harrastuksineen. Ei ole vielä ihmisiä kaikonnut ympäriltä.

"Onpa ikävää" tai "Missäs vaiheessa hoidot ovat?" on ihan hyviä kysymyksiä heiltä kenelle ollaan kerrottu.

Minusta itseasiassa nuo narkkari viittaukset, kuten:
"On se kumma kun ihmiset, joille ei pitäis antaa edes tiiliskiveä lemmikiksi lisääntyvät vahingossa, ja jotkut kunnon ihmiset jää ilman" ovat olleet oikeasti hyviä ja hauskoja kommentteja.

 
kyllästynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 21:41 höh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 15:59 pure love kirjoitti:
Näitä lauseita olen kuullut henkilöiltä jotka tietävät lapsettomuudestamme ja ei kyl järin lohduttavia ole...

"kyllä se vielä joku päivä teilläkin onnistuu"
"No, voi että, onpa surkeaa"
"kaikki narkit kyllä saa, mutta ne jotka olis hyviä vanhempia nin koetellaan"
"eikö vieläkään kuulu mitään?"
No,nuo eivät kyllä (anteeksi vain)kuulosta kovin loukkaavilta tai ajattelemattomilta..Mitähän sitä sitten lapsettomalle pitäisi sanoa..?Olla vain hiljaa..?Tuskin sekään hyvä.Kyllä kanssaihmiset kuitenkin tarkoittavat ja toivovat varmasti teillekin hyvää ja eivät oikein tiedä,miten asiaan tulisi suhtautua.
Oli kyllä tässä ketjussa niitäkin lausahduksia,jotka kuulostivat silkalta ajattelemattomuudelta tai sivistymättömyydeltä.Mutta vaikea kuitenkaan kuvitella,että kukaan haluaisi tahallaan loukata.

En kyllä ihmettele,että ihmiset kaikkoavat joidenkin lapsettomien ympäriltä,kun ei oikeasti tiedä,mitä sanoisi tai tekisi kun mikään ei ole oikein.. :/
Vai niin, että lapsettomisen syy kun ystävät kaikkoavat..tiedätkös sinä lapsettomudesta jotain kun noin ahkerasti neuvot? kyllä kuule tähän maailmaan mahtuu sellasia k-päitä jotka saa kiksejä v...lusta. Kuten myös nähtävästi sinä. kyllä se kuule on tarkoitettu pelkäksi loukkaukseksi jos sanotaan että sun elämäs on aika säälittävää.
 
-Gynen erikoislääkäri totesi että lapsettomuus johtuu haluttomuudesta... :headwall:
-Minun hartaasti ja kauan toivotun pienokaisen keskenmenon vertaaminen omiin abortteihin että mitäpä niitä suremaan! Kyllä on nämä älypäät lentäneet roskikseen ja kansi visusti kiinni.
-sulle ei sitten vaan oo lasta tarkoitettu ku ei niitä kerran tule
Seitsemään vuoteen mahtuu läjäpäin törkyä mutta onneksi myös empaattisia ja ihania ihmisiä joilta saa tukea ja jotka ennenkaikkea jaksavat kuunnella, suurimpaan suruun ei sanoja tarvitse löytääkään, pääasia että on läsnä.
 
kokemusta on
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 20:34 ulkopuolinen kirjoitti:
Anteeksi, että kysyn hiukan sivujuonta tähän pinoon. Mikä teidän mielestänne olisi hyvä/lohduttava kommentti vai onko teidän mielestänne parempi, ettei kommentoi mitään? Mietin vain sitä, että vaikka suurin osa noista teidän esimerkeistänne kuulostaa tosiaankin tökeröiltä, niin kaikki ei kuitenkaan - tai siis en tiedä. Sanat/lauseet on kuitenkin aika vähissä, kun yrittää lohduttaa lapsettomuudesta kärsivää ystävää. Tarkoitus ei ole loukata, mutta nyt olen entistä enemmän huuli pyöreänä, että mitä sitten oikeastaan voikaan sanoa.

Sanoin nimittäin ystävälleni, että "hei, kyllä se teilläkin ihan varmasti vielä jossain vaiheessa onnistuu, luotetaan siihen". Ystäväni vaikutti ilahtuneelta, itkupuuskan jälkeen, mutta nyt mietin, että onko tuo tosiaankin loukkaavaa niille, jotka kärsivät lapsettomuudesta.
Olen henk koht eri mieltä parin muun vastaajan kanssa. Varmaankin nämäkin kokemukset ovat yksilöllisiä, kuinkas muutenkaan. Minusta oli ihanaa, kun äitini sanoi minulle, että yritetään nyt kaikki vielä jaksaa ja luotetaan siihen, että kyllä se lapsi vielä tulee. Takana nyt vajaa 3 vuotta lapsen yritystä, vikaa on kummassakin. Tätä itse en koe loukkaavana, koska pakko minun on uskoa, että vielä onnistuu. Jos en siihen itse usko, en jaksa enää yrittääkään. Kyllä omalla kohdalla luulen, että siinä vaiheessa kun usko loppuu, harkitsemme biolapsen unohdusta ja adoptiota. Ei tuo kommentti takaa mitään lasta. Luo se kuitenkin uskoa asiaan.

Luin tuota kommenttiketjua ja kaikkea olen suurin piirtein itsekin saanut kokea. Täytyy vain todeta, että useimmat noista kommenteista ei ole minua loukannut, päin vastoin. Itse koen ahdistavampana sen kun ei sanota mitään. Toki ymmärrän senkin, helppoa vaieta. Mutta omasta mielestäni osoittaa rohkeutta ja välittämistä, kun osaa jotain jutella. Onhan niitä tosi törppöjäkin tullut, mutta silloin olen yleensä vain todennut suoraan, että kiitos vain lohdutuksesta, mutta tuo ei auta.
 
Pure love harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 21:41 höh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 15:59 pure love kirjoitti:
Näitä lauseita olen kuullut henkilöiltä jotka tietävät lapsettomuudestamme ja ei kyl järin lohduttavia ole...

"kyllä se vielä joku päivä teilläkin onnistuu"
"No, voi että, onpa surkeaa"
"kaikki narkit kyllä saa, mutta ne jotka olis hyviä vanhempia nin koetellaan"
"eikö vieläkään kuulu mitään?"
No,nuo eivät kyllä (anteeksi vain)kuulosta kovin loukkaavilta tai ajattelemattomilta..Mitähän sitä sitten lapsettomalle pitäisi sanoa..?Olla vain hiljaa..?Tuskin sekään hyvä.Kyllä kanssaihmiset kuitenkin tarkoittavat ja toivovat varmasti teillekin hyvää ja eivät oikein tiedä,miten asiaan tulisi suhtautua.
Oli kyllä tässä ketjussa niitäkin lausahduksia,jotka kuulostivat silkalta ajattelemattomuudelta tai sivistymättömyydeltä.Mutta vaikea kuitenkaan kuvitella,että kukaan haluaisi tahallaan loukata.

En kyllä ihmettele,että ihmiset kaikkoavat joidenkin lapsettomien ympäriltä,kun ei oikeasti tiedä,mitä sanoisi tai tekisi kun mikään ei ole oikein.. :/

Nämä eivät ehkä sinun korvillesi kuulosta pahalta, mutta minulle kuulostaa. Ja mitä tuohon surkutteluun tulee niin kyllä me jo miehen kanssa tiedetään, että on surkeaa kokea tällaista eikä siitä tarvitse montaa kertaa meille sanoa.
Minä olen myös tehnyt ystävilleni selväksi sen, ettei heidän tarvitse sanoa mitään..sekin on eräänlaista tukemista kun ollaan näin yhdessä sovittu ja sitten kun halua puhua niin puhun...

Ja tuo väite, että ihmiset kaikkoaisivat lapsettomien ympärillä niin johtunee varmaan siitä, että asioita ei olla yhdessä puhuttu ja sovittu niin kuin olen omien ystävieni kanssa tehnyt.
Ja pitääkö välttämättä mennä mitään sanomaan?
Voi kuunnella ja olla tukena ja tarjota lohduttavaa olkapäätä kun toinen haluaa purkaa pahaa oloa...
 
kokemusta on
kommentoin vielä tuohon "pure love" nimimerkin viestiin. Niin, tarviiko sanoa mitään? Kuten itse kerroin, olen kokenut sen hyväksi. Jos lähipiirini vaikenee, koen sen ahdistavaksi. Kyllä minä tiedän, ettei ihmisillä ole oikeita sanoja enkä niitä vaadikaan. Minua lohduttaa, kun höpöttävät jotain. Mutta tosiaan, ollaan näemmä erilaisia. En siis myöskään ihmettele, jos ystävät kaikkoavat enkä myöskään sitä, jos lapsettomia kommentit loukkaavat. Parempi kuitenkin sitten sanoa suoraan, jos joku ärsyttää tai haluaa, ettei kommentoi. Sitten ei tarvitse jälkikäteen jupista niitä pahoja kommentteja. Ihmisiä ne ystävätkin ovat ja heillä on kenties muut murheet, joihin minä en osaa kommentoida "oikein". Sallin ystävilleni myös ne kommentit, jotka toisia loukkaavat. Tosin ikinähän en tiedä, jos joku päivä tulee vain se stoppi ja liika on liikaa.

Joka tapauksessa teille ulkopuolisille, jotka luette tätä listaa ja mietitte, mitä sitten voi sanoa, niin haluan vain korostaa, että joillekin useat kommentit ovat ok. Täälläkään ei ole tarjottu niitä vaihtoehtoja sitten, mitä voisi sanoa. Ehkä olisi myös hyvä tuoda se esille, niin voitaisiin kääntää samalla negatiivisuus positiiviseksi.
 

Yhteistyössä