Sanokaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tässä pähkäilen ammattikorkeaan hakemista.. Oon 21-vuotias alle vuoden ikäisen lapsen äiti ja yh. Koulutukseltani oon lähihoitaja ja nyt mietin, että mille linjalle hakisin. Oon miettynyt joko tradenomi tai sosionomi. Perushoito työnä ei ole mun juttu, joten haluaisin ns. paperihommiin ja työaika 8-16, mut pidän olla ihmisten kanssa tekemisissä ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Kumpi linja olisi talouden kannalta parempi ja työllistäisi hyvin?

Tradenomeille on kyllä hyvin töitä. Ainakin Pohjanmaalla. Täällä taas sosionomeille ei ole kovin paljoa töitä. Olen itse sosionomi. Tradenomilla on myös todennäköisesti ainakin 1000e parempi kuukausipalkka.
Lähihoitajapohjalla ei vaan kauheasti kannataisi lähteä tradenomiksi opiskelemaan, koska opiskelu vaatii ennemmin lukiota tai edes merkonomin koulutusta.

Sori nyt vaan, että tuskin sä tradenomiopinnoissa pärjäisit. Sielä on aika paljon matikkaa ja matemaattista älykkyyttä vaativia opintoa. Kielitaidon, etenkin englannissa pitää olla lukiotasoa. Mä opiskelin vuoden tradenomiksi, mutta mulla ei ns. "älykkyys" riittänyt, vaikka olen lukion käynyt.

Sosionomin koulutus on todella monipuolinen. Joissakin ammattikorkeakouluissa on mahdollista saada myös lastentarhanopettajan pätevyys. Lähihoitajapohjalla ehdottomasti sosionomiksi.
Tradenomikoulutus on liikaa jo kirjaviisaiden koulutus, vaikka kyllä sosionomitkin joutuvat paljon lukemaan ja tekemään esseitä, tutkielmia jne.

Mä olen viittä vaille valmis sosionomi ja mun peruspalkka on 2400.

Mä olen sosionomi ja mun peruspalkkani on 2260. Olen päivätyössä toimeentulotukia laskemassa.
Mies on tradenomi ja isossa firmassa alansa töissä. Hänellä on alaisia muistaakseni 20. Hänen palkka alkaa nelossa, mutta joutuu matkustelemaan paljon työnsä vuoksi, eli on paljon kotoa poissa.
Puolensa ja puolensa. Tradenomin koulutus on selvästi teoreettisempaa.

[QUOTE="vieras";25545140]Kyllä sosionomin peruspalkka keskimäärin on ainakin 500e parempi kuin lähihoitajalla.[/QUOTE]

Tässä on yksi esimerkki: ikälisineen lähihoitajan palkka on 2109e, ja kun tuohon lisätään viikonloppulisät, menee se 2700e. Tietenkään päivätyössä ei tuollaisiin rahoihin pääse. Päivätyöstä lähihoitaja saa n.1800e.

Sosionomin peruspalkka alle 2000e, mutta lisät päälle, ja riippuu työpaikasta

Sosionomin koulutus on todella monipuolinen. Joissakin ammattikorkeakouluissa on mahdollista saada myös lastentarhanopettajan pätevyys. Lähihoitajapohjalla ehdottomasti sosionomiksi.
Tradenomikoulutus on liikaa jo kirjaviisaiden koulutus, vaikka kyllä sosionomitkin joutuvat paljon lukemaan ja tekemään esseitä, tutkielmia jne.

Mä olen viittä vaille valmis sosionomi ja mun peruspalkka on 2400.

Lähihoitaja pääsee noihin liksoihin myös vuorotyöllä

Yhteistyössä